دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸

نگاهی به حضور سینمای ایران در عرصه جهانی در سال ۲۰۱۸

حضورهای جهانی سینمای ایران در ۲۰۱۸

ایسنا: سال ۲۰۱۸ میلادی؛ سینمای ایران در عرصه‌های جهانی چه میزان حضور داشت و چه موفقیت‌هایی را کسب کرد؟!

شصت‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۱۸ (۲۶ بهمن ۹۶) در آلمان آغاز شد و تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۸ (۶ اسفند) ادامه داشت. در این رویداد سینمای فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی بود و فیلم «درساژ» ساخته پویا بادکوبه در بخش «نسل» جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۸ انتخاب شد و در نهایت تقدیر ویژه هیأت داوران این بخش را کسب کرد.

فیلم «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی دیگر نماینده سینمای ایران در بخش «نسل» برلیناله ۲۰۱۸ بود و «هجوم» ساخته شهرام مکری نیز در بخش پانورامای جشنواره برلین به روی پرده رفت.

****
فیلم کوتاه «بدل» ساخته روناک جعفری به عنوان یکی از ۱۲ فیلم بخش رقابتی کوتاه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو انتخاب شده بود که از تاریخ ١٩ تا  ٢٦آوریل (۳۰ فروردین تا ۶ ادریبهشت) در کشور روسیه برگزار شد. این فیلم در بخش رقابتی کوتاه این رویداد سینمایی با آثاری از کشورهای کانادا، سوئد، نروژ، اتریش، فلسطین، بریتانیا، بلغارستان، روسیه، ارمنستان و هند به رقابت پرداخت.

****

هفتادویکمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت ۹۷) با نمایش فیلم «همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی در فرانسه آغاز شد و سرانجام در تاریخ ۱۹ می ( ۲۹ اردیبهشت) با اعطای جایزه نخل طلا به فیلم ژاپنی «دزدان فروشگاه» به کار خود پایان داد.

جعفر پناهی که با فیلم جدیدش «۳ رخ» یکی از رقبای نخل طلا بود، برای نگارش فیلمنامه این فیلم  به ‌صورت مشترک با «آلیس رورواچر» ایتالیایی برای فیلم «لازاروی خوشحال» برنده جایزه بهترین فیلمنامه کن شد. 

فیلم «تاریکی» ساخته سعید جعفریان یکی از ۸ فیلمی بود که برای جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه کن ۲۰۱۸ رقابت می‌کرد و همچنین در بخش سینه فونداسیون امسال جشنواره کن نیز فیلم «مثل بچه آدم» به کارگردانی آرین وزیردفتری از طرف دانشکده سینما و تئاتر حضور داشت.

علی عباسی کارگردان ایرانی-سوئدی نیز توانست با فیلم «مرز» محصول مشترک دانمارک و سوئد جایزه بهترین فیلم بخش "نوعی نگاه" این رویداد سینمایی را به خود اختصاص دهد.

****

مهرداد اسکویی در راس هیات داوران بخش رقابتی فیلم کوتاه پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم کراکوف در کشور لهستان حضور داشت و فیلم «آرا» ساخته یوسف کارگر به نمایندگی از سینمای ایران در بخش آثار داستانی حاضر بود

جشنواره فیلم "کراکوف"یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی اروپا و ویژه فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن است. پنجاه‌وهشتمین دوره این جشنواره از تاریخ ۲۷ می تا سوم ژوئن (۶ تا ۱۳ خرداد) برگزار شد.

****

جشنواره بین‌المللی فیلم سیدنی استرالیا نیز امسال میزبان نمایش چندین اثر از فیلمسازان ایرانی از جمله آخرین ساخته عباس کیارستمی بود .

فیلم تجربی «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی، «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی، «خوک» به کارگرادانی مانی حقیقی، «بدون تاریخ بدون امضاء» از وحید جلیلوند و «درساژ» از پویا بادکوبه پنج فیلمی بودند که امسال به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره سیدنی به روی پرده رفتند.

این رویداد سینمایی که از تاریخ ۶ تا ۱۷ ژوئن (۲۶ تا ۲۷ خرداد) برگزار شد، امسال در مجموع  شاهد نمایش ۲۵۰ فیلم از ۶۰ کشور جهان و به ۱۶۰ زبان مختلف بود.

****

جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۱۸ در کشور چین امسال میزبان فیلم «هت‌ تریک» ساخته رامتین لوافی‌پور در بخش رقابتی اصلی بود و فیلم «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه نیز در بخش رقابتی «استعدادهای جدید آسیایی» این رویداد سینمایی به روی پرده رفت. 

