سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

در نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» مطرح شد:

مهم‌ترین کارکرد جهانی مقاومت شنیدن صداهای مستقل است/ سینماگر انقلاب باید مطالبه گر باشد/ تربیت سفیران هنری خارجی

نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاوم

سینماپرس: محمد خزاعی در نشست خبری جشنواره فیلم «مقاومت» عنوان کرد: ما دنبال تربیت فیلمسازان انقلابی هستیم، فیلمسازانی که در راستای اهداف متعالی و کلان نظام اسلامی برای تحکیم و تقویت مناسبات سالم اجتماعی بی پروا اقدام به مستندسازی علیه فساد مالی، اقازادگی، رانت خوری، اجحاف و روابط فاسد در مناسبات اداری و مالی کشور می کنند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و مراسم رونمایی از پوستر نکوداشت ها با حضور محمد خزاعی دبیر جشنواره، حسین صابری مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی صبح سه‌شنبه ۲۹ آبان برگزار و از پوسترهای بخش نکوداشت رونمایی شد.

کامران ملکی مدیر بخش چهل سال مقاومت و کارگاه انتقال تجربه در آغاز با اشاره به اینکه جشنواره امسال در سطح گسترده تری برگزار می شود، گفت: به رغم تمام تنگناهایی که در کل کشور وجود دارد سعی کردیم با خدمات شبانه روزی و تلاش بیشتر عظمت و شکوهی را که شایسته اهالی مقاومت است، برگزار کنیم. این مراسم در حالی برپا می شود که اگرچه بنای جشن داریم اما غمگین هستیم چرا که یاران خوب و وفادارمان در این دوره همراه ما نیستند.

وی افزود: همه جشنواره ها همواره جایگاهی برای هنرمندان فقید دارند و به خاطر عمری تلاش و پاسداشت هنری از ایشان تقدیر می شود اما در این دوره ما این کار را نخواهیم کرد. امسال نکوداشت یاران مان را می گیریم. کسانی که در طول دوره های پیش همراه ما بودند. یادمان نمی رود یدالله صمدی در تمامی دوران به عناوین مختلف کنار ما بود. حبیب الله کاسه ساز همیشه ما را همراهی می کرد و دست مان را می گرفت. حمید آخوندی که همواره در رفع مشکلات ما تلاش می کرد و صادقانه در رفع گرفتاری های مان می کوشید. ضیاءالدین دری را یادمان نمی رود که همیشه از نقد و راهنمای های شان بهره می بردیم. ما مراسم را برای نکوداشت ایشان می گیریم چرا که این جشنواره حاصل حضور این عزیزان طی دوران گذشته است و امروز از پوسترهایی که برای این دوره به بهانه نکوداشت یاران مان طراحی شده رونمایی خواهیم کرد.

در ادامه همسر حمید آخوندی در جملاتی اظهار کرد: آخوندی مرد عمل بود و همیشه نگران دغدغه های مردم بود و همیشه سعی می کرد برای آسایش و حل مشکلات قدمی بردارد.

همچنین جلالی تهیه کننده سینما نیز در رابطه با مرحوم آخوندی اشاره کرد: خوشحالم که جشنواره این هنرمندان را فراموش نکرده و به خانواده های شان روحیه می دهد. آقای آخوندی جانباز بودند اما هیچ کس کارت جانبازی نگرفت و کسی هم نمی دانست اما همرزم من بودند و سال ها در کنارش شاگردی کردم. فقدان ایشان برای من آسان نبود شاید باورتان نشود اما گاهی سهوا به او زنگ می زنم. بعد از این سخنان از پوستر مرحوم حمید آخوندی رونمایی شد.

نوید دری نیز در رابطه با نکوداشتی که برای پدر مرحومش برگزار می شود، گفت: ما هنوز داغدار هستیم اما همین بزرگداشت ها از آلام ما کم می کند تشکر می کنم از افرادی که چنین مراسمی ترتیب داده اند. این افرادی که قرار است برای شان نکوداشت برگزار شود جای شان خیلی خالی است اما حتما بین ما حضور دارند. بعد از این سخنان از پوستر مرحوم ضیاالدین دری رونمایی شد.

