-
۱۴۰۴-۰۸-۱۹ ۱۰:۱۲
«داوود بیدل» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مردم» به «سینمای قصهگو» علاقه دارند/ باید «کیفیت» و استاندارد در هر «ژانر» رعایت شود/ اگر به «ذائقه» و «شعور مخاطب» احترام گذاشته شود، مخاطب با سینما «آشتی» خواهد کرد
سینماپرس: «داوود بیدل» با اشاره به این موضوع که مردم ما، با توجه به سالها تجربه با سینمای هالیوود، به سینمای قصهگو علاقه دارند و از قدیم نیز به قصهگویی گرایش داشتهاند، گفت: اگر مخاطب احساس کند که به شعور و لذت او احترام گذاشته میشود، بدون هیچ مقاومت یا پرهیز، به سمت سینما گرایش پیدا میکند. ابتدا باید به شعور و خواسته مخاطب احترام گذاشته شود و سپس هر مضمون و مفهومی که لازم است، به شیوهای مناسب و هوشمندانه در آثار ارائه شود تا مخاطب آن را برداشت و بهرهبرداری کند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۹ ۱۰:۱۲
«ریحانه کاوش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تا زمانی که از «تولیدکننده داخلی انیمیشن» حمایت قانونی، رسانهای و اقتصادی نشود نمیتوان انتظار داشت که «شخصیتهای بومی ما» جای خود را در ذهن و «زندگی کودکان» باز کنند
سینماپرس: «ریحانه کاوش» با بیان این مطلب که در کشورهای غربی، پس از تولید یک انیمیشن، حقوق آن در قالب محصولات متنوعی توسعه پیدا میکند؛ گفت: شخصیتهایی مانند آنا و السا از انیمیشن یخزده، تنها در قاب تلویزیون یا سینما نمیمانند؛ بلکه در قالب کیف مدرسه، دفتر، مداد و دیگر لوازم تحریر به زندگی روزمره کودکان وارد میشوند. همه این محصولات به عنوان کالای جانبی زیر نظر و با مجوز تولیدکننده اصلی عرضه میشوند و این زنجیره اقتصادی کمک میکند تا صنعت انیمیشن بتواند به صورت پایدار به فعالیت خود ادامه دهد. در سالهای اخیر، تلاشهایی برای استفاده از ظرفیتهای فرهنگی بومی در تولید کالای جانبی آغاز شده است اما تا زمانی که از تولیدکننده داخلی حمایت قانونی، رسانهای و اقتصادی نشود، نمیتوان انتظار داشت که شخصیتهای بومی ما جای خود را در ذهن و زندگی کودکان باز کنند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۸ ۱۰:۴۰
کارگردان فیلم کوتاه «خواب سوم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فیلم کوتاه «بازده مالی» چندانی ندارد/ «فیلم کوتاه» فرصتی است برای ساختن ارتباطات حرفهای/ این «ارتباطها» مسیر «فیلمسازی بلند» را هموار میکنند
سینماپرس: «محمدحسین نیکزاد» با بیان این مطلب که فیلم کوتاه فرصتی است برای ساختن ارتباطات حرفهای. شما با مدیر فیلمبرداری، تدوینگر یا بازیگرانی کار میکنید که بعدها ممکن است همان تیم را در اولین فیلم بلند خود حفظ کنید، گفت: فیلم کوتاه بستری بسیار عالی برای تمرین و محک زدن آموختههاست؛ مرحلهای است برای آماده شدن جهت ساخت فیلم بلند. ما در کلاسها و کارهای گروهی چیزهای زیادی یاد میگیریم، اما یک فیلم کوتاه جدی فرصتی واقعی است برای آزمودن تواناییها و نمایش ویژگی منحصربهفرد هر فیلمساز. شما به عنوان یک هنرمند و کارگردان، در فیلم کوتاه میتوانید هویت خودتان را نشان دهید و بگویید: «من میخواهم فیلمی در این فضا بسازم، با این تکنیکها، با ایدههای پلانسکانس یا نگاههای فرمی مشخص.»
