سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

اعتراض سینماگران به شقه دوم جشنواره فجر؛

رویداد بدون مانیفستِ فجر انقلاب که تبدیل به دورهمی خصوصی شده است/ وقتی یک جشنواره حیات خلوت روشنفکرمآبان می شود!

توکلی-سیدزاده-شریفی-مستغاثی-فهیم

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان و اهالی سینمای کشور پس از پنجمین سال برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر با انتقاد از عملکرد مسئولان، خواستار برگزاری همزمان بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر شدند و تأکید کردند: بساط دورهمی خصوصی و اشرافی جهانی فجر که قرابتی با فرهنگ ایرانی و انقلابی ندارد و بودجه های کشور را بر باد فنا می دهد باید از بین برود؛ این رویداد حیات خلوتی برای روشنفکر مآبان شده که باید درهم شکسته شود. کسانی در این رویداد دیده می شوند اغلب هیچ سنخیتی با سینما ندارند و مسئولان دولتی نباید بیش از این به برگزاری چنین رویدادی اجازه عرض اندام بدهند.

به گزارش سینماپرس از همان سال آغازین تفکیک غیرکارشناسی بخش های ملی و جهانی فیلم فجر بخش عمده ای از اهالی سینما با ارائه دلایل کارشناسی برگزاری تفکیک شده جشنواره فیلم فجر را به ضرر سینمای ایران می دانستند و منتقد این بدعت گذاری عجیب که در هیچ یک از جشنواره های معتبر دنیا شاهد آن نیستیم بودند.

طی این سال ها بخش اعظمی از سینماگران کشور نسبت به برگزاری این رویداد اشرافی که همواره به صورت گعده ای و با حضور تعدادی از نزدیکان و آشنایان دبیر جشنواره و مدیران میانی این رویداد برگزار می شود انتقاد داشتند و تأکید می کردند: امیدواریم با برخوردی قاطع و جدی جلوی عملکرد ۳-۴ نفری که چند سالی است به عنوان دست اندکاران اصلی این رویداد جیب های گشادی برای خودشان دوخته اند گرفته شود.

اما متأسفانه ما همچنان شاهد بودیم که مدیران به دیوارهای حیات خلوتی که برگزارکنندگان این رویداد ضد فرهنگی برای خود ساخته اند توجهی ندارند!

بعد از برگزاری دور چهارم این رویداد که رسماً شباهتی با سینما و جشنواره نداشته و چندین صنف مهم سینمایی شامل انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، اتحادیه تهیه کنندگان، کانون کارگردانان سینما و... با انتشار بیانیه های متعدد خواستار برچیده شدن بساط جشنواره جهانی شدند!

حسین انتظامی بعد از روی کار آمدن خود با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه خواسته صنوف سینمایی برای ما مهم است تلویحا تأکید کرد که بساط سیرک گونه این رویداد را بر هم خواهد ریخت اما در نهایت بهت و حیرت سینماگران و اهالی رسانه امسال باز هم شاهد برگزاری این رویداد ضد فرهنگی که با بودجه بیت المال برگزار می شود بودیم! 

نکته قابل تأمل آنجا است که سینماگران از همه طیف ها و جناح های فکری با صورت مؤکد با برگزاری این جشنواره مخالفت دارند اما کسانی که همان جیب های گشاد را برای خود و دوستان و آشنایان شان دوخته اند و می خواهند از این رهگذر آینده خود را بسازند به نظرات قاطبه اهالی سینمای کشور بی توجهند!

در همین رابطه ۵ تن از سینماگران و منتقدان مطرح کشور آقایان: هوشنگ توکلی، سیدامیر سیدزاده، امیرحسین شریفی، سعید مستغاثی و آرش فهیم نظرات کارشناسی و تخصصی خود را راجع به این رویداد بی هویت مطرح کردند و مانند دیگر سینماگران خواستار برچیده شدن بساط این رویداد بودجه بربادده که حیات خلوتی برای برخی افراد خاص در سینما ترتیب داده شدند. ماحصل گفتگوی سینماپرس با این هنرمندان در ذیل نقل شده است.

