پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵

جعفری‌جلوه

تلویزیون در چله دوم انقلاب رو به جلو حرکت می‌کند

محمدرضا جعفری جلوه*

سینماپرس: مدیر شبکه دو سیما با اشاره به توجه بیشتر تلویزیون بر روی شکوفا شدن استعدادهای نوجوانان، تأکید کرد: حق نوجوانان است برنامه‌ داشته باشند، تجربه کنند، خطر کنند و حرکت کنند. به تماشا بنشینند و شکوفایی استعدادهایشان را به نظاره بنشینند.

به گزارش سینماپرس، شبکه دو در سال ۹۷ برنامه‌های متفاوتی از جمله «محله گل و بلبل»، «اقیانوس آرام» و سریال‌هایی هم همچون «پدر» را روی آنتن داشت و در ایام نوروز هم «بر سر دو راهی» کار دیگری از بهرنگ توفیقی را پخش می‌کند. در ایام ماه مبارک رمضان هم سریال «دلدار» را در حال تصویربرداری دارد که برادران محمودی این اثر تلویزیونی را کارگردانی می‌کنند. این دو کارگردان پیش از این سریال «سایبان» را برای شبکه دو ساخته بودند؛ «دلدار» یک ملودرام عاشقانه است که در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود. در خلاصه داستان این سریال که توسط آزیتا ایرایی و مهدی حمزه نوشته شده، آمده است: «دیریست که دلدار پیامی نفرستاد».

محمدرضا جعفری‌جلوه رئیس شبکه دو سیما

البته بعد از ایام نوروز یک سریال دیگر هم روی آنتن می‌رود که فصل دوم «روزهای بی‌قراری» است. این سریال تلویزیونی را امیرحسین شریفی تهیه و کاظم معصومی کارگردانی کرده‌اند.  بخش عمده‌ای از ماجراهای فصل دوم این سریال در شهر تبریز و بخش‌هایی از آن در شهر مشهد جریان دارد. این مجموعه در ادامه روزهای بی قراری که فصل اول آن پیش از این که از شبکه یک سیما پخش شد ساخته شده و در خلاصه داستان آن آمده: «سارا که از همسر سابقش جدا شده در پی هویت خود ناچار به سفری طولانی می‌شود یک فرش نفیس مربوط به دوره مشروطه تنها سندی است که او را به مقصود برساند و ...» بازیگرانی مانند سارا صوفیانی، مجید واشقانی، فخرالدین صدیق شریف، مهتاج نجومی، کاظم هژیر آزاد، صفا آقاجانی با حضور افسانه بایگان و حمیدرضا آذرنگ و تعدادی از بازیگران برجسته و پیشکسوت تبریز و مشهد در فصل دوم «روزهای بی قراری» به ایفای نقش می‌پردازند.  

برنامه دیگری که در شبکه دو یک موقعیت و اتفاق مناسبی را برای نوجوانان فراهم کرد «اقیانوس آرام» بود که فصل سوم آن از فروردین ۹۸ روی آنتن می‌رود. «اقیانوس آرام» با محور قرار دادن نوجوان‌ها تلاش می‌کند به دغدغه‌های هویتی آنها پاسخ دهد و با بازگو کردن تجربیات نوجوانی افراد موفق، به انتقال تجربه نسلی کمک کند. دریادار سیاری، مرضیه هاشمی و ... از جمله مهمانانی بودند که در سری قبلی این برنامه تلویزیونی حضور یافتند و از دوره نوجوانی و چالش‌های خود در این دوره سخن گفتند. سری جدید اقیانوس آرام همانند سری های گذشته با شعار قابل اعتماد بودن نوجوانان تولید می‌شود و به همین دلیل بخشی از اقدامات فنی تولید نیز توسط نوجوان‌ها انجام می‌پذیرد که در نوع خود کم سابقه است.

محمدرضا جعفری‌جلوه رئیس شبکه دو سیما درباره همین رویکرد پرداختن به نوجوانان در تلویزیون گفت: فرصت مغتنمی بود که برای کسانی برنامه‌سازی انجام شود آینده کشور به دست‌ آن‌ها ساخته می‌شود. نوجوانان دوست دارند به رسمیت شناخته شوند، دیده شوند و مورد اعتماد باشند. نوجوان قشری است که نیاز به حرکت، تجربه و حتی خطر کردن دارد و خودش را به صحنه می‌کشاند تا استعدادها و اعتقاداتش را در عمل به مرحله اثبات برساند. ما بزرگترها که دیروز شما نوجوانان بودیم یادمان باشد دوران نوجوانی را همین‌گونه دوست می‌داشتیم. آن‌هایی که در نوجوانی توانستند جنبه‌هایی از این نیاز را به منصه ظهور برسانند قطعا این روزها موفق‌ترند.

وی با ابراز امیدواری از ادامه «اقیانوس آرام» در تلویزیون، افزود: حق شما نوجوانان است برنامه‌ای داشته باشید، تجربه کنند، خطر کنند و حرکت کنند. به تماشا بنشینید و خودشان را به تماشا بگذارند؛ فارغ از اینکه دچار خودبینی بشوند و ما در شبکه دو به عنوان مکمل تلاش‌های دیگران، فرصت پخش را در این غوغای رسانه‌ای که برپاست خوشحالیم توانستیم این فرصت را در اختیار نوجوانان قرار دهیم و اصلاً منتی هم بر سر نوجوانان نیست. خوشبختانه تجربه «اقیانوس آرام» تجربه تلفیق ویژگی‌ها و شاخصه‌های نوجوانی بود. «اقیانوس آرام» فرصت این خطر کردن و مورد اعتماد واقع شدن را برای نوجوانان فراهم کرد. چرا که نوجوانان ما نیاز دارند از تجربه‌های پیشینیان بهره ببرند و در مسیر رشد خودشان الگو داشته باشند تا دچار هجمه‌ها و آسیب‌ها نشوند؛ بلکه مصون از خطرها عبور کنند.

جعفری جلوه درباره «محله گل و بلبل» گفت: «محله گل و بلبل» به شکلی هدفمند در حال اجراست. خوشبختانه این مجموعه توانسته از عهده‌ رویکردهای مفروضش در آموزش‌های شهروندی برآید و عملکرد موفقی داشته باشد. خوشبختانه فارغ از کودکان و نوجوانان بنابر نظرسنجی‌های انجام شده خانواده‌ها بسیار این برنامه را دوست دارند. اتفاقا یکی از هدف‌گذاری‌ها هم این بود که «محله گل و بلبل» با حضور خانواده‌ها تماشا شود که بحمدالله چنین شده است.

رئیس شبکه دو در پاسخ به این سوال که تلویزیون در سال ۹۸ چه رویکردهایی را بایستی در دستور کار خود داشته باشد، افزود:  ان‌شاالله تلویزیون در سال ۹۸ روند رو به رشد و جلویی خواهد داشت. به ویژه در این ایام همگام با گام دوم انقلاب پس از چهل سال رهسپردن، تلاش کردن و یک راه طی شده قابل احترامی را رقم زدند. امیدواریم در آغازین سال گام دوم و چله دوم انقلاب هم کلیت سازمان صداوسیما و شبکه‌های مختلف از جمله شبکه دو سیما با گام‌های محکم‌تر و برنامه‌های جذاب و قاب‌های ستودنی‌تر میزبان مخاطبین خودشان خواهند بود.

به گفته جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما یکی از آثار دیگر این شبکه در سال جدید «کلاه قرمزی» با ساختار و رنگ و لعاب جدید خواهد بود.

* تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.