دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴

نمایش فیلم تحریمی جشنواره کن در برنامه سینماتک تهران

فیلم سینمایی «مریم»

سینماپرس: فیلم سینمایی «مریم» اثر کارگردان مطرح سوری «باسل الخطیب» که در جشنواره کن نمایشش ممنوع شد، در دومین برنامه از دور جدید سینماتک تهران به نمایش در می‌آید.

به گزارش سینماپرس، در دومین برنامه از دور جدید سینماتک، فیلم سینمایی «مریم» اثر کارگردان مطرح سوری «باسل الخطیب» روی پرده می‌رود.

این فیلم داستان سه زن به نام مریم است در سه مقطع تاریخ حساس سوریه در صد سال اخیر است که در سه اپیزود تولید شده است. این سه زن روایتگر اثرات جنگ های جهانی اول در سال ۱۹۱۸، جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷  و بحران کنونی سوریه بر جامعه، زنان و مردم این کشور است.

این فیلم فردا (سه شنبه ۲۷ آذر) از ساعت ۱۷:۳۰ در سالن سوره حوزه هنری پخش می‌شود و حضور برای عموم آزاد است.

«مریم» که نخستین فیلم از سه گانه باسل الخطیب از جنگ سوریه است، در سال ۲۰۱۲ ساخته شد اما در همان سال‌ها مورد تحریم جشنواره‌های منطقه همچون جشنواره دبی و جشنواره‌های بین‌المللی از جمله کن قرار گرفت.

باسل الخطیب کارگردانی سوری ـ فلسطینی درباره تحریم این فیلم در جشنواره کن می‌گوید: فیلم «مریم» را برای جشنواره کن فرستادم؛ آنها برای من نامه‌ای فرستادند که در آن آمده بود فیلم از ارزش هنری بالایی برخوردار است و فیلمی است که در جهان عرب چنین چیزی ندیده‌اند اما برخی قوانین غیرهنری اجازه نمی‌دهد فیلمی سوری که توسط وزارت فرهنگ این کشور تهیه شده باشد در این جشنواره اکران شود.

وی افزود: با روشنی تمام و وضوح کامل مدیران جشنواره موضع سیاسی خود درباره حوادث سوریه را بیان کردند و از یاد بردند که هنر زبانی جهانی است و این در حالی بود که آنان فیلم‌های هنرمندان معارض سوری را که در خارج از کشور تولید شده بود، پذیرفته بودند.

دور جدید سینماتک تهران با همکاری مرکز مطبوعات و انتشارات حوزه هنری و پایگاه الامه(پایگاه مطالعات بین الملل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می شود.

در این دور جدید که با عنوان «سینمای قریب» آغاز به کار کرده، با محوریت سینمای مستند و داستانی جهان عرب است و در آن آثار تحسین شده و دیده نشده سینمای مصر، سوریه و فلسطین عرضه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.