-
۱۴۰۴-۰۳-۲۰ ۱۰:۴۲
«خسرو شهراز» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه مشکلات مالی در هر دو حوزه «شبکه نمایش خانگی» و «تلویزیون» وجود دارد/ «تهیهکنندگان» بدون پشتوانه مالی کافی پروژهها را در اختیار میگیرند
سینماپرس: بازیگر سرشناس و پیشکسوت سینما و تلویزیون با بیان این مطلب که مسائل مالی در تلویزیون ایران نقش بسیار پررنگی دارند، گفت: من به عنوان بازیگر در بسیاری از پروژههایی که حضور داشتم، شاهد حذف سکانسهایی بودم که صرفاً به دلیل هزینهزا بودن کنار گذاشته شدند؛ مسئولان صداوسیما باید تصمیمی اتخاذ کنند که این موانع مالی به حداقل برسد و پرداختیها در حد عرف و شایسته باشد تا امکان خلق آثار ارزشمند فراهم شود.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۹ ۱۲:۱۷
«اسماعیل براری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مسئولین فرهنگی» برای پنهان کردن «ضعف فکری» خودشان اینطور وانمود کردهاند که جهان در برابر ما صفآرایی کرده و فیلمهای ما را پخش نمیکند!
سینماپرس: اسماعیل براری با انتقاد از عملکرد متولیان سینمایی کشور و با بیان این مطلب که نکند باور کردهاید آن شعارهای ابلهانهای را که مسئولین فرهنگی برای پنهان کردن ضعف فکری خودشان ساختهاند! اینطور وانمود کردهاند که جهان استکبار در برابر ما صفآرایی کرده و فیلمهای ما را پخش نمیکند! گفت: وقتی فیلمی را با نواقص یا استانداردهای پایین میسازند، طبیعی است که چنین بازاری نداشته باشد. شما برای بازار فکستنی ۳۰۰ سالن سینمایی ایران فیلم تولید میکنید. اما به محض این که این ۳۰۰ سالن بشود ۳۰۰۰ سالن، وضعیت تغییر میکند.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۹ ۱۲:۱۵
«رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و مقاومت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
قول ما این است که همزمان با برگزاری «جشنواره فیلم فجر» هر میزانی که از آثار سینمایی و هنری در «حوزه دفاع مقدس» حمایت شده باشد بهصورت «شفاف» منتشر خواهد شد
سینماپرس: «سید محمد یاشار نادری» با اشاره به ضرورت ایجاد شفافیت در برنامه های حمایتی ستادکل نیروهای مسلح در زمینه تولید آثار سینمایی، گفت: قول ما این است که در پایان سال ۱۴۰۴ و همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر دوره آینده، هر میزانی که در قالب ساختار ستاد کل نیروهای مسلح از آثار سینمایی و هنری در حوزه دفاع مقدس حمایت شده باشد، بهصورت شفاف منتشر خواهد شد. این اطلاعات در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا همه هنرمندان، مخاطبان و اصحاب رسانه در جریان دقیق میزان و نحوه حمایتهای صورتگرفته قرار بگیرند.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۸ ۱۱:۲۷
«عضو شورای بازبینی فیلمهای سینمایی سازمان سینمایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
سینمای ما فاقد «آرمان» و «چشمانداز بلندمدت» است/ «خطمشی»، «معیار» و «چارچوب مشخصی» وجود ندارد که بدانیم چه چیز برای ما «مفید» یا «مضر» است!
سینماپرس: «حسن خجسته» با بیان این مطلب که سینمای ما فاقد آرمان و چشمانداز بلندمدت است، گفت: هر کاری انجام دهیم، نمیتوانیم قضاوت کنیم که کار خوب یا بدی است، زیرا خطمشی، معیار و چارچوب مشخصی وجود ندارد که بدانیم چه چیز برای ما مفید یا مضر است. به عنوان مثال، گاهی گفته میشود که سازمانهایی مانند فارابی اقداماتی انجام دادهاند، اما دلیل انجام این کارها مشخص نیست زیرا آرمان مشخصی وجود ندارد و نمیدانیم باید چه کاری انجام دهیم، فقط هر کاری که بتوانیم انجام میدهیم.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۸ ۱۱:۲۶
«کسرا کیانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دوبله» زمانی یک «شغل» محسوب میشد/ تفکر «من عاشق دوبلهام» ضربهی بزرگی به «بدنه دوبله» زده است!
