دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲

در گفت وگو با سینماپرس عنوان شد

فوقانی: با رویکرد فعلی مدیران سینمایی مشکلات حل نخواهد شد/ به برخی کارگردانان باید نوع برخود با عکاس فیلم را آموخت!

محمد فوقانی

سینماپرس: محمد فوقانی صبح امروز ۲۸ اردیبهشت ماه گفت: متاسفانه در هیچ دوره ای از مدیریت های سینمایی این گرفتاری های هنری حل نشده و به اعتقاد من با روش موجود هم حل نخواهد شد.

بنابراین گزارش، محمد فوقانی عکاس فعال سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد سختی های کار عکاسی در سینما و تلویزیون  اظهار داشت: قطعا هرکاری مشکلات خاص خودش را دارد گاه می توان این مشکلات را با مشورت چند بزرگتر و با تجربه تر حل کرد اما متولیان و مدیران فرهنگی ما به نظر می رسد که نمی خواهند مشکلات در بخش عکاسی بخصوص عکاسی فیلم حل شود تا این هنر مهجور که سال ها مورد بی مهری قرار گرفته جایگاه واقعی خود را پیدا کند، البته نا گفته نماند در تمام رشته های عکاسی این معضلات و مشکلات به چشم می خورد مثل عکاسی ورزشی، خبری، تبلیغات و غیره.

 

در سینما گروه تولید به دنبال عکاسان غیر حرفه ای و بی تجربه اند

عکاس فیلم سینمایی «محمد(ص)» توضیح داد: در سینما، گروه تولید معمولاً به دنبال عکاسان غیر حرفه ای و بی تجربه که دستمزدهای پایین می گردند و برای بسیاری از تهیه کننده ها و یا کارگردان ها فرقی نمی کند که (الف) را دعوت به همکاری کنند یا (ی) را.

 

 

یک عمر زحمت کشیدیم و برخی تهیه کنندگان حتی وحشت این را دارند که از ما دعوت کنند

عکاس فیلم سینمایی «خط ویژه» یادآور شد: یک عمر زحمت کشیدیم تا تجربه بدست آوریم و دانش این کار را یاد بگیریم، با صداقت زندگی کنیم و به روی تمام مادیات زندگی چشم بپوشیم که اعتبار هنری کسب کنیم و به قول معروف حرفه ای این کار شویم، ولی درحال حاضر تعداد بسیاری از تهیه کننده ها حتی وحشت این را دارند که ما را دعوت به همکاری کنند و این تصور را دارند که دستمزدهای ما نجومی است! این هم بخش احترام و ارج گذاشتن به یک هنرمند در سینمای حرفه ای ما است.

 

در تلویزیون شبکه پول ناچیزی به عکاس پرداخت می کند

 

عکاس فیلم سینمایی «من مادر هستم» در مورد کار در تلویزیون نیز تصریح کرد: در تلویزیون، اکثر تهیه کننده های تلویزیونی می گویند عکس برای شبکه کد ندارد یعنی شبکه پولی بابت عکاسی به ما نمی دهد یا خیلی ناچیز پرداخت می کند.

 

بیش از پنجاه سریال را عکاسی کردم

 

عکاس فیلم سینمایی «دموکراسی تو روز روشن» گفت: در طول سال ها فعالیت هنری و بیش از پنجاه سریال را عکاسی کردن، با پیغام و پسغام های آشنایان و دوستان برای مدیران تلویزیون که لطفاً در این جشنواره های تقدیر و تشکر از تولیدات تلویزیونی که به خیلی از صنوف توجه می شود صنف عکاسان را هم در نظر بگیرید تا یک رقابت سالم بین عکاسان بوجود آید تا سطح عکاسی فیلم بالا برود ولی طبق معمول هیچ عکس العملی ازمدیران فرهنگی دیده نمی شود و جالب اینکه این دوستان خود را متولی هنر و هنرمند می دانند.

 

عکاسهایی که کار کردم دارای بار و منزلت هنری است

 

فوقانی گفت: عکس های سریال هایی که کار کرده ام دارای بار و منزلت هنری است، هم طراز با عکس های فیلم های سینمایی مثل عکس های سریال های : میوه ممنوعه (حسن فتحی)،  او یک فرشته بود (علیرضا افخمی)، خانه به دوش (رضا عطاران)،  نرگس (سیروس مقدم)،  بی صدا فریاد کن (مهدی فخیم زاده) و پایتخت های دو وسه (سیروس مقدم) و...

او گفت: واقعا سرنوشت این فریم ها چه شد؟ فریم هایی که با حساسیت و دقت کافی عکاسی شده است.

محمد فوقانی

 

بعضی اوقات هنگام عکاسی سریال احساس می کنم میهمان بی دعوت هستم

 

عکاس فیلم سینمایی «شرط اول» گفت: تا حالا کدام مدیر شبکه چه درگذشته و چه درحال یک دفعه یک تشکر بدون هزینه و چشم داشت مادی از ما کرد تا جایگاه عکاس پرانرژی با غیر آن مشخص شود، بعضی اوقات هنگام عکاسی سریال ها احساس می کنم میهمان بی دعوت هستم و بی جهت اضافه کاری می کنم، ولی نسل من طوری تربیت شده که باید به نحو احسن هنر خود را عرضه نماید ولو بی دعوت.

 

خدا را شاکر هستم که هنوز عطش این کار را دارم

 

عکاس فیلم سینمایی «پیتزا مخلوط» یادآور شد:  خدا را شاکر هستم که هنوز عشق وعطش این کار را دارم و این بی مهری ها باعث نشده که از هدف خود دور بمانم و انگیزه هایم را از دست بدهم....

