-
۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۱۰:۴۰
«هوشنگ توکلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بسیاری از «آثار نمایشی» امروز «فاقد کیفیت» لازماند/ بیش از ۹۰ درصد «متقاضیان فعالیت در تئاتر» در وهلهی اول تمایل دارند «بازیگر» شوند
سینماپرس: «هوشنگ توکلی» با بیان این مطلب که بسیاری از آثار نمایشی امروز، فاقد کیفیت لازماند، گفت: متأسفانه، بیش از ۹۰ درصد متقاضیان فعالیت در تئاتر، در وهلهی اول تمایل دارند بازیگر شوند. حتی در نظام آموزش رسمی ما، از جمله دانشگاهها نیز شاهد همین گرایش هستیم. سایر فنون و تخصصهایی که در کنار یکدیگر منجر به خلق اثر نمایشی مطلوب میشوند، نه تنها شناختهشده نیستند، بلکه اغلب مورد توجه قرار نمیگیرند. این مسئله نیز آسیبزاست.
-
۱۴۰۴-۰۱-۳۱ ۱۰:۳۴
کارگردان «هفت بهار نارنج» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ساخت آثار «غیرکمدی» نهتنها راحت نیست بلکه همواره سخت بوده/ شرایط جامعه به گونهایست که «تماشاگر» ترجیح میدهد دو ساعت «بخندد» تا اینکه به تماشای اثری جدی یا غمانگیز بنشیند
سینماپرس: «فرشاد گل سفیدی» با بیان این مطلب که مردم کشور ما واقعاً به خندیدن نیاز دارند، گفت: شرایط جامعه به گونهایست که تماشاگر ترجیح میدهد دو ساعت بخندد تا اینکه به تماشای اثری جدی یا غمانگیز بنشیند. این کاملاً طبیعیست. خود من هم گاهی تماشای فیلم کمدی را ترجیح میدهم.
-
۱۴۰۴-۰۱-۳۱ ۱۰:۳۳
«تورج فرامرزیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«بازیگری» باید از «تئاتر» شروع شود/ «بازیگری» علاوه بر «هنر»، «فن» و «صنعت» هم هست/ «کارگردان» باید بدانند چطور از بازیگرانشان «بهترین بازی» را بگیرند
سینماپرس: «تورج فرامرزیان» با بیان این مطلب که ما تعدد کارگردان داریم، با آموزشگاهها و دانشکدههای مختلف، خیلی از افرادی که کارگردانی را یاد میگیرند و حالا باید در دنیای واقعی فعالیت کنند؛ گفت: خیلی از این کارگردانها وقتی وارد عرصه میشوند، دربست در اختیار تهیهکنندگان و سرمایهگذاران قرار میگیرند. در این شرایط، اختیار کمتری دارند و این مسئله به بازیگران هم سرایت میکند. و طبعاتی نظیر ورود نابازیگران و مسائلی از این دست را به دنبال خواهد داشت.
-
۱۴۰۴-۰۱-۳۰ ۱۰:۰۲
نویسنده «گمشده یک ملت بر فراز بازی دراز» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
نوآوری در «فرم»، «زبان» و «ساختار» در بسیاری از آثار «حوزه پایداری» به چشم نمیخورد/ «نویسندگان» کمتر به دنبال «تجربیات جدید» در روایت و پرداخت «شخصیتها» هستند
سینماپرس: دکتر «عفت جامه شورانی» با اشاره به رکود در حوزه ادبیات پایداری گفت نوآوری در فرم، زبان و ساختار در بسیاری از آثار حوزه پایداری به چشم نمیخورد. نویسندگان کمتر به دنبال تجربیات جدید در روایت و پرداخت شخصیتها هستند و به دلیل کلیشهای و ایدئولوژیک بودن، بسیاری از این آثار نتوانستهاند مخاطب عام را جذب کنند و بیشتر مورد توجه گروههای خاصی قرار میگیرند.
