یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷

معرفی برگزیدگان چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم «رشد»

جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

سینماپرس: چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد جمعه دوم آذرماه با معرفی برگزیدگان این دوره از جشنواره در سینما فلسطین به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس؛ در این مراسم برگزیدگان چهار بخش اصلی داستانی بلند؛ مستند علمی و آموزشی، داستانی کوتاه؛ پویانمایی وهمچنین فرهنگیان فیلمساز؛ بخش دانش آموزی و بخش جنبی و حمایتی انجمن سینمای جوانان ایران که جوایز خود را به دانش آموزان فیلمساز داد؛ معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

در این مراسم حیدر تورانی معاون وزیر آموزش و پرورش و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش؛ محمد ناصری رییس جشنواره و مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه؛ احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران؛ دکتر حجت الله صیدی مدیر بانک صادرات ایران؛ سید صادق موسوی رییس انجمن سینمای جوان ایران و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم بعد از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، محمدرضا مقدسیان که اجرای این برنامه را برعهده داشت جشنواره فیلم رشد را قدیمی ترین جشنواره فعال و مستمر کشور دانست و گفت: کمتر جشنواره ای در کشور توانسته است مثل جشنواره فیلم رشد ماندگار باشد. جشنواره ای که یکی از تاثیرگذارترین جشنواره کشور است؛ چراکه تاثیرگذارترین اتفاق ها در دوران مدارس اتفاق می افتد.

وی این جشنواره را پیوند دهنده آموزش و تصویر دانست و حاضران در مراسم را به دیدن کلیپی از آنچه در این چند روز اتفاق افتاده بود و هچنین کلیپی از حضور دانش آموزان در سینما فلسطین در ایام جشنواره؛ دعوت کرد.

وحید نیکخواه آزاد دبیر چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز در ادامه این مراسم برگزاری این جشنواره را نتیجه تلاش مسئولان وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: سعی کردیم در طول این جشنواره کارهای جدیدی انجام بدهیم که بخشی از آنها میسر شد و بخشی به سال آینده محول شد.

وی همچنین خبر داد؛فیلم های کوتاه برگزیده بعد از مراسم اختتامیه نمایش خواهند داشت.

برگزیدگان بخش مستند علمی و آموزشی

در ادامه مراسم اختتامیه که به اعطای جوایز اختصاص پیدا کرده بود؛ دو داور  بخش مستند؛ الیف ارگزن و اشتفان ملاشوویچ جوایز خود را به فیلم های این بخش اهدا کردند.

در بخش مستند علمی و آموزشی،  تندیس زرین به فیلم “جاده های برفی ” ساخته هایده مرادی، تندیس سیمین به “دوستان سیار” ساخته” امین قدمی” و دو دیپلم افتخار به فیلم های “جوجه ها برای کیمارو” ساخته ” آنه ون کمپنهاوت و اریس خاجیرا” از کشور هلند و “ایراکو” ساخته هاشم کریمی داده شد.

هاشم کریمی کارگردان فیلم ایراکو بعد از دریافت جایزه از خیر مدرسه ساز زهرا گیتی نژاد برای ساخت مدرسه در استان کهگیلویه و بویر احمد تقدیر کرد و گفت: با ساختن این فیلم ۳۰ میلیارد تومان به مردم این منطقه کمک شده است.

در بخش مستند هم فیلم “لوتوس″ ساخته محمدرضا وطن دوست، تندیس زرین جشنواره و مستند “فصل بادهای گرم ” ساخته حسین ریگی تندیس سیمین را دریافت کردند.

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره در این بخش به مستند ” بدون ما هرگز″ ساخته “زیگرید کالوسمن” از آلمان و دیپلم افتخار به “گوش کنید” ساخته” آسترید بوسینک” از کشور هلند داده شد.

