-
۱۴۰۴-۰۵-۲۰ ۱۰:۲۱
«اکبر حر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
کسانی که نگاهی نوستالژیک به «سینمای پیش از انقلاب» داشتند تلاش کردند «سینمای پس از انقلاب» را به همان مسیر بازگردانند
سینماپرس: «اکبر حر» با بیان این مطلب که کسانی که نگاهی نوستالژیک به سینمای پیش از انقلاب داشتند، تلاش کردند سینمای پس از انقلاب را به همان مسیر بازگردانند؛ تصریح نمود: مسیری که امروزه آثار و نتایج آن را در تولیدات چند سال اخیر بهوضوح میتوان مشاهده کرد. متأسفانه، آنگونه که آقای علی نصیریان نیز اشاره کردهاند، سینمای ایران در سالهای اخیر به سینمای موسوم به «فیلمفارسی» تبدیل شده است؛ سینمایی که ویژگی شاخص آن کافه، کافهنشینی و مسائل مشابه است؛ مسائلی که هیچ ارتباطی با زندگی، ارزشها و دین مردم ندارند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۹ ۱۱:۳۶
«اعظم بروجردی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
یکی از برکات «جنگ دوازدهروزه» اخیر این بود که بسیاری از «هنرمندان» ما متوجه شدند راه آنگونه که تصور میکردند به «مقصد» نمیرسد
سینماپرس: «اعظم بروجردی» با بیان این مطلب که متأسفانه بسیاری از هنرمندان ما دچار جوی هستند که به سمت روشنفکری و گرایشهای خاص فکری سوق پیدا کرده و بازگشت به هویت اصیل برایشان آسان نیست، گفت: یکی از برکات جنگ دوازدهروزه اخیر این بود که بسیاری از جوانان و هنرمندان ما متوجه شدند مسیری که پیش گرفته بودند، سرانجامی نداشته و آن راه، آنگونه که تصور میکردند، به مقصد نمیرسد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۹ ۱۱:۳۲
«رضا ابوفاضلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای ایران» از نظر ظرفیت، توان و استعداد چیزی کمتر از «سینمای جهان» ندارد/ «مدیران فرهنگی» به «فروش» اثر توجه دارند و «محتوا» برایشان اولویت ندارد
سینماپرس: «رضا ابوفاضلی» با بیان این مطلب که فقدان هدایت و حمایت فرهنگی و سلطه نگاه صرفاً اقتصادی در بخش خصوصی موجب شده تا وضعیت سینمای کشور اینگونه رقم بخورد، گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران فرهنگی صرفاً به فروش اثر توجه دارند و محتوا برایشان اولویت ندارد؛ بهگونهای که حتی تولید آثاری با محتوای سطحی یا مبتذل نیز برای آنها مشکلی ایجاد نمیکند، مادامی که فروش بالایی داشته باشند!