-
۱۴۰۴-۰۱-۳۰ ۱۰:۰۰
«سعید نجاتی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
نگاه جدی به «سینمای کوتاه» به معنای توجه به «آینده سینمای ایران» است/ سازمانها و نهادهای بسیاری میتوانند با «تولید فیلم کوتاه» پیام خود را به جامعه منتقل کنند
سینماپرس: «سعید نجاتی» با بیان این مطلب که نگاه جدی به سینمای کوتاه به معنای توجه به آینده سینمای ایران است، گفت: سازمانها و نهادهای بسیاری میتوانند با تولید فیلم کوتاه پیام خود را به جامعه منتقل کنند. اگر این نهادها، مثلاً همانطور که در دورههای گذشته سینمای جوان با سازمانها و ارگانهای مختلف همکاری داشتند، در تولیدات فیلم کوتاه مشارکت داشته باشند، میتوانند از فرصتهای بیشتری بهرهبرداری کنند و این تولیدات را به شکلی بهینه مدیریت کنند.
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۱۲
«حجت الله سیفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«ژانر کودک» یکی از پرچالشترین شاخههای سینمایی است/ «دولت» باید بفهمد «فیلم کودک» نیاز به حمایت دارد/ «تحول» فقط در حرف است!
سینماپرس: «حجت الله سیفی» با بیان این مطلب که دولت باید بفهمد فیلم کودک، نیاز به حمایت دارد، گفت: شما اگر میخواهید با کودک ارتباط برقرار کنید، باید او را به سالن سینما بیاورید. آموزشوپرورش موظف است این کار را انجام دهد. نباید فقط یک یا دو فیلم فروش برود. اگر حمایت میشود، همه فیلمها باید به شکل برابر دیده شوند. چرا کانون پرورش فکری فقط خودش را میبیند! سینمای کودک برای رشد نیاز به نگاه وسیعتری دارد.
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۷ ۱۱:۱۱
«حامد عزیزی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
عملکرد «ساترا» در این موقعیت قابل توجیه نیست/ «ساترا» اعتبار «دوبله» را از ماستبندی هم پایینتر آورده!
سینماپرس: «حامد عزیزی» با انتقاد شدید نسبت به عملکرد «ساترا» گفت: عملکرد ساترا در این موقعیت به هیچ عنوان قابل توجیه نیست! نهادی که جز اصراف منابع مالی بیت المال مردم شریف ایران، به هیچ دردی نمیخورد. تنها اتفاقی که این نهاد رقم می زند به باد دادن منابع مالی است که البته با زبدگی و درایت، با توجیه های فراوان دولت و مجلس را مجاب میکنند تا میلیاردها تومن اعتبار بگیرند!
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۶ ۱۰:۳۹
«جهانگیر الماسی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» فقط یک «صنعت» نیست، بلکه یک «مسئولیت» است/ «سینما» در سراسر دنیا ابزاری برای «آگاهیبخشی» است
سینماپرس: «جهانگیر الماسی» با بیان این مطلب که سینما بخشی از جامعه است و نمیتوان آن را جدا از سیستم مدیریتی در نظر گرفت، گفت: زمانی فیلمسازان ما خود را در برابر جامعه مسئول میدانستند؛ رسالتشان روشنگری و آگاهیبخشی بود. اما این مسئولیت را هم از آنان گرفتند. به آنها گفتند: «نه آقا، کار شما فقط سرگرمیسازی است! سینما یعنی صنعت، وظیفه شما این است که مردم را سرگرم کنید، همین!»
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۶ ۱۰:۳۹
«مجید مولایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سریالهای تلویزیونی» جایگاه گذشته را ندارند/ اعتقاد به رگلاتوری و نظارت بر محتوا دارم/ «ساترا» بیش از حد به «رویکرد تلویزیون» گرایش دارد
سینماپرس: «مجید مولایی» با بیان این مطاب که من شخصا اعتقاد به رگلاتوری و نظارت بر محتوا دارم، زیرا باید سلایق مختلف مخاطبان در نظر گرفته شود؛ گفت: تلویزیون و مقوله سرگرمی به این شکل است که وقتی مخاطب به یک موضوع عادت میکند، انتظار دارد که سریال بعدی یک قدم جلوتر باشد؛ خلاقتر، بکرتر و گستردهتر. در سالهایی که کار کردیم، برخی مدیران قبلی یا دست بازتری داشتند یا ذهنشان آزادتر بود و در نتیجه، سریالهایی تولید و پخش شد که مخاطب آنها را پذیرفت. اما مدیران جدید، بهجای آنکه مطابق انتظار مخاطب، یک گام رو به جلو بردارند، ترمز دستی را کشیدهاند و به عقب برگشتهاند.
