دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

سینمای مستند؛ معضلات و مشکلات/۲

اجاقی: مسئولان مرکز گسترش انرژی را از سینمای مستند گرفته اند و این نهاد را تبدیل به ویترینی شیک کرده اند

محمدرضا اجاقی

سینماپرس: محمدرضا اجاقی کارگردان سینمای مستند همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت با انتقاد از وضعیت فعلی سینمای مستند گفت: مسئولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انرژی را از سینمای مستند گرفته اند و این نهاد را تبدیل به ویترینی شیک کرده اند و تنها از نزدیکان و آشنایان خود حمایت می کنند و کسانی که جزو دار و دسته دوستان و آشنایان و نزدیکان شان نباشند نمی توانند فعالیتی در سینمای مستند داشته باشند.

کارگردان مستند «فرش بیجار» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکلات در سینمای مستند و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آنقدر زیاد است که آدم نمی داند از کجا شروع کند و کدام مشکلات را بیان کند!؛ بنده شخصاً از سال ۹۲ یعنی از زمان روی کار بودن دولت قبلی هیچ کاری نتوانسته ام در سینمای مستند انجام بدهم و طی ۵ سال گذشته که دولت جدید روی کار آمده هر طرحی را به مرکز ارائه دادم به دلایل متعدد رد کردند و نپذیرفتند که هیچ یک از این طرح ها را به تولید برسانند.

اجاقی ادامه داد: من موکداً عرض می کنم که آدم هایی که در دولت جدید اداره سینمای مستند را در دست خود گرفته اند تنها هدف شان این بوده که از سینمای مستند ویترینی شیک درست کنند، در واقع همه چیز در ظواهر خلاصه شده و هیچ کار اصولی در این مرکز انجام نمی شود این در حالی است که در همین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قبل از حضور مدیران فعلی انرژی و هیجان زیادی وجود داشت، استعدادها در آن شکوفا می شدند و خلاقیت های زیادی در آن به چشم می خورد اما امروزه همه چیز شکلی تشریفاتی به خود گرفته است.

این مستندساز خاطرنشان کرد: آقایان تنها نظام کاغذبازی را در مرکز باب کرده اند و با سخت گیری های بیش از حد خلاقیت و استعدادها را می خشکانند و به عده ای افراد که جزو نزدیکان شان هستند خیلی سر راست مرتباً «نه» می گویند و حمایتی از آن ها به عمل نمی آوردند.

وی سپس با بیان اینکه بنده طرح های ملی زیادی برای ساخت به این مرکز ارائه داده ام اما از هیچ یک از این طرح های ملی برای تولید حمایت نکردند اظهار داشت: طرح هایی در رابطه با مسأله مهم آب، حقوق شر، مسائل زیست محیطی، مشکلات روستایی و... از جمله طرح هایی بوده که توسط بنده به مرکز طی سال های اخیر ارائه شده، هیچ یک از این طرح ها جنبه شخصی نداشته اما متعجبم از اینکه از هیچ یک از این طرح ها حمایت نشده اما از طرح های شخصی برخی افراد حمایت شده است!

این سینماگر تأکید کرد: سیستم فعلی مرکز گسترش به گونه ای است که فقط عده ای را دور خودشان جمع کرده اند و تنها با این افراد کار می کنند و سایر مستندسازانی که خارج از این دایره قرار دارند را به طور کلی نادیده می گیرند و هیچ حمایتی از آن ها به عمل نمی آورند. ما حتی نمی توانیم هیچ گونه دیدار حضوری و رو در رو با مدیران این مرکز داشته باشیم و همه چیز به شکل اینترنتی شده و جالب آنجا است که سایت اینرنتی هم اغلب به روی افراد بسته است!

کارگردان مستند «نسل ساحل» در پایان این گفتگو یادآور شد: از  سال ها قبل و زمانی که آقایان روی کار آمدند فقط به ظواهر توجه کردند؛ همین ساختمان مرکز گسترش را شیک کردند و به ظاهر آن رسیدند؛ این اتفاق نشان از آن دارد که آقایان از ابتدا هم تنها به دنبال ظاهرسازی بوده اند. من بسیار متأسفم که ایشان با پنبه سر بسیاری از افراد را می برند و هر کاری که خودشان مایل هستند انجام می دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.