سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

حسین کرمی پاسخ داد؛

«سیما فیلم» به حسین هدایتی بدهکار است؟

سیما فیلم*

سینماپرس: رییس مرکز «سیمافیلم» ضمن رد ادعای حسین هدایتی مبنی‌بر طلبکاری از این مرکز، توضیحاتی درباره همکاری با اسپانسرها و سرمایه‌گذاران خصوصی در حوزه سریال‌سازی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، بریده‌ای از آخرین دفاعیات حسین هدایتی متهم جنجالی اقتصادی که همکاری‌اش با برخی پروژه‌های هنری در سال‌های اخیر ابهاماتی را به‌وجود آورده است، به تازگی در برخی رسانه‌ها بازنشر شده است که بر مبنای آن هدایتی مدعی شده است از سریال‌سازانی مانند داوود میرباقری و مهران برومند و نیز مرکز «سیمافیلم» طلبکار است.

حسین کرمی رئیس مرکز «سیما فیلم» در واکنش به بازنشر این بخش از اظهارات حسین هدایتی در گفتگو با مهر، گفت: بنده به‌طور کامل در جزییات آنچه در دادگاه مطرح شده نیستم و باید اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه داشته باشم تا بدانم آقای هدایتی دقیقاً چه گفته است ولی قطعاً «سیما فیلم» در دوره ما چنین بدهی‌ای نداشته و گفته‌های او به دو سه سال اخیر که بنده ریاست سیما فیلم را برعهده داشته‌ام ارتباطی ندارد.

کرمی در توضیح بیشتر درباره سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و جذب اسپانسر بیرون از سازمان برای تولید سریال و مجموعه‌های نمایشی بیان کرد: بحث تامین منابع مالی برای سریال‌ها در تلویزیون روند مخصوصی دارد که به نحوه بودجه‌بندی سازمان صداوسیما مربوط می‌شود. معمولاً دولت از سازمان می‌خواهد که بخشی از بودجه‌اش را از طریق آگهی بازرگانی و همچنین به صورت مشارکتی تامین کند. در این نوع مشارکت نوعی اضطرار است که خود سازمان از آن راضی نیست و حتماً نه ما نه مخاطب دل خوشی از این اتفاق نداریم.

اسپانسرها دیگر به سریال‌سازی ورود نمی‌کنند

رئیس مرکز سیما فیلم تأکید کرد: ورود مستقیم اسپانسر به سریال‌ها هم مربوط به سال‌های گذشته بود که یکی از مال‌های بزرگ در یکی از فصل‌های پایتخت حضور داشت و اکنون دیگر چنین روندی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: حضور اسپانسرها در پروژه‌ها به دلیل اضطرار است و گرنه در شرایط معقول چنین کاری انجام نمی‌گیرد و توصیه هم نمی‌شود. اکنون خدا را شکر با این حجم از پروژه‌های نمایشی که در حال تولید است از این جنس اسپانسرها که از بخش خصوصی باشند، نداریم. اسپانسرهایی از بخش عمومی مثل کمیته امداد، سازمان انتقال خون و دیگرانی هستند که غالباً هم می‌خواهند همکاری‌شان در راستای آموزش باشد.

«سیمافیلم» به عوامل هیچ سریالی بدهکار نیست

کرمی در بخشی دیگر درباره عدم تسویه حساب با عوامل برخی سریال‌ها مانند «هیأت مدیره» از تولیدات این مرکز که اعتراضاتی را نیز به همراه داشته است هم عنوان کرد: سریال «هیات مدیره» کاملاً تسویه شده و هیچ پروژه‌ای نداریم که سیمافیلم به عوامل آن بدهکار باشد. هرچند وقتی تولیدات افزایش می‌یابد اقساط تازه‌ای به فعلیت می‌رسد. با این حال درباره پروژه‌های قدیمی همه اقساط پرداخت شده که بخشی از قبل سال نو تسویه و بخشی در فروردین تسویه شدند و هیچ پروژه‌ای نیست که طلبکار باشد.

وی همچنین درباره پروژه‌هایی مثل «افسانه هزارپایان» توضیح داد: ما تمام پولی را که مکلف بودیم به تهیه‌کننده بدهیم همان زمان پرداخت کردیم اما با سوء مدیریتِ تهیه‌کننده دستمزدها به درستی پرداخت نشد. با این حال سیما فیلم یک اصلاحیه زد و هزینه‌های اضافی را که تهیه‌کننده به پروژه تحمیل کرد بررسی و مبلغی را به عنوان اصلاح برآورد در نظر گرفت.

