سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۱

مصطفی رحماندوست خواستار شد:

دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک در همدان فعال شود

مصطفی رحماندوست-شاعر کودکان

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: باید دبیرخانه دائمی جشنواره در همدان فعال شود و جایگاه ثابتی برای برگزاری کارگاه های آموزشی تئاتر کودک و نوجوان در نظر گرفته شود. چراکه اعتقاد دارم همدان می تواند پایگاه تئاتر کودک و نوجوان ایران باشد.


به گزارش خبرگزاری سینمای ایران مصطفی رحماندوست که امسال پنجمین سال دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را تجربه می کند، در جمع خبرنگاران استان همدان با بیان این مطلب افزود: برای من فرقی ندارد جشنواره در چه شهری برگزار شود، مهم این است که جشنواره در یک شهر ثابت با دبیر و دبیرخانه ثابت برگزار شود. این نکته به ثبت جشنواره در تاریخ و تقویم های بین المللی کمک می کند و باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی ثابت داشت.

رحماندوست اظهار داشت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان متولد شد و قرار بود همدان پایگاه تئاتر کودک و نوجوان شود اما پس از 9 دوره به دلیل مسائل مالی جشنواره از همدان رفت و اکنون پس از 5 سال دوری از همدان در حالی که از سطح سراسری به سطح بین‌المللی ارتقا یافته، به زادگاهش بازگشته است.

وی در خصوص انتخاب آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره گفت: در انتخاب آثار نمایشی به تئاتر نوجوان نزدیک شده ایم و امسال تئاتر کودک و نوجوان تفکیک شده است. در ضمن برخی از شعرهایی که در نمایش ها انتخاب می شود، مضمون خاص و مفیدی ندارد و به همین دلیل بسیاری از نمایش ها پذیرفته نشده اند.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خاطرنشان ساخت: کودک ما به حق خود نرسیده است. در گذشته ما در خانه هایمان تئاتر داشتیم و با چیزهایی که دور و برمان موجود بود بازی می کردیم. اما حالا امکانات بازی کم شده و تئاتر که به بازی نزدیک تر است به کمکمان می آید.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش تئاتر را فراموش کرده است افزود: تئاتر حرفه ای فقط با کمک دولت امکان تحقق دارد. ما با آموزش و پرورش وارد مذاکره شدیم اما نتوانستیم به نتیجه خاصی برسیم به همین دلیل بارها با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مذاکره کردیم و خواستیم اگر متولی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نمی شوند لااقل در جشنواره مشارکت داشته باشند اما کانون هیچ پیگیری برای این کارانجام نداد.

رحماندوست در بخش دیگری از این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: بخش رادیو تئاتر امسال برای اولین بار در همدان رونمایی می شود و ما در رادیو تئاتر به سمت نمایش بدون امکانات حرکت می کنیم.

وی با اشاره به بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره گفت: 83 نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد 3 نمایشنامه انتخاب شد که در اختتامیه جشنواره از نویسندگان آنها تجلیل خواهد شد و کتاب سه نمایشنامه برگزیده در جشنواره منتشر می شود.

وی تاکید کرد: مسابقه نمایشنامه نویسی برای از بین بردن ضعف نمایشنامه نویسی و متون ضعیف ایجاد شده است.

وی سپس به بخش بین الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و ادامه داد: بخش مسابقه شامل دو بخش مسابقه ایران و بین الملل است که امسال 6 نمایش از کشورهای مالزی، ایرلند، استرالیا، روسیه، آلمان و یک گروه مشترک ایرانی آلمانی به جشنواره راه یافته است و 4 نمایش ایرانی نیز در این بخش شرکت می کنند. در بخش مسابقه ایران نیز 8 نمایش حضور دارد.

رحماندوست در پایان گفت: امیدوارم همدان جایگاه خوبی برای گسترش تئاتر کودک و نوجوان باشد. مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان علاقمندانه و پیگیرانه به دنبال انتقال جشنواره به همدان بود. استاندار همدان هم قول های خوبی داد که جشنواره در همدان برگزار شود و اکنون ما منتظریم همدان هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را در جایی که اولین دوره آن برگزار شد، جشن بگیرد.

یادآور می شود هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان 7 تا 11 مهر در همدان برگزار می شود.

انتهای پیام/ن.ف/ج

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.