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۵ ۱۱:۱۸
«راضیه تجار» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
پل ارتباطی میان «نویسندگان» و «سینماگران» ضعیف است/ نویسندگی «فیلمنامه» نیازمند «قصهپردازی» قوی است/ کمبود «نویسنده متخصص» در ژانرهای «پلیسی» و «علمیتخیلی» محسوس است
سینماپرس: «راضیه تجار» با انتقاد نسبت به فضای عمومی تولیدات سینمایی کشور خاطرنشان ساخت: مشکل اصلی این است که پل ارتباطی میان نویسندگان و سینماگران ضعیف است. نویسندگی فیلمنامه نیازمند قصهپردازی قوی است، اما بسیاری از فیلمنامههایی که تولید میشوند، فاقد داستان منسجم و تأثیرگذارند و صرفاً مجموعهای از شوخیهای سطحی و دیالوگهای کلیشهای هستند. امیدوارم که در آینده، این وضعیت تغییر کند و نویسندگانی که واقعاً به این کار تسلط دارند، بیشتر وارد عرصهی سینما شوند.
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۵ ۱۱:۱۷
«احمد جانمیرزایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مهمترین نکته برای تقویت «سینمای مستند» ایجاد تعادل میان «تأمین مالی» و حفظ »استقلال هنری» است
سینماپرس: «احمد جانمیرزایی» با بیان این مطلب کهمهمترین نکته برای تقویت «سینمای مستند» ایجاد تعادل میان «تأمین مالی» و حفظ »استقلال هنری» است، گفت: در سالهای اخیر، برخی مستندسازان بهنام استقلال، به سراغ موضوعاتی رفتهاند که عملاً به نفع جریانهای مخالف منافع ملی تمام شده است. این یک مسئله جدی است که نهتنها مسئولان رسانه ملی، بلکه خود مستندسازان نیز باید نسبت به آن هوشیار باشند.
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۴ ۱۰:۱۶
«صادق رشیدی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در «ترجمه فرهنگی» بسیار ضعیف عمل کردهایم/ به دلیل افتادن در دام سرمایهداری متاخر «سودآوری صنعت فرهنگ» را بر ترویج و اشاعه «هویت بومی» ترجیح دادهایم
سینماپرس: «صادق رشیدی» با بیان این مطلب که تسلط سوژهی غرب، به تدریج با ورود هنرهایی چون تئاتر، گونهای دیگر از تسری و تعمیم پارادایم هنری غرب در ایران را نشان داد، گفت: یکی از دلایل اصلی این اتفاق این است که ما در جریان تعاملات بینافرهنگی، روند منطقی و دیالکتیک فرایند طرد و جذب را اتخاذ نکردیم، در ترجمه فرهنگی بسیار ضعیف عمل کرده ایم و به دلیل افتادن در دام سرمایه داری متاخر سودآوری صنعت فرهنگ را بر ترویج و اشاعه هویت بومی ترجیح داده ایم.
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۴ ۱۰:۱۵
«ناصر علاقه بندان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
چیزی که در «سینمای» امروز رایج شده «پول درآوردن» به هر قیمتی است/ بهطور طبیعی «سینماگران متفکر» نخواهند توانست در این فضا ظهور کنند
سینماپرس: «ناصر علاقه بندان» با اشاره به ظهور جریانهای فرصتطلب در سینما شود، گفت:چیزی که در سینمای امروز رایج شده، پول درآوردن به هر قیمتی است. این به معنای از دست رفتن فضایی برای تفکر هنری است و بهطور طبیعی، سینماگران متفکر نخواهند توانست در این فضا ظهور کنند.