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۸ ۱۰:۳۹
«ابوالحسن تهامی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در زمینه ارتقای سطح هنری، علمی و زبانی «دوبله» نتوانستیم کاری انجام دهیم/ تنها راه اصلاح «دوبله» این است که «صاحبکار» قانع شود کار خوب بخواهد
سینماپرس: «ابوالحسن تهامی» در پاسخ به نقدهایی که نسبت به انحصارگری سندیکای گویندگان در دهه های قبل وجود داشت و سپس با تشکیل های گروه های مختلف دوبلاژ از انحصار خارج شد؛ گفت: باید پرسید آیا واقعاً این گروه ها سطح هنری و فنی دوبله را بالا بردهاند؟ خیر. این افراد صرفاً برای کسب درآمد وارد این حوزه شدهاند؛ در خانه با ابزارهای ابتدایی دوبله میکنند و صاحبکار هم نباید چنین کارهایی را بپذیرد. این افراد باید ابتدا آموزش ببینند تا استاندارد کار دوبله حفظ شود. کسانی که به عنوان صاحب کار وارد عرصه شده اند خودشان کار بلد نیستند اول از همه اینها را باید درست کرد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۱۰:۱۵
«مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تا امروز سه «سریال» در استان تولید کردهایم/ در سالهای آینده خبرهای خوشی پیرامون «تولید آثار نمایشی فاخر» و «سریالهای بلند» در «خراسان جنوبی» خواهیم داشت
سینماپرس: «علیرضا آیینه دار» با بیان این مطلب که آخرین سریال تولیدشده در استان، بالاترین امتیاز تولیدات نمایشی بین تمامی مراکز صدا و سیما در سال گذشته را کسب کرده است، گفت: این را هم باید در نظر داشت که استانی که تنها سه سال قبل صرفاً کارهای نمایشی کوتاه تولید میکرد، حالا به چنین جایگاهی رسیده است. بهنظر من این سیر پیشرفت و این نمودار رشد بسیار قابلتوجه است. امروز در خراسان جنوبی چند فیلم داستانی کوتاه، چند انیمیشن، سه سریال و یک تئاتر داریم که انشاءالله بهزودی همگی به نمایش درخواهند آمد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۱۰:۱۴
کارگردان فیلم کوتاه «رویای آمریکایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بزرگترین چالشی که «سینمای کوتاه» با آن روبهروست «مسئله مالی» است/ «سینمای کوتاه» میتواند شکلهای مختلفی از «خلاقیت» را در خود جای دهد
سینماپرس: «حورا کیان» با بیان این مطلب که بزرگترین چالشی که سینمای کوتاه با آن روبهروست، مسئله مالی است؛ اظهار داشت: احساس میکنم در چند سال اخیر این مشکل بیشتر هم شده؛ هزینهها بالا رفته، دستمزدها افزایش پیدا کرده و رقابت با فیلمهایی با پروداکشن سنگین و هزینههای زیاد کمی برای بچهها سختتر شده است. در واقع، بحث ارگانها و بودجههای کلان مطرح است که چند فیلم شاخص جشنواره هم از همین فضا بهرهمند بودهاند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۴ ۱۲:۱۵
«رییس امناء هیات اسلامی هنرمندان» در استقبال از فرمایشات اخیر «امام خامنهای» نوشت:
امروز ما با پدیده «غربالگری» بزرگی روبرو شدهایم/ نوع ارزیابی افراد از هویت و ماهیت «آمریکا» میزان این جداسازی است/ باید در عرصه رسانه و فضای مجازی کار عمیق و هدفمند صورت گیرد
سینماپرس: «جواد شمقدری» ریاست جامعه اسلامی هنرمندان با اشاره به فرمایشات اخیر «امام خامنهای» در سالروز تسخیر سفارت آمریکا نوشت: امروز ما با پدیده ی غربالگری بزرگی روبرو شده ایم و نوع ارزیابی افراد از هویت و ماهیت آمریکا میزان این جداسازی است. این یک فرصت طلایی است و باید در عرصه رسانه و فضای مجازی کار عمیق و هدفمند صورت گیرد تا همه ی آنانی که سالها چه پنهانی در دل و چه آشکارا در جبهه آمریکا ایستادهاند و زبان گویای برنامه های جریان صهیونیسم آمریکائی در کشور بوده و در کنار سیاستهای ننگین سلطه گران غربی خوش غنودهاند و اینک نگران توقف آن هستند از صحنه تصمیم گیری ها و حضور در شوراها و مجامع مهم مملکتی کنار زده شوند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۴ ۱۲:۱۳
«جعفر دهقان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تفاوت «نگاه» و «تفکر» بین فیلمسازان قدیمی و نسل جدید کاملا مشهود است/ مثل «سلحشور» با آن میزان از تعهد به «سینمای دینی» دیگر در میان «فیلمسازان» ما نیست
سینماپرس: «جعفر دهقان» بیان این مطلب که بسیاری از فیلمسازان نسل ما دیگر حضور پررنگی ندارند و تفاوت نگاه و تفکر بین فیلمسازان قدیمی و نسل جدید کاملاً مشهود است، گفت: واقعیت این است که نسل ما تا حد زیادی فراموش شده است. فیلمی مانند یوسف پیامبر دیگر ساخته نمیشود، چون تفکری مانند تفکر زندهیاد فرجالله سلحشور دیگر وجود ندارد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۳ ۱۴:۲۸
به مناسبت یوم الله ۱۳ آبان؛
«تسخیر لانهی جاسوسی» یک «اقدام هوشمندانه فرهنگی»/ بیتوجهی سیما و سینما در قبال «انقلاب دوم»!
