-
۱۴۰۰-۰۵-۲۰ ۱۰:۳۳
تاملی دربارهی چرایی تاخیر در معرفی «کابینه سیزدهم»
«سید ابراهیم رئیسی» و چالش ولنگاری و نابسامانی برجای مانده از «دولت دوازدهم»
سینماپرس: توصیه ویژه «امام خامنهای» به شخص رییس جمهور و تاکید ایشان در «مراسم تنفیذ» بر این مهم که «در تشکیل دولت انشاءالله بایستی سرعت عمل به خرج داده بشود» سبب شد تا تاخیر صورت گرفته در معرفی کابینه به عنوان نخستین ابهام «دولت سیزدهم» در پیگیری منویات رهبری معرفی گردد.
-
۱۴۰۰-۰۵-۰۶ ۱۲:۲۳
در آستانه «غدیر ۱۴۰۰ هجری شمسی»
لزوم پیگیری الگوی «غدیر» در «دولت سیزدهم» به عنوان کارویژهی «انقلاب فرهنگی پیامبر اعظم»
سینماپرس: دقت در انتخاب مدیران فرهنگی «دولت سیزدهم» از اهمیتی به مراتب بیشتر از انتخاب مدیران اجرایی در سایر بخشها برخوردار است و توجه ویژه «رییس جمهور منتخب» را میطلبد. این در حالی است که «وزیر ارشاد فعلی» از جمله معدود وزیرانی است که هنوز گزارش جامعی از وضعیت تاسفبار عرصه فرهنگ و هنر تنظیم نکرده و به دیدار ایشان نرفته است!
-
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۲:۱۳
امیدهایی که با تغییر در «سازمان صدا و سیما» ایجاد خواهد شد (۲)
از حضور «مدیران ارشد متفکر» تا اصلاح روند جذب و بکارگیری «مدیران میانی» و «مدیران عملیاتی»
سینماپرس: بیش از ۱۵ سال حضور و حکمرانی طیف خاصی از مهندسان بر عرصه ریاست سازمان صدا و سیما موجب شد تا در عمل، مفهوم «تیم هماهنگ» در عرصه مدیریت «رسانه ملی» از جایگاه اصیل خود به عنوان «کانون تفکر» یا همان «تینک تنک» فاصله گرفته و در قالبهای سخیفی همچون «بچه محلها» و «امام صادقیها» و «حلقه بازنشستگان» و ...، ظهور و بروز یابد.
-
۱۴۰۰-۰۴-۲۳ ۱۱:۱۴
امیدهایی که با تغییر در «سازمان صدا و سیما» ایجاد خواهد شد
لزوم بازگشت «رسانه ملی» به مأموریتِ محوری خود در «دوران پسا روحانی»
سینماپرس: با پایان یافتن دوران سیاه «دولت حسن روحانی» باید امید داشت نگاه «کلان استراتژیک» به مدیریت سازمان صداوسیما بازگردد و این مجموعه مهم و تاثیرگذار فرهنگی موضوع «تحول نرمافزاری» را به اولویت نخست این سازمان بیبدیل رسانهای در کشور مبدل نماید.
-
۱۴۰۰-۰۴-۱۶ ۱۱:۱۷
آخرین تلاش «دولتمردان حسن روحانی» برای «شوآف رسانهای»
«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمکهای کرونایی سازمان سینمایی»
سینماپرس: بَزَک رزومه مدیران فرهنگی و بالاخص سینمایی در این روزهای پایانی «دولت دوازدهم» ادامه دارد و در این میان انتشار «بودجه کرونایی سازمان سینمایی کشور» را میتوان به عنوان آخرین پروپاگاندای مدیران سینمایی قلمداد نمود. گزارشی که مصداقی مناسب برای سنجش میزان «وِلشدگی بیتالمال» در عرصه رسمی فرهنگ، هنر و رسانه در «دولت حسن روحانی» است.
-
۱۴۰۰-۰۴-۰۹ ۱۱:۵۹
تقصیر یا قصور؛ مساله این است!
۳۶۸ روز غفلت سازمان سینمایی و نهادهای فرهنگی از پیگیری مطالبات صریح رهبری معظم انقلاب
سینماپرس: غلبه شرایط «نفوذ فرهنگی» و گسترش آن در «دولت حسن روحانی» سبب شده تا تلفیق این پدیده شوم با «وِل شدگی فضای فرهنگی کشور» به نحوی موثر بر فضای کلی صنعت سینمای ایران تاثیر بگذارد. تاثیری ویژه که موجب شده تا در طی یکسال گذشته نیز همچنان شاهد تولید محصولات فرهنگی و برخی آثار سینمایی معارض نظام جمهوری اسلامی و عموما در تقابل مستقیم با مصالح فرهنگی جامعه باشیم.