سینماپرس: «کسرا کیانی» در انتقاد نسبت به عملکرد مالی موسسات دوبله و منحرف نمودن مسیر دوبلاژ کشور بیان کرد: این تفکر که من عاشق دوبلهام و حاضرم مجانی گویندگی کنم، در واقع ضربهی بزرگی به بدنهی دوبله زده است. علاقه مهم است، اما اگر پشت آن حمایت مالی، امنیت شغلی و درآمد نباشد، دوبله نمیتواند مسیر حرفهای خود را ادامه دهد.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۷ ۱۰:۵۹
«هادی شریعتی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«چرخه اکران» در «سینمای مستند» نداریم چون اصلاً از ابتدا برای آن تعریفی نشده/ در نهادهایی نظیر «مرکز گسترش» هیچگاه نگاهی به مخاطب هدف یا بازار مصرف وجود نداشته است!
سینماپرس: «هادی شریعتی» با بیان این مطلب که در نهادهایی نظیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تمرکز اصلی بر حمایت از تولید بوده و با بودجه دولتی آثار ساخته شدهاند بیآنکه بازگشت سرمایه در معادلات لحاظ شده باشد، گفت: اگر از ابتدا این رویکرد حاکم بود که سرمایه باید بازگردد، طبعاً آثار برای مخاطب تعریفشدهتری تولید میشدند و مسیر عرضه آنها نیز هدفمندتر شکل میگرفت.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۷ ۱۰:۵۸
«یک فعال صنعت گردشگری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
حمایت از «بوم گردی» متأسفانه به شکل منظم و پایدار ارائه نمیشود/ «بیثباتی مدیریت» و تغییر سلیقهها باعث شده که حمایتها پیوسته و قوی نباشند
سینماپرس: مدیر مجموعه بوم گردی باغو جزیره کیش با اشاره به کم توجهی مدیران فرهنگی در توجه ویژه به «صنعت گردشگری» و حمایت کافی و مستمر از «بوم گردی»، گفت: حمایتهایی وجود دارد اما به اندازهای که باید و شاید نیست و متأسفانه به شکل منظم و پایدار ارائه نمیشود. با حمایت مناسب، میتوان کارهای بزرگی انجام داد؛ مثلاً ساخت مجموعهای بزرگ که تمام بخشهای فرهنگ بومی را در خود جای دهد، اما چنین پروژهای هنوز اجرایی نشده است.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۴ ۱۳:۰۹
به بهانه گرامیداشت یاد و خاطر «بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی»؛
آیا «مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی» اعتقادی به فرمایش صریح «با فحشا مخالفیم» دارند!؟
سینماپرس: «تحریف شخصیّت امام خمینی» یکی از کارویژهها و اقدامات اصلی «جبهه معارض انقلاب اسلامی» بود که بیوقفه و در طول ۴ دهه گذشته دنبال گردید است. کارویژهای که حالا پس از گذشت ۳۶ سال از فقدان این «بزرگ مرد تاریخ معاصر» نمودهای عینی آن قابل مشاهده میباشد.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۶:۱۵
«اردشیر منظم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دوبله کودک» متأسفانه امروز دیگر با آن جدیت گذشته دنبال نمیشود/ در آثار کودک و انیمیشن «تیپسازی» یکی از ارکان اصلی موفقیت محسوب میشود
سینماپرس: «اردشیر منظم» با بیان این مطلب که در حوزه دوبله آثار کودک و نوجوان مهمترین نکته استمرار است؛ بیان کرد: استمرار در تولید و توجه به دوبله کودک که متأسفانه امروز دیگر با آن جدیت گذشته دنبال نمیشود، یکی از مؤلفههای مهم در این حوزه، انتخاب تیپهای مناسب برای شخصیتهاست. بهویژه در آثار کودک و انیمیشن، تیپسازی یکی از ارکان اصلی موفقیت محسوب میشود.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۰:۱۹
«حبیب الله بهمنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«امامان» و «امامزادگان» میتوانند سوژههای مناسبی برای تولید آثار «سینمایی» و «سریالی» باشند/ «سازمان اوقاف» در حوزه «فعالیتهای فرهنگی و سینمایی» حضوری کمرنگ یا حتی بیرنگ دارد
