-
۱۴۰۴-۰۶-۱۸ ۱۱:۵۰
«سید مجتبی یاسینی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بعضی از مدیران فرهنگی نمازی که میخوانند قبله اش را سمت مردم میچرخوانند/ «مدیران تلویزیون» نمیدانند «مناسبت چیست» و چه کاری باید انجام دهند!
سینماپرس: «سید مجتبی یاسینی» با بیان این مطلب که مدیرانی که به تلویزیون آمدهاند، اصلاً نمیدانند مناسبت چیست و چه کاری باید انجام دهند، گفت: وضعیت واقعاً خراب است. بعضی از مدیران فرهنگی نمازی که میخوانند قبله اش را سمت مردم میچرخوانند. اما با این وجود هم نتوانستند رضایت مردم را جلب کنند برای اینکه دوست ندارند. میترسند و نمیخواهند اثری ساخته شود که مردم بفهمند و درک کنند؛ اما خودشان متوجه اش نشوند. این کارها سواد خاصی نیاز دارد و هرکسی نمی تواند سراغشان برود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۷ ۱۱:۰۸
«سید محمدعلی ابطحی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
باید میان «آرمان» و «واقعیت» تفاوت قائل شد/ بخش عمدهای از «بودجه وزارت ارشاد» عملا بلااستفاده شده است/ جهتگیری کلی «سینما» چندان «نوآورانه» نیست
سینماپرس: «سید محمدعلی ابطحی» با بیان این مطلب که بخش عمدهای از بودجه وزارت ارشاد عملاً بلااستفاده شده است؛ گفت: فیلمهایی که نسل جوان تماشا میکند، حتی فیلمهایی که به تعبیر برخی «مبتذل» دانسته میشوند و علیه آنها فضاسازی رسانهای صورت میگیرد، مورد استقبال جوانان قرار میگیرند و باید برای دیدن آنها به این نسل سوبسید داده شود. به اعتقاد من ما باید خود را به این علاقهمندیها نزدیک کنیم و واقعبین باشیم. هدایت فرهنگی امکانپذیر است اما از مسیر درست آن؛ با نصیحت یا اجبار نمیتوان چنین هدایت فرهنگیای را تحقق بخشید. بلکه باید به نسل جدید اعتماد کرد، چرا که رفتار خود آنان در بسیاری از موارد حاصل نوعی هدایت است. هیچ ضرورتی وجود ندارد که مدیری بالای شصت یا هفتاد سال متولی نسلی باشد که هم از او باهوشتر است، هم اطلاعات بیشتری دارد و هم پایبندی بیشتری به ارزشهای اجتماعی.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۷ ۱۱:۰۸
«شاهین باباپور» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«تلویزیون» در چند بخش دچار مشکل شده است/ تعویض نسل «مدیران قدیمی سازمان» با مدیران جدیدی که هنوز به «پختگی کامل مدیریت» نرسیدهاند نقش مهمی در این شرایط داشته است
سینماپرس: «شاهین باباپور» با بیان این مطلب که تلویزیون در چند بخش دچار مشکل شده است، یکی از دلایل افت کیفیت آثار تلویزیونی را ورود فیلمسازان بی تجربه که از طریق رانت های دولتی وارد پروژه می شوند عنوان کرد و گفت: جالب اینجاست که الان خود تلویزیون سریالهایی را به کسانی میسپارد که تجربه کافی ندارند و در میانه یا حتی اوایل کار، ما به عنوان مشاور وارد میشویم و میگوییم که این پروژه باید جمع شود. الان خود من در سینما مشاور دو پروژه در پلتفرمها هستم. وقتی به این پروژهها نگاه میکنم، تعجب میکنم که چرا باید یک نفر بدون تجربه و دانش لازم به یک پروژه بزرگ سپرده شود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۶ ۱۰:۳۲
«بابک کرباسی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بازیها و انیمیشنهای موفق محصولاتی هستند که در «سطح بینالمللی» عرضه و «درآمدزایی» میکنند/ بخش قابلتوجهی از «مدیران فرهنگی» بجای تقویت و رشد نیروهای جوان و حمایت از تولیدات مستقل آنان اقدام به «تیمسازی» برای خود کردهاند!