کارگردانان فیلم ” بدون ما هرگز″ هم با فرستادن کلیپی به جشنواره ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره عنوان داشتند: ای کاش می توانستیم در کنار شما باشیم؛ ما از شما ۴۵۰۰ کیلومتر با شما فاصله داریم اما به شما احساس نزدیکی می کنیم و امیدواریم سال آینده در کنار شما باشیم.

حسین ریگی کارگردان فصل بادهای گرم هم بعد از دریافت جایزه خود گفت: امیدوارم مسئولان سیستان و بلوچستان را  بیشتر ببینند و روزی دیگر در کشور کودک بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

جوایز بخش جنبی و حمایتی انجمن سینمای جوانان ایران به آثار دانش آموزی

در ادامه مراسم اختتامیه جوایز بخش دانش آموزی را وحید نیکخواه آزاد دبیر چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد و صادق موسوی رییس انجمن سینمای جوان ایران به برگزیدگان اهدا کردند.

در بخش جوایز بخش جنبی و حمایتی انجمن سینمای جوانان ایران در آثار دانش آموزی هم چهار فیلم مستند” ایدز″ به کارگردانی دانش آموز “مریم رضا زاده علی آبادی” از استان کرمان؛ “مترسک” به کارگردانی دانش آموز “فردیس نجیبی فر” از استان خوزستان؛ “تاریخ انقضا” به کارگردانی دانش آموز “ماندانا هوشمندیان” از استان فارس؛ “بیماری پروانه ای” به کارگردانی دانش آموز دانیال غفاری از تهران  و “پیچاخ” به کارگردانی دانش آموز “ملیکا عبادی” از استان زنجان؛ مورد تقدیر این انجمن قرار گرفته و جوایز خود را دریافت کردند.

دختران دانش آموز پیشتاز جوایز بخش اصلی دانش آموزی

جوایز بخش دانش آموزی توسط نیما عباسپور به برگزیدگان این بخش اهدا شد.

در بخش اصلی دانش آموزی فیلم مستند؛ “شهر من” به کارگردانی دانش آموز “نیکا شاهین زاده” از استان خراسان ؛ تندیس زرین و فیلم مستند “لقمه ی حلال” به کارگردانی دانش آموز “زهرا عبدی ” از استان زنجان، تندیس سیمین این بخش را از آن خود کردند.

دیپلم افتخار بخش دانش آموزی به فیلم مستند “نخل دستان” به کارگردانی دانش آموز ” نرجس لشکری”  از استان خوزستان داده شد و همچنین جایزه ویژه هیات داوران به فیلم مستند ” بیماری پروانه ای ” ساخته دانش آموز “دانیال غفاری” از تهران به دلیل پرداختن به سوژه ای کمتر شناخته شده؛ اهدا گردید.

پیام های تصویری مسئولان وزارت آموزش و پرورش

در ادامه مراسم پیام های تصویری از مسئولان وزارت آموزش و پرورش روی پرده رفت .

حیدر تورانی معاون وزیر آموزش و پرورش و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش در این ویدیو با اشاره به اینکه در  برنامه ریزی مدارس دو ساعت درسی آزاد شده است تا دانش آموزان به علایق خود بپردازند؛ گفت: فیلم های آموزشی می توانند زبان گویای کتاب باشند و به کمک معلم بیایند چرا که دنیای امروز دنیای تغییر است و باید در حال یادگیری به شیوه جدید باشیم.

محمد ناصری رییس جشنواره و مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش؛ هم عنوان داشت: برخی از فیلم های جشنواره فیلم رشد به قدری برای خود ما تاثیر گذار بود که آرزو می کردیم نه تنها مسولان و مربیان و دانش آموزان که والدین هم این فیلم ها ببینند.

دکتر محمود امانی مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه هم  کتاب را تنها عامل لازم و  کافی برای آموزش ندانست و به اهمیت فیلم های آموزشی اشاره کرد.

سعید بدیعی قائم مقام و معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: فیلم می تواند ایجاد نشاط کند و معلمان کلاس های جذاب برای دانش آموزان ایجاد بکنند.

