یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

نمایش‌های لوکس و رواج فرهنگ تفننی پُر زرق و برق

قطب الدین صادقی در نشست خبری فیلم «انارهای نارس» در جشننواره فیلم فجر

سینماپرس: یک نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اجرای نمایش های لوکس گفت: «معتقدم این فضا، موقتی است و به محض اینکه این جریان اجتماعی تغییر یابد به سرعت نسل این نوع نمایش ها هم برچیده می شود و دوباره رجوع به هنر اصیل و مردمی تئاتر شکل می گیرد.»

به گزارش سینماپرس، قطب الدین صادقی داور جشنواره ملی هنرمندان شاهد و ایثارگر در تحلیل کیفیت آثار این جشنواره عنوان کرد: برخی کارهایی که در این جشنواره دیدیم فراتر از گروه های آماتوری بودند و می توانستند با آثار جشنواره تئاتر فجر و برخی نمایش هایی که در تئاتر شهر اجرا می شوند، رقابت کنند و حتی از آنها پیشی بگیرند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به مسیر کلی هنرهای نمایشی و تئاتر کشور و افزایش نمایش های لوکس و گران قیمت گفت: اشاعه و افزایش این نمایش ها به نفع تئاتر کشور نیست چرا که بخش بزرگی از پول و انرژی، توان و خلاقیت تئاتر را به خود اختصاص می دهد و یک فرهنگ تفننی توام با زرق و برق را ترویج می دهد که کم کم معنای تئاتر را از چارچوب همیشگی ش جدا می کند. مخاطب اصلی این تئاترها طبقه نوکیسه و پولدار این روزهای جامعه ما هستند که اتفاقا محافظه کار و انتقادناپذیر هم هستند و این مدل تئاترها محل تفرج و تفریح آنها به حساب می آید. پایگاه اجتماعی این طور تئاترها آن طبقه نوکیسه هستند در حالی که پایگاه اصلی تئاتر در کشور ما به لحاظ مردم‌شناسی طبقه متوسط و نخبگان و دانشجویان هستند که مسایل اجتماعی را مطرح می کنند اما طی اتفاقات اخیر این فضا تضعیف شده است.

صادقی ادامه داد: این روزها صندلی هایی در سالن تئاتر پر می شوند که عموما متعلق به نمایش های پر زرق و برق هستند ولی ما نباید اجازه دهیم چنین فضایی تعمیم یابد. به نظر من باید با ارایه کارهای خوب هنری که عمیقا اجتماعی و انسانی هستند لذت یک تئاتر حرفه ای، متعهد و آگاه را به مخاطبان آن ارایه کنیم. البته من بنای انتقاد از نمایش های لوکس را ندارم چرا که به هرحال عده ای هستند که پول می دهند و به تماشای آنها می نشیند، این ما هستیم که باید از این سو کارهایی ارایه کنیم که جریان اصیل تئاتر را زنده نگه داریم.

این مدرس و کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش متذکر شد: البته معتقدم این فضا، موقتی است و به محض اینکه این جریان اجتماعی تغییر یابد به سرعت نسل این نوع نمایش ها هم برچیده می شود و دوباره رجوع به هنر اصیل و مردمی تئاتر شکل می گیرد. این وضع، وضع رفاه کاذب بعد از سازندگی است که اتفاقا نمونه تاریخی هم دارد. در فرانسه و بین ۲ جنگ هم چنین اتفاقی افتاد و تئاترهای نوکیسه و تجاری و پر زرق و برق رونق گرفتند ولی تعدادی از چهره های اصیل و حرفه ای تئاتر دست به دست هم دادند و جمعی را که آن روزگار به نام «کارتل» شناخته می شد، شکل دادند و به مرور توانستند فضای مردمی و اجتماعی تئاتر را بازگردانند و اگر اروپای امروز چیزی برای عرضه در فضای تئاتر دارد از همان «کارتل» و تلاش های آن جمع نشات گرفته است.

جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر شامگاه چهارشنبه ۱۲ دی به کار خود پایان داد و برگزیدگان خود را معرفی کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.