سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷

در دهمین نشست تخصصی «چهل شاهد» مطرح شد؛

هرچه کم کاری کنیم اوضاعمان در موسیقی بدتر می شود / شهیدان بهشتی و مطهری با گروه های سرود ارتباط داشتند

دهمین نشست تخصصی «چهل شاهد»

سینماپرس: دهمین نشست تخصصی «چهل شاهد» که با حضور تعدادی از هنرمندان کشورمان برگزار شد، به بررسی چهل سال موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص داشت.

به گزارش سینماپرس، دهمین نشست تخصصی «چهل شاهد» در حالی به میزبانی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد که که تعدادی از هنرمندان کشورمان به بررسی چهل سال موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداختند.

صدا و سیما به جای تولید فرهنگی نیاز خود را از بیرون تامین می کند

سید محمد میرزمانی آهنگساز پیشکسوت موسیقی انقلاب در ابتدای این برنامه گفت: نقش موسیقی در دوران پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی نقش بسیار تاثیر گذاری بود که همراهی با مردم از مهم ترین جلوه های آن بود. من بر این باورم موسیقی دین خود را در مقطع انقلاب و دفاع مقدس و حتی سال های بعد ادا کرده است و باید امروز ببینیم که در مقابل این ادای دین برای موسیقی چه اتفاقی صورت گرفته است.

وی افزود: طی دوران دفاع مقدس در سازمان صدا و سیما هزاران قطعه تولید و جاودانه شدند که عرصه های ایجاد شده برای فعالیت هنرمندان و موسیقی دانان زمینه شکل گیری این آثار جاودانه بود اما امروز می بینیم این عرصه ها و حمایت ها کمرنگ شده است. متاسفانه امروز به هنرمندان عرصه موسیقی که آثار فاخر تولید می کنند توجه کافی نمی شود و صدا و سیما هم به جای تولید آثار فاخر فرهنگی در عرصه موسیقی نیاز خود را از بیرون تامین می کند که آنها هم به موسیقی به عنوان تجارت می پردازند نه یک کارفرهنگی.

میرزمانی بیان کرد: تا ابتدای دهه هفتاد نگاه به تولید آثار فاخر در صدا و سیما وجود داشت تا جایی که ۱۰ گروه ارکستر در صدا و سیما مشغول بودند که تعدادی از آنها شیفت شب هم داشتند و لی امروز ۲ گروه بیشتر نداریم. متاسفانه ما امروز با یک کلاف سردر گم روبرو هستیم. به هر صورت من بر این باورم موسیقی فاخر کلید گمشده جامعه امروز ماست. ما نباید این موضوع را فراموش کنیم که از از ابتدای انقلاب موسیقی های ماندگاری داشتیم که هنوز زنده است اما بسیار کمتر از گذشته هستند.

هرچه کم کاری کنیم اوضاعمان در موسیقی بدتر می شود

رییس هیات مدیره خانه موسیقی با بیان اینکه غفلت مدیریت فرهنگی موجب شده که جوانان در حوزه موسیقی به سمت موسیقی نازل بروند، توضیح داد: ما از موسیقی به عنوان یک کار فرهنگی مهم غفلت کرده ایم. موسیقی فولکلور ما دیگر سینه به سینه منتقل نمی شود و این باید جزو دغدغه فرهنگی ما باشد که اگر توجه نشود با مشکل مواجه خواهیم شد. ما اگر به این نقش فرهنگی توجه کنیم می توانیم شاهد تولید همان آثار ابتدای انقلاب باشیم.

وی ادامه داد: رهایی از این کلاف سردرگم کمی جسارت و خطر می خواهد. باید بپذیریم که موسیقی برای انقلاب و دفاع مقدس مفید و تاثیر گذار بوده است. امروز دشمن کار خود را ادامه می دهد و ما هرچه کم کاری کنیم اوضاعمان در موسیقی بدتر می شود و در فشار موسیقی وارداتی آسیب می بینیم.

شهیدان بهشتی و مطهری با گروه های سرود ارتباط داشتند

ساسان والی زاده پژوهشگر موسیقی نیز در این نشست بیان کرد: موسیقی با انقلاب گره خورده و بیش و پیش از هنر های دیگر در پیروزی انقلاب نقش آفرینی کرده است. شهیدان بهشتی و مطهری با گروه های سرود ارتباط داشته و تولید و انتشار سرودهای انقلابی را تشویق می کردند. شاید بتوان آثار مهم با راهنمایی بزرگان انقلاب شکل گرفت و به صراحت می توان گفت موسیقی در انقلاب اسلامی پیش گام و نقش آفرین بود.

این پژوهشگر افزود: پس از انقلاب اسلامی بلافاصله با جنگ تحمیلی روبرو شدیم و تمام استعداد هنری کشور پای دفاع مقدس ایستاده و به نوبه خود پای دفاع از داشته های سرزمینی ایران جانانه مقاومت کرد البته که در تاریخ ایران حس مبارزه با اجنبی وجود داشت و این حس در ترانه های بومی و اقدام به خوبی دیده می شود ترانه هایی مانند شیر علی مردان در بختیاری و دایه دایه لرستان نمونه های خوبی در این زمینه هستند ضمن اینکه صف بندی استکبار علیه ایران در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمینه بروز موسیقی حماسی اقوام شد.

والی زاده ادامه داد: در دوران انقلاب اسلامی با سه گروه در موسیقی روبرو هستیم. گروه اول اساتید موسیقی هستند که آثار فاخری تولید کردند، گروه دوم گروه های سرود دانش آموزی بودند که متاسفانه در سال های اخیر فراموش و به آن کم توجهی شده و تواشیح که یک موسیقی وارداتی است جای آن را گرفته است. گروه سوم موسیقی هم  موسیقی حماسی اقوام است که نقش بی بدیلی در ارایه هنر مقاومت و تهییج عموم مردم برای حضور در دفاع مقدس داشتند.

اجرای سرود در حضور امام (ره) پیام آشکاری دارد

وی اضافه کرد: پس از حضور حضرت امام خمینی (ره) در فرودگاه مهرآباد و حضور ایشان در جماران ما دیدیم که گروه های سرودی در خدمت ایشان به اجرای برنامه پرداختند. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که حضرت امام علاوه بر رهبری انقلاب مرجع تقلید هم بودند که حضور گروه موسیقی در حضور ایشان در برگیرنده پیام آشکاری است.

والی زاده ادامه داد: در دوران دفاع مقدس گروه سرود دانش آموزی خرم آباد که از سال ۶۳ فعالیت خود را شروع کرد و گروه سرود آباده که از سال ۶۶  فعالیت می کردند، ۲ گروه سرود شاخص بودند که که نقش مهمی در تهییج مردم داشتند و ما می دیدیم که اساتیدی چون عیسی سپهوندی تمام تجربه خود را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار گروه های سرود می گذاشتند. بسیاری از این فعالیت ها خودجوش بودند و شاید به تعبیر امروز مقام معظم رهبری آتش به اختیار فرهنگی بوده و هر چه در توان داشتند عرضه می کردند.

والی زاده در پایان نقش کلام را در موسیقی اولیه انقلاب برجسته ارزیابی کرد و گفت: امروز نقش کلام در موسیقی کمرنگ شده است و این نیاز به واکاوی بیشتری دارد. به اعتقاد من عامل فراز و فرودهایی که در موسیقی چهل ساله انقلاب با آن روبرو بودیم عدم هارمونی و برنامه ریزی در دستگاه های نقش آفرین حوزه موسیقی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.