سینماپرس: دبیر سابق ستاد بازیهای رایانهای شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به مافیای پنهان حوزه انیمیشن و بازی و مانع تراشی آنها، گفت: در حوزههایی مانند انیمیشن و بازی نیز، نیروهای تولیدکننده مستقل تحت لوای تفکر مافیایی قرار گرفتهاند. بودجههایی که از سوی جریان رسمی کشور تخصیص یافته است، پیش از آنکه به دست تولیدکنندگان برسد، صرف مسائل مدیریتی و فکری در نهادها و سازمانهای نیمه خصوصی مختلف میشود. اگر مراکز مختلفی مانند مرکز سینمای مستند تجربی، سازمان اوج، بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مؤسسات و سایر نهادهای خصوصی - دولتی را بررسی کنیم، مشاهده میکنیم که اغلب این مجموعهها به جای حمایت از بخش خصوصی، خود به تولیدکننده، جریانساز و یا تیمساز تبدیل شدهاند و نتوانستهاند نیروهای مستقل را تقویت کنند.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۶ ۱۰:۳۱
«داریوش کاردان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دوبله ایران» نیازمند توجه و احترام است/ هیچکس نمیخواهد به این عرصه به چشم یک «هنر» نگاه کند/ اگر کسی بخواهد تنها از راه «دوبله» زندگی کند این شغل به هیچ وجه پاسخگو نیست!
سینماپرس: «داریوش کاردان» با بیان این مطلب که دوبله ایران به عنوان پل انتقال فرهنگ و ادبیات جهانی به کشور عمل کرده است، گفت: من در عرصههای مختلف هنری، از رادیو و تلویزیون گرفته تا بازیگری و طنز، فعالیت کردهام و در تمام این حوزهها احترام و قدرشناسی لازم را دیدهام. اما در دوبله، با وجود محبوبیت و عشق مردم نسبت به این صداها، هرگز تشکری از سوی مدیران شبکهها و سازمانها ندیدهام؛ آنها که با وجود همین دوبلورها، فیلمها و برنامههایشان پخش میشود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۵ ۱۰:۵۲
«مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سند موسیقی» یک مطالبه قدیمی بود/ اینکه «عالیترین نهاد قانونگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی» چنین سندی را تصویب و امضا کرده است به معنای «رسمیت یافتن موسیقی» است
سینماپرس: «محمد الله یاری» با اشاره به «سند موسیقی و اینکه عالیترین نهاد قانونگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی چنین سندی را تصویب و امضا کرده است، به معنای رسمیت یافتن موسیقی است. گفت: اگرچه ممکن است رضایت کامل در میان اصحاب هنر یا از نظر برخی دیدگاههای فقهی وجود نداشته باشد، اما به هر حال این سند بعد از چند سال به تصویب رسیده و میتواند ایرادات خود را در ادامه برطرف کند. اینکه موسیقی در یک سند رسمی کشور به رسمیت شناخته شده و به آن پرداخته شده، خود یک گام رو به جلوست. وقتی مسئله به رسمیت شناخته شد، طبیعی است که برای رفع معضلات و مشکلات آن هم تلاش خواهد شد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۵ ۱۰:۴۵
«بهرام عظیمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ساخت «فیلم» برای «کودکان» واقعاً دشوار است/ بسیاری از «فیلمسازان» ترجیح میدهند برای «بزرگسالان» فیلم بسازند تا تشویق شوند یا اتفاق مثبتی برایشان رقم بخورد
سینماپرس: «بهرام عظیمی» با اشاره به دلایل کاهش آثار ژانر کودک و نوجوان گفت: خیلی وقتها وقتی فیلمی ساخته میشود، فیلمساز بهسراغ مضامین غمگین میرود چون فکر میکند اینگونه آثار تأثیرگذارترند. در حالی که اثری که بتواند بچهها را شاد کند، بسیار ارزشمند و جذاب است، اما ساختن آن بسیار سخت است. شاید دلیل اصلی همین باشد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۲ ۱۱:۲۲