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۸ ۱۳:۴۳
به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ مرداد «روز خبرنگار»؛
«خبرنگاران» در خط مقدم و در کانون اصلی «جنگ روایتها»
سینماپرس: «روز خبرنگار» فرصتی برای توجه به این گروه مهم در جامعه را فراهم میسازد. گروهی که از یک سو نقشی بیبدیل در «آگاهی بخشی عمومی» ایفا نموده و از سوی دیگر بخش قابل توجهی از «امنیت روانی جامعه» در ارتباط مستقیم با اقدام و عمل ایشان قرار داد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۸ ۱۰:۳۷
«محمدرضا اسلاملو» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بزرگترین سرمایهها و برکات ما در دل فرهنگ و باورهای خود ما نهفته است/ «سینمای امروز» بر پایه تفکری متفاوت و حتی متضاد با «فرهنگ» ما بنا شده
سینماپرس: «محمدرضا اسلاملو» با بیان این مطلب که بزرگترین سرمایهها و برکات ما، در دل فرهنگ و باورهای خود ما نهفته است؛ تصریح نمود: محرّم، عاشورا، مکتب امام حسین (ع)، فلسفهی قیام و پیام اربعین، گنجینههایی عظیماند که متأسفانه هنوز راهی به سینمای ما نیافتهاند. نه از آن رو که امکانش نبوده یا کسی نخواسته، این بزرگواران که برای این چیزها نیامده اند. بلکه سینمای امروز، بر پایه تفکری متفاوت و حتی متضاد با فرهنگ ما بنا شده؛ تفکری که توسط یهود و نظام سلطهگر غرب بنیانگذاری شده و طبیعتاً فاصلهی بسیاری با اندیشههای ما دارد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۴ ۱۰:۴۱
«سعید سعدی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در برخی «آثار دفاع مقدس» شاهد جداسازی «وجه مقدس و ارزشی» از «وجه جنگی» بودهایم/ ضروری است «هنرمندان» بیش از گذشته به تجسم «ایثار»، «فداکاری» و «همدلی مردم» در آثارشان بپردازند
سینماپرس: «سعید سعدی» با اشاره به دشواری ها و موانع ساخت آثار و تولیدات استراتژیک، گفت: باید اذعان داشت که آثار استراتژیک، از جمله آثار سخت و پیچیده محسوب میشوند و نیازمند همراهی کامل نهادها و سازمانهای مسئول هستند. اگر این همراهی وجود نداشته باشد، تولید اثر موفق ممکن نخواهد بود. چرا که تولید آثار استراتژیک مستلزم بهرهمندی از امکانات، ابزارها و منابعیست که تنها در اختیار همان نهادها قرار دارد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۴ ۱۰:۴۰
«اکبر قهرمانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
عملا «تئاتر» نداریم/ تکلیف «مدیرکل هنرهای نمایشی» هنوز مشخص نیست/ وضعیت «تئاتر شهر» و «جشنوارههای تئاتر» قابل دفاع نیست
سینماپرس: «اکبر قهرمانی» با انتقاد از عملکرد معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، گفت: مدیرکل هنرهای نمایشی تاکنون بیش از یک سال است که وضعیتش مشخص نشده است. چگونه ممکن است که نزدیک به یک سال بلاتکلیفی وجود داشته باشد؟ واقعیت این است که باید نقطه عطف را بپذیریم؛ ما عملاً تئاتر نداریم. اگر تئاتر داشتیم، وضعیت اینگونه نبود. وضعیت تئاتر شهر و جشنوارههای تئاتر نیز قابل دفاع نیست و امسال نیز هیچ فعالیتی انجام نشده است؛ زیرا تکلیف مدیرکل هنوز مشخص نیست.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۴
«ریاست بنیاد فرهنگی روایت فتح» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
به «پول گیشه» اعتقادی ندارم/ باور داریم آنچه باید اتفاق بیافتد «انتقال حس و معنا» است/ هدفم جذب نفراتی است که ببینند، حس بگیرند و لذت ببرند
سینماپرس: سردار «علی مقواساز» با اشاره به سیاست های بنیاد روایت فتح در زمینه بازگشت سرمایه و توجه به گیشه، گفت: شخصاً در مجموعهی روایت فتح، هیچگاه دنبال پول نبودهام. هدفم جذب «نفر» است؛ نفراتی که ببینند، حس بگیرند و لذت ببرند. من به پول گیشه اعتقادی ندارم. گیشه، بله، در سینما بسیار مهم است، اما بهشرطی که در شرایط برابر باشد. این پرسش را باید مطرح کرد: آیا مهم پولیست که به دست میآید؟ یا تعداد بینندهای که اثر را میبیند؟
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۳
