سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

روخوانی از «دادنامه شغاد» در «عصری با نمایش»

نمایشنامه «دادنامه شغاد»

سینماپرس: جلسه این ماه «عصری با نمایش» به روخوانی از نمایشنامه «دادنامه شغاد» در خانه نمایش «مهرگان» اختصاص دارد.

به گزارش سینماپرس، جلسات نمایشنامه‌خوانی «عصری با نمایش» در آبان ماه با روخوانی نمایشنامه «دادنامه شغاد» آغاز می‌شود با این تفاوت که این نمایشنامه به جای دو اجرا، سه اجرا خواهد داشت.

نمایشنامه «دادنامه شغاد» همان گونه که از نامش برمی‌آید، برداشت آزادی است از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی که روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه سوم چهارم و پنجم آبان ماه در خانه نمایش «مهرگان» نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

نویسنده این نمایشنامه جمال فوادیان است و نساء یوسفی کارگردانی آن را برعهده دارد.  

در خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: شغاد برادری است که کینه برادر بزرگتر خود رستم دستان را در سر می‌پروراند. تمام این کینه، در دوران کودکی و رفتارهای نابه‌هنجار دیگران با وی ریشه دارد. داستان شغاد حلقه مفقوده‌ای است در شاهنامه حکیم که ساختار کلی آن روانشناسی رفتاری کودکان و شکل‌گیری شخصیت افراد در بزرگسالی و اجتماع است و نویسنده (جواد فوادیان) سعی در واکاوی و تفسیر این حلقه مفقوده حکیم بزرگ در شاهنامه را دارد البته با حفظ وفاداری به زبان و قلم صاحب اثر ابوالقاسم فردوسی.

نقش خوانان این جلسه سیامک حلمی، پرویز بزرگی، جمال فوادیان، رضا حماطی، میرنادر مظلومی، حمید عرب، حامد سوری، آتوسا زرین‌پور،   نساء یوسفی و صحنه خوان آن آلاله بیگدلی هستند.

علی صلاحی که با همراهی آرش آبسالان مدیریت جلسات نمایشنامه‌خوانی «عصری با نمایش» را بر عهده دارد در پاسخ به اینکه چرا این نمایشنامه به جای دو روز در سه روز روخوانی می‌شود، توضیح داد: جلسه سوم به درخواست گروه اجرایی برگزار می‌شود. از آنجا که نمایشنامه آنان اثری ایرانی و باکیفیت است ما نیز با این درخواست موافقت کردیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا دیگر گروه‌ها نیز در صورت درخواست از چنین امتیازی بهره‌مند می‌شوند، گفت: همه گروه‌ها می‌توانند تقاضای خود را مطرح کنند، ما نیز بررسی خواهیم کرد و اگر کارشان اثر باکیفیتی باشد و شرایط نیز فراهم باشد، درخواست شان پذیرفته خواهد شد همچنانکه درخواست این گروه مورد قبول قرار گرفت.

نمایشنامه «دادنامه شغاد» روزهای پنجشنبه و جمعه، سوم و چهارم آبان ماه ساعت ۱۵ و روز شنبه پنجم آبان ماه ساعت ۲۰ در خانه نمایش «مهرگان» به نشانی خیابان انقلاب، نرسیده به پل کالج، خیابان خارک، بن‌بست اول نمایشنامه‌خوانی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.