یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶

سیاست زدگی هیأت مدیره خانه سینما و چند سوأل!

از انفعال خانه سینما در قبال مسائل معشیتی و صنفی اهالی سینما تا بدل شدن به شیپور تبلیغات سیاسی/ چرا این مجموعه به فکر اعضای بیکارش نیست؟

خانه سینما

سینماپرس: امسال بسیاری از چهره های شاخص سینما، تلویزیون، موسیقی و... با ایجاد کمپینی به اسم «#ما_به_افطاری_نخواهیم_رفت» مراسم افطاری حسن روحانی را تحریم کردند؛ تحریمی که دلایل آن سیاست های غلط فرهنگی و اقتصادی دولتمردان عنوان شد اما در این میان اعضای هیأت مدیره خانه سینما که رسماً به فعالیت های صنفی و فرهنگی توجهی ندارند با صدور بیانیه ای به سبک احزاب اصلاح طلب خواستار حضور حداکثری اهالی سینما در این مراسم شدند و در نهایت این مراسم بی روح با حضور تعداد اندکی هنرمند چهره برگزار شد!

به گزارش سینماپرس خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران کشور از بدو تأسیس اش همواره محلی برای تأمین خواسته ها و نیازهای سینماگران ایرانی بوده است اما متأسفانه همواره به دلیل دیدگاه های سیاسی و جناحی و حضور مدیرانی که چندان دغدغه ای برای تأمین معیشت و نیازهای اهالی سینما نداشتند مسیر این نهاد صنفی به انحراف کشیده شد.

سینماگران کشور امروزه بیش از هر چیز نیازمند داشتن بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی بدون پرداخت هرگونه هزینه، تأمین امنیت شغلی، برطرف کردن مشکل بیکاری و تأسیس صندوق بیمه بیکاری، تأمین مسکن و... هستند که امید است مدیرعامل جدید خانه سینما نسبت به عملی ساختن آن ها گامی اساسی بردارد؛ سینماگران خسته و درمانده از همه جا چشم به قانونی شدن این نهاد به اصطلاح صنفی دوخته اند که هیچ نشانی از عملکرد «صنف» و «سندیکا» در آن دیده نمی شود و پس از بازگشایی خانه سینما از سال ۱۳۹۲ تاکنون رسماً به محلی برای حمایت از اصلاح طلبان و شخص حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور شده است.

مسئولان این نهاد صنفی بدون آنکه مشکلات عدیده اهالی سینمای کشور را درک بکنند بودجه هایی از مسئولان دولتی می گیرند و معلوم نیست این بودجه ها را برای چه کاری مصرف می کنند!

اصلاً معلوم نیست چرا باید خانه سینما به جای در نظر گرفتن منافع جمعی اهالی سینمای کشور دست به ثنای رئیس جمهور بزند؟ چرا مسئولان این نهاد که بیش از دیگران به مشکلات اهالی سینما و بیکاری و خانه نشینی و فقر و وضعیت بد معیشتی شان آگاه هستند چشم های خود را روی این حقایق می بندند و در محافل اشرافی نظیر افطاری رئیس جمهور حضور پیدا می کنند؟ چرا مسئولان خانه سینما سیاسی کاری را به منافع سیاسی و جناحی ترجیح می دهند و به جای آنکه اگر در چنین محفلی حضور پیدا می کنند مشکلات عدیده اهالی سینمای کشور را مطرح نمایند و از شخص رئیس جمهور مطالبه رسیدگی عاجل به وضعیت نابسامان اهالی سینما را داشته باشند، تنها دم از بازگرداندن بازیگر فراری همچون «بهروز وثوقی» می زنند؟ چطور می شود مسئولان خانه سینما سیل هنرمندان و سینماگران بیکار را نبینند و تنها خواسته شان حضور فردی چون وثوقی در کشور باشد؟