محسن کاسه ساز نیز برای رونمایی از پوستر مرحوم حبیب الله کاسه ساز روی سن رفت.  در ادامه بنفشه صمدی دختر و سعید کریمی داماد مرحوم یدالله صمدی نیز روی صحنه آمدند و بنفشه صمدی با ابراز تشکر از دبیر جشنواره گفت: آقای خزاعی نه تنها الان بانی نکوداشت پدر من شدند قبل از مرگ ایشان هم با ما تماس می گرفتند و همیشه به ما محبت داشتند همینطور از کامران ملکی که همیشه کنار ما بودند و در کنار پدر هم روزهای پرخاطره ای داشتند.

وی افزود: همه پدر را می شناسند و لزومی به صحبت نیست. من هنوز یاد نگرفتم با نداشتن شان چگونه کنار بیایم. پدر هم در عرصه هنر هم اصناف حضور پررنگ داشتند و در خانواده  برای ما تاثیرگذار بودند اما نسل بعد از ایشان بدون اینکه به اندازه آنها زحمت بکشند فرصت ندارند به همه جنبه های زندگی توجه کنند این چه معجزه ای بوده که آنها چنین قدرتی داشتند.

سعید کریمی نیز اظهار کرد: چندی پیش آقای خراعی تماس گرفته بودند تا مرحوم صمدی را برای داوری در جشنواره دعوت کنند اما متوجه کسالت ایشان شدند و از آن روز به بعد ما را تنها نگذاشتند. جای پدر و باقی بزرگان که پیش ما نیستند خالی است.

در بخش مراسم رونمایی دبیر جشنواره در رابطه با نکوداشت ها گفت: آقای صمدی همیشه یاریگر مشکلات ما در عرصه های صنفی، تولید و اجرا بود. متاثر شدم از بیماری و این اتفاق. معتقدم امروز کنار ما هستند و همیشه در یاد من باقی خواهند ماند. فراموش نمی کنیم آقای کاسه ساز در تاسیس انجمن سینمای دفاع مقدس و شکل گیری جشنواره مقاومت چه تلاش هایی داشتند. از چهره ها و پایه گذاران سینمای انقلاب بودند و خیلی ها برای حل مشکلات به جای خانه سینما به دفتر ایشان مراجعه می کردند.

وی افزود: آقای دری و آثارش از ذهن ما پاک نمی شود. مجموعه های ضد استکباری شان و نگاهش در ذهن همه باقی خواهد ماند. او یک تنه برای اندیشه هایش مبارزه کرد و با همه اجحاف هایی که در حقش شد کم نیاورد. آقای آخوندی همکار من بود و به او غبطه می خوردم. کارهای خیر و مهربانی اش را هیچ کس نبود. خیلی ها در جریان خدمات اجتماعی ایشان نیستند ولی همه اینهاست که اسم ایشان در تاریخ سینما باقی خواهد بود.

محمد خزاعی دبیر جشنواره در آغاز بخش خبری این نشست نیز  با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به مثابه بزرگ‌ترین گردهمایی و اجتماع سینماگران انقلاب و فیلمسازان انقلابی۵ تا ۹ آذر ماه در تهران برگزار می‌شود خاطر نشان ساخت: این جشنواره در  ادامه در استان های اصفهان- زنجان- همدان و سپس در قالب هفته سینمای مقاومت در چند کشوردیگر  برگزار می شود.

به گفته وی این جشنواره پژواک صدای مستقل سینماست و فرصتی است برای بسیاری از سینماگرانی که به دلیل نگاه متفاوت و مستقل و بینش معارض با حاکمیت نظام سلطه.

خزاعی خبر داد: بیش از ۲۰۰ فیلمساز از سینماگران داخلی و خارجی در مسیر جشنواره مقاومت از پنج قاره و ۲۳ کشورو تمامی استان های کشور هفته آینده به تهران می آیند.

در ادامه محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در مروری بر روند فعالیت‌های جشنواره گفت:   در مجموع ۱۶۴ اثر از فیلمسازان داخلی و ۲۴ فیلم از فیلمسازان خارجی در این جشنواره با یکدیگر رقابت می کنند.

وی ادامه داد:  ۵۷ نفر از چهره‌های مطرح و شناخته شده سینِما کار داوری در بخش های مختلف جشنواره را بر عهده دارند.

