سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

آیا پروژه استانبول‌سازی جزیره کیش آغاز شده است؟

پشت‌پرده حضور دوباره «الیاس یالچینتاش» خواننده ترکیه‌ای در ایران+تصاویر

الیاس یالچینتاش - خواننده ترک

سینماپرس: از مدت‌ها قبل برای مطرح شدن «الیاس یالچینتاش» در ایران تلاش‌های ویژه‌ای صورت گرفت و برای برخی از مناسبت‌ها، برنامه‌هایی با حضور وی برای ایرانیان ترکیه طراحی شد.

به گزارش سینماپرس، «الیاس یالچینتاش» خواننده و نوازنده ترکیه‌ای متولد ۱۹۹۱ میلادی است، وی در سال ۲۰۱۴ میلادی، در برنامه مسابقات خوانندگی ترکیه شرکت کرد وارد بازار موسیقی پاپ ترکیه شد. او پیش از این با «مسعود صادقلو» از خوانندگانی که بدون مجوز وزارت ارشاد فعالیت می‌کند، همکاری مشترک داشته است. صادقلو با سوابق گسترده‌ای از اجراهای مختلف در ترکیه و گرجستان و موارد مشابه، هم چنان مجوز فعالیت در داخل کشور دریافت نکرده است.

قطعه مشترک « الیاس یالچینتاش»  و مسعود صادقلو که با حمایت شبکه موسوم به رادیو جوان تولید شد

از مدت‌ها قبل برای مطرح شدن «الیاس یالچینتاش» در اذهان ایرانیان تلاش‌های ویژه‌ای صورت گرفته و برای برخی از مناسبت‌های تقویمی نیز در ترکیه برنامه‌هایی با حضور وی برای ایرانیان طراحی شد. وی با بسیاری از خوانندگان ایرانی که طی چندسال اخیر مجوز فعالیت خود را از وزارت ارشاد دریافت داشته‌اند نیز دارای ارتباطاتی است. اما در مسیر تثبیت این خواننده، برای اجراهایی داخل ایران، برنامه ریزی بلند مدتی صورت پذیرفته است و البته شبکه‌ای در خارج با کمک‌های که از داخل کشور صورت می‌پذیرد، زمینه تسهیل حضور این خواننده ترک را در دفعاتی فراهم آورده‌اند.

مسعود صادقلو، مهدی حسینی و دی جی مام سی با کندی در اجرای گرجستان


«الیاس یالچینتاش» ابزاری برای تشکیلاتی است که رسماً از خارج کشور هدایت می‌شود؛ تشکیلاتی که بخش تولید آن با گروه رادیو جوان و برگزاری کنسرت نیز توسط شبکه منوتو برنامه‌ریزی و سازماندهی می‌شود. اگر سیاستمداران و سیاستگذاران عرصه فرهنگ، آگاهی بیشتری نسبت به حوزه موسیقی داشته باشند، این آگاهی را دارند که پروژه نفوذ از مسیر موسیقی با برندسازی از خوانندگان غیر ایرانی بسیار ساده صورت می‌پذیرد، این پروژه در حقیقت قصد دارد تا با چهره‌سازی از عناصر دست چندم هنری در کشور ترکیه، ضمن اجرایی کردن بخشی از طرح اندلسیزاسیون جمهوری اسلامی؛ در تغییر سبک زندگی اسلامی-ایرانی جوانان مخاطب موسیقی نیز گامی مهمی بردارد.

