شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

«اهالی خیابان یکطرفه» در راه تدوین

انتقاد یک مستندساز از عدم همکاری برخی مسئولان اقلیت های مذهبی/ برای تصویربرداری از کلیساها مشکل داریم

مهدی باقری*

سینماپرس: مهدی باقری مستندساز کشورمان با اشاره به اینکه همچنان دو جلسه از تصویربرداری مستند «اهالی خیابان یکطرفه» باقی مانده است گفت: «برای سریعتر به انجام رساندن فیلم، تدوین را آغاز کرده ایم که فرحناز شریفی کار مونتاژ را انجام می دهد.»

براساس این گزارش، باقری در گفت و گو با خبرنگار بخش فیلم مستند سینماپرس بیان کرد: «واقعیت ماجرا این است که متاسفانه در تولید این دست از فیلمها که بخش تحقیقی و پژوهشی آن زیاد است و از طرفی هم فیلم دارای کاراکترهای مختلفی است همکاری نکردن و بدقولی باعث طولانی و سنگین شدن ساخت پروژه می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه مدتهاست منتظر اجازه خلیفه‌گری ارامنه برای تصویربرداری یکی از مراسم های کلیسای حضرت مریم است توضیح داد: «با مردم عادی راحت‌تر می‌توان کار کرد اما زمانی که با یکسری ارگانها و سازمانها کار می کنیم به خاطر عدم همکاری آنها و یا عدم شناختشان از سینما و فیلم مستند، دائما با بدقولی رو به رو می‌شویم.»

این مستندساز صحبت‌های خود را با مثالی اینگونه ادامه داد: «به عنوان مثال یک بخشی از این فیلم درباره اقلیت‌های مذهبی است که مراسم کلیساها و آتشکده‌ها را به تصویر کشیده است اما متاسفانه به علت بدقولی و بدبینی برخی از مسئولان این کلیساها بخشی از تصویربرداری ما نیز به تاخیر افتاده است؛ اما از آن جا که این فیلم محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است باید هر چه سریعتر به سرانجام برسد تا برای جشنواره سینماحقیقت آماده باشد تدوین آن را آغاز کردیم زیرا مرحله تدوین حداقل دو ماه زمان می‌برد.»

وی افزود: «با وجود اینکه ما از اداره اقلیت‌های وزارت ارشاد نامه داشتیم، اما با تمام این نامه‌نگاری‌ها و حضور مستمر خودمان  متاسفانه برخی از کلیساها مانند کلیسای حضرت مریم ارامنه که در خیابان ۳۰تیر قرار دارد برای تصویربرداری از مراسم‌هایشان با ما همکاری نکردند. اما در مقابل انجمن کلیمیان و زرتشتیان همکاری خوبی داشتند و ما توانستیم مراسم مربوطه را در آتشکده (آدریان) فیلمبرداری کنیم.»

باقری در خصوص تغییر نام این مستند از «چهارراه ادیان» به «اهالی خیابان یکطرفه» توضیح داد: «نام فیلم به علت موضوع آن تغییر کرد زیرا ما در روند فیلمبرداری به این نتیجه رسیدیم که موضوع فیلم تنها مذهب و دین نیست و ما بیشتر روی حضور آدم‌های فرهنگی، هنری و مردم عادی که در این خیابان زندگی کرده اند، تمرکز کرده‌ایم و از طرفی عنوان «چهارراه ادیان» اسم تکراری بود و پیش از چنین فیلمی با این نام ساخته شده بود.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.