شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵

واکنش«فهیم» به اظهار نظر «جیرانی»

رسانه ملی یا اهرم فشار بر منتقدان فیلم مسئله دار «ابد و یک روز»؟/ دیشب در «هفت» افخمی چه گذشت؟

جیرانی-صدرعاملی-فراستی-افخمی

سینماپرس: در حالیکه فیلم سینمایی مسئله دار"ابد و یک روز" و توجه بیش از حد معمول و البته غیرمنطقی داوران جشنواره فیلم فجر امسال به این اثر تلخ و سیاه انتقادات بسیاری از رسانه های ارزشی و انقلابی را در پی داشته است، اما شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی" هفت"، این موضوع بگونه ای تعجب انگیز و چه بسا مهندسی شده توسط افخمی، جیرانی و صدر عاملی در قبال فراستی منتقد جدی این فیلم مطرح شد به حدی که واکنش محمد تقی فهیم از دیگر منتقدان اصلی این فیلم را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، محمد تقی فهیم صبح امروز شنبه اول اسفند ماه طی یادداشتی به شرح زیر ضمن انتقاد به نحوه اجرای زنده برنامه دیشب بهروز افخمی در شبکه سه سیما نوشت:

"میزگرد زنده شب گذشته برنامه هفت، یکی از تجمع های دورمیزی پرت و پلای بی سابقه ای بود که تاکنون پخش شده است؛  تا جایی که دوستان وقت اضافه آوردند و نمی دانستند چه جوری پرش کنند، برای همین  به سمت مباحث اتاق فکری و پشت صحنه ای، (مبنی براینکه  هفته های بعد چه بگویند و چکار بکنند)، کشیده شد!

 نکته عجیب رویکرد برنامه در فشار جمعی به مسعود فراستی بود تا از حرفش درباره فیلم «ابد و یک روز» عقب بنشیند و به عبارت روشن اراده ای وجود داشت تا دوستان، تریبون رسانه ملی را تبدیل به اهرم فشاری کنند که فراستی به نمایندگی از منتقدین فیلم مذکور، نادم و پشیمان شود(که خوشبختانه نشد).

در چنین برنامه ی بی تیتر و باری به هرجهتی، طبیعی بود که فریدون جیرانی بدون دقت بگوید که صحبت های فراستی در نقد این فیلم سینمایی به سینماپرس خط داده است، تا شاید این جوری توی دل فراستی خالی شود، چرا که آقایان (اعم از هیات انتخاب و داوری و برخی نشریات) پیشاپیش حجم گسترده ای از تبلیغ برای فیلم مذکور را پراکنده کرده بودند و حالا نمی توانند ببینند که به همین نسبت مخالفانی در برابر فیلم صف کشیده اند؛ خصوصا که تبلیغات بیش از حد این دوستان در روزهای قبل از نمایش، فضایی ساخته بود که همه، ندیده از فیلم، تعریف می کردند و کار به نتیجه ای ختم شد که همه ی سیمرغ ها به خانه ای برود که باعث ایجاد مناقشات فراوان در بدنه سینما شود؛ هر چند که هنوز تبعات اصلی آن بروز نکرده است. (شب دراز است و قلندر بیدار).

به هرحال عملکرد نادرست این جنابان، پوست موز زیر پای سازمان سینمایی شد که حالا به انواع حیل می خواهند  مخالفان و منتقدان فیلم مذکور (و اشتباهاتشان) را وادار به عذرخواهی  کنند، آنهم از جیب رسانه ملی!؟
اینجانب به عنوان کسی که اولین مطلب تحلیلی و نقد مخالف فیلم «ابد و یک روز» را نوشتم و در سینماپرس بازتاب داده شد، به شدت حرف جیرانی را نادیده می گیرم  و به شهادت تعدادی از دوستان، پس از نمایش وقتی از سالن بیرون آمدیم، چنان جوی از تعریف و تمحید پیرامون فیلم وجود داشت که به محض توضیحات ام در باره ی فرم خوب کار ولی مفهوم و مضمون ارتجاعی آن، از سوی مدیر مسئول سینماپرس خواسته شد که نقدم را بنویسم و لذا رفتم و شروع کردم، برای همین اول وقت فردای روز نمایش، مطلب روی خط سینما پرس منتشر شد. در واقع ساعت ایمیل مطلب من برای سینماپرس، اندکی پس از نیمه شب است که هنوز برنامه هفت روی آنتن نرفته بود.  
بگذریم، برنامه دیشب نشان داد که افخمی چندان بی جا هم از پخش زنده برنامه هفت نگران نبوده است. ولی امیدوارم که این نگرانی به پختگی تبدیل شود تا هفت زنده بماند.

یا حق/ محمد تقی فهیم"

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.