سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲

در نشست «من، پرویز پرستویی» عنوان شد؛

پرستویی: فیلم‌های حاتمی‌کیاجزو کارهای شاخص من است/ من کسی نیستم که «مثل هیچ‌کس» باشم

نشست خبری مجموعه مستند «من پرویز پرستویی»

سینماپرس: پرویز پرستویی ظهر امروز نهم اردیبهشت گفت: من کسی نیستم که «مثل هیچ‌کس» باشم چرا که هنوز هم در سینمای ما همدیگر را دوست نداریم و سعی می‌کنیم زیر پای هم را خالی کنیم و معتقدم هنوز هم در حال تجربه کردن هستم و شاید در این مقطع درآمدن کتابی از پرویز پرستویی کار شاقی نباشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری مجموعه مستند «من پرویز پرستویی» ظهر امروز با حضور مجتبی صامی (مدیر اجرایی)، لیلی کریمان (نویسنده)، علیرضا عزیزی (ناشر) و مهیار جوادی فر (مشاور رسانه) در سرای محله باغ فردوس با یک ساعت تاخیر برگزار شد.

بنابراین گزارش، علیرضا عزیزی ناشر این مجموعه گفت: بعد از هشت سال غیبت در نمایشگاه کتاب که از سال ۷۷ با انتشار کتب سینمایی آغاز کردیم  و خوشحالم که با بسته فرهنگی پرویز پرستویی امسال در نمایشگاه کتاب حضور داریم، تهیه کتاب از سال ۸۰ با امید روحانی آغاز شد که بعد از یک سال فعالیت روی آن به دلایلی کار متوقف شد اما پس از وقفه‌ایی که ایجاد شد از لیلی کریمان که پیش از این سابقه همکاری بسیاری داشتیم دعوت کردم که دوباره روند کتاب از سر گرفته شود.

وی ادامه داد: مجموعه به این شکل برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد که ابتدا پس از بررسی صد عنوان بازیگر به پرویز پرستویی رسیدیم که در این سال‌ها هر کاری را نپذیرفتند و علاقه مند بودم که سرگذشت وی به دست مردم برسد از آنجایی که من در ورزش دومیدانی هم حضور دارم اما تهیه این آلبوم برای من یک ماراتن فرهنگی بود و کتاب ایشان را ۱۹ اردیبهشت در نمایشگاه کتاب رونمایی خواهیم کرد.

در ادامه لیلی کریمان با بیان اینکه ۱۵ سال با انتشارات توفیق آفرین عصر هنر فعالیت کرده است گفت: سال ۸۸ علیرضا عزیزی درباره این پروژه با من صحبت کرد که روزهای زیادی با آقای پرستویی تماس می گرفتم اما تلفن وی روی منشی تلفنی می رفت اما از آنجاییکه علاقه به گذاشتن پیغام نبودم در نهایت با پیغامی گذاشتم که جواب دادند اما علاقه‌ای به آماده شدن این کتاب نداشت. خیلی فروتن بود و مایل بود که این مجموعه برای پیشکسوتان دیگری انجام شود.

وی افزود: امید روحانی گفتگوها را تا موج مرده به بهترین شکل انجام داده بود. پرستویی در حالی که مشغول بازی در فیلم سینمایی «سیزده ۵۹» بود زیاد حوصله برای صحبت نداشت اما در نهایت همکاری خوبی با من داشت حتی آلبوم خانوادگی‌شان را در اختیارم گذاشت. می دانم که این کتاب در خور شخصیت خوب پرستویی نیست چراکه ظاهر و باطن شخصیت وی یکی است البته عنوان این مجموعه در ابتدا «مثل هیچکس» بود که وی با این عنوان مخالفت کرد.

پرویز پرستویی در پاسخ به اینکه چرا با عنوان «مثل هیچ‌کس» برای این مجموعه مخالفت کرده است گفت: من کسی نیستم که «مثل هیچ کس» باشم چرا که هنوز هم در سینمای ما همدیگر را دوست نداریم و سعی می‌کنیم زیر پای هم را خالی کنیم و معتقدم هنوز هم در حال تجربه کردن هستم و شاید در این مقطع درآمدن کتابی از پرویز پرستویی کار شاقی نباشد.

وی یادآور شد: این مجموعه در دو مقطع کار شد؛ یک بار با امید روحانی که بعد از یک سال متوقف شد و بعد با لیلی کریمان که آن قدر احساسات و قلم وی برایم آشنا شده بود که فکر می‌کردم کتاب را خودم می‌نویسم و در واقع دلیل عمده‌ای بود که من را به وجد آورد و قرار شد با این مجموعه همکاری داشته باشم.

پرستویی درباره دو وجه اصلی کتابش گفت: در طول روزمرگی به کرات با افراد و پدر و مادرهایی مواجه شده‌ام که علاقه‌مندند خودشان یا فرزندشان بازیگر شوند و روزی نیست که سفارشی در این خصوص به من نشود چراکه همین شب گذشته پیغامی برای من گذاشته شده است از یک فردی که در شهرستان زندگی می کنم که هربار آنرا می خوانم گریه‌ام می گیرد، معتقدم این کتاب اتفاق بزرگی برای علاقمندان به بازیگری است و با خواندن آن تکلیف‌شان روشن می‌شود که بروند دنبال این کار یا نروند چراکه بازیگری حد وسط ندارد.