برگزیدگان بخش فرهنگیان فیلمساز

جوایز این بخش هم توسط دکتر محمود امانی؛ محمد ناصری؛ حسن آقاکریمی و علی زرافشان به برگزیدگان داده شد.

در  بخش فرهنگیان فیلمساز هم ، تندیس زرین به فیلم مستند” نور؛ سایه؛ زندگی” به کارگردانی شهریار پورسیدیان از استان گیلان؛ تندیس سیمین به فیلم پویانمایی ” هیچ کس ” به کارگردانی ” الهام طرقی” از استان خراسان رضوی و دو دیپلم افتخار به مستندهای ” رویاهای من زنده اند” به کارگردانی علی حسن پور از استان خوزستان و فیلم داستانی “پناه” ساخته فاطمه جوکار و ابوالفضل حسینی پور” از یزد  تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران این بخش هم به فیلم داستانی “هابیل یا قابیل” ساخته ” ایمان قمبری” از گهکیلویه و بویر احمر داده شد.

ایمان قمبری با بیان اینکه من معلم مدرسه ای روستایی هستم گفت: من معلم روستایی هستم که نه برق دارد؛ نه آب و نه گاز اما از دل این مدرسه فیلم هابیل و قابیل و یک اختراع تخته پاک کن الکتریکی که در جشنواره جابرابن حیان رونمایی شد. کاگردان هابیل یا قابیل جایزه خود را به دانش آموزان خود در مدرسه اهدا کرد.

پس از سخنان وی و همزمان با برگزاری اختتامیه اعلام شد دو کامپیوتر به این مدرسه اهدا شد.

برگزیدگان بخش پویانمایی

در ادامه مراسم اختتامیه هیات داوران بخش پویانمایی ؛ ماتیا میلیچ؛ مریم کشکولی و مهدی خرمیان برای اهدای جایزه روی سن آمدند.

مریم کشکولی قبل از اهدای جوایز با بیان اینکه با دقت همه فیلم ها مورد بررسی قرار داده شدند؛ عنوان کرد: نام هر برگزیده ای را می شنوید؛ دلایل ما را هم برای انتخاب این فیلم ها خواهد شنید.

اما برگزیدگان بخش پویانمایی که در جشنواره سهم بسیار بزرگی از فیلم های این جشنواره را به خود اختصاص داده بودند؛ عبارت بودند از فیلم ” روباه” ساخته ” صادق جوادی”  که تندیس زرین جشنواره و فیلم “پرنده و نهنگ” ساخته”کارول فریمن” از کشو ایرلند به دلیل تصاویرو فضای محسور کننده و تکنیک و مفهوم خیال انگیزی که داشت؛ که جایزه تندیس سیمین جشنواره را از آن خود کردند.

همچنین جایزه ویژه هیات داوران این بخش به پویانمایی “یکی بود؛ یکی نبود” ساخته ” مهین جواهریان”  به دلیل نحوه برخورد و توجه به شعر ایرانی و پیام اخلاقی برای کودکان و دو دیپلم افتخار به دو فیلم “می خواهم در باغ وحش زندگی کنم” ساخته “اوژنیا گولوبوا” از کشور روسیه به دلیل  زبان بدون  تکلف در نشان دادن روابط خانواده و “گرگم و گله می برم” به کارگردانی “علیرضا معین” به خاطر تکنیک  اهدا شد.

مهین جواهریان کارگردان برگزیده این بخش با دریافت این جایزه گفت: من با هر عنوانی در جشنواره رشد باشم چه داور و چه شرکت کننده؛ گویا در خانه خودم هستم چراکه در مدیران جشنواره بسیار خلوص می بینم.

او با بیان اینکه ساخت پویانمایی “یکی بود؛ یکی نبود” پنج سال طول کشید گفت: من جایزه ام را تقدیم به دوستانی می کنم که کمک کردند این فیلم شکل بگیرد.