توکلی: جریان روشنفکرمآبی که در برهه ای خود را از سیستم جدا کرد یکی از طرفداران تفکیک جشنواره فیلم فجر است

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: بخشی از جریان روشنفکرمآب بعد از دوران اصلاحات پایگاهی در سیستم اجرایی حوزه فرهنگ تشکیل دادند و همه تلاش خود را به کار بردند تا به جهانیان بگویند ما با این سیستم نیستیم! آن ها امروزه برای خود جشنواره های مجزا راه انداخته اند! حوادثی مانند تفکیک جشنواره های ملی و جهانی فجر یک شبه رخ نداده که بتوان یک شبه آن ها را عوض کرد. سال ها است که بر اساس چیدمان غلط در سینما، مانند ساختن یک ساختمان معیوب، آجرهای غلطی روی هم قرار گرفته و سینمای معیوبی را شکل داده که امروزه شاهد آن هستیم. این اتفاق نه تنها در سینما که در تئاتر، هنرهای تجسمی و به طور کل همه بخش های فرهنگی و هنری کشور رخ داده و ما شاهد حیف و میل شدن شدید بودجه های فرهنگی و جولان دادن افرادی در این هنرها هستیم که کمترین خرد و دانشی در حوزه کاری خود ندارند.

سیدزاده: جشنواره جهانی مکانی برای نمایش آخرین مدل های لباس و آرایش شده است/ مدیران باید تکلیف خود را با جامعه سینمایی مشخص کنند

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما نیز با انتقاد شدید از برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی از سینماگران برای حضور در این رویداد دعوت نمی کند و کسانی در این رویداد دیده می شوند که هیچ سنخیتی با سینما ندارند، البته ما سال ها است با این مشکلات در جشنواره ملی فجر هم روبرو هستیم اما من نمی دانم در این شرایط بحرانی کشور چرا باید بودجه های هنگفتی برای این رویداد که خاصیتی ندارد صرف شود. با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور که با موج عظیمی از رکود و گرانی سراسری روبرو هستیم و از سوی دیگر مسأله تحریم ها باعث شده تا زندگی و تأمین معیشت روزانه برای مردم بسیار سخت باشد، در شرایطی که نسبت به ۱۳ ماه قبل دلار را با قیمت حدود ۴ برابری می خریم و این مسأله تأثیر بسیار بدی روی زندگی عموم افراد کشور دارد، من نمی دانم چرا بودجه های میلیاردی برای رویدادی صرف می شود که هیچ عایدی مثبتی ندارد. برگزاری جشنواره جهانی با بودجه ۱۰ میلیاردی هیچ ضرورتی ندارد، با این بودجه می توان مشکلات معیشتی قشر عظیمی از سینماگران که به دلیل کهولت سن، راکد بودن بازار کار و... مدت ها است هیچ درآمدی نداشته اند را برطرف کرد. می توان این بودجه را برای تأمین مسائل رفاهی و بیمه اهالی سینما کنار گذاشت تا آن ها مجبور نباشند بخش عمده ای از هزینه های بیمه ای شان را خودشان پرداخت کنند.

شریفی: جشنواره جهانی یک مهمانی خصوصی شده است/ جشنواره های بین المللی این چنین سطح پایین و بدون مانیفست نیستند

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی به یک مهمانی خصوصی بدل شده است، این جشنواره یک دکان برای برخی آقایان است که پول های بیت المال را میان خودشان تقسیم کنند، همه ما منتظریم آقای انتظامی به وعده شان عمل کنند و این بساط را یک بار برای همیشه جمع کنند. کار دست اندرکاران برگزاری این دورهمی این است که چند بازیگر درجه چندم را دور خود جمع کنند و جشنواره شان را پر و پیمان نشان بدهند و مرتب روی فرش قرمز بروند و عکس یادگاری بگیرند! این جشنواره هیچ نشانی از سینما و جشنواره معتبر با خود به همراه ندارد و بساط آن باید هرچه زوتر برچیده شود. نکته قابل تأمل آنجا است که در این جشنواره ها که عنوان مقدس فجر را به همراه دارند هیچ نشانی از فیلم های انقلابی و ارزشمند دیده نمی شود!