آیا بهتر نیست مسئولان خانه سینما نسبت به توقیف عدیده فیلم های سینمایی موضع بگیرند؟ آیا بهتر نیست از مسئولان دولت و شخص رئیس جمهور مطالبه آن را داشته باشند که بیمه بیکاری، بیمه تکمیلی و بیمه تأمین اجتماعی به صورت رایگان برای همه اهالی سینمای کشور و خانواده های شان در نظر بگیرند؟ آیا بهتر نیست مسئولان خانه سینما با تریبون و امکاناتی که در دست دارند نسبت به حضور افراد غیر اصلح در پست های مدیریت فرهنگی انتقاد کنند و خواهان حضور افرادی اصلح و شایسته و صاحب نام در پست های مهم فرهنگی باشند؟

در ذیل مروری گذرا و کوتاه خواهیم داشت از برخی مطالبات برحق صنفی اعضای برجسته خانه سینما که از سال ۹۲ تا کنون با «سینماپرس» در میان گذاشته اند.

پرهیز از ورود به جناح بندی های سیاسی، تقسیم عادلانه امکانات و ثبت قانونی صنوف؛ انتظارات سینماگران از مدیران جدید خانه سینما

در پی برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما، برخی از اهالی سینمای ایران انتظارات و خواسته های خود را از مدیران جدید این نهاد صنفی ابراز داشته و بر پرهیز مدیران جدید از مسائل حزبی و جناحی و خدمت صنفی به خانواده بزرگ سینما تأکید کردند.

سینماگران خسته از سیاست بازی ها، لابی گری ها و بی عدالتی های هیأت مدیره پیشین، انتظارات فراوانی از مدیران جدید خانه سینما دارند. انتظاراتی همچون دوری و پرهیز مدیران خانه سینما از ورود به مسائل سیاسی و جناحی تا تقسیم عادلانه امکانات میان اهالی سینما و مهمتر از همه ثبت قانونی صنوف خانه سینما در نهادهای ذیربط!

علیرضا زرین دست،  محمدتقی فهیم، حسن زاهدی، حسین زندباف، جمال شورجه، طهماسب صلح جو، پرویز آبنار، عباس رافعی، مهری شیرازی و فرزانه شبانی از جمله سینماگرانی بودند که در این رابطه با ما به گفتگو پرداختند. سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

واکنش برخی اعضای خانه سینما در شبکه های اجتماعی به توزیع ناعادلانه کارت‌های هدیه ۲۰۰ هزارتومانی نوروزی

این روزها در یکی از شبکه های اجتماعی مجازی که عنوان یکی از انجمن های صنفی خانه سینما را همراه دارد، انتشار خبری مبنی بر اعطای ناقص و ناعادلانه کارتهای هدیه ۲۰۰ هزار تومانی نوروزی به برخی از اعضای این تشکل سینمایی، واکنش منفی جمع زیادی از کاربران این شبکه را در پی داشته است. خبر اعطای کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی در آستانه نوروز ۱۳۹۴ میان تعدادی از افراد خاص این انجمن صنفی خانه سینما در حالی به گوش می رسد که طی ۱۸ ماه گذشته و از زمان روی کار آمدن مسئولان سینمایی دولت یازدهم، همواره حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور و محمدمهدی عسگرپور به عنوان مدیرعامل خانه سینما، توزیع هرگونه بن خرید، کارت هدیه و امثالهم میان اهالی سینما را زننده و ناشایست خوانده و مرتب این شعار را تکرار می کردند که باید برای اهالی سینما چاره اندیشی بهتری داشت و صندوق بیمه بیکاری و بازنشستگی و... تاسیس کرد تا شأن هنرمندان سینمای ایران حفظ شود!

