جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

«سایه ارغوان» در ایوان شمس به روی صحنه رفت / شب دوست داران ردیف و سرودهای انقلابی

: دومین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ایوان شمس با اجرای گروه سایه

سینماپرس: دومین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ایوان شمس با اجرای گروه سایه سپری شد.

به گزارش سینماپرس، در این اجرا محمدامین اکبرپور سرپرست گروه در دو بخش از دو گروه نوازنده و دو خواننده مختلف برای به روی صحنه بردن رپرتوار انتخاباش استفاده کرد. تمامی ‌قطعات بخش اول از ساخته‌های محمد امین اکبرپور بود.

بخش نخست این برنامه با گروه «همنوازان سایه» در دستگاه شور اجرا شد. مقدمه که بر اساس ردیف موسیقی ایرانی ساخته شده بود اولین قطعهای بود که با گروهنوازی اجرا شد. تکنوازی تار در چهارمضراب که آن هم بر اساس ردیف موسیقی ایرانی تصنیف شده بود بعد از مقدمه به اجرا درآمد. جملهپردازی‌های زیبا و کوتاهی قطعات وجه اشتراک این قطعه با دیگر بخش‌های ساز و آوازی کنسرت پنجشنبه شب در ایوان شمس بود.«دلم تنگ است» با شعری از «اردلان سرفراز، ه.ا.سایه و مهدی اخوان ثالث» از جمله قطعات ساخته شده توسط سرپرست گروه بود که در حوزه اجرا به نظر قطعه پیچیدهای می‌آمد. نی و آواز در گوشه قرچه بر روی شعری از ه.ا.سایه و تار و آواز در گوشه رضوی باز هم بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج ساز و آوازهایی بودند که پیش از تصنیف «دلتنگ شد گل» اجرا شدند. تصنیفسازی زیبای اکبرپور را شاید بتوان اوج بخش اول اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس دانست. صدای گرم علیرضا حاجیطالب هم بر تاثیرگذاری این بخش از اجرا افزود. سنتور و آواز در گوشه حسینی، دلم گرفته، تار و آواز، شب آمد و دلتنگم و ز آتش دل، دیگر قطعات بخش نخست بود که شعر همگی آنها از هوشنگ ابتهاج بود. رنگ عاشقکش (شهناز کت) بر اساس ردیف موسیقی دستگاهی آخرین بخش از اجرای همنوازان سایه بود.

پس از تنفسی چند دقیقهای بخش دوم اجرا با حضور نوازندگان «سایه ارغوان» و خوانندگی اشکان کمانگری در دستگاه ماهور به روی صحنه رفت.

این بخش به سرودهای انقلابی دهه ۶۰ اختصاص داده شده بود با اجرای«بشارت» ساخته محمدرضا لطفی و با شهر ه.ا.سایه آغاز شد. در ادامه تکنوازی تار محمدامین اکبرپور با بداههپردازی او در گوشه‌های مختلف ماهور زمینه را برای اجرای عاشقان سرمست باز هم از ساخته‌های محمدرضا لطفی با شعری از مجتبی کاشانی فراهم کرد.

تکنوازی کمانچه( دو ضربی میرزاحسینقلی به روایت محمدرضا لطفی) قطعه بعدی بخش دوم بود. سرود ایرانی ساخته پرویز مشکاتیان با شعری از جواد آذر، ضربی تار و سنتور(چاووش ۶)، دوضربی عراق(ساخته محمدرضا لطفی با شعری از فرخی یزدی) و تکنوازی کمانچه قطعات بعدی اجرا شده در بخش دوم کنسرت پنجشنبه شب ایوان شمس را تشکیل می‌دادند. سرود آزادی با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر فرخی یزدی، ای ایران با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر جواد آذر و «دلا دیدی» از چاووش ۶ با شعر ه.ا.سایه دیگر قطعات بخش دوم کنسرت گروه محمدامین اکبرپور بود.

قطعه پایانی اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس را شاید بتوان جذابترین و گیراترین قطعه این کنسرت دانست. «سپیده» با آهنگسازی محمدرضا لطفی و با شعر هوشنگ ابتهاج آنقدر میان مخاطبان موسیقی به ویژه علاقه مندان متولد دهه‌های گذشته ماندگار است که باعث شد حاضران در سالن همراه با گروه آن را بخوانند و در پایان اثر، ایستاده گروه را تشویق کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.