فیلم «رهایی از بهشت» ساخته علی نوری اسکویی در بخش انیمیشن، فیلم «آپاندیس» ساخته حسین نمازی در بخش «هفته فیلم جاده ابریشم»، فیلم «آنسوی ابرها» ساخته مجید مجیدی در بخش «هفته فیلم هند « و «مثل بچه آدم» ساخته آرین وزیر دفتری و «نگاه» ساخته فرنوش صمدی در بخش «فیلم های کوتاه» جشنواره شانگهای حضور دارند.

در بخش غیررقابتی «طیف» این رویداد سینمایی نیز فیلم «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری،» لرد» ساخته محمد رسول‌اُف، «دلربا» ساخته میلاد اعلامی و محصول سوئد و دانمارک، «آیه‌های فراموشی» ساخته علیرضا خاتمی و محصول فرانسه، آلمان، شیلی و هلند» در جستجوی ام کلثوم» ساخته شیرین نشاط و محصول  آلمان، اتریش، ایتالیا، مراکش و لبنان و «وقتی زندگی می کنیم» ساخته مهدی آواز و محصول دانمارک به روی پرده خواهند رفت. بیست‌ویکمین جشنواره فیلم شانگهای از تاریخ ۱۶ تا ۲۵ ژوئن (۲۶ خرداد تا ششم تیر) در کشور چین برگزار شد

****

جمهوری چک از ۲۹ ژوئن تا ۷ جولای (۸ تا ۱۶ تیر) میزبان پنجاه و سومین جشنواره فیلم کارلو وی واری بود و برای ششمین سال متوالی هیچ فیلمی از سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره حضور نداشت اما امسال هفت سینماگر ایرانی در کارلو وی واری فیلمهای خود را به نمایش خواهند گذاشت.

فیلم سینمایی «امیر» ساخته نیما اقلیما در اولین حضور بین المللی خود در بخش رقابتی «شرق غرب» این رویداد سینمایی حضور یافت و فیلمهای «همه می دانند» ساخته اصغر فرهادی و محصول اسپانیا و فرانسه،» ۳رخ» ساخته جعفر پناهی،» آموزش غلط کامرون پست» ساخته دزیره اخوان و محصول آمریکا در بخش افق ها و فیلم های «هجوم» ساخته شهرام مکری، «مرز» ساخته علی عباسی و محصول دانمارک و سوئد و «آیه های فراموشی» ساخته علیرضا خاتمی و محصول فرانسه، آلمان، هلند و شیلی در بخش نگاهی دیگر به روی پرده رفتند.

****

هفتادویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو از تاریخ ۱تا ۱۱ اوت (۱۰ تا ۲۰ مرداد ماه) در کشور سوئیس برگزار شد و مستند بلند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش هفته منتقدین جشنواره حاضر بود. 

سینمای ایران نیز که پیش از این دوبار با فیلم‌های «خمره» ساخته ابراهیم فروزش در سال ۱۹۹۴ و «آینه» از جعفر پناهی در سال ۱۹۹۹ توانسته یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو را از آن خود کند و سینماگرانی چون عباس کیارستمی و ناصر تقوایی نیز موفق به کسب جوایزی از این رویداد سینمایی شده است.

اصغر فرهادی نیر ریاست هیات داوران بخش رقابتی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو» در کشور بوسنی و هرزگوین را بر عهده داشت، این جشنواره سینمایی که از تاریخ ۱۰ تا ۱۷ اوت (۱۹ تا ۲۶ مرداد) برگزار شد میزبان نمایش فیلم «همه می‌دانند» در برنامه "نمایش در فضای باز" جشنواره نیز بود.

****

هفتادوپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان امسال با حضور دو فیلم از ایران هفتادوپنجمین دوره خود را پشت سرگذاشت. در این رویداد سینمایی که از۲۹اوت تا ۸ سپتامبر  (۷ تا ۱۷شهریور) ادامه اشت، فیلم «همچنان که می‌مُردم» به کارگردانی مصطفی سیاری به نمایندگی از سینمای ایران در بخش افق‌های ونیز حاضر بود و فیلم کوتاه «پاگرد» به کارگردانی محسن بنی‌هاشمی نیز یکی از فیلم‌های بخش کوتاه افق‌های جشنواره است.