کرمی افزود: در گزارشی که به من داده شد گفتند اغلب این اصلاحیه را امضا کرده‌اند با این حال هنوز یکی دو نفری باقی مانده‌اند و حاضر نشده‌اند آن توافق‌نامه را امضا کنند. با این حال می‌توانند از دست تهیه‌کننده شکایت کرده و یا از مسیرهای حقوقی برای تامین حق خود بروند و یا مسیرهای کوتاه‌تر را بروند ما هم دخالت زیادی داشتیم و کمک کردیم تا بتوانیم این حقوق را پرداخت کنیم و حالا با همه طلبکاران در دو مرحله تسویه شده است.

منشأ عارضه «دستمزدهای کلان» سینما است

رییس سیما فیلم در بخش دیگر درباره دستمزدهای کلان برخی از بازیگران در برخی از پروژه‌ها بیان کرد: عارضه‌ای وجود دارد که البته منشا آن سینماست و انحصار در بافت خاصی از بازیگران و هنرمندان کشور دارد که مدیریت هم نمی‌شود.

وقتی تلاطم‌های غیرمنطقی در عرصه سینما و شبکه نمایش خانگی با همین نرخ‌های متفاوت که تا دو یا چند برابر تلویزیون است، وجود دارد روی تلویزیون هم تاثیر می‌گذاردوی اضافه کرد: بخش زیادی از این اتفاق ناشی از اسپانسرهای سینماست که تهیه‌کننده را وادار می‌کند برای فروش گیشه فلان بازیگر را به هر قیمتی بیاورد. وقتی این تلاطم‌های غیرمنطقی در عرصه سینما و شبکه نمایش خانگی با همین نرخ‌های متفاوت که تا دو یا چند برابر تلویزیون است، وجود دارد روی تلویزیون هم تاثیر می‌گذارد.

کرمی با اشاره به مقایسه‌ای که توسط هنرمندان بین سینما و تلویزیون صورت می‌گیرد تصریح کرد: باید نوعی هماهنگی بین سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون در زمینه دستمزدها وجود داشته باشد چون کسانی که در تلویزیون کار می‌کنند از دستمزدهای سینما و شبکه نمایش خانگی بی اطلاع نیستند و نویسنده یا بازیگر بیان می‌کند که به طور مثال اگر برای پروژه‌ای در شبکه نمایش خانگی حضور داشت چند برابر می‌گرفت.

وی افزود: با این حال از آنجایی که اکنون برآورد همه سریال‌ها در شبکه‌های مختلف در خود سیمافیلم متمرکز است چندگانگی در دستمزدها وجود ندارد و تنها نوعی تضاد با نرخ‌ها در سینما و شبکه خانگی داریم. این تضاد تا حدی است که گاهی برای ما مشکل‌ساز می‌شود و کارگردانی که در تلویزیون رشد کرده یا بازیگری که از تلویزیون معرفی شده است به راحتی با تلویزیون کار نمی‌کنند چون نرخ‌ها متفاوت است.

سرانجام سریال‌های تبریزی و مدیری

رییس مرکز سیمافیلم همچنین درباره پروژه «الف ویژه» که کمال تبریزی کارگردانی آن را بر عهده داشت و تصویربرداری آن به دلیل کیفیت پایین سریال متوقف شده بود به خبرنگار مهر گفت: ضرورتی برای بازنویسی سریال الف ویژه مطرح شد و لازم بود کیفیت نگارش، تولید و بازیگران ارتقا یابد. نویسنده اکنون مشغول بازنویسی متن است و محمد مسعود تهیه‌کننده نیز متن جایگزین را دیده و مشغول هستند تا کار را پیش ببرند.

کرمی در پایان درباره سریالی که قرار بود مهران مدیری برای تلویزیون بسازد هم گفت: قرار بود ساخت پروژه مهران مدیری برای شبکه نمایش خانگی (هیولا) اسفندماه به پایان برسد اما به تازگی این سریال به سرانجام رسیده و بعد از استراحت او درباره دو طرحی که پیشنهاد شده صحبت خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.