چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲

همزمان با روز ملی«خلیج فارس»؛

مستند «به ایران جاودانی‌ام» پنجشنبه از شبکه اول سیما روی آنتن می‌رود

مستند به ایران جاودانی ام

سینماپرس: رضا رشیدیان کارگردان سینمای مستند گفت: همزمان با دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس مستند «به ایران جاودانی ام» با موضوع زندگی علمی دکتر احمد اقتداری که پدر مطالعات خلیج فارس لقب گرفته اند روز پنجشنبه ساعت ۱۷ از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این مستند ۷۵ دقیقه ای که پیش از این در جشنواره سینما حقیقت حضوری چشمگیر داشت در مورد دکتر احمد اقتداری پیرمرد ۹۰ ساله است که بیش از دو سوم از عمر خود را صرف مطالعه و تحقیق تاریخ مناطق جنوبی ایران و سواحل حاشیه ای خلیج فارس نموده است که تاکنون ۲۰ کتاب از تألیفات ایشان منتشر شده و هنوز تعدادی کتاب دست نوشته از ایشان وجود دارد.

رشیدیان با تأکید بر اینکه وجود دکتر اقتداری بهانه ای شد تا ما در این مستند به چند حلقه مفقوده در تاریخ نگاری خلیج فارس بپردازیم، اظهار داشت: اولین شخصی که در این مستند به او پرداخته می شود «مرحوم سدید السلطنه کبابی بندرعباسی» است که در اواخر دوره قاجاریه یکی از حکام بوشهر بوده و تا زمان حکومت پهلوی اول نیز در قید حیات بوده و تألیفات خوبی را از خود در زمینه خلیج فارس به جای گذاشته است.

وی ادامه داد: نفر دومی که در مقدمه این مستند به او اشاره می شود «دریادار غلامعلی بایندر» است که فرمانده نیروی دریایی در دوران رضاخان بوده است و ۲ کتاب ارزشمند در مورد خلیج فارس منتشر کرده که جزو معدود کتب چاپی دهه ۲۰ شمسی است. این دریادار در زمان جنگ با قوای انگلیس درگیر شده و سپس جان می سپارد.

این کارگردان مستند افزود: نفر سومی که در مستند «به ایران جاودانی ام» به او پرداخته می شود دکتر احمد اقتداری است که در آن زمان جوان و در دارالمعلمین شیراز مشغول به تحصیل بوده و خیلی نزدیک با این وقایع روبرو شده است.

کارگردان مستند «نقش جان» در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: برای تولید این مستند ما از آرشیو فیلمخانه ملی ایران، صدا و سیما و... استفاده زیادی کردیم و همچنین فیلمبرداری کار را نیز در شهر تهران و محل زندگی دکتر اقتداری که در دارآباد واقع شده است انجام دادیم.

وی تأکید کرد: تماشای این فیلم برای تمامی علاقمندان به مسائل خلیج فارس جذاب خواهد بود. من معتقدم که تمامی افراد باید این مستند را ببینند چرا که در آن اطلاعات زیادی به مخاطبان منتقل می شود و این مستند کمک می کند تا اطلاعات تاریخی که ماحصل بیش از ۶۰ سال کار و تلاش دکتر اقتداری بوده به صورت موجز و در ۷۵ دقیقه در اختیار آن ها قرار داده شود.

رشیدیان سپس افزود: همچنین در این اثر مستند یک سیاهه ای از سند تاریخی ارائه شده که منسوب به زمان حاکمیت پدر سدید السلطنه است. در آن زمان ۵ تن از شیوخ عرب منطقه خلیج فارس اقرارنامه ای امضا کرده اند که جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی متعلق به حکومت بندرلنگه است. مسائل خلیج فارس چندین دهه تنش هایی را در مناسبات سیاسی و فرهنگی میان ایرانیان و اعراب حاشیه جنوبی این آبراهه در عرصه بین الملل بدنبال داشته است. اما آنچه که در مواردی بهانه سهل و آسانی بدست این مدعیان دروغین داده، مسامحه و سهل انگاری دست اندرکاران فرهنگ و دیپلماسی جامعه ماست.

وی در خاتمه گفت: عدم تشخیص به موقع فرصت ها و ضعف اقدامات آگاهی بخش، موقعیتی هایی را بدست اجانب داده تا هر از گاهی شاهد آن باشیم که مواریث چند هزار ساله فرهنگ و هنر یادگاران سرزمینی این مرز و بوم را در پهنه جهانی بنام خود ثبت کنند. برای جا انداختن عبارت مجعول «خلیج ع رب ی» به جای نام اصیل «خلیج فارس» تا کنون هزینه های هنگفتی توسط این مدعیان صورت گرفته لیکن متاسفانه زمانی به خودمان خواهیم آمد که بحرانی جدی به بیخ گوشمان رسیده باشد. روز ملی خلیج فارس می تواند محکی باشد تا متوجه شویم ارکان فرهنگی و تبلیغی کشور به ویژه رسانه ملی چگونه مناسبتی ملی که یک روز از ۳۶۵ روز سال را به خود اختصاص داده برگزار می کنند.

گفتنی است؛ ارسطو مداحی و خسرو احدزاده (تصویربردار)، منصور شهباز زاده (صدابردار)، داود نماینده (گوینده متن) و رضا رشیدیان (نگارش متن نریشن و تحقیق) این اثر مستند را بر عهده داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.