«محمود پاک نیت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مسئولان تلویزیون» در کاهش کیفیت آثار نقش دارند/ بسیاری از پروژهها به دلیل مسائل «مالی» و «مدیریتی» اثرگذاری خود را از دست میدهند/ «کارگردانی» و «نویسندگی» تحت «فشار زمان» و «بودجه» نمیتواند به شکل مطلوب اجرا شود
سینماپرس: «محمود پاک نیت» با بیان این مطلب که مسئولان تلویزیون نیز در کاهش کیفیت آثار نقش دارند. آنها انتظار دارند که پروژه در زمان مشخصی آماده پخش شود، حتی اگر تنها بخشهایی از آن تکمیل شده باشد، گفت: وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم، به شدت اعتماد مردم را نسبت به سازمانها و تولیدکنندگان آثار تلویزیونی تضعیف میکند. بسیاری از پروژهها، حتی با کیفیت بالا، به دلیل مسائل مالی و مدیریتی، اثرگذاری خود را از دست میدهند. این وضعیت به همه عوامل اعم از تولیدکننده، تهیهکننده، کارگردان، نویسنده و بازیگر بازمیگردد و اصلاح آن نیازمند بازنگری اساسی در سیاستها و رویههای مالی و مدیریتی تلویزیون است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۲ ۱۱:۲۱
«سید محمد میرزمانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
یکی از چالشهای اصلی در «حوزه موسیقی» رویکرد عمومی و سرمایهگذاری محدود است/ «موسیقی پاپ» بیشترین رونق را دارد/ موسیقیهای فاخر و هنری کمتر مورد حمایت قرار میگیرند
سینماپرس: سید محمد میرزمانی با بیان این مطلب که برای پیشرفت و تداوم فعالیتهای موسیقی، نیاز به تشکیلات منظم و حمایت سازمانیافته است که به نوازندگان امکاناتی از جمله محل تمرین و پشتیبانیهای مالی ارائه کند؛ اظهار داشت: هرچند در بنیاد رودکی چنین اقداماتی انجام میشود، اما کافی نیست و گستردگی و تعداد علاقهمندان بیش از آن است که بتوان با ظرفیتهای محدود آنجا پاسخگو بود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۳۸
«دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سند موسیقی» توسط «وزارت ارشاد» در حال اجرا است و «خانه موسیقی» نیز از آن پشتیبانی میکند/ همه کنسرتها بر اساس همین مجوزها است/ این روند مورد تأیید ما نیز هست!
سینماپرس: حجت الاسلام «عبدالحسین خسروپناه» با اشاره به دلیل اجرایی نشدن اسناد فرهنگی مصوب شده اظهار داشت: البته برخی از این اسناد بار مالی دارند و ممکن است دولت در تأمین آن ناتوان باشد؛ در چنین شرایطی طبیعتاً در حد بضاعت مالی پشتیبانی صورت میگیرد. با این حال، بخش قابل توجهی از اجرای این اسناد نیازی به بودجه ندارد و بیشتر به راهبری و هدایتگری مربوط میشود.
-
۱۴۰۴-۰۶-۱۱ ۱۰:۳۷
«سید مجید موسویان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«ممیزیها» بخش اجتنابناپذیر و لازم کار هستند اما بخش مهمی از مشکل به «سلیقه مدیران فعلی» برمیگردد/ سیاستگذاریهای «سازمان صدا و سیما» با شرایط و نیازهای واقعی جامعه «تناقض» دارد
سینماپرس: «سید مجید موسویان» با انتقاد از شیوه نظارت بر پلتفرمهای نمایش خانگی گفت: در این سیستم نظارت وجود ندارد. بهویژه در مراحل اولیه مثل نگارش، هیچ ناظری حضور ندارد که به طور دقیق همه سکانسها و دیالوگها را بررسی کند. این نظارت نه صرفاً از نظر مسائل سیاسی یا عقیدتی، بلکه حتی در زمینه کشش دراماتیک، منطق شخصیتها، پیشرفت و اوج و فرود داستان، بسیار اهمیت دارد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۹ ۱۰:۴۰
«حبیب الله بهمنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ترجیح میدهم «مسئولیت حوزۀ فرهنگ و هنر» را به «وزارت ارشاد» محدود نکنم/ اگر هدف کلان دستگاههای فرهنگی «رستگاری انسان» باشد پس جایگاه آنان و روش آنها نیز ادامه «راه پیامبران» خواهد بود