فیلم «چراغ جادو» به کارگردانی امیر نادری سینماگر ایرانی از آمریکا و» رابطه خونی» به کارگردانی رامین بحرانی فیلمساز ایرانی-آمریکایی نیز در بخش "سینما در باغ" این رویداد سینمایی حضور داشتند و فاطمه معتمدآریا و رامین بحرانی سینماگر ایرانی‌-آمریکایی به ترتیب به عنوان داوران بخش افق‌ها و فیلم‌های اول هفتادوپنجمین جشنواره فیلم ونیز انتخاب شدند

بخش کلاسیک جشنواره ونیز امسال میزبان نسخه ترمیم‌شده فیلم «خشت و آینه»  محصول سال ۱۹۶۴ (۱۳۴۳) به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم گلستان بود.

****

چهل و سومین جشنواره فیلم تورنتو از ۶ تا ۱۶ سپتامبر (۱۵ تا ۲۵ شهریور) به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره های جهانی فیلم در کانادا برگزار شد و فیلم های «روزهای نارنجی» (آرش لاهوتی)، «۳ رخ» (جعفر پناهی)، «همه می دانند» (اصغر فرهادی)، «تاریکی» (سعید جعفریان)، «مرز» (علی عباسی) در آن به نمایش در آمدند و اصغر فرهادی نیز مستر کلاس خود را در جشنواره برگزار کرد.

****

شصت و ششمین جشنواره فیلم سن سباستین از ۲۱ تا ۲۹ سپتامبر (۳۰ شهریور تا ۷ مهر) دیگر جشنواره الف جهانی در اسپانیا برگزار و همچنان به سینمای ایران کمترین توجه را دارد. فیلم "۳ رخ" (جعفر پناهی) در بخش جنبی جشنواره به نمایش در آمد.

****

جشنواره فیلم بوسان دیگر فستیوال معتبر آسیایی نیز امسال و در بیست‌وسومین خود میزبان آثاری از ۸ سینماگر ایرانی بودفیلم «حمل طلا» به کارگردانی تورج اصلانی به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی اصلی "جریان‌های نو" جشنواره فیلم بوسان پذیرفته شد و در بخش "پنجره‌ای به سینمای آسیا"ی جشنواره فیلم بوسان که ویژه آثار استعدادهای جدید سینمای آسیا و همچنین آثار کارگردانان تثبیت شده قاره کهن است چهار فیلم «رونا، مادر عظیم» به کارگردانی جمشید محمودی،» مارموز» ساخته کمال تبریزی، «۳رخ» به کارگردانی جعفر پناهی و «چراغ جادو» جدیدترین ساخته امیر نادری به نمایندگی از سینمای آمریکا به روی پرده خواهند رفت

فیلم «همه می دانند» ساخته اسپانیولی‌زبان اصغر فرهادی به عنوان محصول مشترک اسپانیا، فرانسه و ایتالیا و «مرز» ساخته علی عباسی و محصول سوئد و دانمارک نیز در بخش "سینمای جهان" جشنواره فیلم بوسان حضور خواهند داشت و در بخش کودک جشنواره نیز فیلم «روزی روزگاری در زندگی یک بچه» ساخته سینماگر ایرانی سارا ممتازیان به عنوان محصول مشترک آفریقای جنوبی، اکوادور و کلمبیا حضور خواهد داشت

در این رویداد سینمایی فیلم «رونا مادر عظیم» که نام «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی موفق به کسب اولین جایزه افتخاری «کیم جی سئوک» از جشنواره فیلم بوسان شد. این رویداد سینمایی از تاریخ ٤تا ١٣ اکتبر ( ١٢تا ٢١ مهر) در کره جنوبی برگزار شد.

****

چهل و دومین جشنواره فیلم سائوپولو از ۱۸ تا ۳۱ اکتبر (۲۶ مهر تا ۹ آبان ) در برزیل برگزار شد و جعفر پناهی جایزه لئون ککوف را دریافت داشت. فیلم های «ایرو» (سید هادی محقق)، «روزهای نارنجی» (آرش لاهوتی)، «رضا» (علیرضا معتمدی)، «۳ رخ» (جعفر پناهی)، «آوا» (صدف فروغی) و «بی سایه» (ابوالفضل صفاری) در این جشنواره حضور داشتند.

