سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

افتتاح نمایشگاه «پلاک ٤٠» با تجلیل از خانواده شهدا

نمایشگاه «پلاک ٤٠»

سینماپرس: نمایشگاه «پلاک ٤٠» با نمایش آثار هنرمندان انقلاب عصر روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، عصر روز گذشته ٨ بهمن‌ماه بخش «پلاک ٤٠» یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مسئولان هنری و جمعی از خانواده شهدا و هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

در این مراسم سید ‌محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، ‌ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سید امیر سقراطی دبیر هنری جشنواره، محسن سلیمانی ‌دبیر اجرایی ‌جشنواره و نظام‌الدین امامی‌فر مدیر بخش «پلاک ٤٠» حضور داشتند.

در ابتدای برنامه، پس از اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نظام‌الدین امامی‌فر گفت: این نمایشگاه حاصل یک کار پژوهشی و حاصل همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف است. این آثار حاصل دسترنج هنرمندان مختلف است که از ابتدای انقلاب تا به‌حال خلق‌ شده است. انتخاب این آثار از بین موزه‌ها و آرشیوهای مراکز مختلف بوده و به‌عنوان اولین قدم توانستیم این آثار فاخر را از موزه‌ها و مجموعه‌ها بیرون آورده و در معرض دید عموم قرار دهیم.

امامی‌فر افزود: شاید نمایشگاه «پلاک »٤٠ شروعی باشد برای پژوهش بصری در زمینهٔ هنر انقلاب و امیدواریم محققان بتوانند با دیدن اصل آثار، از آن‌ها برای اهداف نشانه‌شناسی استفاده کنند. جا دارد از افراد و مراکزی که به ما در شکل‌گیری این مجموعه کمک کردند از جمله آقایان کاویانی، اسکندر یارنسب، حسینی کاردل، معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، سازمان بسیج هنرمندان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران تشکر کنم که اگر همراهی این عزیزان نبود نمی‌توانستیم این نمایشگاه را گردآوری کنیم.

پس از آن حبیب الله صادقی نقاش و استاد دانشگاه، ضمن تقدیر و تشکر از همه سازمان‌ها و نهادهایی که در این رویداد مشارکت داشتند، گفت: آنچه در آثار این مجموعه می‌بینید گوشه‌ای از تلاش عاشقان و یاران فرهنگ ولایی است. هنر انقلاب، هنر ترجمه نیست بلکه هنر مولف است. یعنی زمانی که جریان مدرنیسم غرب از حدود سال ٥٥ به ایران آمد، نسل جوانانی که اقدامات فداکارانه یاران انقلاب را دیدند، در کنار آن‌ها به تصویر کردن این فداکاری‌ها پرداختند. این بخش از جشنواره هنرهای تجسمی فجر نشان‌دهنده یک گوشه اندک از تلاش عظیمی است که آن عزیزان انجام دادند.

صادقی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های کارآمدی انقلاب اسلامی این صفت هنرمندان و یاران انقلاب است که خویشتن فرمایانه و بدون سفارش حکومت کار کردند و احساس عاشقانه و ارزشمندی که شهدا داشتند را به گونه ای تصویر کردند. این نمایشگاه بخشی از تجلیات معرفت شناسانه هنر انقلاب است که مزین به نام شهدا است.

وی ادامه داد: هنر خویشتن فرما و یقینیِ یاران انقلاب منجر به خلق آثار فاخری شد که یکی از تجلیاتش نام نازنین شهدا است. انقلاب اسلامی این ره‌توشه‌های قرآن مجید را به همراه دارد و از دولت آن، یاران انقلاب آثار بسیار فاخری خلق کردند که قطعاً تاکنون نتوانسته در کتاب‌ها به‌طور کامل عرضه شود. در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی امیدوارم پژوهشگران و هنرمندان کارهای شایسته ای در این حوزه انجام دهند و بتوانیم تجلی آن را در موزه‌ای بزرگ ببینیم.

