جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۳

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «سایه های موازی» فیلمی در چارچوب و قواعد سینمای فیلمفارسی است/ فیلمساز نیاز به خانه تکانی دارد

فیلم سینمایی سایه‌های موازی

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «سایه های موازی» جدیدترین ساخته سینمایی اصغر نعیمی گفت: «سایه های موازی» تعریف یک داستان تکراری عاشقانه اجتماعی فارغ از هرگونه نگاه تازه در چارچوب فیلمفارسی هرچند به شکل نیمه مدرن به اضافه شخصیت های پادرهوا، دیالوگ های کم محتوا و تصویرسازی های آماتوری و خامدستانه و بازی های بسیار معمولی است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصغر نعیمی از جمله سینماگرانی است که پیش از ورود به عرصه فیلمسازی بخت خود را در حوزه مطبوعات هنری و نقدنویسی آزموده و اینک چند سالی است که به عنوان کارگردان شانس خود را در سینما و تلویزیون می آزماید؛ او طی سال های فعالیت خود در سینما و تلویزیون به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان و نگارش فیلمنامه های «زندگی خصوصی»، «مستانه»، «آس و پاس» و... و کارگردانی فیلم های «بی وفا»، «سلام بر عشق» و فیلم در حال اکران «سایه های موازی» گرچه با مردودی در کار فیلمسازی مواجه نشده و در مجموع توانسته با دریافت نمره قبولی به کارش در سینما ادامه دهد ولی نمراتش که نشانگر حد و مرز توانایی ها و قابلیت های او در سینما است هیچ گاه به سطح نمره قبولی آثار مطلوب و استاندارد سینمایی نرسیده و در محدوده متوسط و زیر متوسط باقی مانده است.

آذین ادامه داد: در واقع علیرغم تنوع موضوعی و گرایش های اجتماعی مضامین آثارش ساخته های او پیوسته میان فیلم های در شرف مقبولیت عام و در معرض مردودی نوسان داشته است. این ژورنالیست سابق و کارگردان امروز از آغاز ورود به حیطه فیلمسازی تاکنون محکم و استوار در ردیف فیلمسازانی که توانایی ساختن فیلم های خوب و قوی و استاندارد را ندارند و فیلم های شان در گذرگاه آثار متوسط اجتماعی درجا می زند ایستاده است.

این منتقد سینما سپس با بیان این نکته که نگاه موضوعی برخی از فیلم های نعیمی اندکی به روز است و او می کوشد در فیلم هایش حرفی برای گفتن داشته باشد اظهار داشت: اما ساختار و مضامین ساخته هایش بیش از آنکه با نوآوری و خلاقیت همراه باشد و استاندارهای سینمایی در آن ها لحاظ شود و به نیازها و انتظارهای مخاطب پاسخ دهد به دنیا و فرمول های اغواگر سینمای فیلمفارسی و ارضای سطحی ترین ذائقه ها و سلیقه های مخاطب نزدیک است به عبارتی اصغر نعیمی دنباله روی خط فکری، ساختاری و محتوایی فیلمفارسی سازی است و این نکات بارز در تمام فیلمنامه ها و فیلم های او به چشم می خورد تنها بخش کوچک متمایز کار او با فیلمفارسی سازان پیش از انقلاب دست و پا زدن وی برای ساختن فیلمفارسی های به اصطلاح مدرن است.

آذین خاطرنشان کرد: قصه ها و ساخت و ساز فیلمنامه و کاراکترسازی های او در فیلم هایش به رغم تزئین آن ها با موضوعات و مسائل روز چون در کارگاه سنتی و غبارگرفته و منسوخ فیلمفارسی سازی و با همان مصالح این قبیل فیلم ها شکل میابند هرگز نمی توانند آن ها را به سوی میدان رقابت با آثار رایج سینمای ایران سوق دهند؛ گرچه موضوع و مضمون فیلمنامه به نسبت جمع و جور فیلم «سایه های موازی» قابل تأمل هستند ولی باز هم مانند دیگر فیلم های او سطحی و گذرا و بدون عمق و تحلیل اند.