سینماپرس: «حبیب الله بهمنی» به مناسبت شهادت امام محمدباقر علیه السلام با اشاره به کم کاری سازمان اوقاف در سرمایه گذاری و حمایت از ساخت آثار سینمایی با محوریت زندگی امامان شیعه و بالاخص امامزادگان حاضر در جغرافیای کشور، تصریح نمود: به نظر میرسد سازمان اوقاف در حوزه فعالیتهای فرهنگی و مشخصا تولیدات سینمایی، حضوری کمرنگ یا حتی بیرنگ دارد. ما شاهد اقدامات مشخصی از سوی این نهاد نیستیم، در حالی که کشور ما، کشور امام رضا علیهالسلام است و صدها امامزاده در نقاط مختلف آن حضور دارند؛ امامزادههایی که برخی از آنان از جایگاه شاخصی برخوردارند؛ مانند حضرت احمد بن موسی ، شاهچراغ علیهالسلام ، حضرت معصومه سلاماللهعلیها و دیگر نوادگان ائمه اطهار علیهمالسلام.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۲ ۱۰:۲۱
«جمشید هاشم پور» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در زمینه «کیفیت تولیدات سینمایی» نخستین جایگاه را «فیلمنامه» دارد/ «بازیگر» بهتنهایی نمیتواند یک «فیلم» را شکل دهد
سینماپرس: بازیگر توانمند و سوپراستار دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران با بیان این مطلب که در زمینه کیفیت تولیدات سینمایی در سالهای اخیر، اعتقاد دارم که نخستین جایگاه را فیلمنامه دارد، سپس تهیهکننده، کارگردان، و بعد از آن تیم تولید؛ یادآور شد: تازه در ادامه، کمکم بازیگران وارد فرآیند میشوند. منظورم این است که بازیگر بهتنهایی نمیتواند یک فیلم را شکل دهد؛ مجموعهای از عوامل متعدد و با سطح کیفی بالا باید در کنار هم باشند تا اثری ساخته شود که مخاطب از آن لذت ببرد.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۲ ۱۰:۲۰
«سرپرست معاونت گردشگری منطقه آزاد کیش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
حذف یا نادیدهانگاری «میراث فرهنگی بومی» نه تنها کمکی به «توسعه گردشگری» نمیکند بلکه «خلق جاذبههای گردشگری» تضادی با «فرهنگ بومی» ندارد
سینماپرس: «علی حسنلو» با اشاره به رویکرد اشتباه مدیران گردشگری که در گذشته در پیش گرفته بودند؛ تصریح کرد: شاید این کمتوجهی ناشی از نگاه نادرستی بوده که میپنداشتهاند برای خلق جاذبههای گردشگری، ناگزیر باید فرهنگ بومی را نادیده گرفت و چهرهای صرفاً لوکس از جزیره ارائه داد. در حالی که چنین تصوری نهتنها منطقی نیست، بلکه به نوعی مزیتی بیبدیل یعنی «مزیت فرهنگی» را از میان میبرد. حذف یا نادیدهانگاری میراث فرهنگی بومی، نه تنها کمکی به توسعه گردشگری نمیکند، بلکه «خلق جاذبههای گردشگری» تضادی با «فرهنگ بومی» ندارد.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۱ ۱۱:۰۲
«عباس نباتی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
سرعت انجام کار در «دوبله» بسیار زیاد شده/ این شرایط سخت و پرسرعت اجازه نمیدهد «دوبلور» کیفیت کار خود را به درستی نشان دهد
سینماپرس: «عباس نباتی» با ابراز تاسف از عدم توجه جوانان به تمرین و بیان این موضوع که متأسفانه سرعت انجام کار نیز بسیار زیاد شده و این موضوع باعث شده جوانان زمان کافی برای تمرین نداشته باشند؛ متذکر شد: قبلاً، وقتی قرار بود یک قطعه را دوبله کنیم، چندین بار آن را میدیدیم و تمرین میکردیم. اما الان وضع به گونهای است که نوشته به دست دوبلور میرسد، بدون اینکه حتی قبلاً چهره یا کلیپ را دیده باشد. گاهی حتی نمیدانیم شخصیت کیست یا وضعیت دیالوگها چگونه است؛ فقط متن را میگیرند و بدون تمرین ضبط میکنند.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۱ ۱۱:۰۱
«دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در «حوزه هنر» بهویژه «سینما» نتوانستیم «انقلاب فرهنگی» را انجام دهیم/ نیازمند یک «تحول جدی» در ساختار «تبیین» خوبیها و ارزشها هستیم
سینماپرس: حجت الاسلام «محمد حسین طاهری آکردی» با بیان این مطلب که همترین ابزار، آموزش الفبای حکمرانی دینی به مردم است. و این، یعنی امر به معروف، گفت: امر به معروف، باید تمام ابعاد حکمرانی مطلوب، اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و... را شامل شود. اما ما در حوزه هنر، بهویژه سینما، نتوانستیم انقلاب فرهنگی و بومیسازی لازم را انجام دهیم. در نتیجه، بسیاری از هنرمندان و تولیدکنندگان ما، سینمای هالیوود را هدف و الگو قرار میدهند، نه آرمانهای جمهوری اسلامی.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۰ ۱۰:۳۲
«فرهاد توحیدی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«اقتباس» در «سینمای ایران» وضعیت خوبی ندارد/ خرید «حقوق ادبی» از سوی «تهیه کنندگان» در «سینمای ایران» بهعنوان «هزینهای اضافی» دیده میشود
سینماپرس: «فرهاد توحیدی» با اشاره به چالش های اقتباس در صنعت سینمای ایران، گفت: خرید حقوق ادبی از سوی تهیه کنندگان در سینمای ایران بهعنوان هزینهای اضافی دیده میشود، در حالی که باید بهدرستی به آن توجه شود.
-
۱۴۰۴-۰۳-۱۰ ۱۰:۳۲
«امید قادریان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مردم» وقت، گوش و چشمشان «ارزشمند» است و باید محتوایی دریافت کنند که برایشان «مفید» و «ارزشمند» باشد
سینماپرس: «مجید قادری» بلاگر انقلابی با بیان این مطلب که بسیاری از فعالان انقلابی در فضای مجازی خودجوش پای کار هستند و با تمام توان برای ترویج فرهنگ مقاومت تلاش میکنند، گفت: بچههایی که فعال هستند، خودجوش و جهادی دارند این فضا را مدیریت و خطدهی میکنند تا استفاده بهینه از ظرفیتها بشود. واقعیت این است که اگرچه برخی مسئولین میخواهند حمایت کنند، اما گاهی دستشان بسته است و نمیتوانند به شکل کامل از ظرفیتها بهرهبرداری کنند.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۷ ۱۰:۱۱
«جواد اردکانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مدیریت فرهنگی» به «کمدی» به عنوان یک حوزه استراتژیک نگاه نمیکنند/ باید فیلمها و سریالهایی با رویکرد «کمدی سالم و شریف» تولید کنیم
سینماپرس: «جواد اردکانی» با بیان این مطلب که مدیریت فرهنگی ما به جای اینکه به حوزه کمدی به طور صحیح پرداخته و از آن به عنوان یک ابزار برای ایجاد تغییرات فرهنگی مثبت استفاده کند، به این بخش اهمیتی نمیدهد، گفت: باید به حوزه تولیدات کمدی توجه ویژهای داشته باشیم، نمونهسازیهای درست انجام دهیم و افرادی که توانایی خلق کمدیهای شریف و پربیننده دارند، حمایت کنیم. کمدی نباید از مسیر خود منحرف شود و باید از انحرافاتی که الان درگیر آن است، جلوگیری کنیم.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۷ ۱۰:۱۰
«آزیتا حاجیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه سریالهای «شبکه نمایش خانگی» بهشدت به سمت جنایت، قتل و خشونت رفتهاند/ آیا سلیقه مردم به این سمت رفته یا برای مردم در حال فرهنگسازیاند؟