سینماپرس: همه ساله با فرا رسیدن «یوم الله ۱۳ آبان» فرصتی برای تقویت «حافظه تاریخی ملت ایران» فراهم میشود. فرصتی ویژه که موجب میشود تا «ملت ایران» بتواند ضمن مرور «تاریخ استکبار» و مشخصا جنایات گسترده «ایالات متحده آمریکا» علیه بشریت، بار دیگر بر عهد خود با آرمان «استقلال» و «آزادی» تأکید ورزیده و به واسطه تمرکز رسانهای غرب و دنیای استکبار بر «پروژههای تاریخسازی» و تمرکز بر شکافهای بین نسلی و ... دچار مرض و بیماری «آلزایمر» نشود و چرایی «انقلاب اسلامی» خود در سال ۱۳۵۷ هجریشمسی را فراموش ننماید.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۳ ۱۰:۴۴
کارگردان فیلم کوتاه «ذره» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مغزِ هر فیلم» فیلمنامه است/ هیچ چیز مهمتر از «فیلمنامه» نیست/ قالب آموزشی ما اساسا نادرست است/ اساتیدی داریم که هنوز نمیدانند «فیلم کوتاه» ساختاری مجزا از «فیلم بلند» دارد اما مشغول تدریساند!
سینماپرس: «فردین انصاری» با انتقاد از ضعف جدی نظام آموزشی در سینمای کوتاه به خصوص وضعیت آموزش سینمای کوتاه در دانشگاه ها، گفت: ما فقط با فقر مالی مواجه نیستیم، بلکه فقر آموزشی، آکادمیک و تئوریک هم داریم. اساتیدی داریم که هنوز نمیدانند فیلم کوتاه ساختاری مجزا از فیلم بلند دارد، اما مشغول تدریساند. هنرجویی که تازه وارد کلاس میشود، از همان اول رابرت مککی را جلوش میگذارند و از او میخواهند فیلم کوتاه بسازد! چطور ممکن است کسی که هنوز تجربه ساخت ندارد، ساختار سهپردهای بیاموزد و بر اساس آن فیلم کوتاه بسازد!
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۲ ۱۰:۵۶
«مهدی محمدنژادیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در چرخهای گرفتار شدهایم که در واقع همان «فیلمفارسی» با شوخیهای مبتذل است/ «تهیهکنندگان» ما اجازه نمیدهند که در حوزههای جدید تجربه کنیم و دست «نویسنده» و «کارگردان» بسیار بسته است!
سینماپرس: «مهدی محمدنژادیان» با اظهار تاسف از این موضوع که تهیهکنندگان ما اجازه نمیدهند که در حوزههای جدید تجربه کنیم و دست نویسنده و کارگردان بسیار بسته است و بیان این مطلب که تهیهکنندگان ترجیح میدهند روی فرمولهای ثابت و جواب داده پیش بروند، گفت: به همین دلیل است که ما در چرخهای گرفتار شدهایم که در واقع همان فیلمفارسی با شوخیهای مبتذل است که در بسیاری از فیلمها دیده میشود. اکثر نویسندگان کم و بیش این نوع فیلمنامهها را نوشتهاند، چون سیستم نظارتی اجازه نمیدهد که از این قالب خارج شوند و تهیهکنندگان هم همین را میخواهند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۲ ۱۰:۵۵
«میثم عباسی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه در «تخصیص بودجهها» پدیدهای سمی وجود دارد به نام «رانت»/ تا زمانی که «روابط» و «لابیهای خاص» وجود نداشته باشد «گرفتن پروژه» تقریباً ناممکن است!
