جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰

عضو هیئت رئیسه مجلس:

افزایش کیفیت سریال‌ها، مردم را از فضای مجازی دور می‌کند

بررسی سریال های مناسبتی سیما در نوروز ۱۳۹۸

سینماپرس: محمد قمی اعتقاد دارد فیلم و سریال باید نقش سازندگی برای خانواده داشته باشند؛ هرچه کیفیت سریال ها بالاتر برود، درصد حضور افراد خانواده در فضای مجازی کاهش می‌یابد.

به گزارش سینماپرس، سوالی که این روزها بسیار مطرح می‌شود این است که به نظرشما اصلی‌ترین بحرانی که امروز خانواده ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، چیست؟ یا چه عواملی بنیان خانواده ایرانی را تهدید می‌کند و اینجا تلویزیون و رسانه‌ملی چه رسالتی برعهده دارند. محمد قمی عضو هیئت رئیسه مجلس یکی از بحران‌های امروز خانواده‌ها را مواجهه با مشکلات اقتصادی می‌داند. از طرفی فضای مجازی را تهدید کننده می‌داند؛ وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به وظیفه رسانه‌ملی اشاره کرد و گفت: "فیلم و سریال باید اول جنبه سازندگی داشته باشد و در واقع یک سری از مسائل و مشکلات یا راه حل‌های بهتر زیستن را به مردم یاد می‌دهد و می‌تواند مردم را از فضای مجازی دور کند."

محمد قمی عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم پاکدشت در پاسخ به این سوال که چه عواملی بنیان خانواده ایرانی را تهدید می‌کند، تأکید کرد: دنیای امروز دنیایی شده که فرصت‌ها در آن کم است، مردم برای مایحتاج خودشان برای کار و تلاش با مشکل ترافیک و شهری و مشکلات متعدد خانوادگی مواجه هستند، بنابراین فرصت لازم و کافی برای اینکه خانواده‌ها با هم باشند، در بین‌شان محبت و مودت ایجاد شود، نیست. بخشی مهم از مردم از نظر روانی به خاطر تلاش زیاد دچار مشکل هستند و به این جهت وارد خانه که می‌شوند، عصبانیت و ناملایمتی که در جامعه به آن‌ها منتقل شده است، با خودشان به خانه می‌برند.

وی با اشاره به تأثیر مخرب حضور مستمر در فضای مجازی، افزود: در خانه یا حوصله ندارند یا اینکه به اصطلاح عصبی هستند و برخورد مناسب و اسلامی را با خانواده ندارند، از طرفی مشکلات اقتصادی هم این بحران را تشدید می‌کند. فضای مجازی و مشغولیت‌هایی که برای مردم به وجود می‌آورد نیز باعث شده تا سرخودشان را به این وسایل الکترونیک گرم کنند، به جای اینکه وقت بگذارند با همدیگر باشند، در خانواده‌ها بذر محبت را بکارند و در واقع برای رشد و تعالی همدیگر برنامه‌ریزی کنند. از این جهت وقت خود را در موارد واهی صرف می‌کنند و از مسائل اساسی باز می‌مانند و این هم در خانواده تاثیر بسیار سوئی دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که چقدر فیلم  و سریال‌های امروز تلویزیون به شرایط حال حاضر خانواده‌های ایرانی نزدیک است، خاطرنشان کرد: فیلم و سریال باید اول جنبه سازندگی داشته باشد و در واقع یکسری از مسائل و مشکلات یا راه حل‌های بهتر زیستن را به مردم یاد بدهد، در بهبود روابط بین اقوام و خانواده‌ها تلاش کند. اگر فیلم فقط منظورش سرگرمی باشد عمر را تلف می‌کند، نمی‌خواهم بگویم که بد است ولی عمر را تلف می‌کند. فیلم باید هدف‌دار و جهت‌دار باشد یا یک مسئله فرهنگی را آموزش بدهد، یک مسئله اقتصادی را . فرضاً بگوید در شرایط فعلی که ما تحریم هستیم چه مسائلی را باید رعایت کنیم تا تحریم‌ها کمتر به ما فشار بیاورد؟ چکار کنیم که صرفه‌جویی و قناعت در جامعه بیشتر انجام شود. فیلم و سریال مطلوب باید فرهنگ ترافیک و فرهنگ با هم زیستن را یاد بدهد، این که چگونه تلاش کنیم که وضعیت اقتصادی و سیاسی جامعه ما بهتر شود، وحدت و به اصطلاح همبستگی را در جامعه آموزش دهد و ...  از این دست موارد باید در فیلم ها نمود داشته باشد که مثمر ثمر واقع شوند.
وی با اشاره به اینکه چقدر سریال‌های ایرانی می‌توانند فرهنگ و سبک زندگی ایرانی را به جهانیان انتقال دهند، گفت:  شاید مردم به جهت آموزش و یاد گیری به این آثار ننگرند و بیشتر به عنوان سرگرمی به این شبکه نگاه کنند، اما به طور ناخودآگاه تحت تاثیر بعضی از آثار فرهنگی و اجتماعی این فیلم و سریال ها قرار می‌گیرند. این موضوع را باید از کسانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند و در واقع به شبکه تلویزیون ایران و آی‌فیلم می‌نگرند، پرسید ولی  طبیعتاً یکی از هدف هایشان این است که با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی آشنا شوند.  طبیعتاً شبکه آی‌فیلم و سریال‌هایی را که به نمایش می‌گذارد، مقدار زیادی از آداب و رسوم و فرهنگ ایران را منتقل می‌کند و به هر جهت در انتقال فرهنگ موثر است.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما باید در جهت تقویت روحیه ایمان، ایثار و آموزه‌های اسلامی که از بطن اسلام بر می خیزد و ارزش‌های متعالی انسانی را به نمایش می‌گذارد، تلاش و آنها را بیشتر مورد توجه قرار بدهند و مسائلی را که باعث تکامل انسان  و مانع فساد جامعه می‌شود منعکس کنند و اخلاق جامعه را بهبود ببخشند. ارزش‌های اسلامی در قالب فیلم و فرهنگ اسلامی می‌تواند موثر باشد. دست اندرکاران اگر این موارد را در برنامه‌ریزی خودشان قرار دهند قطعا می‌توانند مخاطبان بیشتری جذب کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.