خزاعی با اشاره به چشم انداز سینمای بین الملل اظهار داشت:  در بخش بین الملل جشنواره در این دوره در مجموع ۹۰۶ فیلم از ۹۴ کشور متقاضی حضور  بودند که ۲۴ فیلم از ۲۳ کشور به بخش مسابقه راه پیدا کردند۲۴ فیلم شامل:  ۹ فیلم سینمایی و ۱۵ فیلم مستند از ۲۳ کشور به مرحله مسابقه جشنواره راه پیدا کرده اند.  به این ترتیب: سوریه ۴  فیلم- روسیه ۳ فیلم – عراق ۱ فیلم- بحرین یک فیلم- عربستان ۱ فیلم- لبنان ۳ فیلم – فرانسه ۲ فیلم- اسپانیا ۱ فیلم – هند ۲ فیلم – آمریکا ۳ فیلم- اوروگوئه ۱ فیلم – کانادا ۱ فیلم- ترکیه و بوسنی ۱ فیلم و انگلیس و چین ۱ فیلم.

وی همچنین اشاره کرد:  ۴۲ فیلم و فیلمساز خارجی از کشورهای : ونزوئلا- آمریکا- شیلی- تانزانیا- بنگلادش- آرژانتین- سوریه- روسیه- عراق- یمن- بحرین عربستان- لبنان- فرانسه- اسپانیا- هند- اوروگوئه- کانادا- ترکیه و بوسنی و انگلیس و چین  در این دوره در جشنواره حضور پیدا می کنند. شش نفر از میهمانان خارجی داور جشنواره هستند.

کمپین حمایت سینماگران از مردم یمن

خزاعی از شکل‌گیری کمپین حمایت سینماگران داخلی و خارجی از مردم یمن بویژه زنان و کودکان یمنی که بیش از چهار سال است که زیر بمباران حکام سعود و متحدانش قرار دارند در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خبر داد.

سینِماگر مقاومت باید مطالبه گر باشد/ ضرورت توجه به مضامین انقلابی اجتماعی

به گفته وی سینمای ایران و سینماگران انقلاب باید مطالبه گر باشند. مخصوصاً سینمای مستند و مستندسازان ما نیازمند افق تازه در عرصه فیلمسازی هستند. خلاء مطالبه گری فیلمسازان انقلاب و متعهد پیرامون مسائل و موضوعات اجتماعی حس می شود. در این دوره اگرچه آثار زیادی در حوزه های اجتماعی و اقتصادی به دست ما رسیده ولی احساس می‌شود که هنوز فیلمسازان انقلابی به صورت جدی وارد این عرصه نشده اند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد:  ما دنبال تربیت فیلمسازان انقلابی هستیم فیلمسازانی که در راستای اهداف متعالی و کلان نظام اسلامی برای تحکیم و تقویت مناسبات سالم اجتماعی بی پروا اقدام به مستندسازی علیه فساد مالی، اقازادگی، رانت خوری، اجحاف و روابط فاسد در مناسبات اداری و مالی کشور می کنند.  هر مضمون مطالبه گرانه و هر فیلم انتقادی و انقلابی در جهت رسیدن به آرمان های انقلاب و نظام اسلامی مورد نظر ماست.

جشنواره فیلم مقاومت نهضت جهانی سینمای مقاومت است

وی توضیح داد: جشنواره ها یا شروع کاری هستند یا پایان اما رویدادی که به نام جشنواره بین المللی فیلم مقاومت برگزار می شود، صرفا یک جشنواره نیست بلکه نهضت بین المللی فیلم مقاومت است. از این رو، در نحوه حضور رصد و جذب آثار وچینش سینماگران و همچنین در ایجاد بسترهای گفتمانی و آموزشی این راهبرد را مد نظر داریم. این جشنواره با اختتامیه اش آغاز می شود.

