شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷

همراه با جشنواره فیلم کودک

کارگردان «تتل و راز صندوقچه»: سعی کرده ام در فیلم از تخیل واگرا به تفکر همگرا برسم/ کودک امروزی قدرت تحلیل بالایی دارد

تتل و راز صندوقچه

سینماپرس: وحید گلستان کارگردان «تتل و راز صندوقچه» با اشاره به وفاداری در نوع ساختار فیلم به سینمای قصه‌گو گفت: به شدت پایبند به سینمای قصه‌گو هستم. معتقدم برای سینمای کودک راه حل دیگری جز پایبندی به قصه وجود ندارد .

بنا براین گزارش، جلسه پرسش و پاسخ فیلم «تتل و راز صندوقچه»  ظهر امروز با حضور وحید گلستان (کارگردان)، سعید هاشمی( تهیه‌کننده)، علی تصدیقی(مدیر جلوه‌های ویژه)، نادر سلیمانی( بازیگر)، غزل ذوالفقاری( بازیگر نوجوان) و غلامعباس فاضلی( مجری و کارشناس)، در سالن استاد فرشچیان اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست وحید گلستان با اشاره به منبع اصلی فیلمنامه گفت: سال ۸۶ پژوهشی با عنوان «مجازها یا استعاره‌های سینمایی» درباره نشانه‌شناسی در سینما انجام دادم. بعد از آن فیلمنامه را در همان راستا نوشته و حدود یک  سال هم بازنویسی آن به طول انجامید.

وی ادامه داد: به شدت پایبند به سینمای قصه‌گو هستم. معتقدم برای سینمای کودک راه حل دیگری جز پایبندی به قصه وجود ندارد و نکته ویژه ای که در فیلمنامه «تتل و راز صندوقچه» وجود دارد نوع ساختارش است که وفادار به  سینمای قصه گوست.

در ادامه این جلسه هاشمی ضمن عرض تبریک به سید جواد هاشمی برای گرد هم آوری بازیگران کودک در جشنواره تصریح کرد:  با این کار او مسبب پرورش بازیگران ادواری می‌شود که اتفاق خوشایندی در سینماست.

وی درباره روند تولید فیلم گفت: این فیلم اولین محصول سینما - مدرسه است که ساخت فیلم‌هایی برای کودکان ونوجوانان را در دستور کار خود قرار داده است. طرح را از گلستان که از کارشناسان آموزش و پرورش است، گرفتیم و به فارابی ارائه دادیم. پس از گذشت دو سال توانستیم با وجود موانع و مشکلات بر سر راه، کار را به گونه‌ای بسازیم که به استانداردهای فیلم برای کودکان ۶ تا ۹ سال نزدیک باشد.

تهیه کننده «تتل و راز صندوقچه» گفت: سعی کردیم در این فیلم فضای رنگی در  لوکیشن‌ها، لباس‌ها و  طراحی گریم نیز لحاظ شود تا با ترکیب رنگ به استاندارد سینمای کودک برسیم.

هاشمی پیدا کردن تیم مناسب انیمیشن در مرحله پست‌پروداکشن را سخت‌ترین مرحله کار در فیلمش دانست.

در بخش دیگری از این جلسه مجری برنامه خطاب به نادر سلیمانی وی را بازیگری پر جوش و خروش خطاب کرد و از این که در این فیلم نقشی خاموش برعهده داشته گفت: سکوت بزرگترین بازیگری است. نمی‌توان گفت کار بزرگی کردیم اما زحمت‌های فراوانی برای این فیلم کشیده شده است. شخصا ازاین اتفاق که صداها در فیلم دوبله شد، راضی نیستم و ترجیح می‌دهم صدای خودم باشد. از طرفی دیگر فکر می‌کنم جا دارد فیلم کوتاه‌تر و فشرده‌تر شود تا سرعت آن هم بالا رود.

این بازیگر تصریح کرد: گردهم آوری بازیگران حرفه‌ای در فیلم کودک کار سختی است و احساس می‌کنم  تنها بازی که می‌توانستم در این فیلم داشته باشم، همین است.