****

فیلم «رضا» به کارگردانی علیرضا معتمدی در دومین حضور جهانی خود در بخش مسابقه‌ بیستمین جشنواره فیلم بمبئی در کشور هند به نمایش به روی پرده رفت و مورد تقدیر هیات داوران جشنواره قرار گرفت. فیلم «۳رخ» ساخته جعفر پناهی نیز دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره فیلم بمبئی است که در بخش «سینمای جهان» این جشنواره به نمایش خواهد داشت

بیستمین جشنواره فیلم «بمبئی» به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی این کشور از تاریخ ۲۵اکتبر تا ۱ نوامبر (۳ تا ۱۰ آبان) برگزار شد

*****

امسال ترانه علیدوستی بازیگر ایرانی نیز از داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم توکیو بود. سینمای ایران نماینده‌ای در بخش اصلی جشنواره نداشت اما فیلم «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی به عنوان یکی از ۸ فیلم بخش «آینده آسیا» جشنواره فیلم توکیو به روی پرده رفت .سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو از تاریخ ۲۵ اکتبر تا سوم نوامبر (۳ تا ۱۲ آبان‌ماه) در کشور ژاپن برگزار می‌شود.  

****

پنجمین جششنواره فیلم هانوی از ۲۷ تا ۳۱ اکتبر (۵ تا ۹ آبان) در ویتنام برگزار شد و «اتاق تاریک» (روح الله حجازی) جایزه بهترین فیلم جشنواره را دریافت کرد.

شهرام مکری در میان اعضای داوران بخش مسابقه جشنواره بود. نسیم احمدپور نیز از داوران بخش پروژه های دانشجویان سینما بود و همایون اسعدیان و روح الله حجازی نیز کارگاه های آموزشی خود برای دانشجویان سینما برگزار کردند. جشنواره هانوی بخشی را به سینمای ایران اختصاص داده و سمیناری را نیز برگزار کرد که محمد اطبایی، شهرام مکری، روح الله حجازی و کاظم ملایی از سخنرانان این سمینار بودند.

فیلم‌های «یک روز بخصوص» (همایون اسعدیان)، «خانه» (اصغر یوسف نژاد)، «هجوم» (شهرام مکری)، «رضا» (علیرضا معتمدی)، «طعم گیلاس» (عباس کیارستمی)، «بادکنک سفید» (جعفر پناهی)، «کوپال» (کاظم ملایی)، «امین و اکوان» (زحل رضوی)، «فروشنده» (اصغر فرهادی) در این بخش به نمایش در آمدند.

****

بیست ونهمین جشنواره فیلم استکهلم امسال از اصغر فرهادی نیز با اعطای جایزه ویژنری (Visionary Award) تقدیر کرد و فیلم «همه می دانند» ساخته جدید و اسپانیولی زبان فرهادی نیز در بخش «Open Zone» جشنواره استکهلم به روی پرده می‌رود

.فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی به عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم استکهلم سوئد بود. این جشنواره از تاریخ ۷ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۶ تا ۲۷ آبان) در کشور سوئد برگزار شد.

****

شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه و مستند بیلبائو از تاریخ ۹تا ۱۶ نوامبر (۱۸ تا ۲۵ آبان) در کشور اسپانیا برگزار شد و امسال برنامه ویژه‌ای تحت عنوان "تمرکز بر سینماگران زن ایرانی" برگزار کرد و میزبان نمایش فیلم‌های «۱۲۴» (رقیه توکلی)، «اکتسابات انتسابی» (سمانه شجاعی)، «ایکی» (پرستو کاردگر)،‌ «این شهر من بود» (تینا پاکروان)، «بدل» (روناک جعفری)،‌ «پسرک» (مونا شاهی)، «پس‌مانده» (یاسمن حسنی)، «تجربه‌های نزدیک به مرگ» (لیلا خلیل‌زاده)، «تسخیر» (نغمه مقصودلو)، «دریای تلخ» (فاطمه احمدی)، «دوازده سالگی آوا» (شادی کرم‌رودی)، «زخم غایب» (مریم تفکری)، «شخصی» (سونیا حداد)، «شهریور» (سمیرا نوروزناصری)، «گذار» (طنین ترابی)، «ماچ» (سارا سهیلی)، «مثل یک پروانه روی یک قلب» (مریم خلیل‌زاده)،‌ «نفس» (مونا مرادی)، «نگاه» (فرنوش صمدی)، «مال من است!» (مریم کشکولی‌نیا) بود.

****

سی و سومین جشنواه فیلم ماردل پلاتا، تنها جشنواه الف جهانی آمریکای لاتین، از ۱۰ تا ۱۷ نوامبر (۱۹ تا ۲۶ آبان) در آرژانتین برگزار شد و فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» (هومن سیدی) اولین نمایش بین المللی خود را در این رویداد آغاز کرد.

****

فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی برنده سه جایزه از شصت و هفتمین جشنواره فیلم مانهایم در کشور آلمان شد.