کنسرتی با حمایت شبکه مدیایی رادیو جوان

کنسرتی با حمایت شبکه مدیایی رادیو جوان

کنسرت نوروزی یالچینتاش و پذیرش داخلی با شماره موبایل‌های داخل ایران


«الیاس یالچینتاش» از مرتبطین با شبکه ضدایرانی «رادیو جوان» است که از طریق مرتبطان داخلی خود در قامت تهیه‌کنندگان کنسرت، برای اجرا در داخل ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند. «یالچینتاش» نیز مانند «رافت الرومان» و «امراه اردوغان ایپک» مشهور به «امراه» از مجموعه خوانندگان ترکیه‌ای هستند که در داخل مورد توجه برخی فعالان حوزه موسیقی قرار گرفته و با صرف هزینه‌های فراوان و با بهره‌گیری از ارتباطات گسترده، ضمن دنبال کردن بهره‌بری مالی گسترده‌ای از این کنسرت‌ها هستند و غیر از موضوع انتفاع مالی، سایر اهداف راهبردی «شبکه رادیو جوان» را نیز دنبال می‌کنند. «الیاس یالچینتاش» ارتباطات گسترده و عمیقی با تهیه‌کنندگان و خوانندگان لس آنجلسی وابسته به «شبکه رادیو جوان» داشته و دارد و به همین دلیل کنسرت‌های مشترک وی با لس‌آنجلسی‌ها در ترکیه از سالها پیش برگزار می‌شود.

حمایت حلقه موسیقایی رادیو جوان از اجرای الیاس یالچینتاش

از نکات مهم در کنسرت‌های مشترک «الیاس یالچینتاش» باخوانندگان ایرانی مقیم اروپا وآمریکا، می‌توان به کنسرت این خواننده با سحرپورعبدالله، کارمند «کیوان عباسی» در شبکه من و تو اشاره کرد.

حمایت تابلودار شبکه بهایی من و تو از کنسرت مشترک الیاس و سحر پورعبدالله


حمایت رسانه‌هایی مانند شبکه «من و تو» در تمامی تبلیغات محیطی، مکتوب و مجازی اجراهای صحنه‌ای مشترک این دو دیده می‌شود تا سبد دیداری و شنیداری جامعه ایرانی نیز به تدریج تغییر کند. در حالی‌که شبکه «من و تو» از کنسرت‌های مشترک الیاس یالچینتاش با خوانندگان ایرانی خارج از کشور حمایت می‌کند و این حمایت‌ها از این خواننده ترک به صورت مستمر از سوی شبکه «من و تو» و رادیو جوان با برنامه‌ریزی کاملاً هماهنگی صورت می‌پذیرد.

حمایت تابلودار شبکه بهایی من و تو از کنسرت مشترک الیاس و امید سلطانی

نکته قابل تامل این است که یالچینتاش چندین کنسرت مشترک با امید سلطانی خواننده لس‌آنجلسی برنامه برگزار می‌کند که سال‌ها در اراضی اشغالی زندگی می‌کرده و توسط جامعه بهاییان و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شده است.

اما در گام بعدی برای مشروعیت بخشیدن به پروژه الیاس، خوانندن قطعات مشترک با خوانندگان ایرانی داخلی و خارجی، دیدارهای رسمی با خوانندگان مجوز دار داخل کشور و حمایت وسیع شبکه من و تو از کنسرت‌های این خواننده گویای این مهم است که به قول اهالی موسیقی، الیاس در مرحله پخت و پز قرار دارد تا او را برای فرهنگ موسیقیایی و شنیداری ایرانیان داخل کشور آماده کنند.

الیاس یالچینتاش در کنار امیر عباس گلاب خواننده مجوز دار داخلی

با پیش زمینه گفته شده در سطور پیشین، بالاخره پای این خواننده ترک به ایران باز و قرار شد پس از چندین اجرا در جزیره کیش، او در سالن‌های اصلی تهران به صورت مشترک با خوانندگان داخلی برنامه اجرا کند. حامی کنسرت‌های الیاس این موضوع را با مدیران فرهنگی مطرح می‌کردند، چرا مردم باید برای دیدن کنسرت خوانندگان ترک به این کشور سفر کنند، وقتی که پتانسیل اجرای در داخل کشور وجود دارد و ناگهان تیتر اصلی روزنامه اصلاح طلب۴ ماه قبل از اجرای نخستین کنسرت الیاس به استقبال از چنین برنامه‌هایی می‌رود.