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۳ ۱۰:۱۵
«جواد ارشاد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مردم» به محتواهای ارزشمند و مفید برای زندگی روزمرهشان نیاز دارند/ اگر «تلویزیون» روی محتوای داستانی دقت بیشتری بکند قطعا مردم جذب خواهند شد
سینماپرس: «جواد ارشاد» در خصوص رقابت میان تلویزیون و پلتفرم های نمایش خانگی گفت: تلویزیون نباید خود را با پلتفرمها مقایسه کند. هر یک از این رسانهها مختص به خودشان هستند و تلویزیون باید در مسیر خودش حرکت کند. مردم در نهایت به محتواهای ارزشمند و مفید برای زندگی روزمرهشان نیاز دارند. اگر تلویزیون بتواند به این نیازها پاسخ دهد، قطعاً مخاطب خود را خواهد یافت.
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۳ ۱۰:۱۵
کارگردان «طبقه یک و نیم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» بدون حضور «مردم» هیچ ارزشی ندارد/ «مدیران سینمایی» تدبیری برای رفع بحران «انحصارگرایی» داشته باشند
سینماپرس: «نوید اسماعیلی» با بیان اینکه سینما نیاز به خانه تکانی اساسی دارد تأکید کرد: افرادی که پدر پدرخوانده شده اند و ترس شان این است که دیگرانی بیایند و جای شان را تنگ کنند و تنها از چهره های خودی و عوامل تکراری در فیلم های شان استفاده می کنند باید بدانند که استمرار این اتفاق قطعاً به نفع خودشان هم نیست و باعث دورتر شدن مردم از سینما می شود و سینما هم بدون حضور مردم هیچ ارزشی ندارد.
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۰ ۱۱:۵۶
به مناسبت سی و دومین سالگرد شهادت «شهید سید مرتضی آوینی»؛
قصه پُرغصه «هنر انقلاب» در انحصار افرادی کمتجربه و جویای نام
سینماپرس: چند روز پیش بود که خبرآمد یکی از این دهها مرکز و مجموعه راه افتاده در گوشه و کنار «حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» احساس تکلیف پیدا کرده و ضمن تاسیس جایزهای با عنوان «هنرگردان» میخواهد تا همزمان با آیین اختتامیه «هفته هنر انقلاب اسلامی» نخستین دوره اهدای این جایزه را برگزار کند.
-
۱۴۰۴-۰۱-۲۰ ۱۰:۵۳
«جواد شمقدری» همزمان با آغاز «هفته هنر انقلاب اسلامی» مطرح کرد:
«هنر انقلاب اسلامی» در دو بازه «مرگ آگاهی» و «نشاط بخشی به زندگی» هویت مییابد/ شاخصهی این دو بازه یکی «مجاهدت» تا «شهادت» و دیگری «مجاهدت» برای «طلب ظهور منجی» است
سینماپرس: «جواد شمقدری» بنیانگذار سازمان سینمایی و ریاست جامعه اسلامی هنرمندان در یادداشتی اختصاصی برای سینماپرس به مناسبت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی و آغاز «هفته هنر انقلاب اسلامی» نوشت: هنر انقلاب اسلامی در دو بازه مرگ آگاهی و امید و نشاط بخشی به زندگی هویت می یابد. شاخصه ی این دو بازه یکی مجاهدت تا شهادت است و دیگری مجاهدت برای طلب ظهور منجی است این دو بال می تواند پرواز در عرصه حقیقت جویی را محقق می سازد.
-
۱۴۰۴-۰۱-۱۹ ۱۰:۵۳
«جواد اردکانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«معنویت» چیزی نیست که بتوانید به یک کار تزریق کنید/ «معنویت» باید در وجود «سازنده اثر هنری» باشد تا در اثرش تجلی یابد
سینماپرس: «جواد اردکانی با بیان این مطلب که زمانی با مدیرانی همکاری میکردیم که باور داشتند هنرمندی که کارش را میداند، خود به خود نتیجهای خواهد داشت که در راستای اهداف نظام است، این نوع نگرش حالا کمتر دیده میشود، گفت: مدیران فرهنگی جدید، آنقدر که به باندها، گروهها، اهداف سیاسی و مسائلی توجه میکنند که ارتباط چندانی با مصالح جامعه و خواستههای کلان نظام ندارند، به مسائل جامعه و آنچیزهایی که فردای جامعه ما را تضمین میکند، مانند معنویت و حفظ ارزشها، توجه ندادند واساسا در این ساختار مدیریتی، این موضوعات به درستی مورد توجه قرار نمیگیرند.