این مهم در حالی بین اهالی سینما و آنهم در شبکه های اجتماعی پیچیده است که در دو سال پایانی دولت دهم، مسئولان سینمایی وقت با توجه به ضرورت حمایتهای دولتی از هنرمندان به مناسبت های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان و یا عید نوروز بن های خرید، سبدهای کالا و کارت های هدیه که عموماً مبالغ بسیار سنگین تری داشتند را به صورت عادلانه به تمامی اهالی سینمای ایران که بیش از ۴ هزار نفر بودند توزیع می کردند و هیچ یک از هنرمندان عضو خانه سینما از امکانات رفاهی و اقتصادی در نظر گرفته شده محروم نمی ماندند. یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴

ثبت قانونی صنوف در وزارت ارشاد و تامین معیشت و رفع بیکاری سینماگران؛ خواسته های مغفول مانده از مسئولان خانه سینما

بسیاری از سینماگران که از سال گذشته و همزمان با تغییر ترکیب هیأت مدیره «خانه سینما» در انتظار تحقق خواسته های اولیه خود بودند همچنان در یأس و ناامیدی به سر برده و از مدیران این نهاد صنفی خواهان تأمین حقوق اولیه شان از جمله ثبت قانونی صنوف در مراجع مربوطه و پرهیز از باند بازی های سیاسی هستند.

از سال گذشته که پس از گذشت ۶ سال از حضور هیأت مدیره پیشین، انتخابات در این نهاد صنفی برگزار شد و ترکیب هیأت مدیره به طور کلی تغییر یافت، بسیاری از اهالی سینما از مدیران خانه سینما درخواست احقاق حقوق اولیه شان را داشته اند اما همچنان این نوع مسائل از سوی مدیران این نهاد صنفی نادیده گرفته شده است.

۹ تن از سینماگران شناخته شده سینمای کشور از صنوف مختلف سینمایی در همین راستا گفتگویی با خبرنگار سینماپرس داشتند؛ حسین زندباف، عباس شوقی، نوید فرح مرزی، عبدالله عبدی نسب، مهین نویدی، ساعد نیک ذات، طهماسب صلح جو، هوشنگ توکلی و محمد جعفری از جمله افرادی بودند که خواسته های پیشین خود را برای چندمین بار از مدیریت جدید خانه سینما درخواست کردند. چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

تأمین امنیت شغلی و توجه به معضل بیکاری، رفع مشکل بیمه اهالی سینما، پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و جناحی، تلاش برای قانونی شدن خانه سینما و عدم اعتماد به سازمان سینمایی

در پی کناره گیری سیدرضا میرکریمی از سمت مدیرعاملی خانه سینما و انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل جدید این نهاد صنفی، برخی از اهالی سینمای ایران انتظارات و خواسته های خود را از مدیران جدید آن ابراز داشته و بر تأمین امنیت شغلی و برطرف کردن معضل بیکاری، بیمه رایگان تمامی اهالی سینمای کشور و پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و جناحی تأکید کردند.

سینماگران کشور امروزه بیش از هر چیز نیازمند داشتن بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی بدون پرداخت هرگونه هزینه، تأمین امنیت شغلی، برطرف کردن مشکل بیکاری و تأسیس صندوق بیمه بیکاری، تأمین مسکن و... هستند که امید است مدیرعامل جدید خانه سینما نسبت به عملی ساختن آن ها گامی اساسی بردارد.

در همین راستا ۱۰ تن از سینماگران خانم ها و آقایان: پرویز آبنار (صدابردار و صداگذار)، پیمان عباسی (فیلمنامه نویس)، آرش آقابیک (طراح جلوه های ویژه)، ابراهیم وحیدزاده (کارگردان)، سودابه خسروی (چهره پرداز)، منوچهر والی زاده (دوبلور و بازیگر)، هوشنگ توکلی (بازیگر)، کتایون امیرابراهیمی (بازیگر)، یدالله صمدی (کارگردان) و علی لقمانی (فیلمبردار) با ما گفتگو کردند. دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