متاسفانه مثلث مدیریتی سازمان منطقه آزاد کیش با حضور «محمد ابراهیم انصاری لاری»، «داود کرمی» و «علی رضا قائدیان» از مدیران پیشین دولت اصلاحات، با داشتن یک پیشینه مدیریتی خاص، این فضای را برای حضور یالچینتاش و هدایتگرانش در داخل فراهم آورده‌اند و علی رغم مخالفت دفتر موسیقی و عدم اعطای مجوز، هیچ ممانعتی از حضور این خواننده در جزیره کیش نکردند.

حتی مدیریت این منطقه نگرش خاصی در حوزه اداره این جزیره دارند. در جایی که بسیار از خوانندگان داخلی و نسل اول خوانندگان پاپ شایسته این حمایت هستند، چرا کیش باید جولانگاه یک خواننده استانبولی باشد که برهنگی موزیک ویدئوهایش هیچ نسبتی با فرهنگ ایرانی - اسلامی ما ندارد!؟ توییت مدیریت منطقه آزاد کیش گویای نحوه مدیریت این جزیره در حوزه فرهنگ است و با این نگرش باید منتظر اجرای کنسرت ماحسون کرزمیگول، امراه و سایر خوانندگان استانبولی باشیم.

البته رسانه‌های اصلاح طلب به فاصله بسیار کمی در نحوه اداره جزیره کیش با مدیریت این منطقه همراه می‌شوند و مایه تعجب می‌شود. چطور ممکن است که رسانه‌های اصلاح طلب با هر نگرشی آنچه در تیتر روزنامه آفتاب یزد به چشم می‌خورد را تایید کنند.

جریان سیال موسیقی وابسته به خارج، بهار ۱۳۹۷ تلاش‌های گسترده‌ای را برای برگزاری اجرای صحنه ای در «منطقه آزاد انزلی» و برخی شهرها مانند «تهران» و «تبریز» با عنوان فریبنده ونامرتبط «اعیاد شعبانیه» انجام داد اما این برنامه‌ها با پیگیری و اراده تاثیر گذار مسئولان آگاه و وفادار به ارزش‌های انقلاب اسلامی لغو شد. در سال ۱۳۹۷ موسسه «الف. ن» با مدیریت «م. خ» و حمایت‌های جریانی شبکه عنکبوتی رادیو جوان که بی‌خبری معاونت هنری ارشاد، انفعال دفتر موسیقی ارشاد و سکوت معنادار دستگاه های نظارتی موجب بروز احساس امنیت و تولید حاشیه امنی برایشان شده است، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری اجرای صحنه ایدر جزیره ی کیش برای هفته دوم تیرماه نمودند.

با واکنش و مطالبه برخی نمایندگان «مجلس شورای اسالمی؛ «علی ترابی» مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری ارشاد طی مصاحبهای اعلام کرد: "درخواستی که به دفتر موسیقی ارائه کردند، برای اجرا در تهران بود. برای کنسرت در کیش که با خود منطقه آزاد در ارتباط است، طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی همه نهاد های اجرایی به بالترین مقام منطقه آزاد تفویض اختیار شدند. ما برای برگزاری کنسرت در تهران تقاضا داشتیم و با آن مخالفت کردیم؛ درباره منطقه آزاد کیش از ما استعلامی نشده است. سیاست های فرهنگی ما با ترویج موسیقی پاپ ترک در کشور در زمان حاضر سازگاری ندارد و بازار فرهنگی ما به اندازه کافی از ثبات برخوردار نیست و تعادلی بین داد و ستد فرهنگی برقرار نیست. در صنعت توریسم و پوشاک وزنه طرف ترک خیلی سنگین‌تر است و نمی‌توانیم بازار موسیقی ترک را هم بدون فکر کردن یک باره باز کنیم و اگر باز کردیم نمی توانیم محدود به یک گروه یا یک شرکت کنیم. "