جوایز بخش جانبی وزارت امور خارجه

جوایز بخش جنبی وزارت امور خارجه  توسط بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه؛ منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما؛ احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران وحید نیکخواه آزاد اهدا شد.

وحید نیکخواه آزاد پیش از اهدای این جوایز؛ بخش جنبی یکی از کارهای بی سابقه در جشنواره دانست که توسط ۹ گروه داوری تشکیل شد و فیلمسازان ایران نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان جایزه دریافت کردند. داوران هم بخش ایرانی دیدند و هم خارجی و فیلم هایی که مربوط با وزارت امور خارجه است.

احمد مسجد جامعی عضو شواری اسلامی شهر تهران هم گفت: جشنواره فیلم رشد قدیمی ترین جشنواره ما است و باید از حالا برنامه ریزی کنیم تا جشنواره ای درخور برای پنجاه سالگی رشد داشته باشیم چراکه زمانی نزدیک نیم قرن از این رویداد می گذرد و این بسیار معنا دار است.

مسجد جامعی پیشنهاد کرد در جشن پنجاه سالگی جشنواره فیلم رشد؛ از همه برگزیده این سالها و دبیران دعوت شود تا جشنواره باشکوهی را برگزار شود.

منوچهر شاهسواری هم با بیان اینکه جشنواره فیلم رشد در حال رسیدن به ۵۰ سالگی است و تاثیراتش در امر هنری و آموزشی می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد گفت: چهل و هشت سال پیش زمانی که امکانات سمعی و بصری نبود کسانی به فکر به راه اندازی این جشنواره افتادند و امروز نباید در جشنواره بشنویم که معلمی جایزه بگیرد و با آن زبان شیرین بگوید که دانش آموزان مدرسه اش امکاناتی ندارند.

وی اظهار امیدواری کرد جشنواره رشد؛ دوره پنجاهم خود را با شکوه و دل انگیز برگزار کند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه هم ضمن تقدیر از برگزیدگان این جشنواره گفت: دوره پنجاه سالگی دوران بلوغ می تواند باشد و باید دست در دست هم داد و این دوران و مقطع را به خوبی برگزار کرد چرا که بخشی از تاریخ معاصر ماست.

قاسمی خواستار تلاش بیشتر در بخش بین المللی شد و گفت: جهان امروز احتیاج به صلح و امنیت داریم و فیلم و سینما و آموزش می تواند این امر را محقق کند.

“بچه های رنگین کمان” و “تصویر الیکا” به طور مشترک جایزه این بخش را گرفتند.

“هلو سلام” ساخته کیم برند از هلند هم جایزه اول این بخش را از آن خود کرد.

بخش داستانی کوتاه

فانگ گانگ لیان و فادی ابی سمرا داوران این بخش بودند که جوایز را به برگزیدگان اهدا کردند.

در بخش فیلم داستانی کوتاه هم فیلم “بچه خور” ساخته ” محمد کارت” تندیس زرین ، “گرد ستاره” ساخته” آلدو سوتلو لازارو” از کشور مکزیک ؛ تندیس سیمین جشنواره را گرفتند.

جایزه ویژه هیئت داروان این بخش به فیلم ” هدیه آلیس″ ساخته  “گابریله مارینو” از ایتالیا داده شد.

نماینده ای از سفارت ایتالیا جایزه این فیلم را دریافت و عنوان داشت: خیلی متاسفم که صحبت قدردانی را به زبان ایتالیایی می گویم و امیدوارم دفعه بعد که یک ایتالیایی از این جشنواره جایزه می گیرد با زبان فارسی با شما صحبت کنم.

او با اشاره به این مطلب که این فیلم در  شهر ناپل ساخته شده است؛ گفت: بسیار سپاسگزارم که یک شب را به ایتالیا اختصاص دادید و فیلم های کوتاهی دیدیم که بسیار از جنبه هنری و آموزشی ارزشمند بودند.

