شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲

حسن برزیده:

کار فرهنگی مدیریت بلندمدت می‌طلبد/ جشنواره جهانی فیلم فجر فرصت مواجهه با سینمای جهان است

عبدالحسین برزیده در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: حسن برزیده ضمن نقد و تحلیل تجربه چند سال برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر، بر لزوم ثبات مدیریت فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، حسن برزیده نویسنده و کارگردان سینما درباره دستاوردهای برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر در این چند سال گفت: دیدن فیلم‌هایی از سراسر جهان و آشنایی با اقلیم‌ها و نوع نگاه فیلمسازان دیگر نقاط دنیا یکی از دستاوردهای جشنواره جهانی فیلم فجر است.

وی درباره تاثیر نمایش فیلم های سینمای جهان در این جشنواره بیان کرد: فیلم‌های زیادی از نقاط مختلف جهان به ویژه کشورهایی که کمتر فرصت مواجهه با سینمای آنها فراهم است، در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران می‌شود که این امر زمینه ای را برای فیلمسازان جوان فراهم می کند تا با سینمای دیگر کشورها آشنا شده، تجربه کسب کرده و همچنین دست به معاشرت با فیلمسازان جهان بزنند.

عضو کانون کارگردانان سینمای ایران با اشاره به سطح بالای فیلم‌های کوتاه در این جشنواره بیان کرد: از بین فیلم های کوتاهی که در این سال ها در جشنواره جهانی فیلم فجر دیده ام باید بگویم فیلمسازان فیلم کوتاه ما که در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت داشتند، فیلم‌هایی به مراتب بهتر از فیلمسازان خارجی ساخته بودند.

وی افزود: من تجربه داوری در جشنواره جهانی فیلم فجر را دارم و خوشحالم که فیلمسازان جوان ما تا این حد مستعد هستند. فیلمسازهای فیلم کوتاه ایران یک سر و گردن بالاتر از فیلمسازان خارجی بودند و جشنواره جهانی فیلم فجر فرصت خوبی است که فیلمسازانمان را در اندازه استانداردهای جهانی مورد ارزیابی قرار دهیم و از کیفیت بالای فیلم‌های آنها مطلع شویم.

کارگردان فیلم «مزارشریف» درباره فیلم‌های مرمت شده و حضور این بخش در جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: اکران فیلم‌های مرمت شده دو وجه دارد؛ یکی اینکه می‌توان تاریخ سینما را دید و این تجربه‌ای گران‌بها برای علاقه‌مندان به سینماست و دیگر اینکه می‌توان سینمای گذشته را با دیدن فیلم‌های شاخص آن دوران  تحلیل و ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: دیدن فیلم‌های تاثیرگذار و دارای کیفیت بالا، به فیلمسازان جوان برای رسیدن به درک بهتر از سینما کمک می‌کند. مرمت و اکران فیلم‌های مهم تاریخ سینمای جهان و ایران کار فوق‌العاده خوبی است که امیدوارم ادامه‌دار باشد و فیلم‌های قدیمی بیشتری مرمت شود و برای مخاطبان جشنواره جهانی و فیلمسازان به نمایش درآید.

این نویسنده و کارگردان به جمع‌آوری اطلاعات و تجارب سه دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر توسط دبیر اشاره کرد و گفت: با توجه به شناختی که از رضا میرکریمی دارم می‌دانم که تجارب گذشته و مجموعه  فعالیت‌های انجام شده را جمع‌آوری کرده و به یک پروتکل در برگزاری جشنواره جهانی تبدیل کرده است. در این سه دوره کارهایی انجام شده که بسیار خوب بوده است و با گردآوری اطلاعات اگر روزی شخص رضا میرکریمی در این پست نباشد، دبیر بعدی دوباره وقت خود را برای آزمون و خطا هدر نمی‌دهد. رضا میرکریمی در مدت فعالیت خود در جشنواره جهانی پرونده خوبی به جا گذاشته که حتی در نبود او این جشنواره به راهی که دارد ادامه خواهد داد.

عضو سابق شورای صدور پروانه ساخت ادامه داد: در سال‌های اخیر عادت کرده‌ایم که دائم به همه چیز اعتراض کنیم در حالی که می‌توان این اعتراض‌ها را به نقدهای سازنده تبدیل کرد تا در جهت پیشرفت سینمای ایران گام برداریم. اینکه بخواهیم دائما اعتراض کنیم و راه حلی هم ارائه ندهیم، هیچ کمکی نخواهد کرد. قطعا مدیران از نقد درست استقبال می‌کنند و نقد منصفانه می‌تواند کمک زیادی به مدیران و دست اندرکاران باشد و همه این نوع انتقاد را می‌پذیرند. نقد چه در رسانه‌ها و چه به صورت شخصی باید به مدیران انتقال داده شود تا آنها بتوانند از مشکلاتی که داشته‌اند مطلع شوند و درصدد رفع آنها برآیند.

برزیده در پایان ضمن تایید سیاست حفظ ثبات مدیریت در نهادهای فرهنگی و جشنواره‌ها اظهار کرد: تدوام حضور مدیران در پست‌هایشان باعث پیشرفت فرهنگ و هنر خواهد شد، اما متاسفانه در کشور ما در دولت یک رییس جمهوری چهار وزیر فرهنگی تغییر کرده است! اینکه دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر چند سالی است که در این جشنواره حضور دارد می‌تواند به برطرف کردن چالش‌های جشنواره کمک کند. با برنامه‌ریزی بلندمدت است که می‌توان انتظار کارهای بزرگ از جشنواره‌ها و نهادهای فرهنگی داشت. باید قبول کنیم کار فرهنگی مدیریت بلندمدت می‌طلبد.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.