وی افزود: تعریف یک داستان تکراری عاشقانه اجتماعی فارغ از هرگونه نگاه تازه در چارچوب فیلمفارسی هرچند به شکل نیمه مدرن به اضافه شخصیت های پادرهوا، دیالوگ های کم محتوا و تصویرسازی های آماتوری و خامدستانه و بازی های معمولی شهاب حسینی و ضعیف ابوالفضل پورعرب و ناموفقی در جذابیت بخشی به افت و خیزهای دراماتیک تمام فیلم «سایه های موازی» را تشکیل می دهد فیلمی که از منظر ساخت و مضمون و ضعف ها و کاستی هایش در ادامه آثار پیشین نعیمی بوده و نه تنها برای سازنده اش گامی به جلو تلقی نمی شود که نشان دهنده ایستایی این سینماگر در ورطه فیلمفارسی سازی با رویکرد تجاری و بازاری است.

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو متذکر شد: «سایه های موازی» یک فیلم متوسط است و هیچ حرف جدیدی در پرداخت و روایت جذاب مخاطب پسند، چیدمان باورپذیر ماجراها و خلاقیت های تصویری و نمایشی ندارد. کارگردان «سایه های موازی» با آنکه کوشیده تا حد ممکن از عناصر مجذوب کننده و مشتری جمع کن در قواره فیلم بهره ببرد اما به دلیل سیطره فیلمفارسی بر آن و ساخت و پرداخت متوسط فیلمش را در سطح فیلمفارسی های متوسط تجاری قرار داده است. اصغر نعیمی برای تداوم فعالیت در سینما نیاز به خانه تکانی و اصلاحات اساسی در فکر و دانش و نگاه سینمایی و اجتماعی خود و فیلم هایش دارد.

گفتنی است؛ به جای خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: نازنین: مهم نیست کی هستی یا چه کاره ایی... تو هر وضعیتی که باشی محبت وظیفه ته... فرهاد: نصیحت ات خوبه. فقط یه خورده کهنه س.

عوامل اصلی تولید این فیلم عبارتند از: کارگردان: اصغر نعیمی، تهیه کنندگان: علی توکل نیا و حسن توکل نیا، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا. مدیر تولید: حسن توکل نیا. صدابردار همزمان: علیرضا برومند. طراح چهره پردازی: سودابه خسروی. تدوین: سیامک مهماندوست. دستیاراول کارگردان: مجید کرباسیان. مدیرتدارکات: محمد ولی احمدلو. عکاس: مهدی شعبانی. صداگذار: فرامرز ابوالصدق. تدوین: سیامک مهماندوست. موسیقی: ناصر چشم آذر. بازیگران: شهاب حسینی، ابوالفضل پورعرب، سمیرا حسن پور، سیامک صفری، هوشنگ توکلی و حدیث فولادوند

نظرات

  • saeedeh ۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۲۰:۴۶
    0 1
    تا بحال در عمرم فیلمی چنین بی محتوا و افتضاح ندیده بودم، بازیگری بسیار ضعیف، کارگردانی از آن بدتر، واقعا من متاسفم که سوپراستار سینمای ما جناب آقای شهاب حسینی میاد و در چنین فیلم افتضاحی بازی میکنه و مخاطب گول بازی ایشون رو در فیلم میخوره.
  • انیس ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ - ۱۶:۰۱
    0 0
    افتضاح بود.واقعا حیف پوله بیلیط.با هزار دلخوشی رفتیم سینما اما میموندیم خونه خیلی بهتر بود.ابن فیلما باعث میشه آدم از سیما زده بشه.
  • الی ۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۱۳:۰۵
    0 1
    توی عمرم فیلمی به این مزخرفی ندیده بودم. تنها فیلمی بود که وسطش پاشدم از سینما زدم بیرون. متاسفم برا پولی که دادم و متاسفم که شهاب حسینی تو همچین فیلمی بازی کرد و ما هم گول حضور ایشونو خوردیم
  • تماشاگر ۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰
    1 1
    اونایی ک برا دیدن ی بازیگر میرن سینما بنظرم بهتره تو خونه عکسشو سرچ کنن تو نت...من اتفاقا خیلی هم با این فیلم ارتباط برقرار کردم و خیلی حس خوبی بم داد...از فیلمای خوبی بود ک دیدم تو این دوسال...
  • شروین ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۲:۴۹
    1 0
    به عقیده من بسیار زیبا و تاثیر گذار بود. البته برای بینندگان سطحی نگر ساخته نشده بود. شاید به همین دلیل باشد که خیلی ها از این فیلم راضی نبودن. اما برای مخاطبین متفکر و اندیشمند سینما, غنیمتی کمیاب بود.
  • میلاد ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۳:۵۴
    1 0
    تلاش قابل ستایشی بود اما کم نتیجه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.