جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱

در نشست نمایش و بررسی فیلم‌های راه نیافته جشنواره «فیلم ۱۰۰» مطرح شد:

بی‌دقتی در انتخاب موضوع، عامل حذف فیلم از جشنواره

امير مهران

سینماپرس: توجه به انتخاب موضوعات متناسب با زمان محدود، از جمله نکات اصلی در القای مفهوم به مخاطب است که متاسفانه در بسیاری از آثار راه نیافته به جشنواره نسبت به انتخاب موضوعات متناسب با ساخت فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای بی‌توجهی شده است.

به گزارش سینماپرس، نشست نمایش و نقد و بررسی فیلم‌های راه نیافته به جشنواره با حضور امیر مهران کارگردان انیمیشن و فیلمسازان آثار برگزار شد.

مهران در خصوص انیمیشن سازی و مشکل بسیاری از انیمیشن‌های راه نیافته به جشنواره گفت: در فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای جغرافیای موضوعات باید محدود باشد و قابلیت درک مفهوم در مدت زمان کم را برای مخاطب فراهم کند. گنگ بودن قصه در انیمشین‌ها و گم شدن آن در نمادها از جمله مشکلات رایج در روایت قصه انیمشین‌ها است که نهایتا منجر به سردرگمی مخاطب در داستان شده است.

وی افزود: در شرایطی که تکنیک فیلم از جمله عوامل مهم در کیفیت آثار تلقی می‌شود، تایم کوتاه برخی از انیمیشن‌ها باعث آسیب به محتوا و تکنیک فیلم‌ها شده و امکان پرداخت مناسب به موضوع  را سلب کرده است.

این انیمیشن ساز  توجه به انتخاب مناسب موضوع برای فیلم کوتاه را از جمله اصول موفقیت فیلم‌ها معرفی کرد و ادامه داد: محدودیت در زمان، از جمله خصوصیات فیلم‌های کوتاه است که  قابلیت پرداخت به هر موضوعی را کم می‌کند. بنابراین انتخاب هرموضوعی برای ساخت انیمیشن مناسب نیست چرا که درک مفهوم در برخی سوژه‌ها نیاز به مدت زمان بیشتر داشته و ایده را در فیلم‌ها ١٠٠ ثانیه‌ای ناکام رها می‌کند این در حالی است که متاسفانه عدم توجه فیلمسازان به این نکته بسیاری از فیلم‌ها را از حیطه رقابت خارج کرده و تلاش‌های افراد بالاخص انیمیشن را به هدر داده است.

وی اذعان داشت: در بسیاری از فیلم‌های جشنواره ١٠٠ثانیه‌ای، تاکید فیلمسازها بر اسم فیلم به یک بحران تبدیل شده و فهم محتوا را با چالش روبرو کرده است. این در حالی است که اگر اسم فیلم حذف شود، درک مفهوم و موضوع برای مخاطب سخت می‌شود. بنابراین انتخاب اسم باید مستقل از محتوا بوده و حذف آن لطمه‌ای به مفهوم وارد نکند.

مهران درباره ایده پردازی و انتخاب مناسب پلان‌های فیلم کوتاه یادآور شد: دستکاری زمان انیمیشن در بسیاری از آثار سطح تاثیرگذاری بر مخاطب و حس قالب بر داستان  را کاهش داده است در حالی که برخی ایده‌ها و پلان‌ها فیلم‌ها بسیار عالی بوده و قطعا در مدت زمان بیشتر می‌تواند به عنوان یک اثر خوب شناخته شود.

وی در پایان اذعان داشت: سینما از تصویر، موسیقی و تدوین جان گرفته و معنا پیدا می‌کند و انتخاب هوشمندانه این عوامل یک اثر را قوت می‌بخشد.از لحاظ فضاسازی در فیلم‌ها نیز باید به اندازه نماها و تنوع آن توجه شود که اگر در پرداختن به آن کوتاهی شود سینمایی شکل نمی‌گیرد. در این میان تطابق متن و تصویر مهارت یک فیلمساز است و اختلال در آن از نقاط ضعف یک فیلم محسوب می‌شود.

برخی فیلم شاید از لحاظ کیفی مناسب باشند ولی وجود فیلم های موفق تر در آن زمینه، موفقیت فیلم در انتقال مفهوم و تاثیرگذاری به زیر سوال می برد پس فیلمساز باید با ایده گرفتن از کارهای مشابه، سطح تاثیرگذاری را افزایش داده و حیرت مخاطب را برانگیزد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.