 

از بدو ورود ناعکاسان در این هنر اظهار نظر می کنند

 

عکاس فیلم سینمایی «پارک وی» گفت: از بدو ورود ناعکاسان در این هنر ، اعمال نظر تهیه کنندگان و یا کارگردانان در کارعکاس متداول شده است که شاید درخیلی از موارد اشتباه هم باشد ولی چون عکاس کارش را بلد نیست مجبور است پشت حرف های آنان پنهان شود و گناه نابلدی خود را برگردن آنان بیندازد.

 

باید دلسوز کار خود باشیم

 

عکاس فیلم سینمایی «رفیق بد» گفت: ما باید دلسوز کار خود باشیم چرا که بارنج  فراوان تجربه بدست آورده ایم، باید به خیلی از تهیه کننده ها برخورد صحیح و دقیق را با عکس فیلم و جایگاه عکاس بیاموزیم و تفهیم کنیم جایگاه عکاس همانند تصویربردار یا فیلمبردار، صدابردار، طراح گریم، طراح صحنه  است. عکاسی کاری مستقل است ولی از نظر نگاه و فکر  هنری همانند سرگروه های دیگر است.

 

در ارائه عکسها و تبلیغات کار صد در صد اظهار نظر می کنم

عکاس فیلم سینمایی «خوابگاه دختران» گفت: فیلم هایی که کار می کنم چه درسینما و چه در تلویزیون در ارائه عکس ها در بخش تبلیغات یک فیلم اعمال نظر صد درصد دارم و با نظر بنده و تهیه کننده و بعضاً کارگردان یک عکس به عنوان عکس شاخص به رسانه ها  داده می شود، حتی در فیلم عظیمی مثل محمد (ص) با آقای مجیدی و تهیه کننده محترم آن به توافق می رسیدیم برای چاپ یک عکس یا دادن آن به رسانه ها.

 

باری به هر جهت کار نمی کنم و بر عکاسی کار اشراف دارم

عکاس فیلم سینمایی «باج خور» یادآور شد: تهیه کننده یا کارگردان وقتی شما را به عنوان یک عکاس با تجربه قبول می کند و بر این مسئله اشراف دارد که شما دلسوز فیلم او هستید و باری به هر جهت کار نمی کنید به فکر و نگاه شما احترام می گذارد.

فوقانی توضیح داد: به طور مثال در سریال «پایتخت سه» ، چهار آلبوم عکس ۲۰.۳۰ با چاپ کیفیت بالا که حدوداً ۱۲۰عکس است را چاپ و در آلبومی نفیس طراحی کردم و به تهیه کننده آن تحویل دادم . سرکار خانم غفوری یک کلمه در مورد هزینه صحبتی نکردن و خیلی هم خوشحال شدن این اتفاق کمتر در سریال ها وحتی در سینما می افتد.

 

برای خیلی از تهیه کنندگان تیتراژ فیلم مهم است

 

عکاس فیلم سینمایی «تله» گفت:  قطعا وقتی شما با صداقت سال ها در حرفه ای زحمت می کشید و  تلاش می کنید اعتبار و جایگاهی را بدست می آورید، برای خیلی از تهیه کننده ها تیتراژ یک فیلم مهم است که نام افراد حرفه ای در آن ذکر شود که این بسیار حرکت خوبی است و قطعا حضور این افراد در کیفیت بالای آن تاثیر مستقیم دارد.

 

به ندرت فیلم هایی تولید میشود که شاید تا سال ها همانند آن تولیدی انجام نگیرد  

عکاس فیلم سینمایی «کاغذ بی خط» اظهار داشت: به ندرت فیلم هایی تولید می شود که شاید تا سال ها همانند آن تولیدی انجام نگیرد مثل فیلم محمد (ص) ، همکاری با تیم ایتالیایی که هر کدام از آنان در جهان سینما جایگاهی دارند که این یک اعتبار ویژه ای برای تک تک افرادی که در این پروژ همکاری کرده اند را  به ارمغان می آورد و عکاس هم جزو این شرایط ویژه است.

 

همواره به دنبال راه کار  امنیت شغلی و بالا بردن سطح کیفی عکاسی فیلم هستیم

عکاس فیلم سینمایی «نغمه» گفت: درطول چند سال گذشته که بنده به عنوان بازرس انجمن عکاسان سینما و در حال حاضر به عنوان عضویی درشورای مرکزی فعالیت دارم از نزدیک زحمات رئیس انجمن واعضای محترم شورای مرکزی را شاهد هستم. همه ما بدنبال راه کاری برای امنیت شغلی و بالا بردن سطح کیفی عکاسی فیلم هستیم . تا این لحظه شورای مرکزی حافظ منافع تک تک اعضای عکاسان سینمای ایران بوده واگر دوست وهمکاری پیشنهاد وانتقاد سازنده ای در جهت پیشرفت انجمن داشته باشد با دل وجان استقبال کرده وبه کار می گیریم .

 

صنف ما نیازمند همفکری و تعامل است

محمد فوقانی در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد:  نکته آخر صنف ما نیاز به تعامل وهمفکری دارد باید درکنار هم بود و برای صنف فکر کرد، لبخند بزنیم وسعی کنیم به صحبت های هم گوش دهیم، آدم ها همه معمارند، معمار مسجد خویش، نقشه این بنا را خدا کشیده است، مسجدت را بنا کن ، پیش از آن که آخرین اذان را بگویند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.