«محمدعلی دیباج» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
اینکه میگویند «دوبله» انحصاری شده فقط حرفیست که مردودین راه انداختهاند
سینماپرس: «محمدعلی دیباج» با اشاره به انتقاداتی که نسبت به فضای انحصارگرایانه ای که در عرصه دوبلاژ مطرح میشود، گفت: اینکه میگویند دوبله انحصاری شده، فقط حرفیست که مردودین راه انداختهاند. بنده بیش از شصت سال است در این حرفهام. عده زیادی آمدهاند. خیلیهایشان ماندهاند، خیلیها هم رفتهاند. آنکه مانده، به این دلیل است که استعداد داشته، میدانسته پیش خواهد رفت، و ترقی هم کرده. خیلی از آنها الآن از بهترین گویندگان هستند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۲ ۱۳:۲۷
«امیر دژاکام» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«تئاتر ملی» ما عملا از میان رفته است/ «مدیریت تئاتر شهر» در بلاتکلیفی به سر میبرد/ «بودجههای فرهنگی» کجا هزینه میشود؟
سینماپرس: «امیر دژاکام» با انتقاد از وضعیت مدیریت فرهنگی کشور در عرصه هنرهای نمایشی، گفت: پرسش این است که بودجههای فرهنگی کجا هزینه میشود؟ امثال من که بالغ بر ۵۰ سال در این عرصه فعالیت کردهایم، از این بودجهها استفاده نمیکنیم. جوانان تازهکار نیز بهرهای از آن نمیبرند. چه کسانی بهرهمند میشوند و چگونه؟ البته شنیدهام در جشنواره فجر امسال به چند نفر کمکهزینههایی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان داده شده که حق آنها نیز بوده است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۲ ۱۳:۲۶
«مهدی فرجی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر ایران باعث شده است که فیلمهای تولید شده برای مخاطبان سایر کشورها قابل درک یا پذیرش نباشد!
سینماپرس: «مهدی فرجی» با اشاره به لزوم تجاری سازی سینما و موانع پیش روی این اقدام، گفت: شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر ایران باعث شده است که فیلمهای تولید شده، حامل تأثیرات فرهنگی و اجتماعی خاصی باشند که برای مخاطبان سایر کشورها قابل درک یا پذیرش نباشد. به عنوان مثال، مسئله حجاب که در ایران نشانهای از فعالیت اجتماعی و تلاش زنان به شمار میآید، در برخی کشورها با نگرشی متفاوت دیده میشود و ممکن است به عنوان محدودیت تلقی شود.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۱ ۱۱:۵۷
«غلامرضا صادقی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
کیفیت «دوبله» به مراتب کاهش یافته است/ متأسفانه «مدیریت دوبلاژ» به معنای واقعی وجود ندارد
سینماپرس: «غلامرضا صادقی» با اشاره به وضعیت گروه ها و موسسات دوبلاژ و فضای غیر حرفه ای موسسات دوبلاژ، گفت: من با بسیاری از این جوانان کار کردهام و آنها را میشناسم، اما متأسفانه مدیریت دوبلاژ به معنای واقعی وجود ندارد. مدیر دوبلاژ صرفاً صدا انتخاب میکند و مسائلی مانند سینک دقیق، اندازهگیری جملات و رعایت ادبیات فارسی رعایت نمیشود. بسیاری از جملات در دوبلهها اصلاً در زبان فارسی وجود ندارند و تنها هدف این است که حرفی به فارسی گفته شود. جوانان بسیار مستعدی وجود دارند اما کشتی شان بدون ناخدا مانده است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۱۱ ۱۱:۵۷
«زهره صفوی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ساخت «فیلمهای خانوادگی و سنتی» دیگر مُد نیست/ نویسندههای فعلی فقط روی داستانهای کلیشهای تمرکز دارند
سینماپرس: «زهره صفوی» با بیان این مطلب که دیگر خبری از شخصیتهایی مثل پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمه یا خانواده به معنای سنتیاش نیست؛ گفت: گویی همهچیز تمام شده. فیلمنامهها عمق و هویت خود را از دست دادهاند و سینما صرفاً به سمت تولید آثار طنز حرکت کرده است. ای کاش این "طنز" حداقل شادیآور و فرهنگی بود، اما متأسفانه نیست.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۸ ۱۲:۳۰
درنگی پیرامون «خیانت فرهنگی» در ماجرای «پیر پسر»؛
تمرکز شاخه فرهنگی و رسانهای «شبکه نفوذ» برای قباحت زدایی از ماهیت هنجارشکن یک فیلم کثیف و ضدایرانی!
