یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

تلاش برای نمایش در شهرهای كردنشین؛

صلواتی: امیدوارم «زمستان آخر» در طرح هنر و تجربه اكران محترمی داشته باشد

زمستان آخر*

سینماپرس: سالم صلواتی كارگردان سینما صبح امروز هفتم اردیبهشت گفت: برنامه خاصی را برای اكران فیلم در نظر نگرفتیم اما «زمستان آخر» می تواند در طرح هنر و تجربه اكران شود. امیدوارم در این طرح نمایش محترمی داشته باشد.

بنابراین گزارش، این كارگردان در گفتگو با سینماپرس درباره اكران «زمستان آخر» گفت: این فیلم را نمی توان در گیشه مخاطب عام قرار داد و به همین منظور برای تولید آن با تهیه كننده دولتی به توافق رسیدیم چرا كه بخش خصوصی در فیلم هایی كه اطمینان لازم را برای بازگشت سرمایه ندارد كمتر وارد می شود.

صلواتی با بیان اینكه «زمستان آخر» با زبان كردی تولید شده است ادامه داد: همین مسئله باعث می شود كه مخاطب سراسر كشور كمتر از آن استقبال كند و فیلمی هم نیست كه تصمیم بگیریم تا دوبله شود چون باید به صورت زیرنویس نمایش داده شود.

صلواتی با تاكید بر اینكه این فیلم قطعا بعد از اكران در شبكه محلی كردستان پخش خواهد شد درباره حضور این فیلم در جشنواره‌‌ها گفت: به دلیل حضور «زمستان آخر» در جشنواره های خارجی و دریافت جایزه پیش از جشنواره فیلم فجر از بخش مسابقه نگاه نو بازماند با اینكه برای اين قسمت انتخاب شده بود كه در نهايت به عنوان ویترین سینمای ایران در جشنواره فيلم فجر نمایش داده شد.

وی با اشاره به بازتاب‌های جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به زحمتی كه برای فیلم از جنس سینما كشيده شده بود این امید را داشتیم كه در كشور هم دیده شود اما در این دوره از جشنواره با توجه به نمایش آثار در استان ها، فیلم ما توانست در یازده استان اكران شود و بازتاب هایی كه دریافت كردیم به نظرم یك جایزه بسیار خوب بود.

صلواتی ادامه داد: در حقیقت گمان نداشتم كه «زمستان آخر» بتواند به شكل خوبی در جشنواره دیده شود حتی اگر از این موضوع در زمان تولید اطلاع داشتیم شاخص‌های بیشتری را برای فیلم در نظر می‌گرفتیم در نگاه دیگر جشنواره برای من انرژی بسیار داشت و خوشحالم كه فیلم توسط جشنواره های مختلف دعوت می‌شود. یكی از جشنواره ها بعد از فجر در ایتالیا بود كه فیلم من به همراه «ماهی و گربه» و «دربند» به نمایندگی از ایران در جشنواره حضور داشت.

وی خاطرنشان كرد: تلاش خودمان را می كنیم تا «زمستان آخر» را در شهرهای كردنشین اكران شود. حتی اگر در سایر شهرستان‌ها امیدی برای اكران آن نداشته باشیم.

«زمستان آخر» پیش از این، به جشنواره‌های کارلووی واری، شانگهای چین، زردآلوی طلایی ارمنستان، پتالومای آمریکا و دهوک کردستان عراق راه یافته بود. این فیلم در نهایت تاکنون توانسته جایزه «فیپرشی» (منتقدان بین‌المللی) جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان را از آن خود کند.

در خلاصه این فیلم ۷۵ دقیقه‌ای آمده است: باجی و کدخدا تنها بازمانده‌های روستایی متروک هستند که روستایشان کم‌کم در حال زیر آب رفتن است. آنها هر کدام در آن ناکجاآباد منتظر سفر کرده‌های خویش هستند، چیزی که برای دیگران قابل درک و فهم نیست. تا آنکه شبی بر حسب اتفاق و جبر طبیعت باجی و کدخدا که تنها مونس هم هستند، از هم دور شده و جدا می‌افتند. تلاش کدخدا برای بازگشت در آن شب نتیجه نداده و باجی در روستا تنها می‌ماند و ....

عوامل ساخت «زمستان آخر» عبارتند از: کارگردان: سالم صلواتی/ مجری طرح: سناء حسین‌پناهی/ فیلمنامه: سالم صلواتی (براساس ایده‌ای از عثمان محمدی)/ مشاور فیلمنامه: مهران کاشانی/ فیلمبردار: صلاح کریمی/ صدابردار: هادی ساعد‌محکم/ صداگذار: آرش قاسمی/ تدوین: سالم صلواتی/ مدیر تولید و مدیر صحنه: سرکوت محمدی/ دستیار کارگردان: اسرین محمودی/ برنامه‌ریز: مسعود یوسفی/ موسیقی: پیمان سلیم‌فرد/ ناظر کیفی: حسین لطفی/ منشی صحنه: فریده نادری/ مدیر تدارکات: امید زندی/ تهیه شده در شبکه کرد به سفارش سیمای استان‌ها.

جعفر شیخ احمدی، آسیه مرادی‌زر، مسعود یوسفی، مظفر رحیمی، بیان مفاخری، سرور ناصری و امید زندی بازیگران این فیلم هستند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.