علیرغم بیانیه دفتر موسیقی ارشاد مبنی بر عدم صدور مجوز برای اجرای صحنه ای خواننده ی ترکیه ای در کیش، روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد همه مجوزهای لازم را دریافت و درصورت عدم وقوع رخدادی غیرمترقبه این کنسرت برگزار خواهد شد! علیرغم تلاش‌های به عمل آمده برای پیشگیری از این رخداد برنامه‌ریزی شده، با استفاده جریان تهیه کنندگان موسیقی کشور و موسسه مذکور و حمایت مسئولین سازمان منطقه آزاد کیش، این اجرای صحنه‌ای برگزار شد!

خبرگزاری «آناتولی» در این خصوص گزارش‌هایی را منتشر کرده و نوشت: "پس از کنسرت «آژدا پکان» و «امل ساین» در سال ۱۹۷۷ این نخستین بار است که یک خواننده ترکیه‌ای به ایران می رود، اما این موضوع در رسانه‌های داخلی مسکوت ماند.

ادامه ی پروژه قبح زدایی از حضور هنرمندان ترکیه‌ای در شرایطی که خوانندگان نسل اول پاپ پس از انقلاب نمی‌توانند کنسرتی را برگزار کنند، توسط جریان حامی خواننده ترک در منطقه آزاد کیش و عناصر جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی، و جریان سیال اقتصاد سیاه هنر کشور ادامه دارد!

تلاش برای برگزاری اجرای صحنه ای «الیاس یالچینتاش» در زمان حضور مدیریت کلان موسیقی پس از انقلاب «علی مرادخانی» در کسوت مشاور فرهنگی هنری سازمان منطقه آزاد کیش»، علی رضا قائدیان «به عنوان سرپرست معاونت گردشگری و» محمدابراهیم انصاری لاری «مدیرعامل منطقه آزاد کیش» صورت گرفت و پیش‌بینی کردند که درصورت عدم بروز هر رویدادی، کیش معادلات و مرزبندی های جغرافیای فرهنگی نظام را برهم خواهد زد و به صورت مستقل و خودمختار عمل خواهد کرد و این مهم تسرّی خواهد یافت.

اما برنامه اجراهای صحنه‌ای که توسط موسسه «الف» با مدیریت «خ» در ویترین بیرونی قرار دارد، متصل به شبکه فاسدی است که اقدامات آنان نخستین ضربه را به ذائقه نسل جوان در به محاق بردن موسیقی ایران خواهد زد: تغییر سبک زندگی، تلطیف و تطهیر مبتذل‌خوانان لس‌آنجلسی و ایجاد گسست در پیکره محصولات فرهنگی هنری از مهمترین اقدامات این شبکه است.

این برنامه از منظر راهبردی بسیار مهم و درصورت عدم پیشگیری عاجل و قاطع، دامنه اثرات وضعی تمام کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد و ورود دادستانی کل کشور در قامت «مدعی‌العموم» هرچند از ادامه برنامه‌های طراحی شده در منطقه آزاد کیش در مقطعی جلوگیری کرد، اما تحرکات غیرمستقیم و برنامه‌ریزی شده مبین آن بود که این اقدامات استمرار خواهد یافت.

این خواننده در داخل ترکیه از نمادهای ابتذال و فساد برای جذب ایرانیان استفاده می‌کند و جریانی که هدایت وی را برعهده دارد، با استفاده از ارتباطات اداری خود و یا بهره‌گیری از عوامل غیراخلاقی دیگر به شدت به دنبال تحمیل این نماد فساد به جوانان ایران است.

الیاس یالچینتاش در زمستان ۱۳۹۷ پس از کنسرت کیش اعلام کرد؛ به زودی آهنگی تقدیم طرفداران تیم فوتبال تراکتورسازی خواهد کرد و در همین ارتباط گفت: "ساختار ملودی ترانه اخیرم «بیلمه جه» برای ساخت یک مارش بسیار مناسب است. می‌خواهم به زودی شعر مناسب آن را برای تراکتورسازی نوشته و به هوادارانش هدیه کنم، چون شور و هیجان هواداران این تیم قابل توجه است. او در نخستین ساعات بروز سیل در دروازه قرآن شیراز؛ با هدایت جریانی که یالچینتاش را در سیطره مالی خود دارد، پیام تسلیت منتشر کرد.