سینماپرس: «شبکه نفوذ فرهنگی و رسانهای» بیش از هر چیز تلاش دارد تا باورها، ذهنیتها و حتی تصمیمات اجتماعی و سیاسی جامعه را تغییر دهد؛ وظیفهای که رگههای واضح و شفافی از آن را میتوان در پس طیف گستردهای از تولیدات فرهنگی و عرضه عمومی آثار هنری و مشخصا بخش قابل توجهی از فیلمها و سریالها مشاهده نمود.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۸ ۱۲:۲۹
«محمدحسین فرحبخش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دین» و «ملیت» ما دو روی یک سکهاند/ «ملیت» ما بدون «مکتب اهل بیت علیهم السلام» بیمعنی است
سینماپرس: «محمدحسین فرحبخش» با اشاره به مسئله جداانگاری فرهنگ دینی ایران از هویت ملی آن، گفت: این یکی از همان مسائل نفوذ است، چرا که دین و ملیت ما دو روی یک سکهاند. این نکته را سالها پیش مطرح کردهام که ملیت ما بدون مکتب اهل بیت علیهم السلام بیمعنی است و دین ما نیز بدون ملیت ارزشی ندارد. این دو باید همراستا باشند و جدا کردن آنها نادیده گرفتن حقیقت است. دین بدون حب وطن، کارکرد خود را از دست میدهد و بالعکس. اما این را هم بگویم که دین ما مهمتر از کشور ما است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۷ ۱۱:۲۸
«محمدهادی قمیشی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در بسیاری موارد «تلویزیون» به «تعهدات مالی» خود پایبند نیست/ سیستم قراردادی که در ابتدا تعریف میشود در عمل رعایت نمیشود
سینماپرس: «محمدهادی قمیشی» با بیان این مطلب که در گذشته، برای هر نقش، چندین بازیگر مورد بررسی قرار میگرفتند، تست گرفته میشد و پس از ارزیابی دقیق، انتخاب نهایی انجام میشد؛ گفت: بهعنوان نمونه، بنده ۳۰ سال پیش با چنین فرآیندی وارد عرصه سینما شدم. آن زمان، نگاه حرفهای و حساسیت نسبت به جزئیات از ویژگیهای بارز تولید آثار نمایشی بود. اما متأسفانه امروز، به دلایل گوناگون از جمله نقش پررنگ تهیهکننده، شرایط اقتصادی، و روابط درونگروهی بسیاری از انتخابها بر اساس ملاحظاتی غیرحرفهای صورت میگیرد و این موضوع، مستقیماً بر کیفیت نهایی آثار تأثیرگذار است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۷ ۱۱:۲۸
«هادی شلاوند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
برخی «تهیهکنندگان» بیشتر به منافع خودشان فکر میکنند و تصور میکنند فقط «بازیگر» مهم است/ اکثر عوامل تولید «بیانگیزه» شدهاند
سینماپرس: «هادی شلاوند» با انتقاد از نقش تهیه کنندگان و تاثیر ویژه آنها در افول کیفیت سایر عوامل تولید آثار فیلم و سریال در کشور گفت: اکثر عوامل تولید بیانگیزه شدهاند. قبلاً ۷۰ درصد بودجه به عوامل و ۳۰ درصد به بازیگران میرسید که کیفیت بهتر بود، اما حالا ۷۰ درصد به بازیگران اختصاص مییابد و فقط ۳۰ درصد به تولید، که موجب افت شدید کیفیت شده است. وقتی بخش زیادی بودجه صرف بازیگران شود، باید در امکانات و زمان تولید صرفهجویی کرد که به کیفیت لطمه میزند. فیلمهای دولتی هم مشکلات مشابهی دارند، هرچند امکاناتشان بهتر است.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۶ ۱۱:۴۳
«سید مهرداد ضیایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تقریباً ۲۵ تا ۳۰ نفر «بازیگر» هستند که «شبکه بازیگری سینما» را تشکیل میدهند و مرتب در پروژههای مختلف حضور دارند/ این نشاندهنده «بدهبستان تجاری» است
سینماپرس: سید مهرداد ضیاییبا انتقاد از وضعیت انحصارگرایانه بازیگران در سینما بیان کرد: اگر دقیقتر بررسی کنید، چشماندازی متفاوت خواهید دید. کافی است یک آمار دم دستی از تیتراژ فیلمها تهیه کنید؛ خواهید دید بازیگرانی که در تیتراژها حضور دارند، بیشتر از ۲۰ تا ۲۵ نفر نیستند و این افراد مرتباً در فیلمهای سینمایی تکرار میشوند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۵ ۱۱:۰۸
«کیانوش دالوند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
چرا ما باید همیشه در حالت «واکنش» باقی بمانیم/ چرا خودمان «ابتکار عمل فرهنگی» به خرج نمیدهیم/ چرا به جای «پاسخ دادن» کارهایی نکنیم که دیگران را «تحت تأثیر» قرار دهد؟!