-
۱۴۰۰-۰۴-۰۲ ۱۱:۵۰
وقتی «زمستان» با انتخابات ۲۸ خرداد به سرآمد و «روسیاهی» ماند به دولت حسن روحانی در کنار مشتی سلبریتی!
سینماپرس: انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هجریشمسی را میتوان در زمره یکی از اعجاببرانگیزترین رویدادهای انقلاب اسلامی قلمداد نمود. انتخاباتی که با حضور حماسی و شورانگیز مردم ایران همراه گردید و این در شرایطی بود که عوامل بازدارنده بسیاری وجود داشت.
-
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۱۱:۴۰
بُنیه ضعیف رسانه ملی برای برگزاری یک مناظره حداقلی
عامل ترسیم بیفرهنگی در برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟
سینماپرس: سطح نازل و کیفیت پایین برگزاری مناظرههای تلویزیونی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شاید تنها سخن مشترک میان تمامی نامزدهای شرکت کننده در این دوره از رقابتهای انتخاباتی باشد که به زبانهای مختلف بیان شده است.
-
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۱:۲۶
اندر احوال «سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» (۱)
«سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» هجویهای برای روزهای پایانی مدیران بنفش!
سینماپرس: مرور جشنواره سی و هشتم به وضوح اثبات میکند که جشنواره جهانی فجر بیش از هر چیز تبدیل به مهمانی ویژهای شده است که قرار است تا معاش قبیلهای خاص را با عنوان برگزار کننده رقم بزند و اسباب دید و بازدید و دورهمی طیفی خاص را فراهم سازد.
-
۱۴۰۰-۰۳-۱۰ ۱۲:۳۸
در شرایط «ولنگاری فرهنگی»
افشای عمق جریان «نفوذ فرهنگی» با اکران عمومی «دختر لُر» در سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر
سینماپرس: اکران عمومی فیلم سینمایی «دختر لُر» در سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر را میتوان شاهد مثالی روشن برای شک در میزان جهالت و یا نفوذی بودن متولیان سینمایی کشور قلمداد نمود. متولیانی که یا آنقدر بیسواد هستند که معنی و چرایی تمرکز اثر بر «ایران نوین» را نمیفهمند.
-
۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۱۱:۴۲
به بهانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ (۲)
دعوایی که در دهه دوم انقلاب اسلامی موجب تثبیت جایگاه مدیریتی «تکنوکراتها» شد
سینماپرس: سینمای ایران به دلیل ساختار تکنیکی خود به صورت سنتی در احاطهی جریانات تکنوکرات با بنمایههای چپ فکری قرار داشت و از این جهت توانست تا به صورت ویژهای با مدیریت فرهنگی کشور در دهه نخست انقلاب اسلامی ارتباط برقرار نموده و به سبب برخورداری از حمایتهای مادی و معنوی ایشان به بیراهه سینمای اجتماعی اعتقاد جدی پیدا کرده و این اعتقاد تا به آنجا عمیق کردید که این همراهی در مسیر پوستاندازی صورت گرفته توسط همان طیف از مدیران در دهه دوم انقلاب اسلامی نیز امتداد یافت.
-
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۱۱:۳۰
به بهانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ (۱)
جولان «تکنوکراتها» از مُدل بیریش در دوران «پهلوی» تا باریش در «جمهوری اسلامی»
سینماپرس: سیطره اندیشه تکنوکرات بر ساحت فرهنگ و هنر سبب شد تا در پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رسانههای کشور از جمله سینما، نه تنها به زدودن اثرات تهاجم فرهنگی حساب شده عصر پهلوی همت نکنند؛ بلکه با غفلت از وظایف و مسئولیتهایشان، باعث تشدید رسوبات فرهنگی به جای مانده از آن دوران شوند.
