چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸

به کارگردانی محمود شاکری انجام می شود

مجموعه مستند صنایع دستی استان هرمزگان، در مسیر تولید/ ۵ قسمت در مراحل پایانی است

صنایع دستی استان هرمزگان

سینماپرس: محمود شاکری یکی از مستندسازان کشورمان در حال تولید مجموعه مستند سیزده قسمتی درباره صنایع دستی استان هرمزگان است که تا کنون پنج قسمت از آن را تصویربرداری کرده است.

محمود شاکری یکی از مستندسازانی که در جشنواره سینماحقیقت سال گذشته مستند داستانی «چله» را داشت در گفت و گو با خبرنگار بخش مستند سینماپرس از ساخت مستندهای جدید خود خبر داد و گفت: «بعد از مستند «چله» تصمیم گرفتیم که یک مجموعه مستند ۱۳ قسمتی را درباره صنایع دستی هرمزگان تولید کنیم. تا امروز ۵ قسمت از آن ساخته شده، تصویربرداری برخی از آن ها تمام شده و تنها موسیقی و نریشن آن ها باقی مانده است.»

این مستندساز با بیان نام ۵ اثر از ۱۳ قسمت مجموعه صنایع دستی هرمزگان افزود: «تا کنون ساخت قسمت های لنج سازی، توربافی، پروندبافی (وسیله ای که از آن برای بالا رفتن از نخل استفاده می کنند)، پارچه بافی و گورگربافی (وسیله ای برای ماهیگیری) را تا حدودی پیش برده ایم و در حال حاضر مشغول تصویربرداری مستندی به نام «مهجر» در جزیره قشم هستیم. مهجر داستان دختری است که پدر و مادرش را در یک سانحه ماهیگیری از دست می دهد و داستان از نگاه این دختر روایت می شود. مهجر به کار گورگربافی (وسیله ای برای ماهیگیری) می پردازد.»

وی ادامه داد: «نزدیک به ۸۰ درصد از این مستند را تصویربرداری کرده ایم که در نهایت ۲۵ دقیقه خواهد شد و ۵ دقیقه آن تصویربرداری زیر آب است که با دوربین گوپرو انجام شده است.»

کارگردان مستند «چله» اشاره کرد: «تصویربرداری این مستند بر عهده مسعود میرزایی و اصغر بشارتی است. نویسنده و کارگردان نیز خودم هستم و اگر کار خوبی از آب درآید آذر ماه برای جشنواره سینما حقیقت ارسال می کنیم.»

وی درباره قسمت پارچه بافی این مجموعه عنوان کرد: «بیش از ۸۰ سال گذشته کل مردم بندر سیریک (یکی از شهرهای استان هرمزگان) کارخانه های پارچه بافی داشتند و پارچه هایی را که می بافتند به کشورهای عربی صادر می کردند. از مردم آن دوره یک پیرمرد ۹۰ ساله باقی مانده است که ما نزد او رفتیم، وسایل پارچه بافی او را آماده کار کردیم و از او تصویربرداری کردیم.»

شاکری از مستند دیگری با عنوان «جهله» خبر داد و با اعلام این که در مرحله نوشتار این مستند است بیان کرد: «جهله یک نوع کوزه خاص میناب است. این مستند هم که به صورت داستانی است درباره کوزه های هرمزگانی است و در میناب اتفاق می افتد. کوزه های هرمزگانی فرم آن ها با کوزه های دیگر متفاوت است و برای آب خوردن استفاده می شود.»

وی افزود: «به علت فصل گرما نمی توانیم تصویربرداری مستند «جهله» را آغاز کنیم و منتظر فرا رسیدن ماه مهر هستیم تا تصویربرداری را شروع کنیم و هدفمان این است که در جشنواره سینما حقیقت از آن رونمایی کنیم.»

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.