سینماپرس: «حبیب الله بهمنی» نویسنده، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینمای کشور با اشاره به عملکرد فرهنگی دولت چهاردهم در طی یک سال گذشته و با بیان این مطلب که ترجیح میدهم مسئولیت حوزۀ فرهنگ و هنر را به وزارت ارشاد محدود نکنم، گفت: اولاً فرهنگ چیزی نیست که با یک وزارتخانه قابل مدیریت باشد، ثانیاً چه بسا دیگر دستگاههای فرهنگی با حوزۀ وسیع تری از جوامع هدف سر و کار دارند. آنچه مهم است هماهنگ بودن این دستگاهها برای رسیدن به اهداف مشترک است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۹ ۱۰:۳۸
«رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
پس از گذشت تقریباً دو ماه از «جنگ ۱۲ روزه» هنوز «رسانه رسمی جمهوری اسلامی» یک روایت کلان از «رویارویی تمدنی» ندارد/ «رسانه» باید درک کند که «ملی» است
سینماپرس: «مسعود معینی پور» با بیان این مطلب که پس از گذشت تقریباً دو ماه از جنگ ۱۲ روزه، هنوز رسانه رسمی جمهوری اسلامی یک روایت کلان از این رویارویی تمدنی ندارد؛ گفت: با وجود ثبات داخلی طولانی پس از آن دوران، فهم رسانهای ما از جنگ کلان تمدنی از بین رفت. این نقطه ضعف، خود را در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی نشان داد؛ وقتی رسانه ما آمادگی مواجهه دائم با رویارویی تمدنی را ندارد، زیرساختهایش برای پشتیبانی و بازنمایی سریع و مؤثر این جنگ کافی نیست. حتی اکنون، با نگاه به فضای رسانهای، انگار جنگ به پایان رسیده، در حالی که به نظر من جنگ جهانی سوم در حال شکلگیری است، منتها صورتنبدی این جنگ کاملا متفاوت از غرب و ترکیبی از تسلیحات، تکنولوژی، سازمانهای بی المللی، رسانه و تاثیر بر ادراکات انسانی و افکار عمومی است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۸ ۱۰:۲۹
«مصطفی دالایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تا زمانی که ما برتری اطلاعاتی و نظامی نداشته باشیم نمیتوانیم به «روایت واقعی فتح» دست یابیم/ «روایت فتح» زمانی معنا پیدا میکند که واقعا «فتحی» وجود داشته باشد که بتوان آن را «روایت» کرد
سینماپرس: «مصطفی دالایی» با بیان این مطلب که در زمینه توان موشکی عملکرد موفقی داشتهایم و این دستاوردها قابل روایتاند، اما در موضوع نفوذ، شرایط متفاوت است، گفت: تا زمانی که ما برتری اطلاعاتی و نظامی نداشته باشیم، نمیتوانیم به روایت واقعی فتح دست یابیم. «روایت فتح» زمانی معنا پیدا میکند که واقعاً فتحی وجود داشته باشد که بتوان آن را روایت کرد. مگر آن که بخواهیم این خط روایت را تقویت کنیم که دشمن در پی آن بود تا در طی چند روز، ساختار نظام را سرنگون کند، اما موفق نشد؛ و همین شکست دشمن را بهعنوان نوعی «فتح» روایت کنیم.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۸ ۱۰:۲۸
جواد شمقدری:
فاجعه هشتم شهریور نشان میدهد «جریان نفوذ» در طول «تاریخ انقلاب اسلامی» چقدر مرموز و پیچیده عمل کرده/ یکی از چالش های مهم «دولت چهاردهم» نقش عوامل نفوذی و گاه خائن در تصمیم سازیها و سیاست گذاریها و اتخاذ اولویتها است
سینماپرس: «جواد شمقدری» بنیانگذار سازمان سینمایی در واکنشی متفاوت نسبت به نخستین «هفته دولت» در «دولت چهاردهم» نوشت: کمتر کسی نمیداند کشمیری که با ترور شهید رجایی و باهنر، فاجعه هشتم شهریور را بوجود آورد یکی از افراد مورد اعتماد شهید رجایی بود!
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۵ ۱۲:۰۷
به مناسبت آغاز «هفته دولت»؛
از لزوم شفافیت در «اقدامات فرهنگی دولت چهاردهم» تا ضرورت «تبیین غیر نمایشی» عملکرد دولت!
