یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی/۱۱

مستغاثی: جریان سینما با گفتمان مردم و انقلاب اسلامی فاصله دارد/ تبلیغ سبک زندگی غربی و نشان دادن خانواده های از هم پاشیده در شأن سینما و تلویزیون نیست

سعید مستغاثی

سینماپرس: سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه ما در بسیاری از حوزه ها به نقطه آرمانی و اهداف انقلابی مان نرسیده ایم که حضرت آقا هم در بیانیه گام دوم انقلاب به این مسأله اشاره فرمودند.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما یکی از بخش هایی است که اصلاً در آن نتوانستیم به اهداف و آرمان های انقلابی مان برسیم و متأسفانه بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب باید بگوییم که جریان اصلی سینما به شدت با گفتمان مردم و انقلاب اسلامی فاصله دارد. ذکر این نکته ضروری است که اصولاً ما پیش از انقلاب سینمایی نداشتیم چرا که انقلاب اسلامی باعث شد تا سینمای ایران سر و شکل سینما بگیرد؛ پیش از انقلاب و در دوران رژیم منحوس پهلوی سینما نه ساختار داشت نه محتوا اما انقلاب اسلامی باعث شد تا انواع ژانرها به سینما وارد شود و در سال های ابتدایی انقلاب تلاش شد تا فیلم های خوب و سالم در جهت ترویج و حمایت از ارزش های انقلاب و دین و جامعه ساخته شود.

مستغاثی خاطرنشان کرد: خوشبختانه جریان انقلابی با اتکا بر روحیه و توانایی های خود و البته بدون حمایت مسئولان همچنان کار خودش را می کند و ما طی سال های اخیر به خصوص شاهد رشد جریان های جوانی در حوزه سینمای مستند، انیمیشن سازی و... بوده ایم و جشنواره فیلم عمار هم یکی از دستاوردهای مهم و ارزنده جریان جوانان متعهد و انقلابی است.

وی ادامه داد: اما متأسفانه از آنجا که جریان اصلی سینمای دست تفکرات انقلابی نیست و جریانی که سینمای ایران را به پیش می برد همان تفکرات مسئولان پیش از انقلاب را دارد ما نتوانسته ایم به نقاط مطلوب و مورد نظرمان برسیم و در سینما دچار نوعی انفعال، عقبگرد و وادادگی شده ایم.

این منتقد سینما تأکید کرد: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که همزمان با جشن ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد ثابت کرد که جریان اصلی سینما با گفتمان انقلاب فاصله دارد و متأسفانه این جشنواره در شأن ۴۰ سالگی انقلاب نبود.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا مسئولان سینما و دست اندرکاران برگزاری جشنواره نمی خواهند اشتباهات خود را بپذیرند و به جای اندرز گرفتن از نقدهای دلسوزانه رسانه ها و منتقدان و کارشناسان انقلابی و دغدغه مند در مقابل آن ها جبهه می گیرند به نوعی که دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه انتقادات رسانه های به زعم خود پایتخت نشین را برنتابید و در جملاتی به آن ها تاخت اظهار داشت: از قدیم یک ضرب المثل معروف داریم که می گوید «کدام ماست بند می گوید ماست من ترش است؟»؛ معلوم است که آقای داروغه زاده از خودش دفاع می کند. اما ایشان باید با منطق و استدلال حرف بزنند. ما حاضریم در مقابل ایشان بنشینیم و دانه دانه در مورد فیلم های جشنواره سی و هفتم صحبت کنیم آن وقت مشخص می شود که چه کسی درست می گوید و چه کسی غلط!

مستغاثی تصریح کرد: وقتی سینمای ما سینمای پایتخت نشین ها و به ویژه شمال شهر پایتخت است اصولاً باید رسانه های پایتخت نشین هم در رابطه با جشنواره اظهار نظر کنند و معلوم است که سایر رسانه های محلی و استانی نمی توانند استدلال درستی از جشنواره داشته باشند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با آرزوی اینکه به زودی جوانان عماری بتوانند جریان اصلی سینمای کشور را در دست بگیرند اظهار داشت: سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد و بنده معتقدم این جوانان عماری هستند که می توانند این هوای تازه را به سینمای ایران هدیه کنند. مدیران نمی توانند مانع پیشرفت نیروهای انقلابی شوند. امروزه کلیت فضای فرهنگی جامعه به نفع نیروهای انقلابی است. ما باید با اسلامی شدن علوم انسانی و انقلابی شدن فضای نشریات بیش از پیش جامعه را به سمت سالم سازی هدایت کنیم.

مستغاثی با بیان اینکه تبلیغ سبک زندگی غربی، نشان دادن خانواده های از هم پاشیده و امثالهم در شأن سینما و تلویزیون نیست گفت: الآن نه تنها در سینما که در رسانه ملی هم اوضاع بد است؛ همین برنامه جدید «عصر جدید» که با کلی سر و صدا روی آنتن رسانه ملی رفته چه چیزی دارد؟ استعداد در دیوید کاپرفیلد بازی و رقص دختر ۷-۸ ساله روی صحنه دستاورد است؟ این برداشت آقایان از انقلاب است؟

وی در پایان افزود: تبلیغ سبک زندگی غربی و خانواده های از هم پاشیده در سینما و تلویزیون دل همگان را به درد آورده و ما نیازمند تغییرات جدی در محتوای آثار سینمایی و سریال های تلویزیونی مان هستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.