جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

تهیه کننده «سمفونی نهم» در گفتگو با سینماپرس:

تمام تلاش ما ساخت فیلمی شرافتمندانه با رویکرد ملی و جذب حداکثری مخاطبان قهرکرده با سالن های سینما بود

زینب تقوایی

سینماپرس: زینب تقوایی تهیه کننده سینما و تلویزیون که با فیلم «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند در جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: تمام تلاش ما ساخت فیلمی شرافتمندانه با رویکرد ملی و برای جذب حداکثری مخاطبان قهرکرده با سالن های سینما بود و در این راستا هرچه داشتیم به کار گرفتیم و سعی کردیم با رعایت حداکثری استانداردهای جهانی هیچ ضعفی در فیلم نداشته باشیم و بتوانیم قشر فرهیخته جامعه که سال ها است به دلیل حضور فیلم های نازل به سینما نمی روند را مجدداً به سالن های سینما بیاوریم.

تهیه کننده سریال های تلویزیونی «دودکش» و «مدینه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم زبان فیلم «سمفونی نهم» زبانی جهانی است و از این رو این فیلم می تواند در جشنواره های معتبر جهانی نیز به خوبی دیده شود چرا که خوشبختانه جشنواره فیلم فجر مانعی برای حضور فیلم در جشنواره های دنیا نیست و ما بعد از اتمام جشنواره می توانیم برای حضور «سمفونی نهم» در جشنواره های جهانی اقدام کنیم.

تقوایی سپس با اشاره به مبحث بسیار مهم ورود پول های کثیف و مشکوک به سینما و درخواست رسانه ها برای شفاف سازی سرمایه گذاران فیلم ها اظهار داشت: بنده به صورت کامل سرمایه گذاری این فیلم را بر عهده داشتم و معتقدم این اتفاق بسیار خوبی است که قرار است کنکاش کنند و ببینند که سرمایه برخی از فیلم ها از کجا آمده، این اتفاق خوشحال کننده است و باعث ثبات در سینما می شود. من تمام هزینه های این فیلم را خودم تقبل کردم و بنیاد سینمایی فارابی تنها در ۱۰ درصد فیلم شراکت داشته است که ۱۰ درصد از شراکت برای این فیلم با پروداکشن عظیم و هزینه های بسیار تنها در حد یک شوخی است!

وی ادامه داد: البته زمانی که مسئولان فارابی پیشنهاد شراکت دادند من استقبال کردم چرا که علاوه بر تمایل آن ها خود من هم دوست داشتم که نهاد معتبری همچون فارابی پای کار فیلم باشد اما در هر صورت این خودم بودم که سختی بسیار کشیدم و حتی بخشی از هزینه های فیلم را قرض کردم و توانستم قبل از نوروز ۹۷ با عوامل فیلمم تسویه حساب کنم.

این تهیه کننده تازه کار در سینما تأکید کرد: دغدغه من ساختن فیلمی ارزشمند و باهویت در سینمای ایران بود؛ متأسفانه ما در کشورمان به هویت، فرهنگ، تاریخ و دستاوردهای خودمان بی توجهیم و در فیلم های مان هیچ نشانی از آن ها نیست اما در هالیوود دست اندرکاران سینما مرتب برای ایالات متحده که کشوری بدون تاریخ و هویت است، فرهنگ و هویت می سازند.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که آیا سرمایه گذاری در فیلمی فلسفی، اندیشه ورز و متفاوت را با توجه به اینکه مدت ها است مخاطبان کمتر از این گونه آثار استقبال می کنند و فیلم های به اصطلاح کمدی سخیف و نازل جزو پرفروش های سینما شده اند، ریسک نمی دانستید اظهار داشت: اگر از منظر اقتصادی بخواهیم نگاه کنیم قطعاً کار من ریسک بوده اما نگاه من به «سمفونی نهم» به هیچ عنوان بیزینسی نبوده و نیست! من همه تلاشم را در کنار آقای هنرمند کردم که فیلمی بسازیم که در عین اندیشمند و متفاوت بودن ریسکس پایین بیاید.

وی در همین راستا ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است ساختارشکنی و نوآوری کردن جواب ندهد اما ما باید نیمه پر لیوان را ببنیم که شاید گاهی این اتفاق جواب خوبی داشته باشد. در هر صورت من از زمانی که فیلمنامه این کار را مطالعه کردم به آن ایمان داشتم و با عشق و علاقه بسیار همه توانم را برای تولید این فیلم گذاشتم.

تقوایی تصریح کرد: بنده وقتی می گویم با عشق و علاقه این فیلم را تولید کردم بدون هرگونه شعار، تعارف و دروغ گویی این حرف را می زنم چرا که برای تولید این فیلم پول خرج کردم؛ در زمانه امروز که مبحث اقتصاد در هر حیطه ای حرف اول و آخر را می زند کسی که برای کاری پول خرج کند معلوم است شعار نمی دهد و به خاطر اعتقادات و اندیشه اش آن کار را انجام می دهد. من همیشه به هویت ملی و ایرانی بودن و فرهنگم افتخار کرده و می کنم و همیشه دوست داشتم کاری ارزشمند در حوزه فرهنگ و هنر برای کشورم انجام دهم که خوشبختانه شد.

وی افزود: زمانی که من سریال سازی می کردم دستم باز نبود که هر کاری می خواهم انجام دهم اما خوشبختانه فیلمنامه «سمفونی نهم» این کشش را در من به وجود آورد؛ پرداختن به شخصیت هایی همچون: امیرکبیر، رابعه بلخی، کوروش و... برای من بسیار جذاب بود و البته متأسفانه به دلیل بالا رفتن زمان فیلم نتوانستیم به بسیاری از شخصیت های بزرگ و تاریخی دیگر کشورمان که در فیلمنامه وجود داشتند بپردازیم اما همین هم برای من جذاب بود. بنده معتقدم در «سمفونی نهم» ما بخشی از هویت ایرانی و ملی مان را برای آیندگان به تصویر کشیده ایم و فکر می کنم این کار برای جامعه و سینما یک نیاز است و من در حد توانم این کار را کردم.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «زیر پای مادر» در خاتمه این گفتگو افزود: بنده یقین دارم اگر در زمان اکران فیلم تبلیغات خوبی بشود و اطلاع رسانی درستی راجع به محتوای فیلم صورت بگیرد بسیاری از افراد فرهیخته، تحصیل کرده و خردمند جامعه تمایل پیدا می کنند که این فیلم را ببینند و امیدوارم که منتقدان، اهالی رسانه و مخاطبانی که فیلم را در جشنواره فجر تماشا می کنند نیز از ماحصل کار راضی باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.