شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳

موضع گیری اسپایک لی علیه «گوچی» و «پرادا»

اسپایک لی

سینماپرس: اسپایک لی، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ۶۱ ساله امریکایی که در نودویکمین دوره جوایز اسکار نیز نامزد شده است، دو برند مشهور «گوچی» و «پرادا» را به اتهام نژادپرستی تحریم کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، اسپایک لی در اینستاگرام گفت که دیگر لباس‌های «گوچی» و «پرادا» را تا وقتی این دو برند مطرح، طراحان سیاهپوست را استخدام نکنند، نمی‌پوشد.

این کارگردان در پست خود نوشت: آشکار است که اینها وقتی پای نژاپرستی وسط می‌آید هیچ کار نمی‌کنند و اصلا شناختی ندارند. بیدار شوید.

وی گفت: این برندها باید تعدادی طراح سیاهپوست هم داشته باشند تا وقتی چنین مسایلی مطرح می‌شود، از آن درک درستی داشته باشند.

اسپایک لی در حالی این برندها را بایکوت کرده که در میانه فصل اهدای جوایز سینمایی این پیام با قدرت تمام خانه‌های مد لوکس را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

لی در سپتامبر گذشته در جشنواره فیلم ونیز با لباسی از گوچی حاضر شده بود و بعد در شوی سالانه پرادا در میلان با کت و شلوار سیاه این برند حاضر شد.

گوچی چند روز پیش برای پولیوری با یقه اسکی بلند که تا روی بینی می‌رسید و تداعی‌کننده «بلک فیس» بود عذرخواهی کرد و پرادا نیز برای کیفی از چرم سیاه و سفید که شباهت به چهره سیاهپوستان داشت در ماه دسامبر عذرخواهی کرد. هر دو برند این وسایل را از فروشگاه‌هایشان جمع‌آوری کرده‌اند.

اسپایک لی این برندها را متهم به استفاده از موضوع‌ «بلک فیس» یا «صورت سیاه» کرده که سنتی بود که از قرن نوزدهم با سیاه کردن چهره بازیگران سفید پوست در نمایش‌های صحنه‌ای به جای افراد سیاهپوست استفاده می‌شد. این کار برای خلق چهره‌های تحقیرآمیز به کار می‌رفت.   

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.