خانه سینما؛ از خدمات ناکام صنفی تا فضایی برای شاه نشین ها! / وقتی بیمه تکمیلی محدود می شود
خانه سینما که بعد از بازگشایی اش طی ۴ سال اخیر دستاورد مشخصی برای اهالی سینمای کشور نداشته است در اقدامی سوال برانگیز و قابل تأمل اعلام کرد بیمه تکمیلی برای سینماگرانی که به دلایل مختلف نتوانسته و یا نخواسته اند تا بیمه پایه شان توسط خانه سینما پرداخت شود، تعلق نخواهد گرفت؛ موضوعی که اثری مستقیم بر زندگی بسیاری از سینماگران دارد. سینماگرانی که تنها چشم امیدشان به همین بیمه تکمیلی است که در زمان مدیریت شمقدری و تعطیلی خانه سینما شکل گرفت. برخی شنیده ها حاکی است کمتر از ۳۰درصد اعضای خانه سینما از طریق آن بیمه شده اند!

این اتفاق باعث ناخرسندی برخی اهالی سینما شد. چرا که بسیاری از سینماگران به دلایل مختلف بیمه اعضای درجه اول خانواده شان توسط خانه سینما انجام نشده؛ مدت زمانی از این دلهره نگذشته بود که علی قائم مقامی عضو هیئت مدیره و سخنگوی خانه سینما پیرامون نحوه بیمه تکمیلی سینماگران گفت: برابر مصوبه هیئت مدیره، یارانه خانه سینما در مورد بیمه تکمیلی سینماگران صرفاً به اعضایی تعلق می گیرد که بیمه اولیه آنان از طریق خانه سینما برقرار شده باشد و طبعاً در مورد افراد تحت تکفل آنان نیز به همین ترتیب اقدام خواهد شد.   دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶

صنوف سینمایی کارگری یا هنری؟ / ثبت قانونی با چالشی از جنس بی تدبیری، سیاسی کاری و بی توجهی به دغدغه اهالی سینما

در پی اعلام انحلال برخی از صنوف خانه سینما و شنیده هایی مبنی بر در آستانه انحلال قرار گرفتن برخی از صنوف سینمایی دیگر، تعدادی از اهالی سینما با بیان اینکه بی تدبیری، سیاسی کاری و جناح بندی و بی توجهی به دغدغه های اعضای خانه سینما دلیل اینگونه اتفاقات است خواستار رسیدگی هرچه سریعتر نسبت به این موضوع شدند.

پس از گذشت ۴ سال از بازگشایی خانه سینما و شعار دولت تدبیر و امید مبنی بر حمایت از سینما و سینماگران این نهاد صنفی به دلیل مشکلات قانونی و با برخی کج سلیقگی ها بالاجبار باید زیر نظر وزارت کار ثبت گردد و از آنجا که بسیاری از صنوف آن امکان تأمین شرایط لازم را ندارند ناچاراً امکان ثبت نمی یابند. این اتفاق در حالی است که سازمان سینمایی دولت دهم به دلیل همین مشکلات قانونی این نهاد صنفی را تعطیل کرده بود و پیگیر آن بود که صنوف زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت قانونی برسند و در این زمینه نزدیک به نه صنف نیز ثبت قانونی شده بودند.

مدیران خانه سینما با بی تدبیری و به بهانه ثبت قانونی صنوف، اقداماتی کردند که منجر به حذف انجمن قدیمی و شناخته شده مستندسازان سینمای ایران شد. این اتفاق باعث شد تا مستندسازانی که از فریب کاری ها و شعارهای مسئولان خانه سینما، سازمان سینمایی و مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید به تنگ آمده بودند طی فراخوانی ۱۶ خرداد ماه سال جاری جلوی خانه سینما تجمع اعتراضی برپا کنند.