مستغاثی: جشنواره فیلم فجر کاملاً هویت باخته شده/ چرا سینما از گفتمان انقلاب اسلامی دور افتاده است؟!

سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر کاملاً هویت باخته شده؛ در حال حاضر برای بنده بخش ملی و جهانی این رویداد چندان تفاوتی نمی کند چرا که معتقدم در هر ۲ حوزه این جشنواره به شدت دچار مشکل است، ما قرار بود در سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر به گفتمان انقلاب اسلامی نزدیک شویم اما متأسفانه طی این سال ها این اتفاق رخ نداده و ما روز به روز بیشتر به قهقرا می رویم. ما امروز باید به این بیندیشیم که چرا سینمای مان از گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش ها و آرمان های انقلابی دور افتاده است؛  آمار مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری از جشنواره فجر که همین اواخر منتشر شده تکان دهنده است. شما بروید این آمار که در مورد همین جشنواره ملی در سال ۹۷ است را مطالعه کنید با نتایجی مواجه می شوید که هوش از سرتان خواهد پرید. این آمار تکان دهنده نشان از آن دارد که وضعیت سینمای کشور بسیار فاجعه بارتر و سیاه تر از آن چیزی است که ما سال ها است تذکر می دادیم. در این آمار آمده جشنواره فیلم فجر به لحاظ موضوعات مختلف اعتقادی اعم از سبک زندگی، نشان دادن رفتار فرزندان با والدین، مسائل ملی و... وضعیت خراب و بحرانی دارد. این نکته ای است که خود دولت به آن اعتراف کرده! قبلاً مرتب به ما می گفتند شما با انتقادات مکررتان سیاه نمایی می کنید و توهم توطئه دارید اما این دیگر آمار خود دولت است که می گوید وضعیت سینمای ایران بسیار اسفبار شده است.

فهیم: جشنواره جهانی حیات خلوت افراد و گروه های صاحب قدرت در سینما است و باندبازی در آن حرف اصلی را می زند

آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: مشکل اصلی جشنواره جهانی فیلم فجر در سال هایی که برگزار شده، تیم اجرایی جشنواره بوده است؛ اغلب افرادی که به عنوان مدیر و مجری در این جشنواره حضور دارند، خودشان دچار انفعال فکری و عملی هستند. وقتی برگزار کنندگان یک جشنواره، خودشان اعتقادی به اعتراض و انقلاب علیه سیستم حاکم بر جهان از طریق هنر و رسانه ندارند، نمی توان از حاصل کار آن ها انتظار جریان سازی داشت. یکی دیگر از نقاط ضعف این جشنواره، انحصاری بودن آن است. یعنی طیف خاصی از افراد در آن حضور دارند. به همین دلیل هم بیش از جشنواره، با حیات خلوت افراد و گروه های صاحب قدرت در سینما روبروییم. افرادی که طی ۴۰ سال گذشته از هر امکانی برخوردار بوده اند اما در تریبون هایشان می گویند ۴۰ سال است یک روز خوش نداشته ایم و نگذاشته اند که ما کار کنیم! به همین دلیل هم بسیاری از سینمادوستان و منتقدان و صاحب نظران برجسته در ایران، چنین جشنواره ای را اصلا جدی نمی گیرند و در آن حضور ندارند. باندبازی حتی در انتخاب فیلم های جشنواره نیز جریان دارد؛ بعضی از فیلم های ایرانی به رغم نازل و بی مایه بودن در جشنواره پذیرفته می شوند، صرفا به این دلیل که کارگردان، عضو باندی است که برگزاری جشنواره را برعهده دارد. به نظر می رسد که جشنواره جهانی فیلم فجر اگر از انحصار خارج شود و همه جریان ها و گروه ها در آن حضور داشته باشند، موثرتر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.