تصدیقی درباره استفاده از جلوه های ویژه در فیلم گفت: ۳۵ دقیقه فیلم جلوه‌های ویژه بود که هم شامل کار سر صحنه  می‌شد و هم در مرحله پست پروداکشن صورت گرفت. خدا را شکر با وجود سختی‌های کار توانستیم نتیجه خوبی داشته باشیم.

گلستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: اساسا تخیل برای کودکان امر جذابی است. در آموزش دنیا ثبت شده که کودکان در ۶ سالگی از مرحله تخیل وارد تفکر می‌شوند. این فیلم آموزش تفکر و تخیل در معنا و صورت است. کودکان نسل امروز نیازهای خاصی دارند. آنان از سنین بسیار کم درگیر رسانه‌های مختلف می‌شوند و فیلم‌های خوب دیجیتال در اختیارشان قرار می‌گیرد پس توان آنها در تحلیل فیلم بسیار بالا رفته و  بلوغ زودرس در خوانش فیلم دارند.

این کارگردان با اشاره به داستان فیلم گفت: « تتل و راز صندوقچه» در شهری خیال‌انگیز می‌گذرد که این خیال بر اساس تفکرآگاهانه است. قرار است کودک از طریق این فیلم از خیال واگرا به تفکر همگرا برسد که اگر بتوانیم از پس چنین امری بر آییم، کار بسیار مهمی انجام داده‌ایم.

وی درباره پیام های فیلم این گونه توضیح داد: رابطه عناصر قدیمی و مدرن در کنار هم در این فیلم دیده می‌شود و از پیام‌های جنبی فیلم این بود که کودکان یاد بگیرند برای رسیدن به فرهنگ متعالی مستلزم استفاده از ابزار کلاسیک و عناصر مدرنیته در کنار هم هستند.

در بخش دیگری از این نشست فاضلی حضور غزل ذوالفقاری را مهمترین اتفاق این جلسه دانست و از او درباره نقشش در این فیلم پرسید. ذوالفقاری بازیگرنوجوان فیلم گفت: آقای گلستان از من خواستند که نقش پسر را در این فیلم بازی کنم. من از همان ابتدا با این مسئله کنار آمدم زیرا به بازی در این نقش بسیار علاقمند بودم. با وجود گریم فراوان و استفاده از کلاه گیس یا برخی سکانس‌های دشوار مانند گذر از ۴۵۰ پله، اما به من خیلی خوش گذشت و به نظرم کار سختی نبود.

وی ادامه داد: در این فیلم با بازیگران حرفه‌ای همبازی شدم و از آنها درس‌های زیادی فرا گرفتم به‌ویژه آقای سلیمانی.

گلستان نیز در ادامه صحبت‌های او افزود: برای انتخاب بازیگر کودک در این نقش از پسرهای زیادی تست گرفتیم که به نظرم هیچ‌کدام مناسب نبودند تا اینکه غزل را انتخاب کردیم و به نتیجه رسیدیم.

هاشمی در آخرین بخش از اولین جلسه پرسش و پاسخ فیلم‌ها بیان کرد: تنها راه نجات سینمای کودک این است که بستر مناسب برای سینمای کودک فراهم شود و اعتقاد دارم بخش دولتی باید از مسابقه با بخش خصوصی پرهیز کند و اجازه دهد فضایی شکل گیرد تا بخش خصوصی کار خود را انجام دهد.

وی افزود: متاسفانه فیلمسازان کودک تصور می‌کنند فیلم کودک فقط یک فیلم شاد و موزیکال صرف است اما ما عامدانه این بخش را از فیلم حذف کردیم تا کودک درگیر مسائل جدی‌تری شود و با دیدن فیلم در ذهن  او سوال‌های مهمی به وجود آید. تاکید مان بر این بود که کودک بتواند بر اساس توانایی‌های خود در زندگی تا آخرین مرحله پیش رود. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.