سینماپرس: «آزیتا حاجیان» انتقاد نسبت به محتوای خشونت آمیز سریالهای عرضه شده در. شبکه های نمایش خانگی، گفت: متأسفانه سریالهای خانگی بهشدت به سمت جنایت، قتل و خشونت رفتهاند. باور نمیکنید، ولی شاید در یک تا دو سال اخیر، شش فیلمنامه خواندم که همه درباره قتل و جنایت بود. نمیدانم دلیلش چیست؛ آیا سلیقه مردم به این سمت رفته یا برای مردم در حال فرهنگسازیاند؟ از این موضوع متعجبم و متأسفم.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۰۶
«مرتضی رزاق کریمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مهمترین ویژگی «سینمای مستند» مواجهه با «حقیقت» است/ «مستند» میبایست هم «آسیبها» و «مشکلات جامعه» را به تصویر بکشد و هم بتواند «هویت» و «ارزشها» را بازنمایی کند
سینماپرس: «مرتضی رزاق کریمی» با بیان این مطلب که بسیاری از مؤلفههای هویتی در حال فراموشیاند، گفت: سینمای مستند وظیفهای سنگین در حفظ و انتقال آنها برای نسلهای آینده بر عهده دارد. این سینما باید در همهی ابعاد حرکت کند؛ هم آسیبها و کاستیها را بازتاب دهد، و هم ارزشها و عناصر فرهنگی و هویتی را برجسته سازد.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۰۴
کارگردان سریال «ناریا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مخاطب» تا حد زیادی از «تلویزیون» فاصله گرفته/ اگر «مدیران صدا و سیما» تدبیری نیاندیشند این فاصله بیش از پیش عمیقتر خواهد شد!
سینماپرس: «هادی افشار» با بیان این مطلب که مخاطبان تلویزیون و پلتفرمهای نمایش خانگی امروز بهطور کامل از یکدیگر تفکیک شدهاند، گفت: بهنظر میرسد که مخاطبان پلتفرمها تمایل چندانی به تماشای تلویزیون ندارند. هنگام تولید این سریال نیز ما با در نظر گرفتن مدیوم تلویزیون پیش رفتیم؛ چه در انتخاب بازیگران و عوامل پشت صحنه، چه در نوع نگاه به سلیقه مخاطب. اگر قرار بود این اثر برای پلتفرم ساخته شود، ناگزیر میبایست با زبان و ساختار متفاوتی وارد میشدیم.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۵۰
نیم نگاهی به ماجراهای «یک تصادف ساده»؛
میراثخوار عینک دودی؛ پرداخت یک «نخل طلا» به عنوان هزینه لیدرسازی در میان نسل متشدد و پراکنده «جبهه فرهنگی و سینمایی معارض نظام»!
سینماپرس: «جعفر پناهی» که حالا با ژست جدید و زدن عینکی شبیه «عباس کیارستمی» در «کن ۲۰۲۵» ظاهر شده، سالها است که به عنوان فیلمساز معترض و ممنوعالکار در غرب شناخته و برایش برندسازی شده است. سابقهای که حالا با هزینه کرد یک «نخل طلا» از جیب جشنواره در حال افول و نابودی «کن» میتواند موجب شود تا جبهه فرهنگی غرب یک «عباس کیارستمی» مطلوب خود و یک «عینک دودی» جدید را در سینمای ایران برجسته و با اهدای جوایز جهانی، او را لیدر الهام بخش و الگوی نسل متشدد و پراکنده «جبهه فرهنگی و سینمایی معارض نظام» سازد.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۲۹
«فرزاد موتمن» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
شرایط بسیار «بحرانی» است/ «سینما» عملاً نابود شده و جای خود را به «سریالسازی» داده/ باید تلاش شود تا «فیلمنامههای بهتری» در حیطهٔ «کمدی» نوشته شود
سینماپرس: «فرزاد موتمن» با بحرانی خواندن وضعیت سینمای کشور گفت: شرایط بسیار بحرانی است و این سیستم دیگر پاسخگو نیست. طبیعیترین اتفاقی که در حال حاضر رخ میدهد، همان بخشی است که مورد حمله قرار می گیرد یعنی سینمای کمدی، در حالی که این ژانر یکی از طبیعیترین نیازهای جامعه محسوب میشود. به نظر میرسد، بهجای آنکه به کمدیها حمله شود زیرا جامعهٔ ما بهشدت به این گونهٔ سینمایی نیاز دارد باید تلاش شود تا فیلمنامههای بهتری در حیطهٔ کمدی نوشته شود و سطح این ژانر ارتقا یابد.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۴ ۱۸:۰۸
