چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۶

جایگاه «پژوهش» در تولید آثار تصویری/۱

رئیسیان: خلاء «پژوهش» در آثار سینمایی و تلویزیونی محسوس است/ مدیران وفیلمسازان احساس نیاز نمی‌کنند!

علیرضا رئیسیان

سینماپرس: علیرضا رئیسیان کارگردان سینما همزمان با ۲۵ آذر؛ روز «پژوهش»، معتقد است متأسفانه خلاء پژوهش در آثار سینمایی و تلویزیونی محسوس است و باید تدبیر جدی در این خصوص اندیشیده شود.

کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پژوهش در سینما و تلویزیون تنها به حوزه فیلم های تاریخی و مذهبی محدود نمی شود و آثار معمول اجتماعی و روز سینمای ایران که به روابط آدم ها می پردازد نیز نیاز به پژوهش در حوزه های مختلفی همچون روانشناسی، جامعه شناسی، شخصیت شناسی و... دارد.

وی ادامه داد: یک فیلمساز برای تولید یک اثر باید پس از مطالعه و تحقیق فراوان در حوزه مربوطه، با دقت و بررسی کافی، موارد مورد نیاز خود را استخراج کند و سپس مبادرت به ساخت اثرش کند؛ اما متأسفانه آثار نمایش داده شده حاکی از آنست که این مسأله مهم و اساسی در سینما و تلویزیون ما اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: این در حالیست که بسیاری از دستگاههای فرهنگی هر ساله مبلغ کلانی بابت انواع پژوهش ها دریافت میکنند و انتظار این است که در مراکز سینمایی نیز این بودجه بصورت تسهیلات حمایتی در اختیار نویسنده و پژوهشگر فیلم قرار گیرد تا فیلمنامه ها با پشتوانه قوی و غنی تبدیل به یک اثر تصویری پر مخاطب و قدرتمند شوند.

رئیسیان در عین حال اظهار داشت: تا زمانی که سینما و تلویزیون برخی از افراد را به عنوان مشاور و کارشناس در اختیار پروژه ها قرار می دهد که دانش کافی در حوزه های مختلف اجتماعی، تاریخی و... را ندارند و فکر می کنند که وجود عناوین مختلفی از افراد و کتب در تیتراژ یک اثر سینمایی یا تلویزیونی می تواند خلأ پژوهش جدی پیرامون یک موضوع را پر کند، ما همچنان با این مشکل دست به گریبان خواهیم بود

این فیلمساز خاطرنشان کرد: همین مسأله باعث شده ما به خصوص در تلویزیون شاهد سریال هایی باشیم که مدام مضمون و محتوای خود را نقد می کنند و مخاطب هم با آن ها ارتباطی برقرار نمی کند؛ متأسفانه برخی از فیلمسازان و مدیران وجود چند پیام اخلاقی را در یک اثر کافی می دانند و نیازی احساس نمی کنند که شناخت خود را نسبت به سوژه ها و موضوعات گوناگون بیشتر کنند و با ظرافت و تیزبینی بیشتر مبادرت به ساخت آثار نمایند.

کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» در همین راستا افزود: به عنوان نمونه در حال حاضر سریال هایی مانند «نفس گرم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و یا «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار که در حوزه آثار اجتماعی تولید شده اند با اشکالات اساسی و زیادی دست به گریبان روبرو بوده و چندان نتوانسته اند همذات پنداری بخش گسترده ای از مخاطبان را با خود همراه سازند؛ یا سریالی مانند «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی نیز اشکالات متعدد تاریخی و روایی دارند و این نشان از آن دارد که فیلمساز به جای تحقیق در حوزه تاریخ معاصر، دیدگاه و سلیقه شخصی خود را به تصویر کشیده است.

وی افزود: متأسفانه دیدگاه های سلیقه ای در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی به شدت رایج و حاکم است و از سوی دیگر مدیران و سیاست گذاران در سینما و به خصوص تلویزیون به جای آنکه به عمق و محتوای آثار توجه نشان دهند به صرف اینکه یک فیلمساز را جزو حلقه دوستان و همکاران همیشگی خود می دانند دیگر کاری به فیلمنامه ندارند و می گذارند که او هرآنچه را که مایل بود بسازد؛ این دیدگاه اشتباه که برخی از مدیران، یک فیلمساز را فارغ از دارا بودن سبقه علمی و پژوهشی در یک حوزه، صاحب نظر در تمامی حوزه ها می دانند به شدت غلط است و باید هرچه سریعتر از میان برداشته شود.

رئیسیان در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: فیلمسازان چه در سینما و چه در تلویزیون باید نسبت به کار خود متعهد باشند؛ منظور از تعهد لزوماً تعهدات ایدئولوژیک نیست و آن ها باید نسبت به خود، جامعه و هنر متعهد باشند و با دوری از دیدگاه های سلیقه ای مبادرت به ساخت آثاری کنند که با تکیه بر تحقیقات کافی برای همگان مثمر ثمر باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.