در ادامه مراسم محمدحسن کاویانی‌راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید، گفت: از همه عزیزانی که با خلاقیت و نوآوری در برگزاری این برنامه مشارکت کردند و بخشی از سهم و وظیفه خود را در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، به عنوان بزرگترین هنر یک جامعه که در طول تاریخ آنها ثبت شده است، ادا کردند، تشکر می‌کنم. به ویژه در موقعیتی که یک جهان تلاش می‌کنند با اتهام زدن، زوایای تحریف شده ای را از بزرگترین تجربه زیبای این مردم نشان دهند و سابقه شیرین یک کار بزرگ و حماسه عظیم را به کام آنها تلخ کنند.

وی اضافه کرد: لذا در این موقعیت که تاختن به اصول انقلاب نوعی پرستیژ برای عده‌ای شده است، این که کسی با عرضه آثار فاخر هنری بتواند بخشی از پلشتی که دیگران می‌خواهند به ساحت زیبای انقلاب این مردم بپاشند را ترمیم کند، کار مهمی است.

کاویانی راد افزود: از تک‌تک عزیزانی که با ارائه آثار در این فضا تلاش می‌کنند گوشه‌ای از عمل این مردم را در قطعه‌ای خاص از تاریخ به ظهور برسانند سپاسگذارم. زیباترین بخش تابلوی حماسه این مردم در انقلاب را شهدا به خود اختصاص دادند و عالی‌ترین قله هنر این مرز و بوم را کسانی فتح کردند که با خون خودشان نگاره خود را امضا کردند و به رسم امانت به نسل‌های بعد جامعه اهدا کردند.

در ادامه این مراسم از خانم‌ها افشار، صباغ‌چی و میرعلی‌اکبری که مادر و همسر شهدا هستند توسط هادی مظفری، ابراهیم حقیقی و محمدحسن کاویانی‌راد تجلیل شد.

گفتنی است در این نمایشگاه که تا ٥ اسفند در فرهنگسرای نیاوارن برقرار است آثار برجسته هنرمندان حوزه انقلاب و از هنرمندانی چون: مرتضی اسدی، ایرج اسکندری، هانیبال الخاص، سید نظام الدین امامی فر، ‏احمد آقا قلی زاده، محمد باقر آقا میری، رضا بخشی، محمد علی بنی اسدی، محمد بهرامی، حسین پرتوی، ناصر ‏پلنگی، کاظم چلیپا، پرویز حاصلی، عبدالمجید حسینی راد، جواد حمیدی، جمال خرمی نژاد، کیخسرو خروش، محمد ‏خزائی، احمدرضا دالوند، جورج داودزاده، حبیب درخشانی، علی ذاکری، محمد رضا ذبیح الله زاده، جلیل رسولی، حمید ‏رضایی، مهدی روحانی، زهره سمندوک، ناصر سیفی، مریم شریفی شوریجه، نوشین شعبانی، حسین شناور، طاهر شیخ ‏الحکمایی، محمد علی شیخی، رضوان صادق زاده، حبیب الله صادقی، کامبیز صبری، محمد صیاد، ادهم ضرغام، احمد ‏طالبی، ابوالفضل عالی، حسین عصمتی، محمد حسین عماد، محمد فدوی، ناهید فراست، مجید قادری، عبدالحمید ‏قدیریان، زهرا قربانیان، نادر قشقایی، مسعود قندی، مرتضی کاتوزیان، بهنام کامرانی، علی کاوه، مهسا کریم زاده، امید ‏کیایی، مصطفی گودرزی، اردشیر مجرد تاکستانی، مرتضی ملکی، مجید مهرگان، معصومه میرحسین، جواد نوبهار، ‏صدیقه وثوقی، احمد وکیلی، علی هاشمی شهرکی، کامبیز هورسان، ناصر هوشمند وزیری، مهدی یار محمدی، احمد ‏یاری زاد و حسین یاقوتی به نمایش درآمده است.

امروز ٩ بهمن ماه نمایشگاه بخش دیگری از آثار هنرمندان این حوزه در بخش «پلاک ٤٠»، ساعت ١٤ در موزه شهدا و با حضور مسئولان و هنرمندان این عرصه افتتاح می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.