مهم‌ترین کارکرد جهانی مقاومت شنیدن صداهای مستقل است

خزاعی با بیان اینکه کارکرد جهانی مقاومت را نباید دیده گرفت و همین که بسیاری از هنرمندان جهان در این رویداد حضور پیدا کرده و درباره آن صحبت می کنند یعنی ما یک نهضت جهانی هستیم.ادامه داد:  همانطور که طی این سال ها شاهد بودیم. این جشنواره کم کم در حال تبدیل شدن به محفلی برای صداهای شنیده نشده در دنیا است. ماحصل سانسور و سیاست های جشنواره های دنیا این است که بسیاری از صداها شنیده نشود اما در رویداد مقاومت، انبوهی از فیلمسازان مستقل و آزاده داریم که اگرچه ممکن است قرابت دینی با ما نداشته باشند اما سر مفاهیم انسانی با ما قرابت معنوی و یا آرمانی دارند اینجا محلی برای شنیدن صحبت های شان است.
همین که رسانه های صهیونیستی حساس می شوند مهم است. تا جایی که جلوی آمدن فیلمسازی چون: عماد برناد را می گیرند. همین برای کارگردان فیلم«مسابقه» استیون هاپکینز شرایطی فراهم می کنند که برغم راهیابی فیلمش به بخش مسابقه ناچار به انصراف می شود یعنی این جشنواره جدی است. همین که اندیشمندی چون: نوام چامسکی پیام می دهد و در باره جشنواره گفتگو می کند یا اندیشمندی چون دیوید بارسامیان به جشنواره می آید و سخنرانی می کند در نقد نظام سرمایه داری و آمریکا یعنی این حرکت جایگاهش در حال گسترش و نهادینه شدن است. یا وقتی فیلمسازانی چون: عماد برناد- راشد رضوان- نجدت انزور- باسل الخطیب و … در تعامل و تماس با این جشنواره هستند یعنی پیوندی شکل گرفته با سینماگران مستقل و ازاده دنیا. تریبون بودن جشنواره برای صداهای مستقل- آن‌هایی که جایی در فستیوال های گوناگون غربی ندارند.

مهم ترین موضوعات راهبردی در چتر هدف گذاری جشنواره

در جشنواره بین المللی فیلم مقاومت امسال و دوره های گذشته  آثار متعددی با تنوع و کثرت موضوع و مضمون در گستره محورهای سینمای استراتژیک مورد توجه قرار گرفته است.

دفاع مقدس- تبعیض نژادی در آمریکا- جنبش شیعیان نیجریه- روایت تلخ زندگی در پادگان مخوف اشرف-   واکاوی فراز و فرودهای سیاسی و تصمیم‌های دکترمحمد مصدق و نقش سیاه در ایران-  روایت واپسین روزهای زندگی شهید مهدی باکری-  شهدای تفحص-  روایت زندگی بانو خدیجه ثقفی همسر گرامی امام خمینی(ره)-  کالبدشکافی و ریشه‌یابی گروه‌های تکفیری در افغانستان عراق و سوریه-  بمباران جنگنده‌های سعودی بر صنعا-  زندگی شهید موسی کلانتری-  بررسی پرونده حقوقی ماجرای ترور بختیار- از جمله موضوعات جشنواره در این دوره است اضافه کرد: همچنین در زمینه‌های چون:   بازخوانی تازه از واقعه مهم هفتم تیر-چگونگی بهره‌گیری از اسباب‌بازی برای انتقال فرهنگ هشت سال دفاع مقدس-  حمایت از فعالیت‌های محیط زیستی-  رشادت‌های شهید آبشناسان در دوران دفاع مقدس-  ماجرای هولناک واردات انبوه مواد غذایی حرام و نجس به کشور، وقایع دی ماه ۹۶- روایت تاثیر جنگ بر اکو سیستم یمن-  روایت آوارگی و کشتار زنان و کودکان روهینگیایی-  شهادت «ویتوریو آریگونی» نویسنده ایتالیایی راوی جنگ ۲۲ روزه به دست صهیونیست‌ها-  اتفاقات روز عاشورای سال ۸۸ در تهران،- حادثه تروریستی توسط گروه داعش در مجلس شورای اسلامی-  روایت اتفاقات وحشتناک و فشارهای بی‌سابقه بر شیعیان توسط جمهوری آذربایجان،- و ... ده‌ها موضوع مهم دیگر همه این موضوعات نشان می دهد این جشنواره منحصر به مفهوم محدود  دفاع مقدس یا مقاومت نیست بلکه مفهوم فراملی و فرامنطقه ای دارد و روزنه امیدی برای دیده شدن و شنیده شدن است.

 فیلمسازان گمنام هم در جشنواره فیلم دارند

وی گفت: جشنواره به جایگاهی قابل اعتنا رسیده. این جایگاه تا جایی است که حتی، فیلمسازان گمنام هم برای این رویداد اثر ارسال می کنند.  فیلم«تنها خاشقچی نیست» و «داعش: شروع»  نمونه آن است.  به دلیل حساسیت موضوع این فیلمسازان می ترسیدند در کشورهای خودشان کار را اکران کنند.

