یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲

با موضوع شهادت زهرا کردی؛

روایت یک نقاش از ترور زنی که فریاد کشید/ الهام حسامی فضای ملتهب ایران را در اوایل انقلاب مستند کرد

مستند الهام حسامی

«61/2/25» عنوان مستندی به کارگردانی الهام حسامی است که در بخش مستند جشنواره حسنات حضور دارد، این مستند با دستمایه قرار دادن ترورهای اوایل انقلاب ماجرای کشته شدن یک زن در جریان یک ترور خیابانی را روایت می‌کند.

الهام حسامی؛ مستندساز در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در رابطه بامستند «61/2/25» عنوان کرد: این مستند در رابطه با شهادت زهرا کردی است که در سال 61 و در جریان ترور یک روحانی در خیابان  درحالی که پسر ده ماهه اش را در آغوش داشت، اتفاق افتاد زهرا کردی در آن روز رهگذری بود که نسبت به تیر باران در خیابان آذربایجان تهران واکنش نشان داد و فریاد کشید و بی دلیل کشته شد. اکنون بعد از بیش از سی سال غبار از روی این خاطره کنار رفته و نام این شهید در یک فیلم مستند مطرح شده و همچنین مدرسه ای در تهرانسر به نام او شده است، اما نباید فراموش کرد که  این اتفاق خانواده ای را بی مادر کرده و چه تاثیر در روح خانواده و روحیه شاهدان ترور گذاشته است. این مستند از زاویه نگاه نقاش جوانی که در آن زمان شاهد ترور بوده روایت می شود.

 

وی در رابطه با نام این مستند ادامه داد: سال 61 اولین سالهای بعد از انقلاب بود که التهاب‌های اینچنین وجود داشته است. نام این مستند برگرفته شده از روزی است که این اتفاق برای زهرا کردی رخ می‌دهد. در واقع  «61/2/25» روایت گر وقوع ترورهای اینچنینی و اینکه برای مردم معمولی چه مشکلاتی در جریان این حوادث رخ می‌داده است.

مستند الهام حسامی

 

این مستندساز، در رابطه با ویژگی‌های این مستند تصریح کرد: ما در این فیلم صحنه ترور را بازسازی کردیم که برای این بازسازی هزینه و زمان زیادی نیز صرف شده است و فکر می کنم که صحنه خوب و تاثیرگذاری هم شده است. همچنین به همراه این بازسازی ها شعری از طاهره صفار زاده با عنوان « در سفره » با ترجیع بند   «در سفره مرگ آمده است»  خوانده می شود . این شعر را طاهره  صفارزاده در اوایل انقلاب برای زنهایی گفت که در خیابان در جریان انقلاب کشته شدند. این شعر را «سحر سلحشور » ( مستند ساز ) که مستندی درباره طاهره صفارزاده ساخته است در فیلم  بازخوانی  کرده است . سحر سلحشور فضای شعر خانم صفارزاده را می شناخت و همکاری اش در این فیلم تاثیر گذار بود.

 

حسامی افزود: این شعر در مورد زنانی است که در سال های اول انقلاب در خیابان کشته شدند و من با خواندن این شعر فکر کردم که فرصت خوبی است که آن را در یک فیلم با مفهوم مشترک استفاده کنم .

 

وی بیان کرد: کیمیا بهروزی  بازیگر نقش زهرا کردی در بازسازی ها  است. چهره وی با زهرا کردی  شباهت داشت. و همین نکته اهمیت  حضور وی را در این فیلم  بیان می کند . همچنین در نهایت همکاری  بهزاد نعلبندی تدوین گر و ویدیو گرافیست کار من را در  در بهر گیری از  از روش های جدید تصویری برای گفتن مفهوم در یک اثر مستند بسیار کمک کرد . در واقع من در این فیلم مستند بدون دیالوگ و نریشن موضوع را بازسازی کردم و مستندات را ارائه دادم .

 

وی در رابطه با جشنواره حسنات خاطر نشان کرد: این اولین بار است که در جشنواره حسنات حاضر میشوم . به نظرم جشنواره داوران خوبی دارد که حضور چنین داورانی نشان می دهد که سطح جشنواره بالا است البته باید در مورد جشنواره پس از برگزاری آن نظر داد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.