«نخل طلای پناهی» در مضحکه سیاسی «کن ۲۰۲۵»؛
درسی که «مدیران و مسئولان فرهنگیهنری کشور» باید از «جشنواره فیلم کن» بیاموزند
سینماپرس: سالهاست که عیار «نخل طلای کن» کاهش یافته، اما امسال این نخل حتی ارزش فلز مس را هم ندارد! اما با این همه اعطای عنوان مضحک بهترین فیلم «کن ۲۰۲۵» به «یک تصادف ساده» میتواند مصداقی قابل تامل برای مسئولان فرهنگی، قضایی و امنیتی کشور باشد و موجب شود تا ایشان به خود آمده و ببینند که چگونه دشمن در کفر خود ثابتقدم است و حتی اصول و زبان هنری را ـ که خود تعریف کرده و تفسیر میکند و برای رسیدن به اهداف شیطانیاش زیر پا میگذارد، بیآنکه از نگاه ناظر سینماگران، هنرمندان و نخبگان هنری شرم کند.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۴ ۱۱:۵۸
«مجید قاری زاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«کمدی» امروز دیگر «کمدی» نیست/ «بخش خصوصی» عملاً نابود شده/ «سینماداران» خود هم «تهیهکننده» شدهاند و هم «پخشکننده»!
سینماپرس: «مجید قاری زاده» با انتقاد نسبت به تسخیر گیشه سینما توسط سینمای کمدی، گفت: امروز، سینمای غالب به جایی رسیده که سینماداران میگویند بعد از کرونا فلان فیلم باعث روشن ماندن چراغ سینما شده است ــ نام نمیبرم. اما باید پرسید: چراغ سینما به چه قیمتی روشن مانده است؟ با پنج فیلم که تنها در چهار، پنج سالن پرفروش شدهاند؟
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۴ ۱۱:۵۷
«کامبیز کاشفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
عدهای از «دستیاران کارگردان» تبدیل شدهاند به «پدرخواندههای» پشتپردهی «سینما»/ وجود یک «ساختار پنهان» در تصمیمسازیهای کلان «سینما»
سینماپرس: «کامبیز کاشفی» با اشاره به نقش دستیاران کارگردانی در قوت گرفتن مافیای بازیگری، گفت: نهادهایی که اساساً برای صیانت از منافع اعضای خود شکل گرفتهاند ـ مثل بازیگران، طراحان صحنه و لباس، فیلمبرداران و سایر صنوف ـ به دلایل مختلف، از جمله نبود نظارت درست، از مسیر اصلی منحرف شدهاند. همهچیز در ظاهر مهیاست؛ دفتر، امکانات، عنوان، اما در عمل، کارکرد واقعی آنها زیر سؤال است. بهجای آنکه حافظ حقوق حرفهای باشند، گاه بر خلاف آن عمل میکنند. مشخصا خانه سینما یکی از نقاط کلیدیست که باید این ساختار را تقویت کند. نهاد دیگری مثل وزارت ارشاد هم همینطور. اما هیچکدام بهدرستی وظیفهشان را انجام نمیدهند، و نتیجهاش این میشود که، با احترام به همه دستیاران کارگردانی که صادقانه کار میکنند، ناگهان میبینیم عدهای از دستیاران کارگردانی تبدیل شدهاند به پدرخواندههای پشتپردهی سینما.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۳ ۱۰:۰۲
«محسن رضایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای دفاع مقدس» باید از نظر محتوا عمق بیشتری پیدا کنند و پژوهشهای جدیتر و دقیقتری در این زمینه انجام شود/ زوایای پنهان و ناگفتهی بسیاری از «دفاع مقدس» باقی مانده
سینماپرس: بمناسبت فرارسیدن سالروز حماسه سوم خردادماه و فتح الفتوح آزادسازی خرمشهر، «فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس» با اشاره به انتظارات ویژهای که از سینمای دفاع مقدس میرود، گفت: واقعیت این است که آثار و تولیدات سینمای دفاع مقدس باید از نظر محتوا عمق بیشتری پیدا کنند و پژوهشهای جدیتر و دقیقتری در این زمینه انجام شود. چرا که زوایای پنهان و ناگفتهی بسیاری از دفاع مقدس باقی مانده که باید کشف و به مردم معرفی شود.