سینماپرس: «میثم عباسی» با بیان این مطلب که در سالهای اخیر، عدالت در توزیع بودجه میان فیلمهای مستقل رعایت نشده است و تا زمانی که روابط و لابیهای خاص وجود نداشته باشد، گرفتن پروژه تقریباً ناممکن است، گفت: متأسفانه در تخصیص بودجهها چه در حوزهی فیلمهای سینمایی، چه کوتاه، چه سریالها، و چه در انجمنها، بنیادها و حتی تلویزیون پدیدهای سمی وجود دارد به نام رانت!
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۱ ۱۰:۳۴
«رضا چوبینه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در هر شش ماه حدود صد «دانشجوی سینما» را «فارغالتحصیل» میکنیم/ بسیاری از جوانهای توانمند به سمت «تولید محتوای اینستاگرامی» و سطحی سوق داده شدهاند!
سینماپرس: «رضا چوبینه» با بیان این مطلب که در کشور ما نیروی جوان مستعد کم نیست و ما فقط در هر شش ماه حدود صد دانشجوی سینما را فارغالتحصیل میکنیم که بسیاری از آنها آثار قابلتوجهی حتی به عنوان پایاننامه تولید میکنند؛ گفت: فیلمهای کوتاه میتوانند زمینهساز آثار بزرگتر باشند. با این حال، نه بستری برای نمایش و ارائهی این آثار وجود دارد، نه مسیری برای ادامهی کار این جوانها پیشبینی شده است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۱ ۱۰:۳۴
کارگردان فیلم کوتاه «دیدار با مرد لخت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فضای «سینمای کوتاه» به سمت نوعی «فرمالیسم افراطی» رفته/ «محتوا» دیگر اولویت ندارد/ همه دوست دارند «ظاهر» کارشان را «زیبا» و «چشمنواز» نشان دهند
سینماپرس: «محمدرضا یاری کیا» با بیان این مطلب که اگر قرار است هویت ایرانی در سینمای کوتاه تقویت شود، بهترین راهش همین اقتباس از متون ادبی داخلی است؛ گقت: ما در شاهنامهی فردوسی به تنهایی دهها قصهی حماسی داریم که میتوانند پایهی آثار مدرن و پرمغز سینمایی باشند. مهم این است که فیلمساز بداند از کجا شروع کند و چطور روایت را از ادبیات به تصویر منتقل کند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۱۸
«احمد الستی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
اگر بخواهیم در «فیلم کوتاه» دنبال انتقال «هویت ایرانی» باشیم به انحراف میرویم/ «فیلم کوتاه» از پس انعکاس «هویتهای ملی» بر نمیآید/ «فیلمهای تجربی» ما بسیار ضعیفاند
سینماپرس: «احمد الستی» با بیان این مطلب که اگر بخواهیم در فیلم کوتاه دنبال انتقال هویت ایرانی باشیم، به انحراف میرویم، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران در افزایش تعداد فیلمها بسیار مؤثر بوده، اما در کیفیت نه. کیفیت، محصول یک فرایند فرهنگی است و جشنواره بهتنهایی کافی نیست. به نظر من فرهنگ اجتماعی ما عمیقاً نزول کرده و این یکی از علتهای ضعف محتوایی فیلمهای ماست.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۱۸
«مسئول دفتر انجمن سینمای جوان ملایر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بسیاری از «فیلمهای کوتاه» شبیه هم شدهاند/ وقتی «هزینههای تولید» بالا میرود دست «فیلمساز» بسته میشود/ بین «جشنوارهها» و «انجمن سینمای جوانان» یک شکاف وجود دارد
سینماپرس: «عباس روزبهانی» با بیان این مطلب که بهنوعی بین جشنوارهها و انجمن سینمای جوانان یک شکاف وجود دارد؛ گفت: شکافی که البته رفع آن کار سادهای هم نیست. انجمن با همان اصول و اسلوبی که دارد، همچنان معتقد به آموزش فیلمسازی با نگاه «فیلمسازی ارزان» است. اما وقتی در جشنوارهها فیلمهایی دیده میشود که با دوربینهای گرانقیمت، عوامل حرفهای و بازیگران شناختهشده ساخته شدهاند، طبیعتاً فیلمساز جوانی که با بودجههای ۳۰ یا ۵۰ میلیون تومانی کار میکند، در رقابت احساس نابرابری میکند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۷ ۱۰:۵۳