سینماپرس: «کیانوش دالوند» با طرح این پرسش که چرا ما باید همیشه در حالت واکنش باقی بمانیم؟ چرا خودمان ابتکار عمل فرهنگی به خرج نمیدهیم؟ چرا به جای پاسخ دادن، کارهایی نکنیم که دیگران را تحت تأثیر قرار دهد؟ گفت: این مستلزم یک استراتژی فرهنگی روشن و هدفمند است نه پروژهای که صرفاً برای جواب دادن ساخته شود.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۵ ۱۱:۰۷
«محسن محسنی نسب» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
یک ژانر جدید به نام «ژانر لودگی» در سینما مطرح شده است/ خوشبختانه «شبکه نمایش خانگی» هنوز به دام مشکلاتی که «سینما» با آن مواجه است نیفتاده است!
سینماپرس: «محسن محسنی نسب» با بیان این مطلب که «ساترا» به عنوان مهمترین نهاد نظارتی بر پرمخاطبترین عرصه در تولیدات فرهنگی، باید در نظر داشته باشد که مسیر صحیحی را دنبال کند، اظهار داشت: این نهاد در حقیقت خطمشی فرهنگی کشور را تعیین میکند. بسیاری از آثار شبکه نمایش خانگی تأثیر عمیقی بر جامعه دارند، تأثیری که اجتنابناپذیر است. این آثار میتوانند دیدگاهها، نگرشها، و نوع نگاه مردم به آینده را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، نوع برخورد با مسائل اجتماعی یا شخصیتهای مثبت و منفی در آثار، میتواند به تقویت روحیه جوانمردی یا ترویج خیانت در جامعه منجر شود.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۴ ۱۰:۴۹
«محمد صالحیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مسئله «هویت ملی» همیشه مطرح بوده و هست/ «مدیران» ضرورتهای زمان را درک کرده و «نیازهای فرهنگی» را سفارش دهند
سینماپرس: «محمد صالحیان» با بیان این مطلب که ما به عنوان هنرمند، چه در زمینه سینما، تهیهکنندگی یا کارگردانی، مسئول نمایش این هویت به مخاطب هستیم، گفت: ممکن است پس از دوران جنگ ۱۲ روزه، که مردم ما را بیش از پیش متحد کرد، زمینهها تغییر کرده باشد، اما مسئله هویت ملی همیشه مطرح بوده و هست. در نهایت، همه چیز به میزان حمایت مدیران و تصمیمگیرندگان از هنرمندان برمیگردد.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۴ ۱۰:۴۸
«ساقی زینتی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مسئولان «سازمان صدا و سیما» هنوز باور ندارند که «بازیگری» شغل ما است/ نخستین تعهد «تهیهکنندگان» تعهدی است که در قرارداد در قبال «عوامل» دارند
سینماپرس: «ساقی زینتی» با انتقاد از عملکرد تهیه کنندگان سیما و سینما، گفت: نخستین تعهد تهیهکنندگان، تعهدیست که در قرارداد در قبال عوامل دارند؛ قراردادی که خود آنها تنظیم کردهاند. این تهیهکنندگان تاکنون نتوانستهاند به تعهدی که در خصوص تسویه در پایان کار با ما بستهاند، عمل کنند.