-
۱۴۰۴-۰۱-۱۹ ۱۰:۵۲
«اصغر پورهاجریان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در بخش «جلوههای بصری» هنوز فاصله زیادی با سینمای روز دنیا داریم/ همیشه درک و شناخت «مدیران سینمایی» از تکنیکهای «جلوههای ویژه» پایین بوده
سینماپرس: اصغر پورهاجریان، با بیان این مطلب که در بخش جلوههای بصری هنوز فاصله زیادی با سینمای روز دنیا داریم، اما در حوزه جلوههای میدانی، با تلاش و فراهم شدن امکانات، میتوانیم خود را به استانداردهای بینالمللی نزدیکتر کنیم؛ تاکید کرد: خلق یک صحنه با جلوههای بصری نیازمند تیمی متشکل از متخصصان متعدد در مراحل مختلف تولید است؛ از پیشتولید گرفته تا حین فیلمبرداری و حتی پس از آن. این فرآیند نهتنها به ابزارهای پیشرفته و دانش گسترده نیاز دارد، بلکه هزینههای سنگینی را نیز در بر میگیرد.
-
۱۴۰۴-۰۱-۱۸ ۱۱:۱۳
«مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در بعد «رسانه» به شدت عملکرد ضعیفی داریم/ باید از یک سری تشریفات و کارها کم کنیم و دست به تولید کارهای مانا و اثرگذار بزنیم
سینماپرس: «محمدرضا شرف الدین» با بیان این مطلب که در بعد رسانه به شدت عملکرد ضعیفی داریم، گفت: این اتفاق بسیار متأثرکننده است؛ آنچه درخور نظام مقدس جمهوری اسلامی و مورد انتظار رهبری است را در سینما شاهد نیستیم و بدیهی است که این حوزه را نیز باید هم سنگ حوزه نظامی کنیم. ما در حوزه سیاسی هم عملکرد خوبی داشتیم و به ویژه در دولت شهید آیت الله رئیسی این اتفاق مشهود بود.
-
۱۴۰۴-۰۱-۱۸ ۱۱:۱۲
«داوود توحیدپرست» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
وقتی تدبیر در مدیریت نباشد و فرصتهای کاری عادلانه توزیع نشود «سینماگرانی» که میتوانستند «حامی انقلاب» باشند ناامید و دلسرد میشوند
سینماپرس: «داوود توحیدپرست» با بیان این مطلب که اگر وضعیت بیعدالتی ادامه پیدا کند، انقلاب ما ضربه خواهد خورد، گفت: وقتی تدبیر در مدیریت نباشد و فرصتهای کاری عادلانه توزیع نشود، کارگردانان و سینماگران، که میتوانستند حامی انقلاب باشند، ناامید و دلسرد میشوند. دلیلش هم مدیران بیکفایت و نالایقی هستند که بهجای گسترش عدالت، به فساد و رانت دامن میزنند.
-
۱۴۰۴-۰۱-۱۷ ۱۰:۵۱
«علی فراهانی صدر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
چیزی به نام «اقتصاد» در فضا «سینمای مستند» وجود ندارد/ «سینمای مستند» ما هنوز تبدیل به «صنعت» نشده و احتمالاً نخواهد شد
سینماپرس: «علی فراهانی صدر» با انتقاد از وضعیت تولیدات مستند در کشور و طرح این پرسش که چرا این همه مستند ساخته میشود؟ گفت: آیا واقعاً این همه تولید انبوه مستند معنی دارد؟ چرا همه جا مستند میسازند؟ برای من تابحال اتفاق نیفتاده است که جلوی مدیری بنشینم و نگوید که من هم روزی مستندساز بودم. اتفاقاً میگویم اگر مستندساز بودی، هیچ وقت مدیر نمیشدی.
-
۱۴۰۴-۰۱-۱۷ ۱۰:۵۰
«آتش تقیپور» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بیشترین تمرکز آثار ارایه شده در «تئاترهای آزاد» بر موضوعات «جنسی» است/ نسبت به آنچه در این فضاها میگذرد بیتفاوتیم و گویی این عرصهها به حال خود رها شدهاند!