مدیرعامل «سینماشهر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنوارهها» نقش مهمی در کشف استعدادها دارند/ «جشنواره» با نوع داوری و سیاستگذاریاش «مسیر تولید» را تعیین میکند/ نباید «تجربیات» به دست آمده را مجدادا «تکرار» کنیم
سینماپرس: «حبیب ایل بیگی» با بیان این مطلب که در برخی پردیسها برای جلب خانوادهها و کودکان سالنهای مخصوص ساخته شده است، گفت: تجهیز سالنها و زیرساختها موضوعی فرعی است؛ آنچه اصل و زیربنای سینمای کودک و نوجوان محسوب میشود، تولید محتوای مناسب و بهویژه مسئلهی اکران است. در واقع، میتوان گفت موتور محرک سینمای کودک، اکران است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۷ ۱۰:۵۳
کارگردان فیلم کوتاه «بیست و یک» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
وقتی «فیلمنامه» خوب نداشته باشی ناچار میشوی به «جنگولکبازی» و ظواهر تکیه کنی/ هرقدر «متن» ضعیفتر باشد «کارگردان» مجبور است کمبودش را با جلوهها و حرکات بصری جبران کند
سینماپرس: «فرزاد رنجبر» با بیان این مطلب که وقتی فیلمنامه خوب نداشته باشی، ناچار میشوی به «جنگولکبازی» و ظواهر تکیه کنی؛ اظهار داشت: هرقدر متن ضعیفتر باشد، کارگردان مجبور است کمبودش را با جلوهها و حرکات بصری جبران کند. اما وقتی فیلمنامه قوی باشد، همه چیز به سمت سادگی میرود؛ قصه خودش حرفش را میزند، فرم در خدمت روایت است. در نقطه مقابل، وقتی فرم از قصه و روایت جلو میزند، در واقع دارد تلاش میکند فقدان داستان را پنهان کند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۲۷
«مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در خصوص «تأمین منابع مالی» مشکلی نداریم/ باید «تولید» را افزایش داد/ وقتی «تولید» بالا برود آنگاه میتوان درباره «کیفیت» با دقت بیشتری برنامهریزی کرد
سینماپرس: «حامد علامتی» با بیان این مطلب که در خصوص تأمین منابع مالی نیز مشکلی نداریم؛ اظهار داشت: دستگاههای حمایتی متعددی مانند کانون، بنیاد فارابی، حوزه هنری و وزارت فرهنگ پای کار هستند. هرگاه فیلمنامه خوبی ارائه شود، همه ما برای پشتیبانی از آن تلاش میکنیم.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۲۷
«سید مصطفی موتورچی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» متولی همه مردم ایران است/ چرا تنها یک مدل خاص یا طرز فکر مشخص برای «وزارت ارشاد» اهمیت دارد!؟
سینماپرس: «سید مصطفی موتورچی» با بیان این مطلب که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و معاونت هنری، متولی همه مردم ایران هستند، گفت: چرا برنامهها تنها برای قشر خاص طراحی میشوند؟ا چرا تنها یک فستیوال موسیقی خاص مورد توجه قرار میگیرد و توجه به سایر مخاطبان، که میتوان با آنها ارتباط برقرار کرد و با آنها فعالیت کرد، صورت نمیگیرد؟
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۰:۱۷
کارگردان فیلم کوتاه «جَوَنده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه برخی «فیلمسازان» میکوشند «ضعف فیلمنامه» را با ترفندهای فرمی جبران کنند/ هنوز به روشنی نمیدانیم «سیاست جشنواره فیلم کوتاه تهران» دقیقاً چیست!