نماینده سفارت ایتالیا دو کشور ایران و ایتالیا را دارای پیشینه قوی در سینما دانست و اظهار داشت: امیدوارم فیلم های ایتالیایی بیشتری در جشنواره فیلم رشد و دیگر جشنواره ها نمایش داده شوند و فیلم های ایرانی هم در جشنواره های ایتالیا نمایش داده شوند.

دو دیپلم افتخار بخش داستانی کوتاه هم به دو فیلم ” شش خونه” ساخته عباد ادیب پور و ” کلمات کارامل” ساخته خوان آنتینو مورنو آمادور از اسپانیا اهدا شد.

برگزیدگان بخش داستانی بلند

فانگ گانگ لیان و فادی ابی سمرا داوران  بخش داستانی بودند که جوایز این بخش را به برگزیدگان اهدا کردند.

برگزیدگان بخش داستانی بلند؛ فیلم های “پابرهنه” ساخته “یان اسوراک” از کشور جمهوری چک تندیس زرین؛ فیلم ” بیست و یک روز بعد” ساخته ” محمدرضا خردمندان” تندیس سیمین گرفتند.

جایزه ویژه هیات داوران به فیلم “درساژ” ساخته پویا بادکوبه و دو دیپلم افتخار به فیلم های “لکنت” ساخته “محمدرضا حاجی غلامی یزدی” و “ابر قهرمان ” ساخته اریک آنگ از کشور مالزی تعلق گرفت.

بابک بادکوبه تهیه کننده فیلم برگزیده درساژ هم بعد از دریافت جایزه عنوان داشت:  فیلم درساژ در کشور چین؛ برلین و استرالیا جایزه گرفته است و این موضوع نشان می دهد که بشر در جاهای مختلف زبان مشترک داد.

محمدرضا خردمندان دیگر برگزیده این بخش هم عنوان کرد: من در ده سال گذشته جایزه های بسیازی گرفته ام اما می توانم بگویم این جایزه و دبیر کاربلد جشنواره بسیار برای من مهم هستند و این جشنواره و جایزه گرفتن از آن برای من بسیار اهمیت دارد.

پیام وزیر آموزش و پرورش به جشنواره فیلم رشد

دکتر شاپور محمد زاده مدیر کل دفتر وزارت آموزش و پرورش در ادامه این مراسم پیام  دکتر سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پروش را خواند؛ در این پیام آمده بود:

سرچشمه‌ی نبوغ، اشتیاق است. هر رویداد، روش و فرآیندی که منتهی به شوق‌انگیزی دانشآموزان شود یک فرصت مغتنم آموزشی است. دیرپاترین جشنواره فیلم آموزشی رشد به‌عنوان یک رویداد غرورانگیز بین‌المللی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، بیش از پیش می‌تواند در بسته‌های آموزشی متاثر از تحول بنیادین در آموزش و پرورش نقش آفرینی کند.

برانگیختن ارزش‌های فطری زیباجویی، حقیقت‌دوستی و کنجکاوی دانش‌افزا، ایجاد تنوع در محیط یادگیری،‌تسهیل و تعمیق محتوا و ملموس نمودن مفاهیم از انتزاعات تا مشاهدات و تجربه موفق انتقال ارزش‌های اخلاقی و معارف دینی در فیلم آموزشی، این رسانه موثر را برای تربیت نسلی سرافراز در اولویت قرار می‌دهد.

تجربه فیلم دیدن گستردن تجربه‌ی زیسته‌ی فراگیران است؛ خواندن فیلم آموزشی با لایه‌های معنا، مشارکت توام با تفکر، تخیل و خلاقیت می‌طلبد و تاثیر شگفت‌انگیزی بر بافت ارتباطی آموزش دارد.