-
۱۴۰۴-۰۳-۰۳ ۱۰:۰۱
کارگردان «صیاد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلمهای دفاع مقدس» از نظر کمی، کیفی، ساختاری و محتوایی پیشرفت قابلتوجهی داشتهاند/ به دلیل حجم بالای «آثار دفاع مقدسی» ساختهشده «مخاطبان» تا حدی «اشباع» شدهاند!
سینماپرس: «جواد افشار» با بیان این مطلب که سینمای دفاع مقدس را بسیار رو به رشد میبینم، گفت: ممکن است در میان آثار، نمونههای متوسطی هم وجود داشته باشد، اما اگر با آثار دهههای قبل مقایسه کنیم، فیلمهای دفاع مقدس از نظر کمّی، کیفی، ساختاری و محتوایی پیشرفت قابلتوجهی داشتهاند. فیلمنامهها، شخصیتپردازیها و سایر عناصر ساخت نیز بسیار قویتر شدهاند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۸
«شفیع آقامحمدیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» به محلی برای «سوداگری» و حفظ «سرمایه» تبدیل شده است/ کوتاهی «حوزههای علمیه» و «مراکز فرهنگی» سطح تولید آثار دینی و تاریخی را کمارزش و سطحی ساخته است
سینماپرس: «شفیع آقامحمدیان» همزمان با روز زیارت مخصوص امام رضا علیهالسلام با اشاره به کمکاری حوزه های علمیه و عدم ایفای نقش فعال برای تولید آثار هنری و پرداختن به ابعاد هویتی و الگوسازی از مدل حرکتی و سبک زندگی ائمه علیه السلام، گفت: در میان طلاب و کسانی که بهطور رسمی در دروس مذهبی مشغولاند، کمتر کسی را میبینیم که بهطور جدی دغدغه این موضوعات را داشته باشد. یا به اصطلاح، آنها به مسائل دیگری مشغولاند یا تخصص فیلمنامهنویسی ندارند، یا اصلاً احساس ضرورت نمیکنند که وارد این عرصه شوند. این وضعیت، به اعتقاد من، در آینده بیشتر به چشم خواهد آمد. برای مثال، اگر نگاهی به فعالیتهای سینمایی کشورهایی مانند عربستان بیندازیم، میبینیم که آنها نیز در حال ساخت فیلمهایی مانند فیلمهایی با موضوع معاویه هستند و بهطور واضح و برجستهای این مسائل را به تصویر میکشند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۷
«اصغر توسلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فرایند فرسایشی «کاهش مخاطبان تلویزیون» رخدادی ناگهانی نبوده/ امروز با «تلویزیونی» مواجه هستیم که با وجود دهها شبکه و برنامه اثری در «زندگی مخاطب» ندارد
سینماپرس: «اصغر توسلی» با بیان این مطلب که علت بنیادی فروپاشی تدریجی مخاطبان تلویزیون ناآگاهی مدیران، برنامهسازان و سیاستگذاران رسانهای نسبت به ماهیت رسانه و کارکردهای آن است، گفت: رسانه، همچون ابزاری است که اگر کارکرد آن بهدرستی شناخته نشود، نهتنها به کار نمیآید، بلکه گاه به شکلی معکوس و تخریبی عمل میکند. این ناآگاهی، در ادوار مختلف مدیریتی تکرار شده و باعث شده تا نه از ظرفیت رسانه بهره گرفته شود، نه از مخاطب شناختی حاصل گردد، و نه مسیر تولید محتوا بر مدار نیاز جامعه باشد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۳۰ ۱۱:۲۷
«سید محمد بهشتی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مدیریت فرهنگی» در شرایط فعلی کاملاً قابل تحقق است/ دوران «مدیریت» صرفاً از طریق «نظارت» گذشته/ مهمترین اهرمی که «حاکمیت» در اختیار دارد «حمایت» است
سینماپرس: «سید محمد بهشتی» با بیان این مطلب که مدیریت فرهنگی کار بسیار دشواری است، اما در شرایط فعلی کاملاً قابل تحقق است، گفت: «نظارت» تنها اهرم در اختیار حاکمیت نیست؛ مهمترین اهرمی که در اختیار دارد «حمایت» است.