سینماپرس: «نوید صولتی» کارگردان فیلم کوتاه با اشاره به این موضوع که سیاست جشنواره است که اعضای هیئت انتخاب را تعیین میکند، گفت: ما سالهاست در حوزه فیلم کوتاه فعالیت میکنیم، اما هنوز به روشنی نمیدانیم سیاست این جشنواره دقیقاً چیست! و این خود مسئلهای عجیب است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۰:۱۷
«رسول علیزاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلمنامه خوب» فیلمنامهای است که «فیلمساز» را به «چالش» بکشد/ بسیاری از افراد بیش از آنکه «دغدغهی ساخت فیلم» درست و حسابی را داشته باشند در پی «کسب جایزه» هستند
سینماپرس: «رسول علیزاده» با بیان این مطلب که بسیاری از افراد بیش از آنکه دغدغهی ساخت یک فیلم درست و حسابی را داشته باشند، در پی کسب جایزه هستند، گفت: در وهلهی نخست باید به خود فیلم فکر کنیم؛ به خروجی اثر، نه به جوایز. اگر تمرکز بر کیفیت نهایی اثر باشد، طبیعی است که حضور عوامل حرفهای و یک فیلمنامهی قدرتمند نیز ضرورت پیدا میکند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۴ ۱۰:۰۴
کارگردان فیلم کوتاه «میان دو حرف» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مسیر رشد هر «فیلمساز» بیش از هر چیز به خود او وابسته است/ «جشنوارهها» میتوانند فرصتی برای «دیده شدن» فراهم کنند
سینماپرس: «صورح واحه» با بیان این مطلب که مسیر رشد هر فیلمساز بیش از هر چیز به خود او وابسته است، گفت: جشنوارهها میتوانند فرصتی برای دیده شدن فراهم کنند، اما آنچه مسیر را تعیین میکند، پشتکار، انتخابهای آگاهانه و استمرار در خلق اثر است. اگر کسی بخواهد وارد سینمای بلند شود، باید خودش این مسیر را بسازد، و اگر بخواهد در فیلم کوتاه بماند، باید آن را جدیتر و با استانداردهای جهانی دنبال کند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۳ ۱۴:۰۰
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلم کوتاه چهل و دوم (۵)
تنوع ژانر بدون چشمانداز دستپخت مدیران نابلد/ وقتی فیلم کوتاه جولانگاه تفکرات «پُست مُدرن»، «داروینسیم اجتماعی» و «نسبیتانگاری اخلاقی» و پیروی از الگویهای غربی «فمینیسم» میشود!
سینماپرس: «چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» سرانجام در روز پنجشنبه اول آبانماه و با برگزاری آخرین سانسهای نمایش آثار راه یافته به بخشهای مختلف این رویداد، به فعالیت فشرده خود در «پردیس سینمایی ایرانمال» پایان داد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۳ ۱۱:۳۳
کارگردان فیلم کوتاه «سرخ رگ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مدیوم «فیلم کوتاه» یک «مدیوم مستقل» است/ بسیاری از «فیلمسازان کوتاه» به این مسیر فکر میکنند که «فیلم کوتاه» تنها یک مرحله برای ورود به «سینمای بلند» است!
