چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵

جدیدترین شنیده های سینماپرس

اکران در تعطیلات نوروز؛ تنها راه سازمان سینمایی برای محدودسازی فضای انتقادی نسبت به «ابد و یک روز»!

ایوبی-ابد و یک روز-جنتی

سینماپرس: چرا سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اکران فیلم مبهم و مسئله داری چون «ابد و یک روز» در بهترین فرصت اکران یعنی عید نوروز ۱۳۹۵ تأکید دارد؟

به گزارش خبرنگار سینماپرس، شنیده ها حاکیست برخی مسئولان سازمان سینمایی از طریق واسطه و رایزنی با دفاتر عمده پخش فیلم، در صدد اکران فیلم سینمایی« ابد و یک روز» به تهیه کنندگی سعید ملکان و کارگردانی سعید روستایی در ایام نوروز امسال هستند. این در حالیست که فیلم یاد شده با وجود دریافت سیمرغ های بسیار، انتقادات شدید کارشناسان و رسانه های انقلابی را نیز در پی داشته است.

برخی تحلیلگران با شنیدن این زمزمه ها معتقدند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بطور دقیق تر متولیان جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی  که با اهدای غیرمنتظره ۹ سیمرغ بلورین به این فیلم، به نوعی مسیر آینده سینمای ایران را برای جوانان علاقمند به این حوزه و آنگونه که خود میلشان بود روشن نمودند!! با توجه به موج انتقادات رسانه ها ومحافل ارزشی نسبت به مضمون تلخ و البته گهگاه سیاسی این فیلم، برای نمایش زودهنگام آن در بهترین زمان اکران تلاش می نمایند تا شاید کمی از اعتراضات و التهابات ناشی از تولید این فیلم کاسته  و به اصطلاح فضای انتقادی نسبت به این اثر زودتر جمع شود.

هرچند که گفته می شود علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای اخیر توسط برخی نهادهای نظارتی و حاکمیتی در مورد عملکرد سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مورد پرسش قرار گرفته و تنها راهی که برای پیشگیری از این برخوردها و در مجموع  کنترل انتقادات به ذهنش رسیده است نمایش عمومی این فیلم در ایام نوروز است که رسانه های گروهی در تعطیلات بسرمی برند. البته صدور حکم برای اعضای شورای عالی نمایش فیلم که روز یکشنبه با زیرکی خاصی از سوی روابط عمومی سازمان سینمایی، با عنوان «شورای نظارت سازمان سینمایی»!! برای رسانه ها ارسال و منتشر گردید نیز بخشی از تلاشهای مسئولان مربوطه در پاسخ به پرسش نهادهای یاد شده ارزیابی می شود.

در مجموع اگر چه نمایش این فیلم در کنار اثر سینمایی دیگری همچون «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا (که بطور غیرشفاف و شوک آوری از حتی نامزدی در بخش های بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره امسال کنار زده شد) در اکران نوروزی سینماها فضای دو قطبی ایجاد کرده و شاید رونق گیشه ها را حداقل طی این روزها به دنبال داشته باشد و در عین حال با یادآوری اینکه منتقدین «ابد و یک روز» نیز با وجود اعتراضات شدید، تنها خواهان اصلاح فیلم در برخی سکانس ها به ویژه صحنه پایانی فیلم(فروش دختر ایرانی به بیگانگان)بوده اند نه توقیف آن، اما هیچ یک از اینها از مسئولیت مدیران فرهنگی و سینمایی کشور و ضرورت پاسخگویی آنان نمی کاهد که چرا اساساً در دولت تدبیر و امید راضی به ساخت فیلمی سیاه با انواع نشانه ها و دیالوگ های قابل تعمیم به فضای کل جامعه شده اند؟ هرچند که از این دست فیلمها در جشنواره فجر امسال به وفور مشاهده گردید.

سینماپرس طی روزهای آتی در خصوص دلایل اصرار مسئولان فرهنگی بر تولیدات تلخ اجتماعی در سینمای ایران، بیش از این با مخاطبان فهیم خود سخن خواهد گفت؛ اما این نکته همچنان پابرجاست که «ابد و یک روز» فارغ از ساختار و بازی خوب و غیر قابل انکارش و جوایز متعددی که به حق یا ناحق به آن تعلق گرفت از لحاظ مضمون و محتوا برگ سیاهی در سبد تولیدات سال ۹۴ سازمان سینمایی به عنوان نماینده دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه هنر هفتم به حساب می آید که با اکران نوروزی وحتی با استقبال مردم هم، باز از تلخی و نیش های تند و تیز آن نسبت به جامعه ایران اسلامی و مردم غیرتمند آن کم نمی شود و اهالی فن و کارشنان با تجربه سینما این ترفندهای هدفمند را فراموش نخواهند کرد.

نظرات

  • نصیری ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ - ۰۸:۴۰
    0 0
    ابد ویک روز فیلمی با قابلیت وتفسیر جامعه ایران است وانکار آن انکار ایران روز وپرورش و تحویل دروغ به جامعه بوده ومتمایز کننده ارزش های متعالی است که در آثار امثال حاتمی کیا متجلی می گردد ارزش واقعی سفید درکنارسیاه است اگر به نظر خود پایبند باشید من بعنوان یک سینماگر شهرستانی محروم از موهبت تدبیر وامید مخالف نگاه یک سویه شما هستم
  • ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ - ۱۱:۱۰
    0 0
    صحنه پایانی فیلم(فروش دختر ایرانی به بیگانگان) باید حذف شود وگرنه غیرت ایرانی فیلم را از پرده پائین خواهد کشید همان کاری که چند سال پیش در ایام عید با فیلمی دیگر کرد.
  • مهدی ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ - ۱۴:۳۴
    0 0
    فیلم بادیگارد هم ایراداتی دارد، اما به هر حال هم از نظر مضمون و هم از نظر فنی و هنری یک سر و گردن از بسیاری از فیلم های جشنواره بالاتر بود. اما ابد و یک روز بر خلاف کیفیت فنی و هنری نسبتا خوب آن، توهین های آشکاری به مردم می کند. اگر کسی مدعی باشد که مفهوم و اشاره های هر فیلمی قابل تعمیم نیست، سخت در اشتباه است یا اساساً سفسطه می کند. فروش دختر ایرانی به خارجی (آن هم از نوع افغانی اش که اتفاقا اعتبار و ارزشی را به همراه ندارد) و سگدونی دانستن آن خانه و توهینی که به آدمهای آن خانه می شود، و... غیر قابل توجیهه. حتی اگر آقای فراستی با تفاخر آزاردهنده ای این نگاه منتقدانه را مضمون زدگی تلقی بفرمایند
  • هانیه ۱۳۹۴/۱۲/۰۶ - ۰۲:۴۳
    0 0
    واقعا متاسفم و نمیدونم چرا مسولین اینقدر محکم پشت همچین فیلمی ایسادند و فیلمی مثل بادیگارد که منطبق با جمهوری اسلامیه ودر فیلم عزت و غرور و اقتدار ایرانی رو نشون میده پشتشو خالی میکنن.... ما به عنوان ایرانی باید به قهرمان بادیگارد افتخار کنیم وباهاش همذات پنداری کنیم یا شاید هم مسولین با فروش دختر ایرانی به افغانی افتخار میکنندو باهاش همذات پنداری میکنند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.