سینماپرس: امسال «هفته دولت» با عنوان «۱۲ ماه تلاش، ۱۲ روز دفاع» نامگذاری شده است. شعاری که تبیین ماهیت و چگونگی «تلاش ۱۲ ماهه» صورت پذیرفته در آن نیازمند شفافیت است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۵ ۱۰:۳۴
«محسن شایانفر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه «سینما» به شرایط سال ۱۳۵۶ بازگشته است/ در حال حاضر «دستمزد بازیگران» برای یک پروژه به حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد کل بودجه رسیده
سینماپرس: محسن شایان فر با بیان این مطلب که در حال حاضر، دستمزد بازیگران برای یک پروژه به حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد کل بودجه رسیده و تنها ۳۰ درصد برای سایر عوامل هنری، مانند طراح صحنه، دستیار صحنه، موسیقی و طراح لباس، اختصاص مییابد؛ گفت: این وضعیت همانند سینمای ایران در سال ۱۳۵۶ است که منجر به فروپاشی بدنه هنری و مشکلات جدی در تولید شد. اگر این روند ادامه یابد، سینمای کشور دوباره با بحران مواجه خواهد شد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۴ ۱۰:۴۰
«امیرحسین شریفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ما فاقد «مدیریت مؤثر» و ساختارمند در «حوزه بینالملل» هستیم/ رویکرد «بینالملل جشنواره فجر» نه تنها کمکی به «اعتبار سینمای ایران» نمیکند بلکه «سطح بینالمللی جشنواره فجر» را نیز تنزل میدهد
سینماپرس: «امیرحسین شریفی» با بیان این مطلب که مدیران دولتی غالباً صرفاً بهعنوان حقوقبگیر فعالیت میکنند و دغدغهای برای اعتلای سینما ندارند، گفت: در شرایط کنونی، موضوع برگزاری جداگانه بخش بینالملل جشنواره فجر، به نظر من چندان سودمند نیست. این بخش عملاً به جای آنکه یک جشنواره معتبر و حرفهای بینالمللی باشد، صرفاً به نمایش چند فیلم داخلی و تعداد اندکی فیلم خارجی غالباً از کشورهای اطراف مانند سوریه و .. محدود شده است. چنین رویکردی توسط «بینالملل جشنواره فجر» نه تنها کمکی به اعتبار سینمای ایران نمیکند، بلکه سطح بینالمللی جشنواره فجر را نیز تنزل میدهد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۴ ۱۰:۳۹
«ناصر ممدوح» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
برخی از «گویندگان» تلاشی برای ارائهی آثار بهتر نمیکنند و این باعث «افت کیفیت دوبله» شده است/ «مدیران دوبله» باید واقعاً «مدیر» باشند
سینماپرس: «ناصر ممدوح» با انتقاد نسبت به عملکذئ مدیران و نقش آنها در وضعیت نامناسب کنونی دوبله کشور، گفت: مدیران دوبله باید واقعاً مدیر باشند. اگر ایرادی وجود دارد، باید در جهت رفع آن تلاش کنند، نه اینکه بیتفاوت از کنار آن بگذرند. مدیریت باید جدی باشد. یک مدیر خوب، مرا دعوت میکند، پیگیری میکند، و من هم وقتی این جدیت را میبینم، انگیزه پیدا میکنم که سطح کارم را بالا ببرم. اگر این چرخه به درستی عمل کند، شرایط بهتر خواهد شد؛ اما در حال حاضر همه چیز خراب است.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۳ ۰۹:۵۳
«مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
امروز ارتباط مستقیم «مخاطب» با «فیلم کوتاه» بسیار گسترده و مؤثر است/ با مدیریت هوشمندانه «سینمای کوتاه» میتواند مؤثرترین ابزار فرهنگی برای انتقال اخبار، احساسات و تجربیات مردم باشد
سینماپرس: «بهروز شعیبی» با اشاره به نقش سینمای کوتاه در بازنمایی حقایق «جنگ تحمیلی دوازده روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران» اظهار داشت: با مدیریت هوشمندانه، سینمای کوتاه امروز میتواند مؤثرترین ابزار فرهنگی برای انتقال اخبار، احساسات و تجربیات مردم باشد.
-
۱۴۰۴-۰۶-۰۳ ۰۹:۵۳
«شیوا درویش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
نتوانستهایم تحلیل درستی از «کودک امروز» در زمان و مکان خود داشته باشیم/ «مدیران» در مورد کودکی خودشان حرف میزنند و تصوری از «کودک امروز» ندارند
سینماپرس: «شیوا درویش» با بیان این مطلب که واقعیت این است که در هیچ دورهای از تاریخ این کشور نتوانستهایم تحلیل درستی از کودک امروز، در زمان و مکان خود داشته باشیم؛ گفت: گاهی که در جلسات حاضر میشدم، متوجه میشدم مدیران در مورد کودکی خودشان حرف میزنند و تصوری از کودک امروز ندارند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۹ ۱۱:۵۴
به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت «پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله انشاءالله»؛
از نوع مواجهه سخت «پیامبر خاتم» با فعالان رسانهای، فرهنگی و هنری «جبهه معارض نظام اسلامی» تا خط بطلان بر «وفاق حداکثری»!