سینماپرس: «مهدی محمد گنجی» با بیان این مطلب که بسیاری از فیلمسازان، فیلم کوتاه را بستری برای رسیدن به فیلم بلند میدانند در حالی که خود مدیوم فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است، چه در ایران و چه در دنیا. گفت: بسیاری از افراد در جهان سالهاست که صرفاً به ساخت فیلم کوتاه میپردازند و نگرش فیلم بلند ندارند. فرمگرایی در آثار معمولاً به این دلیل به وجود میآید که فیلمسازان میخواهند خود را به دیگران ثابت کنند و تواناییهایشان را نشان دهند. این نگاه از آنجا ناشی میشود که بسیاری از فیلمسازان کوتاه به این مسیر فکر میکنند که فیلم کوتاه تنها یک مرحله برای ورود به سینمای بلند است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۲ ۱۱:۱۶
کارگردان فیلم کوتاه «دریچه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلم اولیها» باید نشان دهند که قادر به «روایت قصه» و «مدیریت دوربین» هستند/ «فیلم امیدبخش» در بسیاری از «جشنوارهها» نادید گرفته میشود
سینماپرس: «محمد ابراهیم شهبازی» با انتقاد از تاثیر رویکرد جشنوارههای داخلی و خارجی بر فیلمسازان و بیان این مطلب که فیلمسازان آسیایی و به ویژه خاورمیانهای معمولاً باید از رنجها و مشکلات خود فیلم بسازند تا بتوانند مورد توجه و دریافت جایزه از جشنواره ها قرار گیرند. گفت: زمانی که من فیلمی امیدبخش تولید میکنم، در بسیاری از جشنوارهها نادیده گرفته میشوم، و حمایتها غالباً به فیلمهایی تعلق میگیرد که رویکرد سیاسی مشخصی داشته باشند. در نهایت، فیلمساز یا باید جزو کسانی باشد که بتوانند بخشی از سرمایه خود را بازگردانند، یا در غیر این صورت توجهی به کارشان نمیشود.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۱ ۱۳:۵۲
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلم کوتاه چهل و دوم (۴)
از «نابهنجاریهای بصری» رها شده تا نگرانی عمیق از حضور «نگاه ولانگارانه» بر بستر تولیدات و سرایت آن به کلیت فضای فیلمسازی کوتاه!
سینماپرس: در روزهای پایانی «جشنواره فیلم کوتاه تهران» ابعاد عادیسازی از «ناهنجاریهای بصری» از سطح «بیحجابی» و پذیرش آن دیگر عبور نموده و متاسفانه به عادیسازی از «عریاننمایی» در محیط اختصاصی و تحت کنترل جشنواره رسیده است!
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۱ ۰۹:۵۱
کارگردان فیلم کوتاه «بی گودی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«کارگردان فیلم کوتاه» باید ذهنش را از بازگشت سرمایه جدا کند/ بسیاری از «کارگردانان» و «تهیهکنندگان» نمیدانند چگونه باید «منابع مالی» خود را «مدیریت» کنند
سینماپرس: «مصطفی اکبرزاده رضایی» با اشاره به فقدان آموزش استفاده صحیح از منابع مالی در سینمای کوتاه، گفت: بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان نمیدانند چگونه باید منابع مالی خود را مدیریت کنند. معمولاً پیش از شروع پروژه برنامههایی دارند، اما در طول اجرا آن برنامهها تغییر میکند. گاهی کارگردان حتی دقیق نمیداند قرار است چه نوع فیلمی بسازد یا پروژهاش به چه سمتی پیش میرود؛ فقط میداند چند روز فیلمبرداری دارد و چند پلان باید بگیرد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۳۰ ۱۱:۵۶
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلم کوتاه چهل و دوم (۳)
از حضور پررنگ «وزیر ارشاد» و اهتمام به سینمای کوتاه تا عریان شدن بحران فقدان مولفه «هویت ایرانی» حتی در تولیداتی با بودجههای ارزشی!
سینماپرس: «چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» در حالی برنامههای از پیش تعیین شده روز سوم خود را با نمایش آثار و برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی در محل «پردیس سینمایی ایرانمال» پیگیری نمود که فضای عمومی این روز متاثر از حضور «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» بود.
-
۱۴۰۴-۰۷-۳۰ ۱۱:۲۸
کارگردان فیلم کوتاه «ماقبل تاریخ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
وقتی پای «عوامل حرفهای» و «بودجههای کلان» به میان میآید معمولاً پروژه از دست «فیلمساز» خارج میشود/ کاش دوباره فرایند رشد پلهبهپله در «فیلم کوتاه» احیا شود
سینماپرس: «آرمین اعتمادی» با اشاره به این موضوع که متأسفانه امروز شاهدیم که برخی فیلمهای پرهزینه، صرفاً بهعنوان بخشی از رزومه کارگردان یا تهیهکننده برای ورود به سینمای بلند ساخته میشوند و بیان این مطلب که وقتی پای عوامل حرفهای و بودجههای کلان به میان میآید، معمولاً پروژه از دست فیلمساز خارج میشود؛ گفت: این عوامل بهدلیل تجربه بالا، ناخواسته بر روند تولید مسلط میشوند و فیلمساز جوان عملاً زیر سایه آنها قرار میگیرد و حتی فرصت تجربه کار گروهی واقعی را از دست میدهد.