یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۴

شورجه: هیأت انتخاب باید متناسب با اهداف کلان نظام و کشور مبادرت به گزینش آثار نماید/ سینمای ما پاسخگوی عظمت و تأثیرات انقلاب نبوده است

جمال شورجه

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: اعضای هیأت انتخاب باید متناسب با اهداف کلان نظام و کشور مبادرت به گزینش آثار نمایند؛ اصولاً ضوابطی که برای انتخاب فیلم ها از میان خیل کثیر آثاری که به دبیرخانه ارائه می شوند باید قاعدتاً متناسب با اهداف، آرمان ها و رویکردهای جشنواره باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این مسأله نه تنها در مورد جشنواره فیلم فجر که در رابطه با سایر جشنواره ها نیز صدق می کند؛ اگر جشنواره ای موضوعی باشد باید متناسب با موضوعی که جشنواره آن را به یدک می کشد فیلم ها انتخاب شوند ولی جشنواره ای مانند جشنواره فیلم فجر ملی است و باید فیلم هایش متناسب با اهداف کلان نظام و کشور انتخاب شوند و آرمان های انقلاب اسلامی را ترویج و توسعه دهند.

شورجه خاطرنشان کرد: هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر با توجه به ایام الله دهه فجر که دلیل اصلی تولد این رویداد سینمایی است، متناسب با مأموریتی که دارد فیلم هایی ارزشی و انقلابی و ملی و فاخر را انتخاب کند. هر جشنواره ای یک رویکردی دارد و باید بر اساس رویکردشان فیلم ها انتخاب شوند. موضوع و مضمونی که جشنواره فیلم فجر آن را به یدک می کشد ایام الله دهه فجر است و این وظیفه یکایک اعضای هیأت انتخاب، مسئولان سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و یکایک سینماگران است که از سینمای نظام جمهوری اسلامی ایران حراست کنند و آثاری متناسب با فرهنگ و آرمان های ملی و انقلابی را به نمایش بگذارند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه فیلم های زاویه دار با نظام و انقلاب اسلامی نباید جایی در این رویداد داشته باشند تصریح کرد: ما به کرات شاهد آن بوده ایم که برخی از فیلم های زاویه دار فقط ساختار و کیفیت خوبی داشته اند و به همین دلیل هم مسئولان سینمایی و اعضای هیأت انتخاب از آن ها حمایت کرده اند و در جشنواره فیلم فجر آن ها را به نمایش گذاشته اند این در حالی است که برای انتخاب آثار در جشنواره فیلم فجر نباید تنها به ساختار توجه کرد و باید دقت کرد و دید مضامین این فیلم ها در چه راستایی حرکت می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» تأکید کرد: در واقع نظر اصلی بنده این است که اعضای هیأت انتخاب و داوری در جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان نباید مرعوب ساختار فیلم ها شوند و باید فیلم ها را از نظر محتوایی رصد و بررسی کنند. آن ها موظف هستند به این نتیجه برسند که کدامیک از این فیلم ها همسو و هم جهت با اهداف و آرمان های اصلی جشنواره هستند. البته این بدان معنا نیست که آن ها ساختار فیلم ها را نادیده بگیرند چرا که قاعدتاً یکی از فاکتورهای دیگری که می تواند در هر فیلمی موثر باشد کیفیت ساختاری فیلم ها است.

وی متذکر شد: یکی دیگر از نکاتی که باغلب مغفول مانده این است که اعضای هیأت انتخاب باید ببینند فیلم ها با چه سطح بودجه ای تولید شده اند؟ فیلم چندین میلیاردی نباید با فیلم هایی با بودجه اندک در یک تراز قرار بگیرند و با هم رقابت کنند. اعضای هیأت انتخاب باید به این نکته مهم توجه نشان دهند و حساس تر با این مسأله برخورد کنند. آن ها باید اسم ها و رسم ها و نام ها و ارگان ها را کنار بگذارند و انتخاب منصفانه ای داشته باشند اما متأسفانه ما اغلب شاهد بوده ایم که هیأت های انتخاب بیشتر به نام ها توجه دارند تا محتوای فیلم ها و یا ساختار آن ها!

شورجه در پاسخ به این سوأل که طی سال های اخیر برخی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر نه تنها هیچ قرابتی با عنوان فجر نداشتند بلکه در تضاد با آن هم بودند و این اتفاق باعث تعجب بسیاری از دلسوزان نظام و انقلاب شده و فکر می کنید دلیل اصلی این روند شوم چیست اظهار داشت: متأسفانه باید بگویم اعضای هیأت انتخاب که چنین آثاری را به جشنواره فجر انقلاب راه دادند یا اسیر نام فیلمسازان و عوامل فیلم ها شده اند و یا اسیر کیفیت ساختاری آن ها و اصلاً به محتوای فیلم های توجهی نداشته اند.

کارگردان فیلم سینمایی «خلبان» تأکید کرد: باید در این زمینه دقت بیشتری شود؛ برخی از فیلمسازان دنبال حضور در جشنواره های جهانی هستند. این حضور عزت و افتخار آفرین نیست و باعث سرشکستگی سینما و کل کشور و جامعه ما است. سینمای ما به لحاظ محتوایی رشد نکرده و ما پاسخگوی عظمت و بزرگی و تأثیرات انقلاب اسلامی ایران حرکت نکرده ایم و از قالب سینما نتوانسته ایم انقلاب شکوهمند اسلامی را به جهان صادر و یا ترویج کنیم.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: سال ها ما دچار این نوع مشکلات بودیم. این نوع فیلم ها با اهداف و انقلاب و آرمان های شهدا زاویه دارند البته جامعیت سینما را تشکیل نمی دهند اما هستند و نباید آن ها را نادیده بگیریم و بگذاریم باشند! به هر حال بین ده ها دوست یک دشمن هم زیاد است و نباید این دشمن را نادیده گرفت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.