شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶

در قالب یک فیلم مستند

رضا فرهمند ماجرای دو محیط بان زندانی محکوم به اعدام را به تصویر می کشد

محیط بان

سینماپرس: رضا فرهمند مستندساز کشورمان از ساخت مستندی درباره محیط بانان به خصوص آنانی که در مواجه با شکارچیان آن ها را به قتل رسانده و اکنون در زندان محکوم به عدام هستند، خبر داد.

بر اساس این گزارش، فرهمند در گفت و گو با خبرنگار بخش مستند سینماپرس گفت: «به دنبال ساخت مستندی در رابطه با دو  محیط بانی هستم که دو سال پیش با شکارچیان درگیر شدند و چون قانون به آن ها مجوز استفاده از سلاح را داده است در این درگیری به شکارچیان شلیک می کنند و آن ها کشته می شوند ولی بعد از این ماجرا این دو محیط بان زندانی و محکوم به اعدام می شوند.»

وی در رابطه با قانونی بودن حمل سلاح توسط محیط بانان توضیح داد: «با اینکه حمل سلاح برای محیط بانان قانونی است و مجوز آن را دارند اما زمانی که از سلاح برای حفاظت از محیط زیست استفاده می کنند قانون هیچ مسئولیتی را در قبال آن ها نمی پذیرد و متاسفانه این اتفاق برعکس نیز رخ می دهد به این شکل که اگر این محیط بانان در درگیری هایی که با برخی از شکارچیان دارند زخمی و مجروح شوند قانون هیچ کاری برای آن ها انجام نمی دهد. این موضوع ماجرای دراز مدتی دارد و مشکل اصلی در قانون اساسی و قوه قضاییه ما است. با این که این محیط بان ها ضابط قانون هستند اما هیچ حمایت قانونی از آن ها نمی شود.»

وی ادادمه داد: «در کشورمان حدود ۱۴۰ محیط بان داریم که این تعداد در این درگیری ها مجروح و معلول و یا حتی کشته شده اند و هیچ اتفاقی هم برای حمایت از آن ها نیافتاده است. بعد از این اتفاقی که برای این دو محیط بان محکوم به اعدام افتاده باعث شده است که باقی محیط بان ها به دلیل عدم حمایت قانونی کار خود را به درستی انجام ندهند. این ماجرا به آمار بالای شکار در منطقه ای مانند کهگیلویه و بویراحمد منجر شده است.»

فرهمند افزود: «در حال حاضر در مرحله تحقیق این مستند هستیم و تقریبا تا ۲۰ روز دیگر تصویربرداری را در نقاط مختلفی مانند کهگیلویه و بویراحمد و شهرکرد  آغاز می کنیم.»

این مستندساز در رابطه با دغدغه ساخت این مستند عنوان کرد: «اصولا این مسایل موضوعاتی است که آدم به طور اتفاقی با آن ها مواجه می شود به طور مثال من زمینه قبلی درباره کار با محیط بانان ندارم اما در یک مواجهه اتفاقی، ماجرای دو محیط بان زندانی دغدغه ام شد که در مورد آن ها مستندی بسازم. ما در شمال از این دست درگیری ها زیاد داریم اخیرا یکی از محیطب انان را با تبر کشتند. ما در کشورمان چیزی حدود ۴۰۰ نفر مجروح و معلول در این کار داریم که هیچ اتفاقی هم برایشان نیافتاده مثلا همین دو محیط بانی که محکوم به اعدام هستند اکنون دو سال است که در زندان به سر می برند و یکی از بچه های آنان در این فاصله فوت کرده است.»

فرهمند در ادامه از پایان ساخت مستند دیگر خود با عنوان «هتاب» خبر داد و گفت: «این مستند که اکنون در مرحله صداگذاری است درباره دو زن است که یکی آلمانی و دیگری از یکی از شهرستان های بوشهر است و یک رابطه مادر و دختری میان این دو زن به وجود می آید. دختر آلمانی یک مسافر است که به ایران آمده و زن بوشهری یک ماهی فروش است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.