سینماپرس: «آتش تقی پور» با انتقاد نسبت به ولنگاری موجود در فضای تئاترهای آزاد، گفت: زمانی که هدف، صرفاً کسب درآمد است، شرایط متفاوت خواهد بود؛ در این حالت، هنرمند هر کاری میکند تا تماشاگر راضی باشد. اگر به تئاترهای آزاد مراجعه کرده باشید، میدانید که ویژگیهای خاص خود را دارند و جای تعجب است که ما تا این اندازه دربارهی مسائل اخلاقی و فرهنگی سخن میگوییم، اما نسبت به آنچه در این فضاها میگذرد، بیتفاوتیم. گویی این عرصهها به حال خود رها شدهاند.
-
۱۴۰۴-۰۱-۱۶ ۱۰:۵۵
«مدیر کل اسبق دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
با تمرکز بیش از حد بر نظارت و ممیزی و عدم سرمایهگذاری در تولید «موسیقی» نمیتوان انتظار داشت که «آثار ماندگاری» خلق شوند
سینماپرس: «پیروز ارجمند» با اشاره به وضعیت نابه سامان اقتصاد موسیقی فاخر در کشور گفت: امروزه، اقتصاد موسیقی تقریباً به اجرای کنسرتها محدود شده است، آنهم عمدتاً در سبک پاپ و در سالنهای بزرگ شهرهای خاص. اگر پلتفرمهای موسیقی آنلاین دارای قانون کپیرایت بودند و هنرمندان از انتشار آثارشان درآمد مشخصی کسب میکردند، میتوانستیم شاهد رشد و بالندگی صنعت موسیقی باشیم.
-
۱۴۰۴-۰۱-۱۶ ۱۰:۵۵
«حسن هدایت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
انحراف در مسیر «بنیاد سینمایی فارابی» از همان زمان «بهشتی» شکل گرفت/ معضل اصلی اینجا است که ریل و مسیری برای این نهاد تعریف نشده است
سینماپرس: «حسن هدایت» کارگردان پیشکسوت سینمای کشور با بیان اینکه انحراف در مسیر بنیاد سینمایی فارابی از همان زمان بهشتی شکل گرفت اظهار داشت: در ۱۰-۱۲ سال اخیر این نهاد بدل به نوعی محفصل خصوصی شده است! مسئولان این بنیاد تنها بنا به دلخواه خودشان روی پروژه ها سرمایه گذاری می کنند، به هر کسی که دوست داشته باشند وام می دهند و به هر کسی که دوست نداشته باشند مبلغی نمی دهند؛ همه این اتفاقات باعث شده تا نقش اصلی این نهاد سینمایی کاملاً از دست برود.
-
۱۴۰۴-۰۱-۱۲ ۱۰:۵۱
به مناسبت «۱۲ فروردین» روز جمهوری اسلامی؛
غفلت و بی تعهدی متولیان فرهنگی و رسانهای کشور در ثبت چگونگی تاسیس و تشکیل «نظام جمهوری اسلامی»
سینماپرس: متولیان فرهنگی کشور در بخشهای مختلف و در نهادهای گوناگون وظیفه داشتند تا با حمایت از تولیدات فرهنگی مختلف، نگذارند تاریخ تأسیس نظام جمهوری اسلامی فراموش شود. تولیداتی که فقدان آن سبب شده تا نه تنها ابعاد جنگ سخت و یا جنگ نرم و یا جنگ نیمه سخت نظام سلطه با جمهوری اسلامی از قابلیت انتقال به آینده تاریخ برخوردار نباشد؛ بلکه نحوه مقاومت ملت ایران و تاریخچه چهل و شش سال ایستادگی در برابر نظام سلطه نیز یا فراموش شده و تا به آنجا با تحریف مواجه گردد که حالا نسل جدید را با آثاری همچون «تاسیان» و ‹آنتیک» و ... روبرو ساخته است.