در همین رابطه ۵ تن از سینماگران کشور آقایان: پیروز کلانتری، رضا دریانوش، امیررضا معتمدی، رهبر قنبری و حافظ احمدی با ما به گفتگو نشستند و اعتراضات خود را نسبت به عملکرد مدیران خانه سینما ابراز داشتند. شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶

از انحلال تا عدم امکان ثبت برخی صنوف خانه سینما به دلیل مشکلات قانونی/ خانه از پای بست ویران است!؟

پس از گذشت ۴ سال از بازگشایی خانه سینما و شعار دولت تدبیر و امید مبنی بر حمایت از سینما و سینماگران این نهاد صنفی به دلیل مشکلات قانونی بالاجبار باید زیر نظر وزارت کار ثبت گردد و از آنجا که بسیاری از صنوف آن امکان تأمین قرارداد کاری برای اعضایشان را ندارند ناچاراً امکان ثبت نمی یابند. این اتفاق در حالی است که سازمان سینمایی دولت دهم به دلیل همین مشکلات قانونی این نهاد صنفی را تعطیل کرده بود و پیگیر آن بود که صنوف زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت قانونی برسند.

اکنون چهار سال از دولت یازدهم می گذرد و تب و تاب تغییر دولت و هیجانات اولیه آن به پایان رسیده و بدور از جنجالها می توان آنچه بر خانه سینما گذشته است را مورد بازنگری قرار داد. خانه سینما از ابتدای ثبت آن با مشکلات قانونی مواجه بود که این امر با تغییراتی که در اساسنامه آن در سال ۸۷ و در زمان مدیریت سیدرضا میرکریمی بر خانه سینما روی داد به اوج خود رسید.

اتفاقاتی که باعث شد خانه سینما در یک تقابل سیاسی، با عدم تمکین قانونی برای رفع مشکلات ثبتی خود، توسط هیات مدیره وقت به تعطیلی کشانده شود. پس از آن با تشکیل هیات ساماندهی صنوف تلاش های زیادی برای ثبت آبرومندانه صنوف سینمایی ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرد و برخی صنوف اقدامات لازم برای ثبت قانونی را به انجام رساندند و ثبت شدند ولی با تغییر دولت کلیه اقدامات انجام شده مسکوت ماند و در یک شوی سیاسی و بدون توجه به زیرساخت های قانونی، خانه سینما مجددا بدون پشتوانه قانونی لازم راه اندازی شد، موضوعی که شاید ظاهری جذاب داشت ولی در باطن اقدامی بدون پایه و اساس بود که به مرور زمان ضعف های آن آشکار شد. نزول جایگاه اعتباری خانه سینما، عدم امکان تامین مالی، بلاتکلیفی صنوف برای ثبت رسمی تا تعیین وزارت کار برای ثبت صنوف فرهنگی حوزه سینما اتفاقاتی بود که یکی پس از دیگری روی داد و بن مایه خانه سینما را به اضمحلال طولانی مدت کشاند و آینده ای نامشخص و بدون ثبات را متصور ساخت. موضوعی که هنوز هم نمی توان ابعاد تخریبی آن را برای سینماگران ترسیم کرد و باید سالها منتظر ماند تا نتایج این نابخردی خود را نمایان سازد!

امروز که هیاهوها و جنجال های گذشته فروکش کرده می توان سوء مدیریت دولت یازدهم را در راه اندازی صنوف سینمایی به وضوح دید، سوء مدیریتی که در پس سخنان پر رنگ و لعاب رئیس معزول و شاعر سازمان سینمایی پنهان شده بود. سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶

از آغاز سال جاری نیز بسیاری از اهالی سینمای کشور از جمله: خانم ها: کتایون امیرابراهیمی و سودابه خسروی و آقایان: محسن فاضلی، حسن زاهدی، محسن محسنی نسب، نوید فرح مرزی، اسماعیل فلاح پور، داریوش اسدزاده، مهدی بزرگمهر، محسن روزبهانی، منوچهر والی زاده، نجف فتاحی، جبار آذین، حجت الله سیفی و فرهنگ آدمیت خواسته ها و مطالبات خود را از مسئولان خانه سینما مطرح کرده اند و در گفتگوهایی با سینماپرس که به تناوب منتشر خواهد شد تأکید کردند که مسئولان این به اصطلاح نهاد صنفی تنها در فکر منافع خویش هستند وهیچ تدبیری برای وضعیت بغرنج اهالی سینما اندیشه نکرده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.