چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹

وقتی یک کارگردان تهدیدی برای امنیت اسرائیل می‌شود

نخستین برنامه سینماتک تهران

سینماپرس: نخستین برنامه دور جدید «سینماتک تهران» برگزار و فیلم مستند «۱۸ تعقیبی» به کارگردانی عامر الشوملی پخش شد.

به گزارش سینماپرس، در نخستین برنامه دور جدید «سینماتک تهران» که با عنوان «سینمای قریب» برگزار می شود فیلم مستند «۱۸ تعقیبی» به نمایش درآمد.

سجاد اسلامیان مسئول برگزاری این دور از سینماتک پیش از اکران آن با اشاره به فیلم گفت: کرانه باختری رود اردن تا سال ۱۹۴۸ در قاموس جغرافیایی و حتی سیاسی جهان وجود نداشت؛ این منطقه بعد از جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل پر از آواره‌های فلسطینی شد و این اردنی‌ها بودند که در نخستین جنگ اعراب و اسرائیل این مناطق را تصرف می‌کنند تا جلوی پیشروی اسرائیل را سد کنند.

وی افزود: سال ۱۹۶۷ اسرائیل در عرض ۶ روز این منطقه، نوار غزه، صحرای سینا و بلندی‌های جولان را اشغال کرد اما فلسطینی‌هایی که همین جا بودند حاضر به ترک خانه‌هایشان و آوارگی نبودند و ماندند و تحت اشغال یک زندگی بسیار سخت را شروع کردند.

اسلامیان با اشاره به حوادث سپتامبر سیاه اردن در سال ۱۹۷۰، قرارداد سازش کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ و اشغال بیروت در سال ۱۹۸۲، تصریح کرد: پس از این دیگر مبارزان فلسطینی توان استفاده از مرزها برای حمله علیه اسرائیل را نداشتند و اینجا بود که فلسطینی‌های داخل اراضی اشغالی به این نتیجه رسیدند که خودشان باید قیام کنند باید مستقل باشند، باید آزاد باشند و باید شیر داشته باشند چیزی که در این فیلم می بینید.

اسلامیان در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به ساخته شدن فیلم توسط «عامر الشوملی» کارگردان فلسطینی گفت: او برای نشان دادن مساله اول و آخرش یعنی فلسطین همه کاری کرده است؛ کانسپچوال آرت، نقاشی، فیلمسازی و نوشتن کتاب‌های کمیک و البته کار جدی در فضای رسانه‌های دیجیتال.

وی افزود: این مستند برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ و در جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده شده و فیلم از جشنواره مونترال، ابوظبی، کارتاژ تونس و جشنواره تیراورس جایزه گرفته و حتی فلسطینی‌ها این فیلم را به عنوان نماینده خودشان در اسکار هشتاد و هشتم انتخاب کردند هر چند که معلوم بود جایزه نخواهد گرفت.

اسلامیان ادامه داد: کارگردان این فیلم سال‌ها در رام الله زندگی کرده و همان سال ها کار را برای جشنواره فیلم حقوق بشر آمریکا ارسال کرده بود اما اسرائیلی‌ها مجوز ورودش به بیت‌المقدس را ندادند تا از کنسولگری آمریکا در قدس که همین چند وقت پیش سفارت آمریکا شد ویزا دریافت کند چرا که اسرائیلی‌ها گفته بودند که شوملی تهدیدی برای امنیت اسرائیل است.

بنابر این گزارش فیلم ۱۸ تعقیبی که روز گذشته در سینماتک تهران اکران شده است هم اکنون در سایت  AmmarYar.ir  قابل دریافت است.

دور جدید سینماتک تهران با همکاری مرکز مطبوعات و انتشارات حوزه هنری و پایگاه الامه (پایگاه مطالعات بین الملل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.