«روزهای نارنجی» که در بخش رقابتی جشنواره پذیرفته شده بود در نهایت جایزه بهترین فیلم جشنواره با عنوان سینماگر تازه وارد بزرگ  (Grand Newcomer Award )با تقدیر ویژه از هدیه تهرانی، جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینما) و جایزه کلیسای جهانی را از آن خود کرد و علی مصفا بازیگر اصلی مرد این فیلم به نمایندگی از عوامل جوایز را دریافت کرد.

جشنواره فیلم «مانهایم» پس از جشنواره برلین مهم‌ترین جشنواره فیلم کشور آلمان است و همه ساله از ۱۵ تا ۲۵ نوامبر (۲۴ آبان تا ۴ آذرماه) در شهر مانهایم آلمان برگزار می‌شود.

****

 بیست و دومین جشنواره فیلم شب های سیاه تالین که یکی از پانزده جشنواره رده الف جهانی است، ١٦ نوامبر تا ٢ دسامبر (٢٥ آبان تا ١١ آذر) در کشور استونی برگزار شد و فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی این جشنواره بود و در نهایت نوید محمدزاده برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره را دریافت کرد

همچنین  فیلم «کژال» ساخته نیما صالح یار در بخش مسابقه فیلم‌های اول حاضر بود که نیز جایزه «نتپک» این رویداد سینمایی را به خود اختصاص داد. «ایرو» (اینجا) ساخته سید هادی محقق در بخش رقابتی «شورش با دلیل»، «همه می‌دانند» ساخته اصغر فرهادی و محصول اسپانیا/فرانسه/ایتالیا در بخش پانوراما، «آتش پاره ها» به کارگردانی جاسمین مظفری و محصول کانادا در بخش فروم و چهار فیلم کوتاه «نقش» از فرنوش صمدی، «تاول» ساخته مرتضی شمس، «شب تولد» از امید شمس و «یک چشم به هم زدن» به کارگردانی کیانا نقشینه و محصول آلمان در این رویداد به نمایش گذاشته شدند.

****

چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم هند در گوا که همچون «تالین» در زمره جشنواره‌های الف جهانی است از ٢٠ تا ٢٨ نوامبر (٢٩ آبان تا ٥ آذر) در کشور هند برگزار شد و در بخش مسابقه بین المللی این رویداد ١٥فیلم حضور داشتند که فیلم سینمایی «ایرو» (اینجا) ساخته سید هادی محقق، سینمای ایران را در این بخش نمایندگی می‌کرد

همچنین «٣ رخ» ساخته جعفر پناهی در بخش شهر فرنگ، فیلم «جاده قدیم» ساخته منیژه حکمت در اولین حضور بین‌المللی خود در بخش چشم انداز جهان و «مرز» ساخته علی عباسی و محصول سوئد و دانمارک در بخش رقابتی مدال گاندی به نمایش درآمدند.

****

جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک ۲۰۱۸ در کشور استرالیا برگزار شد و سینمای ایران در چند بخش نامزد کسب جایزه بود.

پیمان معادی برای فیلم «بمب: یک داستان عاشقانه» در شاخه بهترین فیلمنامه» ،النی کاریندرو» آهنگساز مطرح یونانی برای ساخت موسیقی این فیلم در شاخه بهترین موسیقی متن جوایز آسیاپاسیفیک ۲۰۱۸ نامزد کسب جایزه بود. همچنین در شاخه بهترین بازیگر مرد این جوایز سینمایی نیز  بهمن فرمان‌آرا برای نقش‌آفرینی در فیلم «حکایت دریا «نامزد کسب جایزه بود اما در نهایت جایزه‌ای نصیب سینماگران ایرانی نشد

****

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا امسال و از تاریخ ۷ تا ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ (۱۶ تا ۲۲ آذرماه) در حالی در کشور هند برگزار شد که مجید مجیدی کارگردان ایرانی ریاست هیات داوران بخش رقابتی را بر عهده داشت و در نهایت فیلم» اتاق تاریک» ساخته‌روح‌الله حجازی جایزه بهترین فیلم این رویداد سینمایی را از آن خود کرد.

»حکایت دریا» ساخته بهمن فرمان‌آرا و «همچنان که می‌مُردم» به کارگردانی مصطفی سیاری نیز دیگر نمایندگان سینمای ایران در بخش رقابتی جشنواره بودند.

فیلم اسپانیایی زبان «همه می‌دانند» به کارگرادانی اصغر فرهادی در افتتاحیه جشنواره به روی پرده رفت و «۳ رُخ» ساخته جعفر پناهی و «درساژ» از پویا بادکوبه نیز در بخش سینمای جهان بیست‌وسومین جشنواره فیلم «کرالا» هند حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.