-
۱۴۰۰-۰۲-۲۲ ۱۲:۰۲
برکات رمضان ۱۴۰۰ هجری شمسی
توجه به «فطرت الهی نظام جمهوری اسلامی» همزمان با «زایل شدن چهره نفاق» طیف خاصی از متولیان اجرایی کشور
سینماپرس: پس از رمضان ۱۴۰۰ هجریشمسی دیگر نمیتوان ضمن مرور تولیدات حمایت شده در بخشهای مختلف «سازمان سینمایی» ، از تولید فیلمهای سینمایی «تی تی» و «یوا» و « زالاوا» و «مسیرمعکوس» و «رمانتیسم عماد و طوبی» و ... و یا صدور مجوز تولید آثار سخیفی همچون پنجاه کیلو آلبالو و رحمان ۱۴۰۰، هجوم، عرق سرد، خانه دختر و ...، کثرت و فراگیری چنین تولیداتی را تنها محصول «ولنگاری» موجود بر عرصه مدیریت فرهنگی قلمداد نمود!
-
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۲:۳۶
چگونه جحودهای صهیونیست مانع تولید فیلم و سریال استراتژیک در ایران میشوند!؟
وقتی مدیران فرهنگی باورمند به «لیبرالیسم» عامل تضعیف جبهه مقاومت در «میدان رسانهای» میشوند
سینماپرس: شاید آن هنگام که امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ هجریشمسی با صدور پیام تاریخی خود جمیع مسلمانان جهان را دعوت فرمودند تا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و میتواند تعیینکننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد را به عنوان «روز قدس» برگزیده و طی مراسمی همبستگی بینالمللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان را به جهانیان اعلام نمایند و ...؛ کمتر کسی تصور میکرد که این اقدام مقدمهای برای تحقق فرمان محو اسرائیل از صحنه روزگار است.
-
۱۳۹۹-۱۲-۲۰ ۱۳:۱۱
به مناسبت سالروز بعثت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
غفلت صنعت سینمای ایران از بعثتِ «الگوی اسلام ناب محمدی»
سینماپرس: واپسین روزهای قرن سیزدهم هجریشمسی در حالی سپری میشود که الگوی اسلام ناب محمدی یک راه سوّمی را به دنیا پیشنهاد کرده است. نه راه سوسیالیستی در اقتصاد و تبعات اقتصاد، نه راه لیبرال دموکراسیِ غرب با تبعات و خصوصیّاتی که دنبالش هست؛ یک راه سوّمی که در قالب انقلاب اسلامی به دنیا عرضه شد و توانست در صورت وضعیت نظام جمهوری اسلامی ایران گام نخست خود را با صلابت هرچه تمام بردارد.
-
۱۳۹۹-۱۲-۱۸ ۱۲:۲۱
اندر احوال سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران (۲)
غفلت متولیان فرهنگی عامل حرکت فیلم کوتاه بر مدار دستورالعملهای ابلاغی نظام لیبرالیسم
سینماپرس: سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به وضوح نشاندهنده مسیر اشتباه و فرصتسوزی آشکار در انجمن سینمای جوانان ایران است. به نحوی که در این دوره شاهدیم فیلمهای کوتاه داستانی، به جای آنکه تابع ارزشهای رسانهای و تربیتی جمهوری اسلامی ایران باشند، عمدتا تابع «ارزشهای ذوقی» خود فیلمسازان و یا ارزشهای حقنه شده توسط محافل شبهروشنفکری لانه کرده بر بدنه سینمای کشور هستند.
-
۱۳۹۹-۱۲-۱۳ ۱۳:۳۵
به بهانه جشنواره بینالمللی فیلم برلین ۲۰۲۱ (۲)
قصیدهای در محکومیت سیستم قضایی نظام برای انعام گرفتن از موجودیتی همچون «برلیناله»
سینماپرس: سالهاست که متولیان اجرایی کشور چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه در وزارت امورخاجه نمیدانند و یا نمیخواهند بدانند که در عرصههای نوین روابط بین الملل و بالاخص در صحنه دیپلماسی عمومی ( Public Diplomacy ) از چه جایگاه ویژهای برخوردار بوده و ملزم به رعایت و یا اِعمال چه وظایف ایجابی و سلبی مهمی میباشند. موضوعی که سبب شده تا هم تصویر ارایه شده از جمهور اسلامی ایران در جهان با واقعیتهای کشور از فاصله چشمگیری بر خوردار باشد و هم عرصه فرهنگی کشور با حفرههای بسیاری مواجه شود.