-
۱۴۰۴-۰۵-۰۳ ۱۹:۲۳
امام خامنهای:
«ایران اسلامی» به توفیق الهی روز به روز قویتر خواهد شد/ مهم آن است که ما از این حقیقت و از تکلیفی که از سوی آن بر دوش ماست غفلت نکنیم
سینماپرس: امام خامنهای به مناسبت چهلمین روز شهادت جمعی از هممیهنان، سرداران با کفایت نظامی و دانشمندان برجستهی هستهای کشور توسط رژیم خبیث و جنایتکار صهیونی، پیامی صادر فرمودند.
-
۱۴۰۴-۰۴-۳۱ ۱۳:۰۹
«سعید خانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«شرایط تورمی» موجود و همچنین تاثیری که «پلتفرمهای آنلاین» بر بازار گذاشتهاند «هزینههای تولید» را بسیار افزایش داده/ برخی از «تهیهکنندهها» نقش «حقالعمل کار» را ایفا میکنند
سینماپرس: «سعید خانی» با بیان این مطلب که در سه سال گذشته بیشتر فیلمهای اکرانشده کمدی بودهاند و این تکرار مداوم باعث شده مخاطب از این ژانر زده شود؛ گفت: امسال فیلمهای خیلی خوبی ساخته نشدند و تماشاگرها از دیدنشان راضی بیرون نمیآمدند. علاوه بر این، فشارهای اقتصادی هم تأثیرگذار بوده است. حتی اگر فیلم خوب ساخته شود، باز هم فقط بخشی از مردم استقبال میکنند.
-
۱۴۰۴-۰۴-۳۱ ۱۳:۰۸
«فرید قبادی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«اقتصاد سینما» امروز نقش تعیینکننده ایفا میکند/ اغلب «انتخاب بازیگر» بر اساس «شاخصهای فروش» انجام میگیرد/ «تئاتر» به سمت «تولیدات تجاری» سوق یافته
سینماپرس: «فرید قبادی» با بیان این مطلب که وقتی فضا محدود میشود و انتخابها از دایرهای بسته صورت میگیرد، بازیگرانی که صرفاً به واسطه پخش مداوم در آثار حضور دارند به چهرههای شناختهشده تبدیل میشوند؛ گفت: در چنین شرایطی، دیگر کیفیت واقعی بازیگری و تسلط فرد بر نقش، در اولویت قرار نمیگیرد؛ آنچه اهمیت مییابد، میزان آشنایی مخاطب با چهره است. در واقع، مخاطب به تکرار این چهرهها عادت میکند و آنها بهمرور تبدیل میشوند به بازیگرانی تثبیتشده فارغ از اینکه سطح فنی و هنری بازیشان در چه حدی است. این موضوع، متأسفانه یکی از دغدغههای اصلی مدیران فرهنگی ما نیست.
-
۱۴۰۴-۰۴-۳۰ ۱۱:۱۵
«حبیب الله بهمنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
عموم «مردم» در حوزهی فرهنگ دینی و اعتقادی دغدغه دارند و خواستار آن هستند که این مفاهیم دینی و مذهبی از طریق «زبان هنر» برایشان تبیین، تفسیر و بازگو شود
سینماپرس: «حبیب الله بهمنی» کارکردان سینما در آستانه شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام با بیان این مطلب که هر سال، مناسبتها و فرصتهای مختلف فرهنگی و دینی در تقویم ما وجود دارند، اما وقتی این مناسبتها فرا میرسند، متوجه کمبود تولیدات مرتبط در حوزهی سینما میشویم؛ گفت: این کمکاری، نتیجهی ناهماهنگی و عدم همافزایی میان عناصر مختلف در نظام فرهنگی است. به نظر میرسد مجموعهی عوامل فرهنگی به دلایل مختلف در کنار یکدیگر قرار نمیگیرند تا یک جریان مؤثر شکل گیرد.