وی خاطرنشان کرد: البته کسانی هم هستند که این حرفه را دنبال می کنند که می تواند وجه بعدی تاثیر گذاری این کتاب همین موضوع باشد. منِ پرستویی به نمایندگی از سایرین این کار را کردم. خود من همیشه گفته‌ام مرجع من در این کار عزت‌الله انتظامی است که همیشه از رفتار، کردار و ممارست در کارش الگو گرفته‌ام در بازیگری برخی همیشه هستند و هیچ وقت هم پیر نمی‌شوند، هر زمان هم که کسی فوت می‌کند آن‌ها را اتوکشیده اولین نفری می‌بینیم که در تالار وحدت حاضر می‌شوند. این سوال برایم به وجود می‌آید پس چرا ما اینقدر سختی می‌کشیم و برای هر نقش این قدر تلاش می‌کنیم. بازیگری حرفه بسیار سختی است که ما را با کارگر معدن مقایسه می‌کنند.

پرستویی در ادامه درباره صفحاتی که به نام وی در شبکه های اجتماعی وجود دارد اذعان داشت: چندین بار در رسانه ها نسبت به این موضوع اعتراض داشتم و گفته‌ام که هیچ کدام از این‌ها ارتباطی به من ندارد. بدون آنکه خبر داشته باشم، حتی دو سالی مشاور هنری یک مجله بودم و بدون اینکه خودم خبر داشته باشم سوالاتی از من پرسیده می‌شد و در آن مجله پاسخ داده می شد که وقتی متوجه شدم و دلیلش را پرسیدم گفتند چون شما را پیدا نکردیم و چند بار هم در خواست مصاحبه دادیم اهمیت ندادید، خودمان جواب دادیم.

وی ادامه داد: چند صفحه دیگر هم در صفحه مجازی منتسب به من هست که از در آن برای من فیلمنامه ارسال می کنند و با افراد زیادی در ارتباط هستند که من هیچ خبری از آن ندارم و متاسفانه حتی در این صفحات برخی از همکارانمان را هم می بینم اما تنها به تازگی صفحه‌ای با عنوان «من پرویز پرستویی» به فارسی ایجاد شده است که آن هم به خاطر اطلاع رسانی این مجموعه است.

در ادامه عزیزی گفت: اولین مجموعه کتاب «ستاره بی‌نقاب» است به قلم لیلی کریمان در ۵۰۰ صفحه شامل گفت‌و‌گو با پرستویی به شکل مصور انجام شده است که محصولاتی دیگر شامل کتابی با عنوان «من یک بازیگرم»،‌ دو فیلم مستند که مروری از زندگی ۴۰ ساله هنری زندگی پرویز پرستویی است به همراه دو آلبوم موسیقی که یکی با صدای خود این بازیگر و دیگری با صدای ناصر طهماسب خواهد بود شامل مرور زندگی پرویز پرستویی به قلم لیلی کریمان است در یک بسته عرضه خواهد شد که البته امکان خرید به صورت جداگانه هم است.

وی یادآور شد: موسسه رسانه های تصویری حق رایت پخش این مستندها را برعهده گرفته است که بعد از نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

پرستویی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چقدر از زندگی‌اش در این کتاب حذف شده است؟ پاسخ داد: هیچ خودسانسوری نکردم و ابائی از گفتن خیلی چیزها نداشتم. حضور خانم کریمان هم باعث شد صراحت داشته باشم و در واقع حضور وی من را به حرف آورد و سعی کردم همه چیز را بگویم چراکه از جایی احساس کردم که خود من این کتاب را می نویسم.

این بازیگر در پاسخ به سوالی که چرا در «چ» حضور پیدا نکرده است گفت: ارادت خاصی به حاتمی‌کیا دارم و فیلم‌هایی که با وی کار کرده‌ام و جزو کارهای شاخصم محسوب می‌شود دارم اما من حتی فیلمنامه این فیلم را هم نخواندم حتی گفته شده بود که تقاضای ۶۰۰ میلیون تومان کرده‌ام که در عمرم چنین دستمزدی را نگرفته‌ام.

وی ادامه داد: حضور تهیه کننده فیلم بود که آزارم می داد و معتقدم وقتی شهید چمران را می‌خواهیم بسازیم باید اعتقاد هم داشته باشیم. چگونه می‌توانستم با این تهیه‌کننده درباره فیلم صحبت کنم که پیش از این اتفاقات خوبی را برای من بوجود نیاورده است و معتقدم سینما جای این آدم‌ها نیست و باید با صداقت جلو آمد .

در پایان مراسم عزیزی از برگزاری مراسم بزرگداشت پرویز پرستویی به دبیری محمد حیدری خبر داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.