-
۱۴۰۴-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۳
«مدیرکل پیشین دفتر نظارت بر مجامع سازمان سینمایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
سینمای ما بیشتر به سمت «سینمای گلخانهای» حرکت کرده/ تا زمانی که نتوانیم فیلمهایمان را در سطح جهانی به نمایش بگذاریم «چرخه صنعت سینما» به درستی راه نمیافتد
سینماپرس: «حسین طلابیگی» با اشاره به تعیین شعار «سرمایه گذاری برای تولید» برای سال ۱۴۰۴ و ضرورت توجه بیش از پیش نهادهای تولید محصولات فرهنگی به سرمایهگذاری های صورت گرفته در عرصه تولیدات سینمایی، اظهار داشت: ما باید در جهت بینالمللی کردن سینما گام برداریم. سینمای ایران باید به دنبال تولید محتوای سینمایی باشد که در بازار جهانی پذیرش داشته باشد. اگر سینمای ما این مسیر را طی کند، میتواند به سمت صنعتی شدن حرکت کند، وگرنه همچنان در چرخه گلخانهای خود باقی خواهد ماند و حتی درآمد آن نیز قابل توجه نخواهد بود.
-
۱۴۰۴-۰۱-۰۹ ۱۰:۵۰
تهیه کننده «پسر دلفینی۲» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مسیر «انیمیشن» ایران امیدبخش است/ کیفیت آثار بالا رفته و استانداردها بهبود یافتهاند/ باید هزینهای معادل «تولید» صرف «بازاریابی» شود
سینماپرس: «محمد امین همدانی» با اشاره به تعیین شعار «سرمایه گذاری برای تولید» برای سال ۱۴۰۴ و ضرورت توجه بیش از پیش نهادهای تولید محصولات فرهنگی به سرمایهگذاری های صورت گرفته در عرصه تولیدات سینمایی، اظهار داشت: معمولاً تصور میشود وقتی یک فیلم تولید شد، کار تمام شده است. درحالیکه استاندارد جهانی میگوید باید هزینهای معادل تولید، صرف بازاریابی شود. اما آیا کسی حاضر است چنین سرمایهگذاریای برای تبلیغات انجام دهد؟ بعید میدانم، چون هنوز نهادهای ما به این درک نرسیدهاند. وقتی یک فیلم تولید میشود، تازه مسیر توزیع آغاز میشود. حتی گفته میشود که نحوه توزیع و تبلیغات از خود تولید هم مهمتر است.
-
۱۴۰۴-۰۱-۰۷ ۱۲:۵۵
به مناسبت فرا رسیدن «روز قدس»؛
ابعاد کم کاری سینمای ایران در قبال فلسطین و جریان صهیونیست/ از ندانمکاری مدیران در درک اولویتهای رسانهای تا هژمونی جریان نفوذ در تغییر اولویتهای فیلم و سریال در کشور!
سینماپرس: بیش از ۵۰۰ روز است که از «طوفان الاقصی» میگذرد و در این میان شاید بتوان به نوعی برخورد منفعلانه اصحاب فرهنگ و هنر و بالاخص سینما را در موضوع فلسطین در مسایلی همچون فقر منابع مالی و حمایت های مادی و معنوی از تولید آثار و بسیاری از این گونه بهانه ها توجیه نمود؛ اما واقعیت امر آن است که نوع کُنش و تعامل مدیران فرهنگی و رسانهای جمهوری اسلامی در این موضوع به نوبه ی خود پدیده ای است که قطعاً با هیچ گونه منطقی سازوگاری ندارد.
-
۱۴۰۴-۰۱-۰۶ ۱۳:۳۸
«محمدحسین فرحبخش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در «سینما» برخی چون پولشان از جای دیگری آمده و از قبل سود خود را تضمین کردهاند بدون «دغدغه بازگشت سرمایه» وارد «تولید» میشوند
سینماپرس: «محمدحسین فرحبخش» با اشاره به تعیین عنوان «سرمایه گذاری برای تولید» به عنوان شعار سال ۱۴۰۴ هجری شمسی، اظهار داشت: رهبر انقلاب هر سال با تعیین شعار، یک نقشه راه مشخص میکنند. دولت و تمام ارکان نظام، اعم از مجلس، قوه قضاییه و قوه مجریه، هم درباره این شعارها صحبت میکنند، اما در عمل، گوش شنوایی برای اجرای آنها کمتر دیده میشود.