نظر به تهدیدات امنیتی- فرهنگی ایجاد شده از مسیر اجرای صحنه ای مذکور و برنامه های مشابه که با برنامه ریزیِ گسترده جریان مافیایی هنر کشور در حوزه موسیقی طراحی گردیده است، بناست که این اقدامات با طراحی سناریوی جدیدی با استفاده از ناآگاهی مسئولین ذیربط در برخی از متعلقات دو وزارتخانه دیگر همراه با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش، اقدام به برگزاری کنسرت «الیاس یالچینتاش» در جزیره کیش طی اردیبهشت ۱۳۹۸ کند و همزمان با «نمایشگاه بین‌المللی گردشگری» ادامه یافته و به اجرای کنسرت در تهران و برخی کالن شهرها بینجامد.

این شبکه برای تولید احساس نیاز کاذب در جامعه به جهت اجرای صحنه ای گروه های خارجی و تحمیل آن به سبد دیداری و شنیداری نسل جوان کشور با طراحی توجیهات اقتصادی و بهانه عدم خروج ارز از کشور، طرحی هدفمندی را با همکاری و حمایت دقیق شبکه های ماهواره ای فارسی زبان معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی طراحی کرده اند.

این شبکه در جهت چهره سازی از خوانندگان درجه چندم خارجی، پیامدهایی مانند تغییر سبک زندگی، را به جامعه ی مخاطب بویژه جوانان تحمیل می کنند. از سوی دیگر ایجاد فضای غالب از حضور هنرمندانِ خارجی نامتجانس با جغرافیای فرهنگی نظام، به توسعه رهاسازی و وارونگی فرهنگی خواهد انجامید.

اقدامات فعلی، از یک سو منجر به تثبیت سیاست های چندگانه در حوزه ی فرهنگ و هنر شده و از سوی دیگر موجب بروز موج نارضایتی در میان هنرمندان داخلی به دلیل عدم وجود شرایط احراز و صلاحیت‌های فرهنگی و اخلاقی در چهره های خارجی خواهد شد که این امر با منافع ملی ناسازگار است.

شایان ذکر است طراحان این سناریو از تجزیه جغرافیای فرهنگی نظام در مناطق آزاد، اهداف شوم دیگری را نیز دنبال می‌نمایند که از حیث مسائل امنیتی برای نظام جمهوری اسلامی تبعات جبران ناپذیری را در حوزه ی اجتماعی در بر خواهد داشت و ایجاد وارونگی فرهنگی از مسیر کادرسازی جهت حضور هنرمندان مبتذل خارجی خواهد بود.

تهیه‌کننده این کنسرت قراردادی چندساله با وی منعقد کرده است و از سویی با برخی مراکز ارزشی وارد مذاکره شده و درپی جلب نظر ایشان برای مشارکت است و از سوی دیگر در حال امکان سنجی برای بهره گرفتن از ظرفیت هواداران تیم فوتبال «تراکتورسازی» تبریز برای تولید و انتشار برخی قطعات موسیقایی است که محصول آن نیز توسعه تجزیه جغرافیای فرهنگی است.

مطالبه دستگاه‌های انقلابی و روشنگری رسانه‌های از اصول بدیهی در پیشگیری از توسعه نفوذ توسط این جریان خاص سازماندهی شده و با هدایت خارجی است. کمترین توقع پس از پیشگیری عاجل و قاطع از این برنامهی، برخورد جدی با مدیران و مسئولینی است که ترویج فرهنگی ایرانی و بومی در قالب موسیقی پرهیز می‌کنند.

* مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.