سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

انتقاد یک عکاس و فیلمبردار از عدم برنامه ریزی مسئولان در تجهیز امکانات فنی حوزه سینما

عبدالله عبدی نسب

سینماپرس: عبدالله عبدی نسب عکاس و فیلمبردار سینما گفت: تکنولوژی و تجهیزات ما در سینمای ایران بسیار محدود است و ما مجبوریم از لوازم و تجهیزات چند دهه قبل برای تولید آثارمان استفاده کنیم؛ این در حالی است که مسئولان سینمای کشور هیچ تدبیری برای ورود تجهیزات و تکنولوژی روز و مدرن به ایران ندارند.

عکاس فیلم سینمایی «استشهادی برای خدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنیاد سینمایی فارابی برای تولید آثار سینمایی همچنان دوربین ها و لوازم قدیمی را در اختیار سینماگران قرار می دهد که استفاده از این گونه تجهیزات روی کیفیت آثار سینمایی تأثیر به شدت منفی می گذارد و باعث می شود تا کارگردانان و یا فیلمبرداران مقصر اصلی کیفیت نازل تصاویر و... شناخته شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه برخی از شرکت های خصوصی طی سال های اخیر ورود تجهیزات مدرن سینمایی را در دستور کار خود قرار داده اند اظهار داشت: از جایی که این گونه شرکت ها هزینه های گزافی را از تهیه کنندگان و سازندگان آثار بابت اجاره تجهیزات شان طلب می کنند، اغلب تهیه کنندگان به دلیل مشکلات عدیده مالی که این روزها به شدت گریبان سینمای کشور را گرفته است ترجیح می دهند که از این گونه وسایل استفاده نکرده و از لوازم و وسایل ارزان تری برای تولید آثارشان استفاده کنند.

عبدی نسب در ادامه این گفتگو تصریح کرد: مسئولان سینمای کشور باید به صورت جدی جلوی این گونه اقدامات ایستادگی کنند و با توجه به بودجه کلانی که در اختیار دارند ضمن ورود دستگاه ها و تجهیزات روز و مدرن، از افرادی که شایستگی و لیاقت برای حضور در عرصه هنری کشور را دارند دعوت کنند تا آثاری ارزشمند در سینمای ایران تولید کنند.

وی افزود: از سوی دیگر با آنکه پتانسیل ساخت فیلم های خوب در سینمای کشور وجود دارد و استعدادهای فراوانی برای ورود به سینمای ایران آماده فعالیت هستند مشکلات اقتصادی باعث شده تا مسئولان سینمایی حمایتی از این گونه افراد نکنند و متأسفانه به همن دلیل روز به روز وضعیت سینمای ایران بغرنج تر از گذشته می شود و دیگر مانند سال های نه چندان دور فیلمسازان و تهیه کنندگان صاحب نام نمی توانند فعالیتی در این عرصه داشته باشند.

فیلمبردار فیلم سینمایی «شهر فرشتگان» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه نزدیک به ۳ سال است که فیلمبرداری آثار ویدیویی را بر عهده دارم گفت: به تازگی فیلمبرداری ۲ تله فیلم را به پایان رسانده ام که به زودی از شبکه نمایش خانگی و تلویزیون پخش خواهند شد. «هدیه» به کارگردانی امیراحمد انصاری و تهیه کنندگی علی انصاریان یکی از این فیلم ها است که مضمونی انسانی دارد و مسلماً با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو خواهد شد. همچنین «آخر خط» دیگر فیلمی است که به کارگردانی رحیم بهبودی فر و تهیه کنندگی مشترک سحر صباغ سرشت و علی انصاریان تولید شده و از مضمونی اجتماعی برخوردار است.

این فیلمبردار سینما و تلویزیون در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: جمعه هفته جاری نیز فیلمبرداری تله فیلم جدیدی را با عنوان «شروع یک پایان» به کارگردانی آرش تقواشعار و تهیه کنندگی مهدی عباسی آغاز خواهم کرد که پروانه ساخت آن چندی قبل از سوی سازمان سینمایی کشور صادر شده و امیدوارم بعد از پایان فیلمبرداری بتوانیم از سازمان سینمایی درخواست پروانه نمایش سینمایی کنیم.

گفتنی است؛ عبدالله عبدی نسب متولد سال ۱۳۵۴ در تهران است و از سال ۱۳۷۶ به صورت حرفه‌ ای در سينما و تلويزيون مشغول به كار شد. در ابتدا با دستيار تصويربرداري كارش را شروع كرد و از همان زمان عكاسي فيلم را تجربه كرد و بعد از مدتی به كار عكاسی فيلم نیز روي آورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.