شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

ابوالقاسم طالبی:

آزادگان داستان‌های منحصربه‌فردی برای ساخت سریال دارند

ابوالقاسم طالبی

سینماپرس: کارگردان سریال «بازگشت پرستوها» و فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» ساخت فیلم و سریال بر اساس زندگی آزادگان را بهترین راه برای نشان دادن تاریخ مقاومت به آیندگان دانست.

به گزارش سینماپرس، «شب روایت» در یازدهمین نشست خود، شامگاه سه شنبه ۲۷ آذر ، با اجرای مسعود دیانی از شبکه ۴ سیما روی آنتن رفت.

طالبی در این برنامه با اشاره به اینکه نباید در بیان تاریخ وارد افسانه‌سازی شویم، گفت: «جوامعی همچون کره و دیگر کشورها، هرچند تاریخی ندارند، اما با افسانه‌سازی در سریال‌ها و فیلم‌ها تاریخ درست می‌کنند تا در آیندگانشان هم ایجاد باور کنند، در حالی که ما سابقه بسیار منحصر به فردی داریم مثل همین آزادگان که در دسترس هستند.» وی تصریح کرد: «امثال شهید حججی امروز، مثل طحانیان دیروز، همچنان موجودند همان کسانی که به چشم هم فضای دفاع مقدس را ندیده‌اند، اما بسیار معتقدتر از قبلی‌ها هستند و اسطوره هم می‌شوند.» کارگردان مجموعه تلویزیونی «بازگشت پرستو ها» که اولین تجربه تلویزیونی در پرداخت به شرایط اسارت آزادگان ایرانی را دارد، تأکید کرد: «زمانی سراغ ساخت این اثر رفتم که حتی هنوز آزاده‌ها به کشور برنگشته بودند، به طوری که شخصاً به مرز خسروی رفتم و چندین روز آنجا و پادگان‌ها بودم و با آزاده‌ها برخورد داشتم. خمیرمایه ساخت این اثر نیز از آنجا شکل گرفت.»

طالبی با اشاره به انتشار خاطره مهدی طحانیان، آزاده و راوی دفاع مقدس با عنوان «سرباز کوچک امام» گفت: «نسل قبل‌تر که فضا را لمس کرده یا این داستان‌ها را می‌خواند، دیگر شگفتی خاطرات جنگ تحمیلی و اسارت را افسانه نمی‌داند، اما برای اینکه نسل فعلی و بعدی هم که این ماجرا‌ها را ندیده نیز آن را افسانه نداند، باید فیلم‌ها ساخت تا با دیدن آثار تحت تاثیر قرار گیرند.» وی تأکید کرد: «خدا نیامرزد کسانی که به خون‌های شهدا و رزمندگان و دلاوران دفاع مقدس خیانت می‌کنند. واقعیت این است که از ابتدای انقلاب هم برخی دنبال راحت‌طلبی بودند و البته جماعتی نیز واقعاً انقلابی هستند و برای مملکت دل می‌سوزانند. چه بسا در همین تحریم‌ها دیدیم که برخی سوءاستفاده کردند، پس جبهه حق و باطل را همیشه داشته‌ایم.» در ادامه برنامه «شب روایت»، مهدی طحانیان راوی کتاب «سرباز کوچک امام» درباره شرایط دوران اسارت برای اسرای ایرانی، گفت: «در دوران اسارت هم دشمن با تمام امکاناتش به میدان جنگ با ما اسرا آمده بود، هرچند ما از این فضا لذت می‌بردیم. آنجا هم با عراقی‌ها پیکار داشتیم تا به هر نحو روحیه آنان را سست کنیم.»

*جوان آنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.