جشنواره مقاومت گفتمان حقوق بشری در مدیوم سینماست

خزاعی افزود: آنچه در این رویداد مشهود است اینکه جشنواره فیلم مقاومت صرفا مفهوم جنگ یا ضدجنگ را بردوش ندارد و رسالتش فقط نمایش خمپاره و توپ نیست بلکه یک مفهوم حقوق بشری را در خود جای داده است

شبکه سازی جبهه جهانی سینمای انقلابی رسالت مهم جشنواره است

وی با بیان اینکه از دیگر اهداف و رسالت هایی که جشنواره برای خود تعریف کرده می توان به بحث شبکه سازی برای جبهه جهانی سینمای مقاومت پرداخت. اینجا فرصتی ایجاد شده تا هنرمندان دغدغه مند سراسر دنیا درباره مقاومت به مفهوم وسیع مقاومت آدم ها در مواجهه با ظلم، استعمار و استکبار در بخش هایی صحبت و تعامل کنند. این افراد به محفل مقاومت دعوت می شوند تا یکدیگر را پیدا کرده و با هم تبادل نظر کنند. چرا که در دیگر نقاط دنیا چنین فرصتی برای شان فراهم نیست. اینجا شبکه بزرگی از فعالان سینمایی جهان است که هسته های مقاومتی سینما را در دنیا ایجاد می کنند. در واقع جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به دنبال شبکه ای از هنرمندان است که یا در کشور خود منشا اثر بودند یا پتانسیل این را دارند که منشا اثر باشند.
دبیر جشنواره بین‌المللی مقاومت از دیگر شاخصه ها و کارکردهای این رویداد می توان به ایجاد گستره گفتمانی موضوعات حقوق بشری در حوزه مقاومت اشاره کر و اضافه کرد: . هر وقت در این باره صحبت شد همه به یاد مقابله علیه اسراییل افتادند اما این فقط یکی از مصادیق مقاومت است. موضوعات دیگری چون شرایط روهینگیانی که سازمان ملل هم به آن بارها پرداخته، بمباران جنگنده های صنعا، گروه های تکفیری افغانستان، نژاد پرستی، نقض حقوق اقلیت ها در آذربایجان و ... بخشی از مصادیق مقاومت هستند که سینما به آن توجه نشان داده و در این جشنواره به نمایش در آمدند.

تربیت سفیران هنری خارجی

به گفته وی تربیت سفیران هنری خارجی و فعالیت شان در کشورهای خود از دیگر ماموریت های منحصر بفرد جشنواره فیلم مقاومت است. به برکت انقلاب اسلامی، نهضت ملی مقاومت قبل از هر کشور دیگری در ایران شکل گرفته و تقویت شده است و همین می تواند الگوی صادراتی برای دیگر کشورها باشد. البته نمی توان از نظر دور داشت سینمای ملی مقاومت نقص هایی هم دارد که به بهانه جشنواره می تواند کاستی هایش را برطرف کند و آسیب شناسی دقیق تری ازعملکردش انجام دهد. اینکه در جشنواره های مختلف یک بخش مقاومت داریم که جایزه جداگانه ای به آن تعلق می گیرد. دقیقا، به خاطر آسیب شناسی است برای رسیدن به الگوی تکامل یافته جهت صادر کردن و گسترش دادن.

جشنواره محلی برای کاشت بذرهای فکری/مدرسه سینمایی روایت

وی ادامه داد: بخش آموزش جشنواره مقاومت به منظور تربیت و حمایت از استعدادهای جوان فیلمسازی در سطح منطقه و در برخی کشورهای هدف از طریق «مدرسه سینمایی روایت» اقدام به آموزش یک هفته ای تعدادی از نیروهای علاقمند به سینما و فیلمسازی( منتخب جوانان سینماگر از کشورهای منطقه و جهان اسلام) می نماید. این مدرسه از سال ۲۰۱۲ افتتاح شد و در هر دوره بین چهل تا پنجاه فیلمساز در این دوره ها شرکت داشته اند. تاکنون از طریق این مدرسه فیلمسازان زیادی دوره های آموزشی و تخصصی را گذرانده اند و تعدادی از آن ها اقدام به تهیه و ساخت مستندهای از موضوعات منطقه ای داشته اند. ضمنا، دوره پانزدهم جشنواره مقاومت، چهارمین دوره آموزشی این مدرسه است که البته امسال با مدیریت پرویز شیخ طادی - قدری محدودتر-  برپا می شود.

