سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶

با حضور حمیدرضا حافظی؛

کارگاه آموزشی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» برگزار شد/ قصه‌ها درون ما هستند

جلسه کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» با حضور حمیدرضا حافظی

سینماپرس: دومین جلسه کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» با حضور حمیدرضا حافظی و با موضوع شخصیت‌پردازی و آفرینش شخصیت، روز دوشنبه ۱۳ اسفند در دومین روز یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در دومین جلسه کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» به فراگیران توضیح داده شده که برای خلق داستان به جز خلق ایده که مربوط به جلسه روز اول بود، نیاز داریم با فنون و شگردهای خلق شخصیت آشنا شویم.

همچنین در این کارگاه توضیح داده شد که یک شخصیت چه وجوهی دارد و اگر بخواهیم یک شخصیت یا کاراکتر را در فیلم‌نامه خلق کنیم، نیازمند یادگیری چه مطالبی هستیم.

حافظی مدرس کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» بیان کرد: ما برای خلق شخصیت باید خصوصیات شخصیت‌ها را طبقه‌بندی کرده و سعی کنیم مهارت و توانایی شما در این مورد بالا برود که وقتی می‌خواهید متن و فیلم‌نامه‌ای را بنویسید، به جز خلق ایده، چگونگی آفرینش شخصیت را هم آموزش ببینید.

در ادامه از فراگیران خواسته شد یک شخصیتی را برای یک فیلم‌نامه انیمیشن خلق کنند و در تمرین کارگاهی که با آن‌ها انجام شد، هر یک از فراگیران شناسنامه و زندگی‌نامه شخصیتی را برای آن داستان نوشتند و پیشنهاد دادند که متناسب با ایده اصلی داستان است.

حاضران در این جلسه با مفهوم شخصیت‌پردازی آشنا شدند و رابطه‌اش را با ایده اصلی فیلم‌نامه بررسی کردند.

همچنین در این جلسه درباره مضمون هم صحبت شد. مطلبی که در واقع تکمیل مفهوم ایده بود و حافظی به فراگیران توضیح داد که چگونه یک فیلم‌نامه علاوه بر ایده اصلی نیاز به مضمون و درونمایه قوی دارد.

پس از توضیح‌های حافظی درباره تم یا درونمایه یا مضمون از فراگیران خواسته شد که با دیدن یک فیلم کوتاه انیمیشن آن را از نظر ایده، مضمون و شخصیت تحلیل کنند.

در پایان کارگاه حافظی گفت: امروز شما این تجربه را به دست آوردید که در ادامه درس ایده‌پردازی روز گذشته چگونه کاراکترهایی مناسب برای ایده‌های خود خلق کنید و چگونه این خلق شخصیت و خلق ایده با راهنمایی و نظارت مضمون صورت می‌گیرد.

وی افزود: همچنین در این جلسه و طی تمرین‌ها تجربه کردید که چگونه می‌توانید همزمان ایده، شخصیت و مضمون را به گونه‌ای با هم ادغام کنید که وقتی فیلم‌نامه نوشته و ساخته می‌شود تفکیک آنها دشوار شود و فقط یک متخصص بتواند در کالبدشکافی فیلم‌نامه اجزاء ایده، شخصیت و مضمون را جدا کند چرا که به شدت معتقدیم فیلم‌نامه یک موجود ارگانیک زنده است و مثل همه چیزهای ارگانیک و زنده، پویاست، اندام دارد و این اندام‌ها به هم وابسته هستند.

حافظی فارغ‌التحصیل کارگردانی انیمیشن از دانشکده صدا و سیما با ۳۰ سال سابقه فیلم‌نامه‌نویسی آثار رئال و انیمیشن است. او در سال ۶۵ اولین فیلم کوتاه داستانی ۱۶ میلی‌متری خود را که تلفیق رئال و انیمیشن بود با رگه‌های فانتزی برای کودکان و نوجوانان ساخت و در سال ۷۲ با نوشتن فیلم‌نامه «مهریه بی‌بی» عضو کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران شد و نوشتن فیلم‌نامه کمدی را به طور جدی دنبال کرد. در زمینه انیمیشن از سال ۶۵ فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن را آغاز کرده و در همه قالب‌های کوتاه، بلد، مجموعه، سریال و سینمایی فیلم‌نامه انیمیشن نوشته و آخرین کارش فیلم‌نامه سینمایی «دزد رویاها» به کارگردانی روانبخش صادقی کار مشترک ایران و ایتالیا است با نگاهی به مضمون گفت‌وگوی تمدن‌ها که در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید است. حافظی به عنوان مدرس نزدیک به سه دهه سابقه تدریس در دانشگاه دارد و بالغ بر ۱۰۰ کارگاه آموزشی در زمینه‌های فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی و زیبایی‌شناسی تصویر در سراسر ایران برگزار کرده است. او همچنین سه دوره بین‌المللی زیبایی‌شناسی تصویر و کارگردانی را نیز در مرکز آموزش سازمان صدا و سیما برای فراگیران کشورهای دیگر برگزار کرده است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.