سینماپرس: سالروز «شهادت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله» تنها یک یادآوری تاریخی از برای ۲۸ صفر سال یازدهم هجری نیست؛ بلکه این روز فرصتی هرساله و همیشگی است برای توجه به الگوی ارزشمندی که امروز جامعه اسلامی بیش از همیشه به آن نیاز دارد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۹ ۱۰:۳۲
«مهدی سجاده چی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بخش عمده «رسانهها» در اختیار «دشمن» قرار دارد/ «سینما» نمیتواند اینگونه از اتفاقات و دغدغههای ملموس مردم عقب بماند/ دوران «نگفتنها» گذشته است!
سینماپرس: «مهدی سجاده چی» با بیان این مطلب که دوران «نگفتنها» و فاصله گرفتن از آنچه در کف خیابان رخ میدهد، گذشته است، گفت: باور من این است که هیچ فیلمسازی با غیرت و دغدغهمندی نمیتواند این واقعیتها را فراموش کند و وظیفه دارد آنها را یادآوری کند؛ حداقل از طریق سینما و این یادآوری، با همه نقایص و محدودیتهای موجود، باید صورت گیرد. بهویژه در شرایطی که ما بهطور کامل در موضع دفاعی قرار داشتیم و با حملات گستردهای مواجه شدیم، اکنون که درباره جنگ تحمیلی دوم صحبت میکنیم، لازم است این رخدادها به شکلی منصفانه و واقعبینانه به تصویر کشیده شوند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۸ ۱۰:۴۹
«محمدتقی فهیم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» هنری «عاطفی» و «دلی» است/ «فیلمسازی» که «دلبسته موضوع» نباشد نمیتواند با «دل مخاطب» ارتباط برقرار کند/ به «سینماگرانی» نیاز داریم که هم «دغدغه» داشته و هم «مهارت فنی و هنری» را بلد باشند
سینماپرس: «محمدتقی فهیم» با بیان این مطلب که سینما، برخلاف تصور برخی، پیش از آنکه عقلانی باشد، هنری عاطفی و دلی است. فیلمسازی که دلبسته موضوع نباشد، نمیتواند با دل مخاطب ارتباط برقرار کند. این ارتباط از دل آغاز میشود و در فرم و اجرا تجلی مییابد، گفت: ما به سینماگرانی نیاز داریم که هم دغدغه داشته باشند و هم مهارت فنی و هنری ساخت اثر سینمایی را بلد باشند. متأسفانه تعداد این افراد روزبهروز کمتر میشود. کارگردانانی که میتوان آنها را مذهبی یا متعهد دانست، یا دیگر فعال نیستند یا دوران تأثیرگذاریشان گذشته است. در حالیکه سینما، مشابه برخی حوزههای دیگر مثل ورزش، نیازمند نسل جوان و خلاق است. البته افراد باتجربه هم جایگاه خود را دارند، اما آنها هم تنها در کنار تیمهای جوان و پرانرژی میتوانند اثرگذار باشند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۸ ۱۰:۴۸
«حسن کاربخش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
روند تعامل با «صدا و سیما» و «وزارت ارشاد» بسیار پیچیده و فرسایشی است/ ساختار موجود «صدا و سیما» موجب شده که بسیاری از آثار از خط محتوایی اصیل خود خارج شوند
سینماپرس: «حسن کاربخش» با بیان این مطلب که مدیران صدا و سیما اغلب انسانهایی انقلابی، مؤمن و دلسوز هستند، گفت: اما ساختار موجود، بهویژه با وابستگی به شوراها و روندهای بروکراتیک، موجب شده که بسیاری از آثار از خط محتوایی اصیل خود خارج شوند و آنطور که باید، تأثیرگذاری فرهنگی نداشته باشند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۷ ۱۰:۵۶
«رئیس هیئت مدیره انجمن کارگردانان سینمای مستند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه در جریان جنگ اخیر «فیلمسازان مستند» امکان و فرصت ایفا نقش خود را نیافتند/ نیازمند آن هستیم که امکانی رسمی و اعتباری حقوقی برای حضور «مستندساز» در فضاهای «بحرانی» داشته باشیم
سینماپرس: «مهرداد زاهدیان» با بیان این مطلب که متأسفانه در جریان جنگ اخیر، فیلمسازان مستند بهویژه امکان و فرصت ایفا کردن نقش خود را نیافتند؛ گفت: این مسئله نشان میدهد که ما بهعنوان مستندساز، نیازمند آن هستیم که امکانی رسمی و اعتباری حقوقی برای حضور در فضاهای بحرانی داشته باشیم. بهعبارت دیگر، نوعی مجوز یا کارتِ شناسایی که به فیلمساز بحران اجازه دهد در چنین موقعیتهایی بهطور قانونی و ایمن فعالیت کند؛ چیزی شبیه به «کارت بحران» که امکان حضور مؤثر در صحنه را فراهم سازد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۷ ۱۰:۵۴
«محسن محسنی نسب» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای ایران» دچار «بحران ساختاری» است/ باید «اکران» را از «انحصار سینماداران» خارج کنیم/ «مدیران فرهنگی و سینمایی» بهجای ایفای نقش مؤثر صرفاً «حقوق» میگیرند!