-
۱۴۰۴-۰۴-۳۰ ۱۱:۱۴
«علی عبدی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
معاونت سیاسی سازمان پیش از آغاز جنگ، عملاً با مدیریت ناکارآمد پیشین، منحل شد/ معاونت سیاسی میتوانست نقش یک اتاق فکر قوی را ایفا کند
سینماپرس: «علی عبدی» با اشاره به این موضوع که «معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما یکی از نهادهای ریشهدار و دیرپای سازمان بود که میتوانست به عنوان بازوی تحلیلی و سیاستگذار رسانه ملی، نقش یک اتاق فکر قوی را ایفا کند» و با بیان این مطلب که «بهنظر نمیرسد سازمان صداوسیما، حداقل در ساختار فعلیاش، از یک اتاق فکر راهبردی برخوردار باشد که بتواند در طول جنگ یا حتی پس از گذشت دوازده روز از آن به تحلیل عمیق مسائل و تبیین اهداف بلندمدت رسانهای بپردازد»؛ گفت: در مجموع و در ارزیابی کلان بهویژه اگر عملکرد را با رسانههای دشمن مقایسه کنیم متأسفانه رسانهی ملی نمرهی قبولی نمیگیرد.
-
۱۴۰۴-۰۴-۲۹ ۱۰:۵۴
«مصطفی رستگاری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فرهنگ ایرانی» همواره در برابر «تجاوز بیگانگان» واکنش نشان داده/ امیدواریم که این «آزمون سربلند مردم» نقطه عطفی برای اصلاح و تحول در «رسانه ملی» باشد
سینماپرس: «مصطفی رستگاری» با اشاره به عملکرد رسانه ملی در طی جنگ تحمیلی دوازده روزه گفت: امید میرود که مسئولان کشور، پس از این رویدادها که مردم آزمون خود را بهخوبی پس دادند، در رویکرد و مدیریت فرهنگی این رسانه تجدیدنظر کنند.
-
۱۴۰۴-۰۴-۲۹ ۱۰:۵۳
«علی ژکان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلمفارسی» حرمت و ارزش بالاتری از آثاری دارد که امروز روی پردهاند/ سطح سلیقهها چنان افول کرده که «مخاطب» این «محتوا» را میپسندد!
سینماپرس: «علی ژکان» با انتقاد از افول تولیدات سینمایی کشور گفت: مقصر این افول مدیران فرهنگی هستند اما آنها هم دلیلی برای ورود به این مسئله نمیبینند. استدلالشان این است که این تولیدات نه هزینهای برای ما دارند، نه به خطوط قرمز نزدیک میشوند، نه دردسری ایجاد میکنند. سینما را به حال خود رها میکنند تا بچرخد. در ادامه هم گزارشهایی ارائه میدهند با این مضمون که این میزان فروش داشتیم، این تعداد مخاطب داشتیم، سینماها فعالاند، مردم خوشحالاند.
-
۱۴۰۴-۰۴-۲۸ ۱۳:۵۱
واکنش «ریاست جامعه اسلامی هنرمندان» به مغالطه راهبردی «خانم سخنگو دولت»؛
هیچ عقل سلیمی نمیپذیرد آنچه که کارگزاران باید ببینند و بدانند تا درمانش کنند را در سطح عمومی به نمایش بگذارند!
سینماپرس: «جواد شمقدری» ریاست جامعه اسلامی هنرمندان با انتشار متنی در صفحه ویراستی خود به مغالطه راهبردی «خانم سخنگو دولت» و حمایت ایشان از اشتباه وزارت ارشاد در اکران فیلم کثیف و ضدایرانی «پیر پسر» واکنش نشان داد و نوشت: بر فرض آسیب اجتماعی بودن داستان پیر پسر هیچ عقل سلیمی نمیپذیرد آنچه که کارگزاران باید ببینند و بدانند تا درمانش کنند را در سطح عمومی به نمایش بگذارند تا ضمن هنجار شکنی، موجب اشاعه فحشا و ترویج ناامیدی و افسردگی در میان تودههای مختلف اجتماعی گردد.