یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

به بهانه بازپخش مجموعه تلویزیونی «تبریز در مه»

کوروش تهامی: بازی در نقش «عباس میرزا» کار آسانی نبود / شهرک‌های سینمایی به امکانات بیشتری نیاز دارد

کوروش تهامی در نقش عباس میرزا

سینماپرس: کورش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها با بازپخش سریال «تبریز در مه» شاهد ایفای نقش وی در شخصیت عباس میرزا هستیم اظهار داشت: زمانی که بازی در این نقش به من پیشنهاد شد برای قبول کردن آن تردید داشتم چرا که با خواندن فیلمنامه متوجه شدم بازی در این نقش کار آسانی نیست و نیاز به اطلاعات تاریخی فراوانی دارد.

تهامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در همین خصوص ادامه داد: از طرفی زمان تحقیق بر روی شخصیت این فرد برای من مهیا نبود و ترس بسیاری برای بازی در این نقش برای من وجود داشت؛ چرا که شناخت من از شخصیت عباس میرزا در حد مطالعاتی بود که در کتابهای تاریخ دوران مدرسه می خواندیم.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: در مدت زمان کوتاهی که برای بازی در این سریال مهیا بود مطالعاتی راجع به این شخصیت مهم تاریخی انجام دادم و اتودهایی را از این شخصیت برای خودم اجرا کردم؛ ضمن اینکه با مشورت و صحبت هایی که با آقای ورزی داشتم به شناختی نسبتاً کافی در مورد این شخصیت دست پیدا کردم. 

بازیگر فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» افزود: خوشبختانه آقای ورزی اطلاعات کاملی راجع به شخصیت عباس میرزا داشتند که در اوقات استراحت به من توضیح داده و من را برای ایفای نقش در این شخصیت یاری می کرد.

تهامی در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: من ارتباط خوبی با نقش عباس میرزا برقرار کردم و از آنجا که ایشان جزو معدود افراد قاجاری بودند که مردم و وطنش را دوست داشت با عشق و علاقه به ایفای این نقش پرداختم.

این بازیگر افزود: نمی توانم بازی خود در این سریال را از لحاظ کیفی صد در صد عالی بدانم اما با وجود اینکه شرایط و محیط مناسب برای بازی در این نقش برایم فراهم نبود و مشکلات بسیاری در شهرک غزالی برای ما وجود داشت به خودم برای بازی در این سریال نمره قبولی را می دهم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» در ادامه اظهار داشت: برای ساخت فیلم یا سریال های تاریخی شرایط بسیار سختی وجود دارد، به طوری که تلاشم بر این است تا در فیلم های تاریخی که در شهرک غزالی و یا شهرک دفاع مقدس» فیلمبرداری می شوند در حد امکان بازی نکنم چرا که شرایط رفاهی در این شهرک ها بسیار بد است و توان و طاقت بازیگر برای ایفای نقش را بسیار کاهش می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: فیلم های تاریخی از جمله فیلم هایی مثل مجموعه «تبریز در مه» نیاز به پیش تولید طولانی تری داشت تا بازیگران بتوانند خودشان را برای بازی در نقشی که پذیرفته اند آماده سازند.

این بازیگر در ادامه این گفتگو با اشاره به مشکلات موجود برای بازی در شهرک های سینمایی ایران افزود: نه تنها امکانات رفاهی برای عوامل ساخت فیلم در این شهرک ها وجود ندارد بلکه شهرک های سینمایی ما امکانات بهداشتی ضعیفی دارند که کار را برای بازیگران و همه عوامل سخت و طاقت فرسا می کند.

تهامی در ادامه افزود: برای بازی در نقش عباس میرزا مجبور به گریمی بودم که هر روز ۳ ساعت به طول می انجامید در حالیکه اگر پیش تولید این اثر طولانی بود می توانستم از ریش های خودم برای بازی استفاده کنم و این مسأله که زمان بسیاری را صرف گریم می کردیم به شدت کاهش می یافت و من نیز راحت تر می توانستم بازی در این نقش را ایفا کنم.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: من تمام تلاش خود را برای بازی در این سریال ایفا کردم و طبق آماری که در دست است شناخت عامه مردم نسبت به شخصیت عباس میرزا از ۱۳ درصد به ۸۰ درصد رسیده و این مسأله نشان دهنده موفقیت و تأثیرگذاری فیلم و این شخصیت است.

بازیگر فیلم سینمایی «گناهکاران» در پایان با اشاره به شخصیت عباس میرزا خاطرنشان کرد: ایشان از کسانی بود که فتحعلی شاه در هنگام حکومتش برای مشکلات فراوان از وی کمک می گرفت و این شخصیت در حالی که شرایط جسمانی خوبی نداشت هیچ وقت برای خدمت به مردم چیزی را دریغ نکرد. عباس میرزا یکی از شخصیت های بزرگ تاریخ ایران است که می تواند برای هر مسئولی الگو باشد.

این بازیگر در ادامه این بحث افزود: این فیلم تا حدی نسبی شخصیت عباس میرزا را در تاریخ ایران معرفی می کند و من مطمئنم برای مخاطبانی که دیدن «تبریز در مه» را پیگیری می کنند می تواند مشوق تحقیق و کتابخوانی باشد.

گفتنی است کورش تهامی پیش از این در فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی بسیاری ایفای نقش کرده است که «مریم مقدس»، «شبانه»، «خواب زمستانی»، «برف روی شیروانی داغ» و «دل بی قرار» از جمله فیلم سینمایی وی هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.