سینماپرس: «محسن محسنی نسب» بیان این مطلب که امروز، نمایش آثار فرهنگی و دینی در سینمای ایران ممکن نیست؛ گفت: مدیران فرهنگی و سینمایی، بهجای ایفای نقش مؤثر، صرفاً حقوق میگیرند و در فرآیندها غایباند. نتیجه این وضعیت آن است که حتی اگر فیلمی ارزشی تولید شود، بدون اکران، هیچ تأثیر واقعی در فرهنگ کشور نخواهد داشت.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۶ ۱۱:۰۳
«شروین قطعهای» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
از نظر «مالی» شرایط «دوبله» اسفناک است/ اگر متولیان فرهنگی برای «هنر دوبله» ارزش قائل نباشند «دوبله» به یک امر سطحی و پیشپاافتاده تبدیل میشود
سینماپرس: «شروین قطعهای» با بیان این مطلب که اینکه عدهای بدون طی کردن مسیر اصولی و حرفهای، صرفاً با ایجاد گروههای شخصی وارد حوزه دوبله شوند، شیوه درستی نیست؛ گفت: در حوزه دوبله، نظارت از بین رفته و هر کسی میتواند خود را دوبلور معرفی کند، بدون اینکه آموزش دیده باشد یا کیفیت کارش تأیید شود. این بینظمی، عامل اصلی افول دوبله در ایران است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۶ ۱۱:۰۱
«کاظم هژیر آزاد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«هنر» باید بتواند «حقیقت» را با «زبانی هنرمندانه» و متناسب با واقعیتهای روز بیان کند/ «مخاطبان» امروز نسبت به «نصیحتهای مستقیم» حساسیت دارند
سینماپس: «کاظم هژیر آزاد» با بیان این مطلب که مخاطبان امروز نسبت به نصیحتهای مستقیم حساسیت دارند و چندان به آن واکنش مثبتی نشان نمیدهند؛ گفت: عموم مردم ترجیح میدهند داستانی تماشا کنند که پیام خود را بهصورت غیرمستقیم منتقل کند. اگر هنرمندی بتواند همچون حافظ و سعدی، مفاهیم اخلاقی و مذهبی را در بطن روایت هنری خود بگنجاند، موفق خواهد بود.
-
۱۴۰۴-۰۵-۲۵ ۱۰:۴۲
«مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
آنچه تحت عنوان «تئاتر آیینی» مدنظر «وزارت ارشاد» قرار دارد عمدتاً ناظر بر نمایشهای سنتی نظیر «سیاهبازی» و «خیمهشببازی» است/ «جشنواره تئاتر فجر» میزبان «آثار مذهبی» نیست!
سینماپرس: «کوروش زارعی» با انتقاد از مدیران فرهنگی به دلیل عدم توجه و حمایت از تئاتر آئینی و دینی در کشورگفت: در حال حاضر، جشنواره تئاتر فجر بهطور کلی میزبان آثار مذهبی نیست و اساساً جایی برای آنها در این رویداد وجود ندارد. این جشنواره ارتباطی با آثار مذهبی ندارد و بیشتر فضایی برای طرح دیدگاههای روشنفکری و نظریهپردازانه است. از نظر بسیاری، جشنواره فجر جایگاه آثار روشنفکری است و چنین آثاری باید در آن حضور یابند. در نتیجه، آثار مذهبی یا آیینی عملاً امکان حضور در این جشنواره را ندارند.