ضمن ابراز خرسندی از حضور پرنشاط فیلم‌سازان فرهنگی و فرهنگیان فیلم‌ساز از همراهیتان در به ثمر نشاندن چهل‌و هشتمین شکوفه این درخت پرسایه سپاس‌گزارم.

در ادامه  مراسم اختتامیه چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد دکتر عباس صدری؛ پیام دکتر بروجردی رییس آیسسکو ( سازمان اسلامی؛ آموزشی؛ علمی و فرهنگی ) را قرائت کرد.

وی با بیان اینکه باید شادابی دانش آموزان در مدارس را ارتقائ بدهیم؛ گفت: در کشورهای اسلامی امروز باید در حوزه زندگی با یکدیگر کار کنیم و من امیدوارم بحث های مشارکت و مراقبت دانش آموزان از یکدیگر را بتوانیم آموزش بدهیم و تلاش می کنیم بخشی از محتوای آموزشی توسط فیلم انجام بگیرد.

اهدای تندیس زرین

در پایان حیدر تورانی، بهرام قاسمی، طلایی، محمد ناصری، وحید نیک‌خواه برای اهدای جوایز نفرات اول همه بخش‌ها روی سن رفتند.

در بخش فیلم‌سازان دانش‌آموز نیکا شاهین‌زاده از خوزستان برای فیلم «شهر من» جایزه اول را گرفت.

در بخش فرهنگیان فیلم‌ساز شهریار پورسیدان از گیلان برای فیلم «نور، سایه و زندگی»

در بخش پویانمایی صادق جوادی برای انیمیشن روباه تندیس زرین، جایزه نقدی و لوح تقدیر را دریافت کرد.

در بخش مستند آموزشی جایزه ویژه، تندیس زرین و لوح افتخار به هایده برای فیلم «جاده‌ّ‌های برفی» رسید.

در بخش مستند جایزه ویژه، تندیس زرین و لوح افتخار به محمدرضا وطن‌دوست برای فیلم «لوتوس» اهدا شد.

سه جایزه بهترین مستند را از این جشنواره گرفتم، تجربه من این است که فرهنگیان و دانش‌آموزاری را که جایزه گرفند رها نکنید. وک‌شاپی داشته باشند،‌ وزارت آموزش و پرورش گروهی را تشکیل دهد و این افراد را بشناسد و آن‌ها را آموزش دهد.

در بخش فیلم داستانی کوتاه محمد کارت جایزه ویژه، تندیس زرین و لوح افتخار را برای فیلم «بچه‌خور» دریافت کرد.

در بخش فیلم داستانی بلند جایزه ویژه، تندیس زرین و لوح افتخار به یان اسوراک از چک‌اسلواکی برای فیلم «پابرهنه» اهدا شد.

نماینده‌ای از سفارت چک‌اسلواکی برای دریافت جایزه حاضر و پیام ویدئویی کارگردان پخش شد که به این شرح بود: «بهترین آرزوهایم را از شهر سرد پراگ برایتان می‌فرستم. از هیات داوران برای اهدای اجایزه به این فیلم تشکر می‌کنم که براساس خاطرات کودکی پدرم ساخته شده و درباره یک قهرمان حرف می‌زند. باعث افتخار من است که فیلم در قلب‌تان نفوذ کرده و آن‌را دوست داشته‌اید. برای همه تماشگران و داوران آروزی موفقیت می‌کنم.»

در پایان وحید نیک‌خواه آزاد-دبیر جشنواره- اعلام کرد از آن‌جا که هفت فیلم خوب از یک سازمان به جشنواره رسیده بود، تصمیم گرفتیم از «باشگاه فیلم سوره» که سازنده این فیلم‌ها بود تقدیر کنیم. حسین دارابی نماینده باشگاه فیلم سوره پس از دریافت جایزه ویژه از هیات داوران جشنواره  و حوزه هنری برای حمایت از این باشگاه تشکر کرد.

چهل‌و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از ۲۵ آبان تا ۲ آذر در محل سینما فلسطین برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.