به اعتقاد وی-  جشنواره فیلم مقاومت محلی برای کاشت بذرهای فکری است. علاقمندان فیلمسازی خارجی این فرصت را دارند تا در این فضا آموزش ببینند و به عنوان یک بذر رشد یافته در خاک کشور خود به ثمر بنشینند. هنرمندان خارجی بعد از پایان هر دوره جشنواره در تعامل با دیگران از اتفاقات کشورهای دیگر هم باخبر شده و در جامعه هنری کشور خود درباره مناطق دیگر حرف می زنند. مقاومت جریان مستمری را متولد کرده که ادامه دار و تاثیرگذاراست. اولین کارکرد این نهضت دال بر اتفاقاتی است که فیلم مقاومت رقم زده و از جمله مهمترین آن منشا تربیت قشری از فیلمسازان و آموزش مستندسازان است که در قالب مدرسه سینمایی روایت پایه ریزی شده است. مدرسه ای که تاکنون بیش از ۲۷۰ هنرجون و مستندساز از کشورهای مختلف منطقه ای جمله: لبنان، سوریه، عراق، یمن، بحرین، افغانستان، و... تربیت کرده است.

جشنواره میراث دار معنوی و فرهنگی دفاع مقدس

خزاعی با بیان اینکه جشنواره  مقاومت بعد از حدود ۴۰ سال از انقلاب و و دفاع مقدس و پس از ۱۵ دوره برگزاری با دور شدن از سال های جنگ نه تنها کارکردش را از دست نداده و نمی دهد. دستاوردهای فرهنگ دفاع مقدس امروزه در مسیری افتاده که روزبه روز اهمیتش بیشتر می شود. این جریان ها در کشورهای مختلف مثل هر برهه تاریخی فرود و فراز دارند اما نتیجه آن در جریان جبهه جهانی مقاومت کارکرد دارد. این رویداد بین المللی ماموریت دارد تا اهمیت جریان را بفهمد و تقویت کند.  همیشه، یکی از کلیدی ترین موضوعات و مضامین در ساختار محتوایی برنامه های جشنواره حفظ، گسترش و تقویت میراث معنوی دوران دفاع مقدس است که در این سال ها، دیگر به یک فرهنگ و مشی منطقه ای بدل شده است.

 چهره سال مقاومت

وی خاطرنشان ساخت: این جشنواره دارای استراتژی است. تلاش دارد تا نقش راهبردی در عرصه فرهنگ و سینمای جهان ایفا نمیاد. این افق و چشم انداز است. تا رسیدن به آن جایگاه خیلی فاصله داریم.  تازه گام اول برداشته شده است.  قطعا، معرفی چهره های مقاومت این فرصت را ایجاد می کند تا اندیشمندان، سینماگران، مستندسازان و رسانه ها ضمن توجه ویژه تر به آن شخصیت تمرکز جامع تری بر سیر تحولاتی داشته باشند که از مرجعیت آن چهره محقق شده است.

به گفته وی ده ها چهره و مرجع انقلابی در کشورهای اسلامی داریم که ناشناخته هستند. جریان هنری و سینمایی هیچگاه با آن ها مواجه نمی شوند.. جشنواره مقاومت متناظر به استراتژی که دارد سراغ الگوها و اسطوره های انقلابی خودش رفته است. رهبران انقلاب ها و جنبش های مردمی و اسلامی زیادی داریم که به کار فرهنگی و رسانه ای بیش تر نیاز دارند.

 گفتمان برای جریان سازی

خزاعی به ویژگی و تمایز جشنواره فیلم مقاومت با سایر جشنواره هادر بحث گفتمان سازی و جریان سازی در این حوزه است. اضافه کرد: پیش بینی کلاس های انتقال تجربه، اسلام هراسی، گفتمان فرهنگی انقلاب، نشست های تحلیلی با سینماگران بین الملل و ... مجموعا در این بخش ظرفیت مناسبی را فراهم می آورد. حضور چهره های چون: حسن عباسی، مجید شاه حسینی، سعید مستغاثی، احمد رضا درویش، مسعود ده نمکی، علی نصیریان، و کارشناسان بخش گفتمان فرهنگی فرصت و فضای گفتگوی خوبی را برای پرسشگری و مطالبه گری در زمینه نیازهای اساسی و جدی سینمای مقاومت ایجاد می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.