سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱

سید مجتبی حسینی:

کمیته حسابرسی در معاونت هنری وزارت ارشاد تشکیل شد / جشنواره‌زدگی یکی از آسیب‌های حوزه هنر است

گردهمایی رؤسا و نمایندگان شعب استانی انجمن موسیقی ایران

سینماپرس: گردهمایی مدیران و نمایندگان شعبه های استانی انجمن موسیقی ایران در روزهای ۲۷ و ۲۸ آبان در محل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس؛ در این گردهمایی که به همت انجمن موسیقی ایران و به مدت دو روز در تهران برگزار شد، ضمن حضور رؤسا و نمایندگان شعب استانی از ۳۱ استان، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌ یاری مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، احمد صدری عضو هیئت امنای و بازرس انجمن موسیقی ایران نیز به‌عنوان مهمان حضور داشتند.

در روز نخست این گردهمایی علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن قدردانی از زحمات شعب این انجمن در راستای اهداف انجمن موسیقی ایران به تشریح برنامه‌ها و چشم‌اندازهای این انجمن در سال ۹۷ و برنامه‌های پیش رو پرداخته و با اشاره به نیاز مبرم سیاست‌گذاران فرهنگی کشور به آمار حاصله از آمایش سرزمینی هنر بر تکمیل بانک اطلاعات هنرمندان موسیقی پس از بارگذاری بر روی سایت انجمن موسیقی ایران اشاره کرد و تأکید نمود: این بانک اطلاعات مراحل تکمیلی جهت راه‌اندازی و مراجعه هنرمندان را طی می‌کند. همچنین ثابت نیا هدف برگزاری این نشست را آشنایی رؤسا و نمایندگان شعب جهت ایجاد شبکه خدمات‌رسانی استان‌ها در حوزه موسیقی به هنرمندان و مخاطبین اعلام نمود.

در ادامه روز نخست، هر یک از رؤسا و نمایندگان شعب استانی در دو نوبت صبح و عصر ضمن بررسی راهکارهای درآمدزایی شعب جهت رفع نیازهای موسیقایی استان به تشریح مواردی همچون تأکید همه‌جانبه برای تعامل هرچه بیشتر نمایندگی‌های انجمن موسیقی ایران با ادارات کل خصوصاً مدیران کل و معاونین هنری و بهره‌مندی از امکانات موجود در استان‌ها در راستای خدمت به فضای موسیقی در منطقه، رفع موانع و مشکلات پیش روی شعب استانی، شناخت هرچه بیشتر سرمایه‌های موسیقی استان‌ها و فعال کردن این سرمایه‌ها، بررسی راهکارهای جذب مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی در برنامه‌های سالانه، بررسی راهکارهای تأمین زیرساختارهای لازم در جهت ماندگاری گونه‌های مختلف موسیقی محلی، بومی و نواحی کشور از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

در همین راستا و بر اساس رأی عمومی رؤسا و نمایندگان شعب استانی انجمن موسیقی ایران، مقرر شد آئین‌نامه‌های کاربردی و شفاف جهت روشن شدن مأموریت‌های این شعب تدوین و به ایشان ابلاغ گردد.

در دومین روز گردهمایی رؤسا و نمایندگان شعب استانی انجمن موسیقی ایران سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اله یاری مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌عنوان مهمان در این گردهمایی حضور یافتند.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: موسیقی در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است و امروزه سرمایه انسانی و اجتماعی بزرگی در حوزه موسیقی کشور داریم.

حسینی ادامه داد: توجه به اقتضائات و ضرورت‌های مکانی و زمانی در هنر ضرورت است و درباره انجمن موسیقی نیز در نظر گرفتن زمانه امروز و فعالیت‌های متعدد و مشخصه‌های موسیقی لازم است. متأسفانه پیمایش جامعی درباره هنر ایران انجام نشده، بنابراین می‌بایست جغرافیای هنر ایران را بشناسیم و در این زمینه انجمن‌های موسیقی استان‌ها می‌توانند کمک کنند تا تصویر واقعی‌تر و شفاف‌تری از مشخصه‌ها و اقتضائات موسیقی هر استان تدوین شود که برای برنامه‌ریزی موسیقی استفاده شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: نگاه آمایشی ضرورت دیگر در زمینه هنر است تا امکانات، بر اساس این نگاه اختصاص پیدا کند و می‌توان آسیب‌شناسی انجام داد. جشنواره می‌تواند بستر گفت‌وگو و نظام استعدادیابی باشد اما جشنواره‌زدگی یکی از آسیب‌های حوزه هنر است و معاونت هنری کم‌وبیش از بیش از ۲۶۰ جشنواره در کشور حمایت می‌کند که لازم است ضرورت و مشخصه‌های جشنواره‌ها بازنگری شود.

حسینی تعدد ساختارها و دستگاه‌ها را نیز از مسائل حوزه هنر خواند و گفت: کمیته حسابرسی و مجامع در معاونت امور هنری تشکیل شده است و ساختار مؤسسات و انجمن‌های حوزه هنر و مأموریت‌های آن‌ها در حال بررسی است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آسیب‌شناسی و نظرات و دیدگاه‌های انجمن‌های موسیقی استان‌ها کمک می‌کند تا بر اساس آن‌ها در صورت لزوم اساسنامه و مأموریت‌های انجمن موسیقی بازنگری و بازتعریف شود.

محمد اله یاری، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست به ارائه گزارشی از فعالیت‌های استانی این دفتر در حوزه موسیقی پرداخت و با اشاره به تشکیل جلسات شورای نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی، شروع فرآیند صدور کارت صلاحیت تدریس و همچنین بحث کمک به آموزش هنر و برگزاری مسترکلاس‌های استانی به توانمندی شعب استانی این انجمن اشاره و ابراز امیدواری کرد در صورت وجود زیرساخت‌های لازم پس از بررسی‌های کارشناسی بتوان در برخی مسائل این دفتر با انجمن موسیقی ایران همکاری داشته باشد.

در این گردهمایی دو روزه محمدرضا جدیری (آذربایجان شرقی)، داود جهانگیری (آذربایجان غربی)، موسی رجبی اصل (اردبیل)، پدرام پهلوان نژاد (اصفهان)، بهزاد قامشلو (ایلام)، علی مؤمنیان ریزی (البرز)، حمید توفیقی (چهارمحال بختیاری)، حامد طاهری تهرانیان (خراسان رضوی)، محمدحمیدی (خراسان شمالی)، عادل قاسمی (خراسان جنوبی)، عارف قادری نژاد (خوزستان)، کیارش میرمحمد رضایی (زنجان)، رامین صبری (سمنان)، فاروق رحمانی (سیستان و بلوچستان)، هدایت رضایی (فارس)، سیدمحمدتقی آقایی (قم)، مصطفی عبادی (قزوین)، فرشید حسامی (کردستان)، سورج یاسایی (کرمان)، هوشنگ سمندری (کرمان جنوب)، فرزاد شاه سواری (کرمانشاه)، حمید آقاجری (کهگیلویه و بویر احمد)، علی احمدی فر (گیلان)، ابوالفضل امیرلطیفی (گلستان)، امین عباسیان (لرستان)، سیدجلال محمدی (مازندران)، عباس اباذری (مرکزی)، علی آقا محمدی (همدان)، علیرضا حسینی (یزد) و لیلا بازرگان (منطقه آزاد قشم) حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.