پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸

نگاهی به روز اول جشنواره فیلم فجر؛

وقتی حاشیه ها همچنان پررنگند/ از مشکلات اجرایی تا خبرهایی از نرسیدن، انصراف و یا جابه جایی نمایش فیلم ها!

اولین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: روز اول برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و کاخ رسانه سرشار از حاشیه بود و این اتفاق در حالی افتاد که مسئولان جشنواره مانند گذشته وعده های شیرینی بابت برگزاری یک جشنواره استاندارد داده بودند اما آنچه اهالی رسانه و منتقدان شاهد بودند حواشی قابل توجهی بود.

به گزارش سینماپرس همانطور که اهالی رسانه و منتقدان پیش بینی کرده بودند سانس اول فیلم ها در سینمای اهالی رسانه که به آثار مستند، انیمیشن و کوتاه اخصاص پیدا کرده خالی از هر مخاطبی بود! نهایتا در سالن ها تعدادی کمتر از انگشتان یک دست به تماشای فیلم ها نشسته بودند و در واقع شروع جشنواره با سردی و یخ زدگی شدیدی همراه شده بود. این اتفاق باعث اعتراض شدید تهیه کننده مستند «خانه ای برای تو» در نشست خبری جشنواره شد.

مهدی شامحمدی در این باره گفت: نمی دانم چرا بی مهری نسبت به فیلم های مستند تمامی ندارد و من‌ به نحوه اکران فیلمم اعتراض دارم. جالب اینجاست که تعداد خبرنگاران در نشست خبری بیش از افراد حاضر در سالن فیلم است!
از سوی دیگر علیرغم آنکه روابط عمومی جشنواره پیش از این اعلام کرده بود دی سی پی کامل فیلم ها از مدت ها قبل به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است اما در نهایت تعجب اهالی رسانه یک بار دیگر اظهارات مسئولان جشنواره رنگ و بوی دروغ به خود گرفت و فیلم «تختی» که قرار بود در سانس دوم سینمای رسانه ها نمایش داده شود به جشنواره نرسید و به جای آن فیلم «معکوس» ساخته پولاد کیمیایی اکران شد که این اتفاق مورد انتقاد و اعتراض شدید پولاد کیمیایی قرار گرفت.
کیمیایی با عصبانیت در نشست خبری فیلمش با کنایه به برگزارکنندگان جشنواره و دست اندرکاران فیلم «تختی» گفت: چرا سانس ما باید جابه جا شود؟ چون ما مظلوم هستیم؟ ما می‌دانیم این پول‌ها از کجا می‌آیند، اگر نجابت می‌کنیم دلیل نمی‌شود بلد نباشیم. اتفاق امروز توهین‌آمیز بود چراکه حتی از ما اجازه هم نگرفتند. بر مبنای چه چیزی فیلم «تختی» دیده و انتخاب شده است؟ چون سعید ملکان آن را ساخته است؟ فیلم من از بیست روز پیش آماده بود اما من به عنوان فیلم اولی باید در بخش نگاه نو باشم اما افرادی باید در بخش سودای سیمرغ باشند که اصلا از کودکی در سینما نبودند، در حالی که من از کودکی در سینما بودم.
همچنین به دلیل تعویض زمان اکران ۲ فیلم، نشست خبری «سال دوم‌ دانشکده من» و فیلم‌ «معکوس» یکی‌ پس از دیگری برگزار شد که خستگی مفرط اهالی رسانه را با خود به همراه داشت؛ ضمن آنکه فیلم ها هم با تأخیر بسیار اکران شدند و نتیجه آن شد که نشست خبری آخرین فیلم تا نیمه های شب طول بکشد.
اما حاشیه های روز اول جشنواره به همین جا ختم نشد! دقایق پایانی شب بود که سیاوش حقیقی تهیه کننده فیلم سینمایی «خون خدا» در گفتگو با سینماپرس گفت: به دلیل بی برنامگی، هرج و مرج و بی عدالتی «خون خدا» را از جشنواره خارج کردیم.

حقیقی با اعتراض و انتقاد شدید نسبت به مسئولان جشنواره به خصوص ابراهیم داروغه زاده اظهار داشت: امروز در اولین روز جشنواره بدون هرگونه اطلاع رسانی قبلی توسط دبیرخانه جشنواره فیلم ما به جای فیلم «تختی» اکران شد و در برخی سانس ها نیز فیلم ما از اکران حذف و فیلم های دیگری جایگزین شدند. این تخلفات در سینمای جوان و سالن حجاب که مخصوص صنوف سینمایی است رخ داده و همه عوامل فیلم نسبت به این اتفاق معترضند.

وی افزود: شایسته نیست در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد بی برنامگی، شلختگی و هرج و مرج در مهمترین رویداد سینمایی کشور باشیم!

دیگر فیلم حاشیه داری که در روز اول سر و صدای زیادی به پا کرد فیلم «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی است که پس از لغو اکران در سینما کورش اکران این فیلم در سینما آفریقا هم لغو شد. سعید روستایی اعلام کرد که فیلمش آماده است ولی بعضی ها با فشارهایی که آورده اند نگذاشتند فیلمش روز اول جشنواره اکران شود. حال باید دید آیا حرف های این فیلمساز جوان صحت دارد یا دست اندرکاران این فیلم می خواهند با فرافکنی و مغلطه کردن و ایجاد حاشیه های کذب برای اثرشان خود را خوب پرزنت کنند؟

در نهایت اینکه مسئولان روابط عمومی جشنواره علیرغم وعده ای که پیش از این داده بودند اسامی رسانه های تأیید شده که کارت دریافت کرده بودند را منتشر نکردند و بسیاری افرادی که رسانه های فاقد مجوز اعلام شده بود روز اول جشنواره در حال جولان دادن در پردیس سینمایی ملت دیده شدند!

این اتفاق این شائبه را به وجود می آورد که مسئولان روابط عمومی روی حرف خود نمانده اند و به صورت کثیر برای همه افرادی که خواهان دریافت کارت سینمای رسانه بودند کارت صادر کرده اند که امید است مسعود نجفی که مدیر روابط عمومی این جشنواره است پاسخگویی جدی برای حضور رسانه های فاقد مجوز داشته باشد.

مشکلات رفاهی دامنه دار از جمله قطعی اینترنت و آنتن دهی به شدت ضعیف موبایل که تداخل گسترده ای در امر خبررسانی اهالی رسانه نیز به وجود آورده بود از دیگر معضلات روز اول سینمای رسانه ها بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.