-
۱۳۹۹-۱۲-۱۲ ۱۶:۲۴
به بهانه جشنواره بینالمللی فیلم برلین ۲۰۲۱ (۱)
قصیده « برلین» در مواجهه نرم با نظام جمهوری اسلامی
سینماپرس: جشنواره بینالمللی فیلم برلین (Berlin International Film Festival) سالهاست که به عنوان یکی از سیاستزدهترین رویدادهای سینمایی جهان شناخته میشود. جشنوارهای که از بدو تاسیس خود تحت نفوذ سه کشور بلوک غرب به عنوان متفقین قرار گرفت و آنچنان بر منطق دیپلماسی عمومی اتحادیه اروپا و در خط مقدم دیپلماسی فرهنگی آلمان غربی دیروز یا همان جمهوری فدرال آلمان امروز به پیش رفت که در حال حاضر به عنوان یکی از ابزارهای مهم حمایتی غرب برای تزریق منابع مادی و معنوی به برخی محافل و اپوزیسیونهای حاضر در کشورهای مختلف شناخته میشود.
-
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۱۲:۰۹
خاطرات درون خانوادگی فجر سی و نهم (۴)
طرح شکست خورده «اقتباس سینمایی» و اشتباه مدیران سینمایی در توزیع بیتالمال میان طیفی از سینماگران
سینماپرس: اگر «کرونا» حدود یک سال است که از ناحیه ضعف سیستم ایمنی بدن رسوخ میکند؛ «کرونای نفوذ و وقاحت» سالهای بسیاری است که از ناحیه ضعف مدیران سینمایی، به کل سیستم فرهنگی، و نهایتاً به ذهن و عقیده برخی مردم سرایت کرده است.
-
۱۳۹۹-۱۲-۰۴ ۱۲:۰۱
خاطرات درون خانوادگی فجر سی و نهم (۳)
از غلبه «فرمالیسم» بر تولیدات «سینمای استراتژیک» تا مواجهه مستقیم با «سینمای قهرمان محور»
سینماپرس: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور چند اثر شاخص در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همراه بود. آثاری در ژانر سینمای استراتژیک که ضمن رعایت فُرم سینمایی نسبتا مناسب، توانسته بودند خود را در میان ۱۶ اثر راه یافته به بخش نامزدی سودای سیمرغ جای دهند.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۸ ۱۲:۲۴
خاطرات درون خانوادگی فجر سی و نهم (۲)
غلبه «ژانر سینمای استراتژیک» با دنده معکوس و در جهت منویات اغیار
سینماپرس: غلبه ژانر سینمای استراتژیک در مجموع تولیدات به نمایش درآمده درسی و نهمین جشنواره فیلم فجر نه تنها به معنی همسو و در راستا بودن تمامی این تولیدات با اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی نمیباشد؛ بلکه به مفهوم استفاده قابل توجه و تمرکز ویژه جریانات معارض با اهداف انقلاب اسلامی از ظرفیت فرهنگی کشور و بهکارگیری ابزار رسانهای توانمندی همچون سینما، در مسیر مواجهه با سبک زندگی اسلامی و ایرانی میباشد.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۶ ۱۰:۵۷
خاطرات درون خانوادگی فجر سی و نهم (۱)
کاشت یأس و پشیمانی با مُشتی «فیلم سیاه» در آستانه ورود به «سال ۱۴۰۰»
سینماپرس: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اگر چه به شکلی کاملا سَمبل شده و در یک ماراتن نحیف و کرونا زده به پایان رسید، اما مرور دقیق مجموع آثار به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره به وضوح نشان میدهد که صنعت سینمای ایران، به سبب سیطره مدیریت غلط و به شدت نابخردانه حاکم بر فرهنگ و سینمای کشور، میزبان خوبی برای سده جدید نیست!
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۱ ۱۲:۳۵
به بهانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی
جرم متولیان فرهنگی کشور در عدم تلاش برای ثبت «ایستادگی ملت ایران»
سینماپرس: متولیان فرهنگی کشور در بخشهای مختلف و در نهادهای گوناگون وظیفه داشتند تا با حمایت از تولیدات فرهنگی مختلف، نگذارند تاریخ انقلاب اسلامی فراموش شود. تولیداتی که فقدان آن سبب شده تا نه تنها ابعاد جنگ سخت و یا جنگ نرم و یا جنگ نیمه سخت نظام سلطه با جمهوری اسلامی از قابلیت انتقال به آینده تاریخ برخوردار نباشد؛ بلکه نحوه مقاومت ملت ایران و تاریخچه چهل و دوسال ایستادگی در برابر نظام سلطه نیز یا فراموش شده و یا با تحریف مواجه گردد.
