یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

محمود پوروهاب

حجم کتاب‌های شعر کودک ونوجوان رفته رفته آب می‌رود

محمود پوروهاب

سینماپرس: نویسنده و شاعر کودک و نوجوان از بی‌توجهی ناشران به انتشار کتاب‌های کودک ونوجوان انتقاد کرد و گفت: حجم کتاب‌های شعر کودک و نوجوان رفته رفته آب می‌رود.

 به گزارش سینماپرس، محمود پوروهاب نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا، ‌ با انتقاد از کم توجهی ناشران به ادبیات کودک ونوجوان به ویژه شعر گفت: اصولا در سال‌های گذشته به ویژه ۳ سال اخیر کتاب‌های شعر کودک و نوجوان بسیار اندک منتشر شده است، ‌ ناشران اساسا از چنین کتاب‌هایی استقبال نمی‌کنند.

وی ادامه داد:‌ بخشی از این عدم استقبال به وضعیت کاغذ و اقتصاد نشر باز می‌گردد و بخشی دیگر نیز به بی توجهی ناشران به ادبیات کودک و نوجوان. سال گذشته در جریان داوری‌های جشنواره شعر فجر از حجم اندک کتاب‌های کودک و نوجوانی که در سال ۹۶ منتشر شده است، ‌ تعجب کردیم. هم شمارگان پایین است و هم تعداد عناوین کتاب‌ها.

پوروهاب تصریح کرد:‌ استقبال از ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های اخیر بیشتر شده است، ‌ اما ناشران همراه با این استقبال پیش نمی‌روند، یا تعداد عناوین بسیار اندک در سال منتشر می‌کنند و یا می‌گویند ما ۲۰۰ نسخه بیشتر از کتاب منتشر نمی‌کنیم. با این تعداد برای نویسندگان نیز صرف نمی‌کند.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد:‌ کیفیت ادبیات کودک  و نوجوان نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، ‌ به خصوص شعر نوجوان نسبت به کودک و خردسال بسیار بهتر شده است، ‌ موضوعات و سوژه‌های جدید، نگاه‌های عرفانی، فلسفی در شعرهای نوجوان امروز به خوبی شکل گرفته است.

وی گفت:  البته در این میان یکسری کارهای بازاری همیشه بوده است، اما چون حجم انتشار کارهای کودک و نوجوان اندک شده است، ‌ این کارهای بازاری در سال‌های اخیر خودنمایی بیشتری می‌کند. ناشران خصوصی با گرفتن پول از مولفان کتاب‌های ضعیفی و بازاری بسیاری را در سال‌های اخیر منتشر و روانه بازار نشر کرده‌اند که موحب آسیب این حوزه شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.