یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴

دلایل نامعلوم صداوسیما برای توقف سریال «جلال الدین»

سریال «جلال‌الدین»

سینماپرس: مهدی همایونفر بیان کرد که علی رغم ساخت دکور فازهای بعدی سریال «جلال الدین» و تصویب متن فیلمنامه؛ تلویزیون هیچ دلیل روشنی برای اینکه چرا کار را متوقف کرده ارائه نمی‌دهد.

به گزارش سینماپرس، تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «جلال الدین» که پیش تر فاز اول آن از شبکه یک سیما روی آنتن رفت درباره اینکه چرا این پروژه در فازهای بعدی متوقف شد، گفت: رسانه ملی با توجه به اینکه با بودجه دولتی اداره می شود و به دنبال اشاعه فرهنگ بومی ایرانی-اسلامی است انتظار می رفت در مورد شخصیت بی نظیری مثل مولانا بیشتر توجه نشان دهد اما متاسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه به دلایلی که برای من هم مشخص نیست ادامه ساخت این مجموعه متوقف شده است.

وی افزود: ما در تاریخ و فرهنگ غنی کشورمان افراد بی بدیلی را داریم که شاید بنا به هر دلیلی امکان پرداخت نمایشی در تلویزیون را به لحاظ درام سینمایی نداشته باشند اما شخصیت مولانا به جهت سفرهای متعددی که داشته و در جریان دوره تاریخی مهمی مثل هجوم مغول ها بوده و زندگی پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده؛ قابلیت های بسیاری برای به تصویر آمدن دارد. مهمتر از همه اینها نباید فراموش کنیم که مولانا جلال الدین محمد بلخی نیز همچون برخی دیگر از شخصیت های فرهنگی ایرانی مورد هجمه کشورهای همجوار ما قرار گرفته و مدعیان کاذبی پیدا کرده است. آنها مولانا را از خودشان می دانند و اتفاقا همین کار ما را سخت می کرد که بتوانیم زودتر و سریعتر نسبت به کشورهای مدعی اثر ماندگاری بسازیم.

همایونفر در پاسخ به اینکه چرا به جای شتاب بیشتر از ادامه کار جلوگیری شده؛ توضیح داد: من این نقد را به صدا و سیما وارد می دانم. سال ۹۰ مرکز فیلم و سریال معاونت برون مرزی صدا و سیما متنی به قلم رضا مقصودی به من دادند تا به عنوان تهیه کننده کار را جلوی دوربین ببریم. با شهرام اسدی هم به توافق رسیدیم و این متن مصوب با گذشت تقریبا یکی دو سال وارد مرحله پیش تولید و فیلمبرداری شد. اما متاسفانه با تغییراتی که در سازمان رخ داد و علی رغم اینکه بخشی از فیلمبرداری نیز انجام شده بود کار متوقف شد. این در حالی است که ما لوکیشن های بخش بزرگسالی زندگی مولانا را هم ساخته بودیم که به امید کار در آینده همچنان پابرجا و آماده فیلمبرداری است.

تهیه کننده مجموعه «جلال الدین» اظهار کرد: با همه تلاشی که طی این سالها کردم تا بتوانیم دوباره پروژه را به جریان بی اندازیم اما به نتیجه نرسیدم. بخش اصلی کار دکور و لوکیشن است که از مدت ها پیش آماده شده و در باقی مراحل ما هیچ هزینه سنگینی نداریم که مسایل مالی را مانع ورود دوباره به کار بدانیم. قبل از شروع کار ما در ملک خریداری شده ای در منطقه ملارد بر اساس یک نقشه مفصل و راهبردی بخشی از شهر قونیه و خانه مولانا را با وسایل و متریال خوب ساختیم و حتی اکسسوری و وسایل را به طور کامل تهیه کردیم از سال ۹۲ که لوکیشن تکمیل شده است تا الان به هزینه خودمان از این دکور محافظت کردیم به امید اینکه سازمان صدا و سیما زودتر از اینها شرایط کار را مهیا کند اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی در پاسخ به اینکه لوکیشن قابلیت بازدید و گردشگری دارد پاسخ داد: بخشی از شهر قونیه کاملا بر اساس آنچه در منابع امده به شکل و شمایل همان دوران ساخته شده و وسایل قدیمی هم چینش شده بود اما مهیا کردن فضای بازدید و تدارک و ساماندهی اکسسوری ها هزینه می خواهد که ما برای جلوگیری از آسیب های آب و هوایی تا حد امکان بیشتر آنها را جمع کردیم تا صدمه نبینند و برای این مهم نیز نیازمند حمایت هستیم تا بخشی از تاریخ مان را مورد دید علاقمندان قرار دهیم که البته به تنهایی امکان پذیر نیست و حمایت می طلبد.

مهدی همایونفر همچنین عنوان کرد: من بارها به سازمان پیشنهاد دادم اگر با متن مشکل دارند با اندکی تغییرات شرایطی فراهم کنند تا کار ادامه یابد. فیلمنامه اولیه رضا مقصودی بعدها توسط شهرام اسدی بازنویسی شد و زمان اجرا نیز با تغییراتی که در نظام مدیریتی سازمان رخ داد روی کار حساس شدند و قرار شد باز هم متن تغییر کند که حامد عنقا اینبار بازنویسی را به عهده گرفت اما باز هم صدا و سیما قبول نکرد و تصمیم بر آن شد تا خود سازمان تغییرات را اعمال کند که این اتفاق هم رخ داد و کار نهایی تصویب شد اما متن مورد تایید صدا و سیما هم متوقف شد و به تولید نرسید.

وی با اشاره به اینکه زندگی مولانا در مقطعی که با شمس آشنا می شود زندگی پر شر و شوری نیست و بیشتر حوادث درونی خانه مد نظر ما بود؛ افزود: حتی در مقطعی یعنی بعد از سال ۹۲ من با حسن فتحی نیز صحبت کردم او هم بسیار علاقه نشان داد ولی باز با نظر منفی سازمان مواجه شدیم. از طرف دیگر به سینمایی کردن آن هم فکر کردیم اما سینما سرمایه گذار خاص خود را می خواهد. بخش خصوصی که وارد کار نمی شود و به دنبال کارهای تجاری است باید بخش دولتی وارد کار شود. در این رابطه من با فارابی و رییس سازمان سینمایی صحبت کردم اما علاقه ای به انجام آن نشان ندادند.

این تهیه کننده در پایان یادآور شد: نکته اینجاست که متن تایید شده و مساله مالی آن اصلا جدی و پرهزینه نیست اما بعد از سال ها پیگیری هنوز هیچ دلیل مشخصی برای متوقف کردن کار ارائه نکردند. مولانا به گردن همه ما حق دارد. شخصیتی است که مورد توجه ایران و جهان قرار دارد و با زبان فارسی سخن گفته است و نمی توان منکر آن شد. ضمن اینکه علاقه ای که مردم به او دارند ورای بحث های مذهبی است. او مفسر عمیق قرآنی است و دنیای قرآن را به ایرانی ها هدیه کرده و حال که تا این اندازه مورد توجه قرار دارد حیف است ما از چنین سرمایه ای غافل بمانیم.

*سوره سینما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.