-
۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۱۲:۲۸
سایه عدم مشروعیت و مقبولیت بر سر جشنواره فیلم فجر
وقتی فرجام مدیریت فاشیستی به نامزدی مُشتی فیلم سیاه و بی همه چیز منجر میشود
سینماپرس: مرور عموم آثار به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره، به وضوح جنایت فرهنگی صورت گرفته در معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را در دوران مدیریت جناب آقای انتظامی نشان میدهد؛ دورانی که آقای دبیر فعلی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ریاست این معاونت را عهدهدار بوده است!
-
۱۳۹۹-۱۱-۱۷ ۱۲:۴۷
نقدی بر فیلم سینمایی « روشن»
توهم سازی از «آینده روشن» و ترویج «شورش» بجای عذرخواهی از مردم!
سینماپرس: «روشن» عنوان فیلمی نامزد شده در جشنواره سی و نهم است که اگر چه به جهت فُرم سینمایی خود اثری به شدت ضعیف و پُراشکال در اجرا محسوب میشود؛ اما در عین حال از کارکردی در تقابل با امنیت ملی کشور برخوردار بوده و به بخوبی توانسته تا نقش پیاده نظام رسانهای خود را در شرایط جنگ نیمه سخت ایفا نماید.
-
۱۳۹۹-۱۱-۰۸ ۱۲:۴۰
اندر احوال جشنواره فجر
دُم خروس جشنواره سیونهم و ماجرای صداقت برباد رفتهی مدیران بنفش
سینماپرس: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با محدود نمودن نمایش آثار به ۱۶ عنوان اثر سینمایی توانست گام بُلند دیگری را در مسیر اِعمال مدیریت و حاکمیت گونهای از «فاشیسم» (Fascism) به نمایش گذارد و در کنار آن از مجموعهای سخنان کذب و رفتارهای شبه دروغ متولیان برگزاری جشنواره سیونهم رونمایی کند!
-
۱۳۹۹-۱۱-۰۷ ۱۱:۳۷
اندر احوال سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران (۱)
اضمحلال چشمانداز سینمای ایران بر بستر عدم سیاستگذاری در عرصه فیلم کوتاه
سینماپرس: فقدان چشمانداز کلان و یا سیاستگذاری بلندمدت در عرصه فیلم کوتاه سبب شده تا این عرصه مهم سینمایی به آنچنان ابتذالی بیافتد که اساسا تصور شود مدیریتی با عنوان فیلم کوتاه در کشور وجود ندارد و متولیان امر صرفا ابزارهایی هستند که به عنوان ماشین امضا عمل نموده و به عنوان یک ابزار مکانیکی از کارکرد تأیید کننده و پولرسان برخوردار میباشند!
-
۱۳۹۹-۱۱-۰۱ ۱۱:۵۷
پروپاگاندای شفافیت بر سر «موزه سینمای ایران»
تسخیر «کاخ معیرالممالک» برای ارتقاء صنعت سینما یا هدر دادن بیت المال؟
سینماپرس: موزه سینمای ایران عنوان یکی از موسسات تابعه سازمان سینمایی کشور است. مجموعهای که در سالهای اخیر و بالاخص با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم؛ به صورتی حیرت آور به حیاط خلوت مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبدل گردید. حیاط خلوتی مُجلل در منطقه خوش آب و هوای تهران که به گُمان برخی با کارکرد ابزاری خود توانست اسباب هدردادن موجه بیتالمال را فراهم سازد!
-
۱۳۹۹-۱۰-۲۴ ۱۱:۵۳
سایه عدم مشروعت و مقبولیت بر سر جشنواره فیلم فجر
الگوی «فاشیسم» و ابهامات و ایهامات در حال گسترش جشنواره سی و نهم
سینماپرس: مرور حرکت جشنواره سی و نهم تا به امروز؛ اگر چه میتواند از منظر توجه به «کمیت جشنواره» اتفاقات مثبت و قابل تقدیری را شامل شود؛ اما قطعا از نظر «کیفیت جشنواره» نوعی نگرانی را موجب و حتی روند برگزاری این رویداد مهم سینمایی کشور را در مسیر اِعمال مدیریت و حاکمیت گونهای از «فاشیسم» (Fascism) متصور میسازد!
-
۱۳۹۹-۱۰-۱۷ ۱۰:۴۳
در شرایط کرونایی سینمای کشور
بیمها و امیدهای جشنواره سی و نهم فیلم فجر
سینماپرس: کمتر کسی فکرش را میکرد که ۱۱۰ عنوان اثر سینمایی خود را حائز مقررات جشنواره تشخیص داده و صاحبان این آثار فُرم حضور در جشنواره سی و نهم فجر را پُر نموده و خواستار حضور دراین مهمترین رویداد سینمایی کشور باشند!